Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Danne12345 skrev:
Det finns mängder av undersökningar som visar att man inte är lika allert redan vid låga alkoholintag. Försämrad koordination, precision och minskad självkritik med mera. Redan vid 0.2 promille så påverkas detta och trots att vissa här i tråden påstår annat så vill jag hävda att man efter en starköl (motsvarande 5-9cl starksorit - ber. på styrka och storlek) blir påverkad på ett i det här sammanhanget negativt sätt.

Inget ont om hantverkare, men varför skulle jag vara avundsjuk på dom? Jag har inget behov av att dricka starköl på arbetstid och skulle jag vilja bli hantverkare så är det inte tack vare alkoholen som tycks vara mer eller mindre vanligt förekommande.

Jag tror ingen säger emot att öl är både gott och svalkande, men det hör ändå inte hemma på arbetstid. Vad som är vanligt i andra länder säger på intet sätt att det är bra. I flera länder i Afrika tuggas det tex kat på samma sätt som vi tuggar tuggummi. Det betyder knappast att det är någonting bra?

Personligen tycker jag att det är bra med olika ord för olika produkter och det tror jag de flesta svenskar gör också fast det här känns mer som en semantisk fråga som kanske inte ska tas här.

Att nästan åka dit, tycker jag inte urholkar rättsäkerheten. Det har hänt att munnvatten och likörfyllda godisar gett positivt utslag, men normalt sett blåser dessa om och då blir det negativt. Det visar bara att polisens utrustning fungerar. Detta är inte ett så stort problem så som du vill få det till. Frågan gällande rattfyllerister är komplex, men har förhoppningsvis inte så mycket med hantverkare att göra. Att gå in djupare på problematik med en lagstiftning är att sväva allt för långt bort från ämnet.
Självklart finns det undersökningar på det.
Lika mycket undersökningar finns ju på att människor med 0,00 promille har mycket sämre koordination,precision och minskad självkritik än med en människa med 0,2 promille.
Vi är ju olika.

Att jämföra öl med narkotikaklassade preparat visar ju bara på hur seriös du är!

Olika ord för olika produkter, är väl OK. Starköl är lagligt och kat är olagligt:

M
Det är väl egentligen inte svårare än att jag kommer inte att anställa någon som dricker på arbetstid. Det är nog många som känner så och då löser det sig på bästa sätt.
Jag tror faktiskt att de allra flesta inte tror att någon är så dum så man dricker på arbetstid och därför skickar man inte hem dem. Skulle jag se någon som drack starköl hos mig på arbetstid skulle jag ta dem i örat och de skulle åka ut fortare än kvickt.
Mitt borttagna inlägg tidigare var kanske lite personligt riktat och det var inte riktigt meningen, jag menar bara att man kanske har en lite omognare åsikt om alkohol och dess risker när man är lite yngre än när man blir lite äldre.
Det blir lite fjantigt, varför måste man dricka STARKöl, man kan väl dricka lättöl om det nu är för att det släcker törsten så bra!

T
ml99 skrev:
Det är väl egentligen inte svårare än att jag kommer inte att anställa någon som dricker på arbetstid. Det är nog många som känner så och då löser det sig på bästa sätt.
Jag tror faktiskt att de allra flesta inte tror att någon är så dum så man dricker på arbetstid och därför skickar man inte hem dem. Skulle jag se någon som drack starköl hos mig på arbetstid skulle jag ta dem i örat och de skulle åka ut fortare än kvickt.
Mitt borttagna inlägg tidigare var kanske lite personligt riktat och det var inte riktigt meningen, jag menar bara att man kanske har en lite omognare åsikt om alkohol och dess risker när man är lite yngre än när man blir lite äldre.
Det blir lite fjantigt, varför måste man dricka STARKöl, man kan väl dricka lättöl om det nu är för att det släcker törsten så bra!
Nja, men två stycken 2,åttor kan man väl få ta.

