Ett tankeexempel utanför "boxen" bara för skojs skull.

Idag betalar jag cirka 800 kr för en halvtimmes tandläkartid (ont gör det med ;) )

Nya tider: jag ringer till tandläkare och talar om att nu är det dags för lite hållagning och jag vill att han ska komma hem till mig nästa vecka och fixa till hålen :p

Tandläkaren kommer som avtalat med sina "verktyg" och har kanske sin "lärling" med sig. Jag sätter mig i stolen och får min behandling och betalar 4000 kr för vadå??

Han arbetade ju bara en halvtimme för ihelv.....?
Lärlingen gjorde ju inget så varför ska jag betala för den j.... snor.........?
Varför ska jag betala för restid, när han har så sat.... hög timersättning den j.....?
Det värsta är att han hade mage att ta 60 kr i timmen för biljä.... som stod utanför hela tiden
Oooooch han tog betalt/hyra för något jäk... specialborr, dom är fa... inte kloka
Materialet var skitdyrt? (Jag hittade samma j... plastbit på COOP för 50 öre vilka j.... bedragare f.....ex jag själc betalade 400 kr för en plastbit (max 1 gram plast) som skulle förankra fyllningen :rolleyes:)
Vadå administration, fakturerar han inte på sin fritid den förb......
Vadå att han har en firma att utgå ifrån han hade ju allt med sig i bilen va f... ska han med en lokal till den förb..... Han hade ju en mobiltelefon den sat....... räcker inte det.
OSV etc mm bla bla

Kom ihåg att detta bara var ett exempel utanför boxen och inget illa ment mot någon varken i denna tråd eller mot tandläkare, kunder eller någon som kan känna sig träffad.
Men detta är en del av vardagen för hantverkare och deras chefer som jobbar med service mot privatkunder. Det är inte så enkelt och svartvitt alltid.

Jag hade iaf roligt när jag skrev :D:D:D
 
Thomas59
rogge_vvs skrev:
Ett tankeexempel utanför "boxen" bara för skojs skull.

Idag betalar jag cirka 800 kr för en halvtimmes tandläkartid (ont gör det med ;) )

Nya tider: jag ringer till tandläkare och talar om att nu är det dags för lite hållagning och jag vill att han ska komma hem till mig nästa vecka och fixa till hålen :p

Tandläkaren kommer som avtalat med sina "verktyg" och har kanske sin "lärling" med sig. Jag sätter mig i stolen och får min behandling och betalar 4000 kr för vadå??

Han arbetade ju bara en halvtimme för ihelv.....?
Lärlingen gjorde ju inget så varför ska jag betala för den j.... snor.........?
Varför ska jag betala för restid, när han har så sat.... hög timersättning den j.....?
Det värsta är att han hade mage att ta 60 kr i timmen för biljä.... som stod utanför hela tiden
Oooooch han tog betalt/hyra för något jäk... specialborr, dom är fa... inte kloka
Materialet var skitdyrt? (Jag hittade samma j... plastbit på COOP för 50 öre vilka j.... bedragare f.....ex jag själc betalade 400 kr för en plastbit (max 1 gram plast) som skulle förankra fyllningen :rolleyes:)
Vadå administration, fakturerar han inte på sin fritid den förb......
Vadå att han har en firma att utgå ifrån han hade ju allt med sig i bilen va f... ska han med en lokal till den förb..... Han hade ju en mobiltelefon den sat....... räcker inte det.
OSV etc mm bla bla

Kom ihåg att detta bara var ett exempel utanför boxen och inget illa ment mot någon varken i denna tråd eller mot tandläkare, kunder eller någon som kan känna sig träffad.
Men detta är en del av vardagen för hantverkare och deras chefer som jobbar med service mot privatkunder. Det är inte så enkelt och svartvitt alltid.

Jag hade iaf roligt när jag skrev :D:D:D
Lite skoj var det säkert, i alla fall för dig.

Till alla er andra som slänger in exempel till försvar för hantverkarnas beteende. För det första är det sällan ett bra försvar att andra också beter sig illa, inget försvar alls faktiskt.

För det andra kan ni väl hålla er till att jämföra med verksamheter som har samma eller liknande affärsmodell, exempelvis konsulter/hantverkare som jobbar på uppdrag av privatpersoner och som för arbetets utförande köper in material från butik/yrkesbutik som sedan vidareförsäljs till slutkund.

Försöker ni jämföra med verksamheter med helt annan affärsmodell kan ni väl först sätta er in i hur denna verksamhet fungerar rent affärsmässigt innan ni börjar jämföra. Vissa av era jämförelser får verkligen äpplen och päron att framstå som en och samma frukt.

