Status
Tråden går ej att kommentera.
Staffans2000
Hej igen danne12...
Här är uppenbarligen ett förtydligande på sin plats!
om tre man, delar på 10 öl under en vecka är det inte mycket att snacka om. Var glad över att du fick ditt hus, och att "gubbarna" gjorde vad dom skulle trots en "hejdlös Backanal" på DITT bygge!!

STAFFAN
 
Staffans2000
Hej, även på dig, Paul-Staffanstorp!!
Eftersom verkligheten inte stämmer överens med din EGEN syn på temat- alkohol på jobbet- vore det väl dags att bliva en smula nyanserad.
DVS: en öl till pizzan är inte samma sak som att gå ragglandes mellan bjälkarna.
Om du lärde dig mer om verkligheten, istället för din "utopi" skulle du nog inse att alkoholbruk oftast inte är en fråga om svart/vitt utan lite där imellan.

En på jobbet nykter: Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Hej igen danne12...
Här är uppenbarligen ett förtydligande på sin plats!
om tre man, delar på 10 öl under en vecka är det inte mycket att snacka om. Var glad över att du fick ditt hus, och att "gubbarna" gjorde vad dom skulle trots en "hejdlös Backanal" på DITT bygge!!

STAFFAN
Det var ett omständligt sätt att forumlera det på. Kunde du inte bara skrivit att du tycker att det är ok med alkohol på byggarbetsplatser?
 
Staffans2000
Danne!
Nej, det kunde jag inte! Eftersom det är skillnad mellan en klunk lättöl och en panna renat! Det trodde jag faktiskt att jag redan förklarat ovan, men nu står det en gång till.
Summa summarum: Min uppfattning ang. alkohol på byggen - Dricker minst tre man, tillsammans 5 - 10 öl under en vecka, tycker jag att det är helt OK.
Denna tråd osar "moraltant" lång väg.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Danne!
Nej, det kunde jag inte! Eftersom det är skillnad mellan en klunk lättöl och en panna renat! Det trodde jag faktiskt att jag redan förklarat ovan, men nu står det en gång till.
Summa summarum: Min uppfattning ang. alkohol på byggen - Dricker minst tre man, tillsammans 5 - 10 öl under en vecka, tycker jag att det är helt OK.
Denna tråd osar "moraltant" lång väg.

Vänliga hälsningar: Staffan
Nu har det varken druckits lättöl eller en panna renat här så vet inte varför du tar upp det? Men då utgår jag ifrån att du tycker det är ok att dricka starköl och köra bil också eftersom de inte åkte taxi till och från arbetet? Sedan är det inte minst 3 man utan det var 3 man varav en förare och det handlade om 3 dagar. Så vi får väl hoppas att det var 2 man som delade på ölen om vi inte ska sitta här och försvara rattfylleri.
Får man fråga inom vilket område du arbetar? Har inte riktigt stött på denna inställningen till berusning på arbetstid förut.
 
Staffans2000
Danne, sansa dig lite.
Värstascenariot för dina husresare som "trycker i sig starköl" och "super" på jobbet är följande: En öl var till lunschmackan, det är allt!!!!!
Altså, inget rattfylleri, inget supande!

Staffan

P.S.
Att de slängde sina egna sopor på din mark är däremot dålig stil.
 
OT: Det har nog hänt lite på alkoholfronten även i andra länder. Jag besökte några fabriker i Tyskland i mitten på 90-talet då man var i en brytpunkt och började införa alkoholfria arbetsplatser. Någon (mindre) fabrik hade fri öl under arbetstid. Det stod en back i änden på varje arbetsbänk. De tillverkade precisionsgrejor för halvledarindustrin i kvartsglas. Andra fabriker hade infört totalt alkoholförbud, t.o.m. för tjänstemännen på lunchen. Jag tror uppfattningen om andra länders alkoholvanor behöver revideras lite.

Åter till ämnet. "Mina" hantverkare som "inte ens drack öl" enligt deras förman lämnade en hel del tomburkar (jag var tvungen att gå igenom sopsäckarna för att hitta ett listprofilprov som de slängt) efter sig med en alkoholhalt som klassas som starköl i Sverige. Det var väl till lunchen och jag tror ingen förlorade omdömet pga detta, men de hade inte talat sanning. Än värre var det med alla fimpar (en stor hög hittades i rabatten). Dels pga brandfaran i ett gammalt trähus, dels måste en stor del av den på löpande räkning betalda arbetstiden ha gått åt för att producera så många fimpar. Numera har dessa hantverkare man ser i grannskapet en cig i ena handen och mobil i den andra. Några har jag t.o.m. sett fiska på arbetstid. De kan omöjligt ha tid att dricka öl :).
 
Staffan2000 skrev:
Danne, sansa dig lite.
Värstascenariot för dina husresare som "trycker i sig starköl" och "super" på jobbet är följande: En öl var till lunschmackan, det är allt!!!!!
Altså, inget rattfylleri, inget supande!

