Ja prec, nu testade jag iof i spån för att få ett jämförbart resultat av mitt minitest så jag tror att riktigt trä skulle klara 200grader betydligt bättre än spånet men känns inte riktigt användbart iaf.
Testade bara för att jag sett timmermän glödga sina "spik" innan dom slog i dom i stocken..
Testade bara för att jag sett timmermän glödga sina "spik" innan dom slog i dom i stocken..
Haha nej jag skämtar inte, det var på en dokumentär på tv jagsåg det så kunde inte fråga men funderade mycket själv på varför man gör det och det enda jag kunde tänka mig var att dom inte ville att "spiken" skulle fastna helt utan kunna röra sig lite med den naturliga rörelsen i timmer?
Bör tillägga att "spikarna" var uppskattningsvis 1000x25 eller liknande
Kanske skyddar trät runt spiken mot röta?Tossegubbe skrev:Haha nej jag skämtar inte, det var på en dokumentär på tv jagsåg det så kunde inte fråga men funderade mycket själv på varför man gör det och det enda jag kunde tänka mig var att dom inte ville att "spiken" skulle fastna helt utan kunna röra sig lite med den naturliga rörelsen i timmer?
Jag kan inte göra annat än att hålla med och vill oxo tillägga att deras byggnadskonstruktioner och teknik i övrigt ligger ljusår före oss skandinavier.holmertz skrev:
EJ troligt att dom fryser in skruvar helt utan anledning men som sagt vissa vill bara lära ut och kan aldrig ta åt sig lärodomar.
Fast nu är väl det intressant att förstå varför. Att de gör det får vi väl ta tallmilas ord för.johanzz skrev:
För min del så innebär processen att ta till mig lärdomar att förstå varför man gör på det ena resp andra sättet. Att bara acceptera något görs på ett visst sätt i en given situation funkar säkert jättebra om den situation är den enda som kan uppstå - tyvärr så är livet lite mer komplicerat än så - i en ny sitation måste man förstå varför för att förstå om det gamla tricket kommer att funka i den nya situationen.
Så frågan kvarstår: varför kyla skruv?
Btw - lite nyfiken på i vilka avseenden deras byggnadskonstruktioner och teknik skiljer sig ljusår från våra? (det enda jag kankomma att tänka på är lean production-filosofin som nu även sprids här)
Frågan är fortfarande relevant och intressant.Micke184 skrev:
Byggnadskonstruktioner Japan vs Sweden tror jag stavas JORDBÄVNINGSSÄKERT......
Lean har ju inte med själva konstruktionen att göra... handlar mer om resursslöseri.
Vet inte riktigt om JORDBÄVNINGSSÄKERT är helt relevant - visst ligger de ljusår före (antar jag) med det är inom en gren som inte är meningsfull här(?). Holländare är säkert bättre på stoora dammkonstruktioner, islänningar på teknik för att utnyttja termisk värme osv - men är det intressant? Om man skall vara "ljusår" före så är det (för mig) endast intressant om det är tillämbart här - att kunna bygga hyddor av gräs och kodynga är säkert jättebra i ett land där det finns massor av kor, är varmt och annat byggnadsmaterial är en bristvara men att påstå att "bajshyddebyggare" skulle vara ljusår före...Nimajneb skrev:
Med lean så var det i sammanhanget teknik i den mening att teknik är att ett sätt att utföra något. Lean i det här sammanhanget är mer en filosofi http://searchcio.techtarget.com/sDefinition/0,,sid182_gci810519,00.html
Rippar en tio-punkterslista på lean från ovanstående länk:
1. Eliminate waste
2. Minimize inventory
3. Maximize flow
4. Pull production from customer demand
5. Meet customer requirements
6. Do it right the first time
7. Empower workers
8. Design for rapid changeover
9. Partner with suppliers
10. Create a culture of continuous improvement
Micke..jag tror vi är helt överens om behovet av olika byggnadstekniker och material. Därför menar jag säkert som du att att vi vare sig bygger jordbävningssäkert eller utnyttjar koskit att vi ligger ljusår efter pga det. Inte heller att vi använder trä till husbygge.
Pratar vi däremot Lean tänket så klankade jag på det ihop med konstruktion. Jag känner mig ganska hemma inom detta område och har hållit föredrag om det på dom mest oväntade platser på denna planet.
Pratar vi däremot Lean tänket så klankade jag på det ihop med konstruktion. Jag känner mig ganska hemma inom detta område och har hållit föredrag om det på dom mest oväntade platser på denna planet.