Hantverkarna får väl inom vissa gränser ta vilka priser dom vill, det är inte där problemet ligger.

Problemet är att såväl yrkesbutikerna/grossisterna/leverantörerna som många av hantverkarna medvetet försvårar för kunden att bedöma kostnaden på arbeten som beställs och medvetet försöker öka marginalerna genom att utnyttja sitt informationsövertag på ett sätt som i många falll måste betecknas som bedrägligt. Sen skyller man på kunden då systemet ifrågasätts.

Försvaren för överprissättningen är många men de flesta framstår ändå som genomskinliga bortförklaringar och ursäkter för att man försöker lura kunden. Nu tror jag iofs att många på sätt och vis föds in i systemet och aldrig varken kan eller vågar ifrågasätta affärsmetoderna. Det har ju alltid varit så, då måste det ju vara rätt, eller hur?

Visst, det vilar ett ansvar på kunderna och många framstår i mina ögon som straffbart naiva men borde ändå mötas av en mera proffsig motpart i företaget han anlitar. Ska man behöva vara proffs själv för att inte bli lurad är det något allvarligt fel på branschen.

Att det går att vara proffsig och lönsam utan att medvetet, eller omedvetet (se ovan), lura kunderna finns det många exempel på, bla här på forumet, om man utgår från vissa hantverkares egna utsagor om hur dom jobbar.

HEDER ÅT DEM!
 
Thomas59 skrev:
Lite skoj var det säkert, i alla fall för dig.


Hantverkarna får väl ta vilka priser dom vill!!!!!!!


HEDER ÅT DEM!
Lite klippt och du får fram huvet på spiken.

Man är aldrig tvungen att anlita en hantverkare och en hantverkare tar vilket pris han vill både för timmar och material precis som i vilken affärsuppgörelse som helst så måste kunden väga värdet av tjänsten/varan mot kostnaden.
Gör man inte det kan man inte gnälla i efterhand och påstå att man blivit bedragen av oärliga hantverkare som bara vill tjäna pengar. Man visar bara hur dålig affärsman man själv är..........
 
Thomas59
rogge_vvs skrev:
Lite klippt och du får fram huvet på spiken.

Man är aldrig tvungen att anlita en hantverkare och en hantverkare tar vilket pris han vill både för timmar och material precis som i vilken affärsuppgörelse som helst så måste kunden väga värdet av tjänsten/varan mot kostnaden.
Gör man inte det kan man inte gnälla i efterhand och påstå att man blivit bedragen av oärliga hantverkare som bara vill tjäna pengar. Man visar bara hur dålig affärsman man själv är..........
Ja inte lär hantverkarnas rykte bli bättre av att du klipper och klistrar men tror du det så.

Klippa och klistra förresten..............hmm, var det inte Sigvard Marjasin som gjorde det i ett märkligt försök dölja vad han köpt i syfte att få skattebetalarna att stå för hans privata kostnader.

Du kanske ofrivilligt slog huvudet på spiken i alla fall då hantverkarnas prislistor och trixande med påslag bär stora likheter med Marjasins trixande. Syftet är ju detsamma att dölja det verkliga förhållandet för den som skall betala notan.

Hela "påläggssystemet" är uppbyggt på ett sätt som underlättar för en hantverkare att "lura" kunden. Att göra det svårt för kunden att bedöma den totala kostnaden för ett beställt arbete och sedan påstå att kunden får skylla sig själv och att kunden är en dålig affärsman kan bara en - just det, hantverkare tycka.
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Hela "påläggssystemet" är uppbyggt på ett sätt som underlättar för en hantverkare att "lura" kunden. Att göra det svårt för kunden att bedöma den totala kostnaden för ett beställt arbete och sedan påstå att kunden får skylla sig själv och att kunden är en dålig affärsman kan bara en - just det, hantverkare tycka.
Om vi nu ska vara riktigt seriösa för en stund så kan du väl kolla upp lite rörfirmor och se hur stora förtjänster de gör. Eftersom jag är i branschen och varit i många år vet jag att det inte är någon som skär guld med täljkniv utan 99 % jobbar och sliter för att få ihop det.

Småföretagarna sitter kvällar och helger med administration och fakturering och jobbar praktiskt på fältet 10 timmar om dagen.

De större rörfirmorna skär i sina overheadkostnader in på bara benen och pressar sina montörer med ackord som inte är av denna värld. Vilket orsakar utslitna kroppar vid 50 års ålder.

Tittar du på konkurser så är det många rörfirmor som konkat sista året, de har levt på marginalen i högkonjunkturen???