Staffan

P.S.
Att de slängde sina egna sopor på din mark är däremot dålig stil.
Har kollegor som varit i exempelvis frankrike där man utan att blinka drack starköl till lunch och dessutom körde efteråt så det finns nog vissa kulturella skillnader. Men jag kan absolut hålla med TS om att dricka starköl på jobbet oavsett om man tycker det är gott går bort i Sverige. Vi hittade också ett antal ölburkar bland vårt byggskräp när vi byggde så det förekommer tydligen men för mig är det lika självklart att alkohol hör hemma på fritiden som att jag sätter på mig bältet när jag kör bil så det är nog individuellt om man vill klämma en bärs på jobbet. Personligen kan jag väl tycka att man i så fall i alla fall plockar med sig burkarna om man vill dricka bärs till lunch precis som Staffan påpekar.
 
T
mr_bygg skrev:
Har kollegor som varit i exempelvis frankrike där man utan att blinka drack starköl till lunch och dessutom körde efteråt så det finns nog vissa kulturella skillnader. Men jag kan absolut hålla med TS om att dricka starköl på jobbet oavsett om man tycker det är gott går bort i Sverige. Vi hittade också ett antal ölburkar bland vårt byggskräp när vi byggde så det förekommer tydligen men för mig är det lika självklart att alkohol hör hemma på fritiden som att jag sätter på mig bältet när jag kör bil så det är nog individuellt om man vill klämma en bärs på jobbet. Personligen kan jag väl tycka att man i så fall i alla fall plockar med sig burkarna om man vill dricka bärs till lunch precis som Staffan påpekar.
Hur gör vi med kulturen då?
 
Tja, bygger man hus i frankrike exempelvis så får man kanske räkna med att en och annan bärs dricks under lunchen. Vill man dricka bärs här i sverige under arbetstid så är det väl knappast förbjudet och jag har inga problem med vad andra väljer att göra så länge det inte påverkar det jobb som jag beställt.

Personligen tycker jag inte att alkohol i någon form hör hemma under arbetstid men uppenbarligen finns det skilda åsikter om den saken.
 
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
Danne, sansa dig lite.
Värstascenariot för dina husresare som "trycker i sig starköl" och "super" på jobbet är följande: En öl var till lunschmackan, det är allt!!!!!
Altså, inget rattfylleri, inget supande!
Jag jobbar inom förskole sektorn, jag ska kanske ta och gå ner till pedagogerna och bjuda dom på en starköl till lunch. Eller så ska du kanske ta med några som present till dina barns pedagoger.....det är ju "bara" en öl.

eller?
 
T
evasch skrev:
Jag jobbar inom förskole sektorn, jag ska kanske ta och gå ner till pedagogerna och bjuda dom på en starköl till lunch. Eller så ska du kanske ta med några som present till dina barns pedagoger.....det är ju "bara" en öl.

eller?
Är det ok att ta två stycken tvåkommaåttor i en grop när man skyfflar singel en hel dag?
 
En öl blir man inte berusad på. Påverkad, ja, men inte tillräckligt för att det ska påverka omdömet.

Jag berätta att jag drack en 50 cl 5,7% öl på ungefär en kvart. 35 minuter senare visade utandningsprovet 0,00 promille.
Alkomätaren var nykalibrerad och av samma fabrikat och modell (en Dräger á 9000 kr) som trafikpolisen använder.
 
H
Starköl eller sprit, hör inte hemma bakom ratten eller på en arbetsplats.
Speciellt inte på en byggarbetsplats pga olycksrisken.
Även på ett kontor är det inte accepterat att gå och lukta öl eller sprit.

Lättöl till maten är bra alternativ om ni inte kan leva utan ölsmaken på arbetstid!
 
ACME skrev:
En öl blir man inte berusad på. Påverkad, ja, men inte tillräckligt för att det ska påverka omdömet.

Jag berätta att jag drack en 50 cl 5,7% öl på ungefär en kvart. 35 minuter senare visade utandningsprovet 0,00 promille.
Alkomätaren var nykalibrerad och av samma fabrikat och modell (en Dräger á 9000 kr) som trafikpolisen använder.
Polisens drägrar visar inte din promillehalt utan endast POS. eller NEG. Om du inte menar Evidenzern som kostar bra mycket mer pengar än 9000kr. Så du kan alltså inte fått fram din promillehalt om det nu är som du säger.

En burk starköl innehåller motsvarande 5-7cl starksprit och de generella beräkningar säger, om jag inte kommer ihåg helt fel ca 0.15 promille per timme i förbränning. Sedan varierar förbränningen mellan olika personer fast jag personligen tycker att det låter konstigt att du skulle ha brännt så mycket som upp till 7cl starksprit på en halvtimme.Jag tror mig ha läst att 2cl starksprit generellt sett ger motsvarande 0.15 promille.
Oavsett vilket så skulle jag hävda att de flesta nog skulle fastna i en kontroll om de dragit i sig en starköl även om du i ditt test, hur du nu gjorde det, klarade dig.


Men oavsett din testresultats tillförlitlighet kan vi väl vända på frågan. Efter din undersökning antar jag att du inte skulle ha någonting emot att öppet dricka starköl på arbetet eller strax innan du ska köra bil? Det påverkar ju inte omdömdet och du påstår att man inte åker dit för rattfylleri heller påstår du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.