Cujo skrev:
Självklart, spelar det roll vilket arbete/arbetsplats det handlar om! Om en vanlig byggjobbare dricker 1-2 öl på sina raster under arbetsdagen så spelar det INGEN som helst roll. Vare sig ur prestations- eller säkerhetssynpunkt. Om de sedan dräller tomburkar omkring sig är en helt annan sak, och inte acceptabelt. Däremot är det inte lämpligt om en busschaufför gör samma sak. Även om två öl utspritt under arbetsdag knappast skulle göra vår busschaufför till en olämplig förare. (Inte ens med dagens överdrivet stränga svenska lagstiftning)*

Det finns inget sakligt argument till varför en byggjobbare inte skulle kunna dricka en öl på sin rast. Det här stinker av genuin svensk avundsjuka!
Om en byggjobbare väljer att hälla i sig en eller två öl under sina raster så har det säkert inte någon större betydelse för slutresultatet, det blir nog lika illa eller lika bra oavsett alkoholen. Varför det inte är lämpligt att kröka på arbetstid är nog de flesta överens om så det känns ganska överflödigt att ens kommentera.

Det som skulle vara intressant att höra är varför de flesta som tycker att arbete och alkohol inte hör ihop skulle vara avundsjuka på de som krökar på rasten? Personligen tycker jag att ett glas juice eller ett kopp kaffe passar utmärkt på en rast och jag känner nog ingen som ens föreslagit en bärs. Sen tycker jag det är helt OK att dricka på fritiden men det är en helt annan fråga;) Snarare är det så att de flesta jag känner troligen skulle tycka att det skulle vara rätt pinsamt att fiska fram en straköl under fikapausen men det finns uppenbarligen skilda åsiker om den saken.

Redigerat:
Staffans2000
KnockOnWood skrev:
Här kan man snacka om att strö lök på laxen.

På vems sida står du Marlene?

KoW

Jag kommenterar INLÄGG 88 + (flera andra).
hej, "ta i trä".
Din inställning är sålunda att - "de som inte håller med dig, är emot dig". Svart/vit,god/ond, buddist/tauist, kalle anka/Fantomen, Elvis/tarzan, Norma Jean Mortensen/Greta Gustvsson.......
Detta ämne är altså så känsligt, att du och dina likasinnade inte tollererar en annan uppfattning av
"pöbeln"?

Med vänliga hälsningar: George Bush.

Redigerat:
Det stora "spritproblemet" är egentligen inte en fråga om karaktär, eller ens om alkoholen som sådan. Det handlar istället om problematisk attityd och kommunikation. Om jag förbjuder Jeppe att dricka alkhol på jobbet innebär INTE det att jag fördömer hans karaktär. Problemet är att han kan uppfatta saken så.

Jag har själv bevittnat tragedier. Momentana självmord och utdragna. Killar och tjejer som dricker och drogar utan att någon ingriper. Unga och äldre, men de flesta blir aldrig särskilt gamla. Jag lastar några av dessa tragedier på mig själv. Jag borde varit en mogen modig medmänniska. Istället blev jag feg.

Det sorgligt att den svenska supa-mentaliteten, skall sitta lika djupt som jantelagen. Eddie Medusa hade rätt, som svensk måste man ha en anledning/ursäkt. Att ta ett glas när man känner för det, bara för att det smakar gott är inte PK. Kanske är jag naiv men jag vill ändå hävda att när en vuxen man dricker 1-2 öl, så har det faktum att öl råkar innehålla alkohol inget med saken att göra. I synnerhet eftersom den första ölen kommer att ge en mycket liten eller t o m ingen påverkan alls. Detta eftersom alkoholen börjar brytas ned av ett särskilt enzym redan i magsäcken, innan den ens har kommit ut i blodet. Kvinnor har mindre av detta enzym, det är en avledningarna till att de inte tål alkohol lika bra. Asiater saknar fullständigt detta enzym, och tål därför alkohol mycket sämre än västerlänningar.