De som tjänar bäst och alltid har gjort i branschen är de anställda montörerna och jag ser inget fel i det heller. För de riktiga rörmokarna har en så bred kunskap och erfarenhet som du aldrig kan förstå ens.
Bara för att dra ett exempel på bredden som finns, koppla en mugg dag , nästa dag koppla vedpanna med ackumulatortank, tredje servis och avlopp på ett nybygge (fastighet 100 lgh) fjärde dagen svetsa rör på kärnkraftverk. Det finns ett antal sådana här killar i branschen och ska inte de tjäna pengar vet jag inte vilka som ska.

Föresten tandläkaren som borrar hål i likadana tänder varenda dag och sprutar/trycker in något skit i hålet han tjänar dubbla pengen.

Det är ingen som lurar någon utan marknaden bestämmer vad som är rätt eller fel och det är upp till en själv att göra bra affärer.
Gnällspikar finns alltid som skyller på allt och alla fast det är upp till dem själva hur de handhar sina inkomster.

Slutsats:
Vill du inte betala vad det kostar gör jobbet själv!
Kan du inte göra jobbet själv, anlita någon som kan!
Vill du betala så lite som möjligt, undersök, jämför, läs på, det finns inga ideella hantverkare som vill göra dig en tjänst bara för att du är du!
Har du inget ekonomiskt sinne och inte kan göra affärer stå ditt kast och sluta gnäll!
 
De som tjänar bäst och alltid har gjort i branschen är de anställda montörerna och jag ser inget fel i det heller. För de riktiga rörmokarna har en så bred kunskap och erfarenhet som du aldrig kan förstå ens.
Bara för att dra ett exempel på bredden som finns, koppla en mugg dag , nästa dag koppla vedpanna med ackumulatortank, tredje servis och avlopp på ett nybygge (fastighet 100 lgh) fjärde dagen svetsa rör på kärnkraftverk. Det finns ett antal sådana här killar i branschen och ska inte de tjäna pengar vet jag inte vilka som ska.



Det är nog så att röris tjänar bäst i branchen men det konstiga är att snickarn/allt i allon ska ha det sämst?
För hur ofta är det ngn annan gör snickarens jobb jämnfört med hur ofta snickaren förväntas dra el, koppla vvs eller gjuta ngt tex? och inte är det ngn kund som tycker det är ok med snett kakel bara för att snickaren gjort det?
Samtidigt har snickaren överlägset sämst marginal på materialet och går ofta back på det tom (hur ofta behöver en röris slänga var tionde rör för att det är sprucket?)

Och nej jag är inte snickare, bara lider lite med dom ;)
 
H
Finns en liknande tråd under el. Elektriker som gör samma sak men materialet, lägger på 100-300%. Tycker detta är helt fel. De ska utan protest även göra jobbet om jag själv har köpt in sakerna, givetvis ska de vara godkända. Deras timlön ska ju täcka deras omkostnader mm. Sedan är det många gånger samma leverantör av material till t.ex. Ahlsells, rinkaby mm. Kanske inte till Biltema.. Ta vanlig FK elkabel så kostar en 1.69/ meter på Harald Nyborg. Min lokala elektriker tar 3.75/meter för exakt samma kabel från samma leverantör. Att de inte vill ta garanti är bara skitsnack. Det blir bara mer arbete om du köper materialet själv då du får fixa garantin på denna. En läcka beror i regel inte på materialet.
 
Thomas59
Huruvida hantverkaren i slutänden gör vinst eller ej hör väl inte till diskussionen. Jag har sagt det förut och säger det igen. DET FINNS INGEN NATURLAG som säger att en verksamhet ska gå med vinst.

Förstå mig rätt. Prissättningen ÄR i princip fri. Det jag vänder mig emot är att systemet med materialinköp i många branscher (bla de vi talar om) är uppbyggt på ett sådant sätt att kunden i många fall har svårt att bedöma kostnaden för de jobb som beställs.

Visst man kan hävda att beställaren (kunden) ska ha koll på vad saker kostar men då krävs också en viss transparens i prissättningen. Då hantverkaren, vilket är vanligt, upplyser kunden att man ger x% rabatt eller gör y% påslag på "listpriserna" invaggas kunden i tron att han därigenom får antingen en bra rabatt eller ett rimligt påslag.

När sedan fakturan kommer visar det sig att kunden förväntas betala priser som ibland är flera gånger det pris som kuinden själv kan hitta på motsvarande material.

Klart man känner sig lurad.

Ska den fria prissättningen fungera borde hantverkaren i rimlighetens namn upplysa om att priset kunden kommer att få betala kan var flera gånger vad samma material betingar på tex Rinkaby eller annan motsvarande ÅF. Hantverkaren kan/bör också upplysa om varför priserna skiljer sig och vad kunden får för den merkostnaden.

