H
Kom på att jag gjorde en koll för några år sedan. Skulle byta en säkerhetsventil som var trasig. Röris var upptagen men åke till XXXX och hämta en, skriv den på mig. 1 år senare så fick jag reda på att företaget jag jobbar på har hos samma grossist. Kollade priset på ventilen. Jag hade betalt en ligt deras bruttoprislista + 10%. Jag kunde nu själv köpa den för Bruttoprislista - 60%. Rätt saftigt påslag från röris. Förstår varför de vill kontrollera var och hur VVS grejor säljs. Bra med Rinkaby som visar lite mer vad saker kostar.

Hade nyligen en röris för lite installation av ett mindre badrum. Timkonstnaden är helt OK, c:a 400:- Materialet kunde jag köpt på t.ex. K_Rauta för 30% lägre pris. Han var "snäll" som han sa, du får 10% rabatt på materialet. Vad priset är hos grossisten har jag inte kollat.
 
rogge_vvs skrev:
Småföretagarna sitter kvällar och helger med administration och fakturering och jobbar praktiskt på fältet 10 timmar om dagen.
Detta är ju knappast unikt för just hantverkare dock. Ett exempel är mina föräldrar som är mjölkproducenter. Deras arbetsdag startar 04:45 och slutar ca 21:00, vartefter saker som bokföring, fakturor etc ska hanteras. För denna möda har de en årsinkomst på under 200,000 var. Jag själv tjänar mer än så, men även jag jobbar knappast några 40 timmar i veckan med mitt företag, det dubbla är närmare sanningen.

Det är tufft att driva småföretag överhuvudtaget i vårt land, det är inget unikt för hantverkare. Men väldigt ofta låter det på er som om er situation skulle vara extra svår av någon anledning, vilket skulle ursäkta tvetydiga prissättningar, dåligt organisation samt ingen som helst åtanke om kundnöjdhet. Detta är naturligtvis inte fallet, utan dessa företeelser tycks snarare vara tradition i branschen.
 
vilka jävla ocker priser !..
 
Thomas59 skrev:
Huruvida hantverkaren i slutänden gör vinst eller ej hör väl inte till diskussionen. Jag har sagt det förut och säger det igen. DET FINNS INGEN NATURLAG som säger att en verksamhet ska gå med vinst.


Visst man kan hävda att beställaren (kunden) ska ha koll på vad saker kostar men då krävs också en viss transparens i prissättningen. Då hantverkaren, vilket är vanligt, upplyser kunden att man ger x% rabatt eller gör y% påslag på "listpriserna" invaggas kunden i tron att han därigenom får antingen en bra rabatt eller ett rimligt påslag.
Visst finns en "naturlag" som säger att en verksamhet ska gå med vinst. Företag är vinstdrivande. Deras yttersta mål, skälet till att de finns till, är att ge vinst till sina ägare. (Annars är det ideell verksamhet)

"1. Kapitalismen är ett naturligt ekonomiskt system. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det vilar på eviga sociala naturlagar" (Svantessons)

Angående dtt andra påstående så finns transparens i prissättningen idag. Du kan kontrollera varenda pryl som rörisen säljer på nätet. Och som jag sagt förut i en affärsuppgörelse finns det alltid två parter som har möjlighet till att göra en bra affär.
 
-MH- skrev:
Och för att göra det måste kunde kunna få reda på kostnaden innan, eller hur?

Så vad säger du till kunden när han frågar, talar du bara om timpriset, eller talar du även om alla andra omkostnader?

Och hur skall kunden kunna jämföra priset på material. Får han veta om rörmokare A tar 20% på sitt självkostnadspris efter rabatt, medan rörmokare B åker och köper på Ahlsell, tar timkostnad och bilmil, lägger på 20% på Ahlsells listpris, och sedan får tillbaka 80% i rabatt?

För att kunden skall kunna jämföra måste detta kunna framgå. Så vad står det i det skriftliga avtal ni alltid använder?
En sak vill jag reda ut som jag ser återkommer hela tiden. Det finns inga rörisar som har påslag på listpriserna det är alltid rabatt på dessa, varierar mellan 10-30 % på de olika listorna.
Ett tips när man gör upp ett löpande arbete med en röris, se till att få Dahls listpris och en 10-20 % på den då gör ni en "bra" affär och behöver inte känna er totalt uppkörda. Deras prislista är sänkt rejält sedan något år tillbaka och har skapat mycket oro i leden.