Vad gäller folk som nästan har åkt dit för rattfylla pga munvatten, halstabletter, glass etc, så har de personer man läst om klarat sig, men det finns alltid ett mörkertal... Därför är jag personligen helt övertygad om att det finns dem som har blivit oskyldigt dömda. En av mina bästa vänner jobbar i krogbranschen, och hade varit på vinprovning. Eftersom han skulle köra hem så hade han spottat minutiöst hela kvällen. När han blev stoppad i en blåskontroll på vägen hem förklarade han situationen. Trots att han med största sannolikhet skulle bli oskyldigt dömd pga ett falskt mätvärde, om han blåste i evidenzern på stationen. Så han tvingades att bekosta sitt blodprov själv, och hade han inte stått på sig! Så hade han inte fått ge något blodprov alls... Det är inte alla som klarar av att stå på sig när det behövs, och särskilt inte mot polisen. Så det finns säkert de som har blivit oskyldigt dömda, men inte vågar protestera. Kanske eftersom att man är rädd att ingen skall tro på en, det är lättare att ljuga för vänner, arbetskamrater, och säga att man blev av med körkortet pga fortkörning.

Olika ord för olika produkter är bra, men varför då inte kalla öl för öl, och de svagare varianterna för för något annat. Tyvärr så bidrar svensk alkohollagstiftning till förvirringen eftersom den definierar "folköl" som "öl", och vanligt öl som "starköl". Därmed finns det heller inget vettigt namn på "7,2or" etc, som logiskt sett borde heta starköl, just eftersom de är starkare än vanligt öl.

Om man brygger ett öl rätt upp o ner så blir den naturliga alkoholhalten ca 4,7 vol%. Det varierar med några tiondelar hit eller dit. För att få "folköl" eller svenskt "mellanöl" så späder man det färdiga ölet, med vatten. Dvs folköl ÄR blaskigt! Därav är varken lättöl eller folköl fullvärdiga alternativ ur smaksynpunkt. (För att brygga ett starkare öl så måste man tillsätta socker eller råfrukt)

På arbetstid skall man arbeta. En byggare har ingen möjlighet att dricka vare sig öl eller kaffe på ARBETSTID. Raster är INTE arbetstid.

/

Redigerat:
M
Som någon skriver så hoppas jag att de flesta tycker det är pinsamt att dricka alkohol på sin arbetstid. Om den dricks på rast får det så klart konsekvenser efter din paus pga att du blir påverkad!
Jag hoppas och tror att det är en väldigt liten andel byggare som måste dricka på arbetstid. Några läser kanske här och ser att det finns några fåtal som har en konstig syn på detta ämne och ser till att det inte accepteras på deras arbetsplats. De fåtal som insisterar att dricka på arbetstid/rast kommer förhoppningsvis omgående att tillrättavisas/sparkas!
De som menar att man inte blir påverkad av två starköl borde kanske ta sig en funderare på sin egen alkoholkonsumtion!
Återigen, de allra flesta tycker att det är pinsamt med människor som måste dricka starköl på arbetstid/rast! Att jantelagen skulle ha något med denna debatt att göra är helt befängt! Vem är avundsjuk på en byggare som måste dricka på arbetstid???!!!
Debatten om de som åker fast felaktigt i alkoholkontroller är fullständigt absurd!

Den som verkligen behöver en återställare hittar alltid något skäl som duger. Det är ingen Jantelag. Det är en Naturlag.

@ ml99

Du missar poängen. Det handlar om den svenska "supa-mentaliteten". Dvs att när man dricker alkoholhaltiga drycker så gör man det för att bli full! Den mentaliteten sitter tydligen hårt i ryggmärgen på många (precis som jantelagen). Det en stor skillnad på att berusa sig på en arbetsplats, och att dricka en öl på sin rast. Öl (och vin) är inte endast berusningsmedel, inte ens i första hand berusningsmedel. De är SÄLLSKAPSDRYCKER, precis som t ex kaffe eller läsk, även om de råkar innehålla en liten mängd alkohol. Man bör dock självklart tänka sig för när, och var, det kan vara lämpligt med måttfull eller väldigt låg konsumtion med tanke på alkoholinnehållet. Eller när man helt enkelt bör avstå. Men att kategoriskt hävda att man alltid bör avstå på t ex alla arbetsplatser, är bara nåt slags moraliskt hybris.