Då har kunden en rimlig möjlighet att bedöma totalkostnaden eller i alla fall inte en förväntan att priset skall vara det samma som kunden själv kan köpa prylarna för.

Fakturan bör då inte bli någon överraskning eller i alla fall inte en chock som det ofta blir idag.

Då hantverkaren inte förbereder kunden hur prisbilden är innebär det att kunden redan från början har felaktiga förväntningar och den vanligaste grogrunden för missnöje är just då en leverantör (hantverkaren i detta fall) inte möter förväntningarna.

Det har INGENTING att göra med huruvida hantverkarens firma/branschen i sig är lönsam eller inte. En bransch med olönsamhet eller låg lönsamhet har inte någon automatisk rätt att ta till knep för att dölja prisbilden i syfte att kunna fakturera mer än kunden egentligen är beredd att betala.
 
  • Gilla
JOPO
  • Laddar…
v-g skrev:
qrz:Priserna hos vissa grossister är ibland dyrare än utpriset hos tex rinkabyrör detta har jag sett med egna ögon. Mao killen jag känner kunde inte ens köpa in prylen för samma pris som jag fick den hos rinkaby.
Mm, må så vara, men 'killen du känner' har med all säkerhet rabatt hos grossisten. Detta har jag sett med egna ögon; Prislistor som är till för att visa slutkund medans hantverkaren handlar med rabatt.
 
Det var inkl rabatt såg det själv på skärmen och han sa att där gick han bet ;)

Man måste ju också inse att rinkaby knappast köper in en eller två kopplingar av en viss typ (typ special) om året som en VVS:are kanske gör utan kan ta 100 i stöten kanske direkt från tillverkaren och får då (i vissa fall) bättre priser än grossisten kan ge, grossisterna jobbar ju inte gratis de heller vad jag vet ;)

Tyvärr är detta ett dilemma med två sidor dels kan inte hantverkaren ta 1000 kr/timme och noll i materialpåslag för då väljer alltid kunden en annan när han får höra timpriset fastän det kanske skulle bli billigare i slutändan med dels ROT och dels inget materialpåslag.

Det är sällan ens fel att två trätte som vi säger här uppe. :rolleyes:

Problemet kan vridas och vändas i all evighet, problemet med allt är ändå den våldsamt höga skatten på arbete och företagande i Sverige samt att man får piss och ingenting tillbaka. Jobba tills 70 och sen ingen pension det är melodin det.
 
Redigerat:
v-g skrev:
qrz:Priserna hos vissa grossister är ibland dyrare än utpriset hos tex rinkabyrör detta har jag sett med egna ögon. Mao killen jag känner kunde inte ens köpa in prylen för samma pris som jag fick den hos rinkaby.
Det stämmer att priserna ibland kan avvika och i sällsynta fall kan man hos en grosist som Dahl till och med få ett högre pris än hos Rinkaby... Men om man påpekar detta brukar det aldrig vara några problem att få priset sänkt...

Har faktiskt svårt att förstå hela prissättningsmaskinen hos grosisterna... Liksom de har ett listpris som inte är verklighetsförankrat för fem öre... Sen får man si eller så rabatt beroende på om man handlar mycket eller lite eller om man bara tycker att det är för dyrt... Exempelvis fick jag påpeka att en jag kunde köpa en golvbrunn billigare på krauta än jag kunde hos grosisten... Ajaj blev svaret och så fick jag ett pris 20% under istället...
 
  • Gilla
JOPO
  • Laddar…
v-g: om det var samma pryl på Rinkaby rör varför handlade han inte där då?
 
rogge_vvs skrev:
Lite klippt och du får fram huvet på spiken.

Man är aldrig tvungen att anlita en hantverkare och en hantverkare tar vilket pris han vill både för timmar och material precis som i vilken affärsuppgörelse som helst så måste kunden väga värdet av tjänsten/varan mot kostnaden.
Och för att göra det måste kunde kunna få reda på kostnaden innan, eller hur?

Så vad säger du till kunden när han frågar, talar du bara om timpriset, eller talar du även om alla andra omkostnader?

Och hur skall kunden kunna jämföra priset på material. Får han veta om rörmokare A tar 20% på sitt självkostnadspris efter rabatt, medan rörmokare B åker och köper på Ahlsell, tar timkostnad och bilmil, lägger på 20% på Ahlsells listpris, och sedan får tillbaka 80% i rabatt?

För att kunden skall kunna jämföra måste detta kunna framgå. Så vad står det i det skriftliga avtal ni alltid använder?
 
Skier12345:Det var jag som skulle ha prylen och vi kollade hos grossisten "för skojs skull" det var redan beställt så det hade kvittat i vilket fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.