Jag själv anser det är rätt väg med prissänkningar på materialet men eftersom vi "levt" på materialpriserna i många år så är många oroliga.
"Mekonomeneffekten" Mekonomen startade upp för cirka 25 år och "förstörde" bilmekarnas ekonomiska system som hade samma upplägg som rörbranschen. Du får en föraning om vad som väntar i timpriser om du har koll på mekarnas priser idag.
 
  • Gilla
JOPO
  • Laddar…
H
Har själv varit med om denna "Mekonomeneffekt" Jobbade på en liten verkstad. Vi köpte in "Original" detaljer utan stämpel. Vet dock att de var tillverkade på samma fabrik som originalet då bl.a. min far transporterade vissa av dessa delar från bl.a. tyskland. Skillnaden i inköpspris var c:a 50%. Samma fenomen har vi idag mellan rörisen och t.ex. Rinkaby rör.
En annan sak som irriterar mig är att röris kommer och tittar på arbetet. Sen måste han alltid köra minst 2 - 3 gånger för att hämta grejor. När han var och tittade på jobbet och gav en prisuppgift på timmarna så visste han redan då vilket material som kommer att behövas. Vaför inte hämta sakerna ett par gånger per vecka istället för 20 gånger per vecka. De kan t.o.m. sätta upp 0,5 h för hämtning av material eller liknande. Detta flängande fram och tillbaka är något irreterande.
Drar en parallell. Jobbade som reperatör på tunga fordon. Kunden ringde och hade kört i sönder utmed vägen, en slang mella x och y. Efter samtalet visste jag direkt att jag behövde slangen, vilka verktyg jag skulle ta med, ev. vatten mm. Tror ni att en åkare hade accepterat att jag först skulle köra ut och titta på felet för att sedan köra tillbaks och hämta slangen. När den sedan är monterad köra tillbaka för att hämta vatten. Motsvarande gjorde röris för mig.
 
hokanp skrev:
En annan sak som irriterar mig är att röris kommer och tittar på arbetet. Sen måste han alltid köra minst 2 - 3 gånger för att hämta grejor. När han var och tittade på jobbet och gav en prisuppgift på timmarna så visste han redan då vilket material som kommer att behövas. Vaför inte hämta sakerna ett par gånger per vecka istället för 20 gånger per vecka. De kan t.o.m. sätta upp 0,5 h för hämtning av material eller liknande. Detta flängande fram och tillbaka är något irreterande.
.
Kan inte annat än att hålla med dig, den montören beter sig väldigt oproffsigt. Detta är tyvärr lite av en trend bland lite yngre grabbar som inte lärt sig den hårda vägen att det alltid är kunden som betalar i slutändan. Slentrian som du inte ska acceptera utan att få en förklaring (kan ju finnas)
 
Mikael_L
rogge_vvs skrev:
Ett tips när man gör upp ett löpande arbete med en röris, se till att få Dahls listpris och en 10-20 % på den då gör ni en "bra" affär och behöver inte känna er totalt uppkörda. Deras prislista är sänkt rejält sedan något år tillbaka och har skapat mycket oro i leden.
Intressant, och bra att någon vågar börja på förändringen.

Du får en föraning om vad som väntar i timpriser om du har koll på mekarnas priser idag.
Självklart måste timpenningarna höjas, för materialvinsterna har ju inte direkt använts till att ge enmansfirmorna en lyxtillvaro. ;)
Men det är ändå rätt väg att gå. En sund prissättning och tillika affärsmodell är faktiskt att låta alla särkostnader betala sig själva. Det finns många brancher där företag slagits ut för att dom inte varit kapabla att förändra sin prismodell tilll att spegla de faktiska kostnaderna inom företaget.
Att detta har kunnat fortgå inom byggbranchen har bara med att det fram till nyligen varit ganska svårt för kunderna att veta vad den verkliga materialkostnaden är samt att branchens aktörer hållt sig till "systemet".
 
H
Till alla rörisar som läser detta.
Ni får gärna tjäna pengar och mycket om ni vill det. men gör det på ett bra sätt.
Höj er timdebitering men lura inte oss kunder med trixande av rabatter och prislistor. var ärlig, det tjänar ni på. Jobbar själv som konsult och jag har "bara" timtaxan att ta betalt för. Denna ligger dock klart högre än 400:- men jag redovisar denna klart och tydligt.
 