För att konkretisera: När en vanlig byggare dricker en öl på sin rast, så handlar det inte om "att dricka alkohol", och det borde inte vara märkvärdigare än att dricka en kopp kaffe, och söder om Sverige så är det inte det. Om han däremot dricker flera öl varje rast, varje arbetsdag, då är det frågan om missbruk. Det är någonting helt annat och en helt annan diskussion.

Tyvärr så är alkoholdebatten lika hårt toppstyrd av etablissemanget som t ex flyktingdebatten (inga jämförelser i övrigt). Dvs så fort man har en åsikt som avviker det minsta lilla i från den politiskt korrekta, så är man okunnig/inskränkt, och i behov av upplysning/utbildning så att man kan se "ljuset".

Vad är det som är absurt med det faktum, att hade min kompis inte stått upp emot polisen och krävt blodprov, istället för bara blåsa i evidenzern, så hade han idag varit en (oskyldigt) dömd rattfyllerist?

Slutligen, för att få lite perspektiv på debatten så vill jag dra ett exempel ifrån vårt västra grannland. Den danska motsvarigheten till socialstyrelsen gick för några år sedan ut och rekommenderade max 21 flaskor (33cl) "almindelig bajer" (= grön eller hof. Inte "guld-öl") i veckan.

/

Cujo skrev:
@ ml99

Du missar poängen. Det handlar om den svenska "supa-mentaliteten". Dvs att när man dricker alkoholhaltiga drycker så gör man det för att bli full! Den mentaliteten sitter tydligen hårt i ryggmärgen på många (precis som jantelagen). Det en stor skillnad på att berusa sig på en arbetsplats, och att dricka en öl på sin rast. Öl (och vin) är inte endast berusningsmedel, inte ens i första hand berusningsmedel. De är SÄLLSKAPSDRYCKER, precis som t ex kaffe eller läsk, även om de råkar innehålla en liten mängd alkohol. Man bör dock självklart tänka sig för när, och var, det kan vara lämpligt med måttfull eller väldigt låg konsumtion med tanke

/
Har följt tråden och ovanstående håller jag med om helt och fullt; hur konstigt det än kan låta för många svenskar så kan man dricka en omsorgsfullt utvald öl eller vin till maten, ostbrickan osv för att det passar till och är gott, inte för att det innehåller alkohol och man blir på lyset om man drar i sig i överkant...idag blir det Old Speckled Hen till middagen, en...

Vad svenskar dricker till middagen, till ostbrickan eller var det nu må vara hör inte hemma i denna tråden utan det är på arbetsplatsen det gäller.

M
Att hela tiden påstå att den svenska drickakulturen är felaktig tycker jag är inskränkt. Att påstå att Danmark eller andra länder är goda föredömen tycker jag är brist på kunskap. Vi kan ju också välja att legalisera vissa droger som man gör i vissa länder eller att rekommendera ett visst antal öl/glas vin per vecka men för att komma med dessa påstående så måste man veta konsekvenserna av detta. Det är väldigt få svenskar insatta i, man tycker bara det låter gött att dricka 21 öl i veckan! De låter så kultiverat att relatera till fransk, tysk eller dansk dryckeskultur men man har ingen aning om vad det får för konsekvenser i dessa länder!
Jag är ganska säker på att jag inte missat poängen men vissa har för mycket kunskap om alkohol och anledningar till att dricka alkohol så jag tror att det är dom som har missat poängen.

Men oavsett vilken alkoholpolitik/kultur vi har så är det väl ändå rätt korkat att dricka på arbetstid/rast om det medför att man får färre kunder, så gott kan det väl inte vara?

>suck>
Hade jag byggt en kåk och hittat ett par ölburkar hade jag inte upprörts det minsta, kanske tom hade druckit ur ett par av dom själv.

Fotografen skrev:
>suck>
Hade jag byggt en kåk och hittat ett par ölburkar hade jag inte upprörts det minsta, kanske tom hade druckit ur ett par av dom själv.
Skulle du dricka ur flera veckor gamla tomburkar? Har du inte några glas eller har du bara en förkärlek för väldigt gammal och avslagen öl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.