Tror att jag är med dig där (lite luddigt dock...) - det jag initialt funderade över var vad japanerna skulle vara så rackarns duktiga på som vi skulle kunna utnyttja.Nimajneb skrev:
Får jag bara fråga bland hieroglyferna varför denna tråd blev till??
Tallmilan bara ställde ett påstående.... Ett litet oskyldigt påstående... Sen kom "Hökarna"... men jag begriper fortfarande inte varför tråden kom till för...???
Kyla skruvar är inte bra i alla lägen då dom knäcks alldeles för lätt..... Pga hårdheten i materialet... ja i materialet man ska sätta skruven i alltså.... Enkelt penkelt..
Tallmilan bara ställde ett påstående.... Ett litet oskyldigt påstående... Sen kom "Hökarna"... men jag begriper fortfarande inte varför tråden kom till för...???
Kyla skruvar är inte bra i alla lägen då dom knäcks alldeles för lätt..... Pga hårdheten i materialet... ja i materialet man ska sätta skruven i alltså.... Enkelt penkelt..
Redigerat:
Micke 184,a....
Japanerna är duktiga på det mesta.... Kalla det en förmån istället för ett straff att dom efter att ha varit på tyskarnas sida under andra världskriget, så blev dom efter nederlaget förbjudna att skaffa en egen arme´.... (Som ju alltid har kostat pengar)
Japanerna var kloka och satte sina små pengar dom hade kvar i forskning. typ elektronik, byggteknik, bilbyggarekonst mm mm.... Det tror jag är en förklaring till att dom ligger långt framme i det mesta..... Vi har således mycket att lära av dom,,, dom har dessutom nästan samma klimat som oss i norden, förutom vulkanutbrott och en skreva i urberget som ger dom jordbävningar ibland...
Japanerna är duktiga på det mesta.... Kalla det en förmån istället för ett straff att dom efter att ha varit på tyskarnas sida under andra världskriget, så blev dom efter nederlaget förbjudna att skaffa en egen arme´.... (Som ju alltid har kostat pengar)
Japanerna var kloka och satte sina små pengar dom hade kvar i forskning. typ elektronik, byggteknik, bilbyggarekonst mm mm.... Det tror jag är en förklaring till att dom ligger långt framme i det mesta..... Vi har således mycket att lära av dom,,, dom har dessutom nästan samma klimat som oss i norden, förutom vulkanutbrott och en skreva i urberget som ger dom jordbävningar ibland...
Talmilans inledande inlägg är utbrutet från en tråd då det blev en separat diskussion där, vilket jag tyckte gjorde sig bättre i en egen tråd.
För övrigt förstår jag inte vad du menar med hökar? Detta är ju en diskussion kring teorier angående ett för de flesta av oss okänt fenomen (dvs kylda träskruvar), som talmilan rapporterade om. Ni som anser att denna tråden lider av "hökar", tycker att det finns brist på debattörer som lyssnar, eller tycker att folk har fastnat i "skyttegravar" etc - hur tycker ni att en diskussion om ett ämne i stil med detta (dvs kylda träskruvar - ett förfarande helt okänt för de flesta av oss) ska se ut?
Jag förstår verkligen inte alls kritiken mot denna tråd - det finns ju massor av vettiga teorier, mer eller mindre underbyggda, som är tänkta som en plausibel förklaring, en utgångspunkt att diskutera ifrån eller möjligtvis ett snabbt utkastat förslag a la "brainstorm". Det är väl ett utmärkt sätt att teoretiskt angripa något som är okänt?
För övrigt förstår jag inte vad du menar med hökar? Detta är ju en diskussion kring teorier angående ett för de flesta av oss okänt fenomen (dvs kylda träskruvar), som talmilan rapporterade om. Ni som anser att denna tråden lider av "hökar", tycker att det finns brist på debattörer som lyssnar, eller tycker att folk har fastnat i "skyttegravar" etc - hur tycker ni att en diskussion om ett ämne i stil med detta (dvs kylda träskruvar - ett förfarande helt okänt för de flesta av oss) ska se ut?
Jag förstår verkligen inte alls kritiken mot denna tråd - det finns ju massor av vettiga teorier, mer eller mindre underbyggda, som är tänkta som en plausibel förklaring, en utgångspunkt att diskutera ifrån eller möjligtvis ett snabbt utkastat förslag a la "brainstorm". Det är väl ett utmärkt sätt att teoretiskt angripa något som är okänt?