Thomas59
rogge_vvs skrev:
Visst finns en "naturlag" som säger att en verksamhet ska gå med vinst. Företag är vinstdrivande. Deras yttersta mål, skälet till att de finns till, är att ge vinst till sina ägare. (Annars är det ideell verksamhet)

"1. Kapitalismen är ett naturligt ekonomiskt system. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det vilar på eviga sociala naturlagar" (Svantessons)

Angående dtt andra påstående så finns transparens i prissättningen idag. Du kan kontrollera varenda pryl som rörisen säljer på nätet. Och som jag sagt förut i en affärsuppgörelse finns det alltid två parter som har möjlighet till att göra en bra affär.
Du måste skoja. Klart det inte finns någon naturlag som säger att alla företag ska gå med vinst. Att företag drivs i vinstsyfte är något helt annat. Man drivet ett företag för att man VILL generera vinst (bla det finns andra skäl också) men är inte marknaden beredd att betala det man begär eller om kostnaderna är för höga i förhållande till intäkterna blir det ingen vinst.

Många som skriver här framhåller att "fifflandet" och andra märkligheter rättfärdigas av att dom måste kunna ta ut en vettig lön (=vinst i bolaget, i alla fall innan lönekostnader) men så är givetvis inte fallet. Det finns ingen automatik i att man ska kunna leva på sitt företag. Om du tror att det är så är du illa ute och driver du företag med den missuppfattningen är det katastrof. Bor vi på samma planet?????

Hur menar du förresten att din referens till Svantesson stöder din tes att alla företag enligt någon naturlag ska gå med vinst? Kan ju vara så att jag missat något?

Transparens i prissättningen. "Du måste skoja 2" Menar du på allvar att jag genom att kolla på tex Rinkaby kan bilda mig en uppfattning om vad det material rörisen köper via sin proffsbutik kommer att kosta på min faktura. Jösses. Höll rörisen RInkabypriser skulle denna diskussion aldrig uppstå.

Problemet är ju just att hela systemet är uppbyggt för att dölja de verkliga kostnaderna. Orkar inte rabbla alla metoder som redovisats i alla trådar i ämnet men kreativiteten är mycket hög då det gäller att vilseleda kunderna.

OBS! Vilseledandet består i sak inte i att man tar höga priser på material (prissättningen är i hög grad fri) utan att man gör det med hänvisning till priser som ingen hantverkare betalar under förevändningen att detta är den verkliga materialkostnaden. Tidigare hade kunderna mycket svårt att avgöra om dessa priser var rimliga eller ej men med framväxten av stormarknader riktad mot konsumenter och webbaserade butiker typ Rinkaby kan nu kunderna enkelt jämföra priser och möts då av en prisbild som i många fall skiljer sig 100-tals procent från vad tex rörisen anger som materialkostnad.

Mervärdet (egentligen förädlingsvärdet) motsvaras inte på långa vägar av det påslag som rörisen har. Då ett påslag inte ger kunden ett motsvarande mervärde upplevs prissättningen som felaktig och är skillnaden stor och utgår från (...är möjlig pga...) att kunden är okunnig upplevs prissättningen inte bara som felaktig utan rent av ohederlig när kunden nu kan bilda sig en egen uppfattning om priset på materialet.

Ditt sista påstående om win-win är ju ett direkt hån mot de stackare som upptäcker att rörisen lägger på 100-tals procent i materialpåslag. Rörisen gör i många fall sitt bästa för att det ska bli en win-loseaffär.
 
rogge_vvs skrev:
Visst finns en "naturlag" som säger att en verksamhet ska gå med vinst. Företag är vinstdrivande. Deras yttersta mål, skälet till att de finns till, är att ge vinst till sina ägare. (Annars är det ideell verksamhet)

"1. Kapitalismen är ett naturligt ekonomiskt system. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det vilar på eviga sociala naturlagar" (Svantessons)
Vem nu än Svantessons är så har han fel. Kapitalismhar inte alltid funnits och kommer inte alltid att finnas. Kapitalism har funnits så länge det funnits pengar, ett par tusen år. Och som dominerande system har det bara existerat ett par hundra år. Innan dess, på feodalismens tid bestämde den lokale adelsmannen hur många hantverkare av varje sort det skulle finnas i varje stad.

Ett företag måste inte gå med vinst. Om alla anställda kan få ut lön så räcker det att det går plus minus noll. Men naturligtvis kan det inte gå med förlust någon längre tid.
 
Redigerat:
Thomas59
SAAB har iofs fixat att gå med förlust i drygt 20 år men då har givetvis ägarna varit tvungna att skjuta till pengar.

Vad jag vänder mig mot är givetvis inte att företag går med vinst, det är helt ok även om det inte finns någon naturlag som säkerställer detta.

Ett av problemen är dock, som påpekats flera gånger tidigare, att många hantverkare anger detta (...att dom MÅSTE kunna ta ut en hyfsad lön) som försvar för att dom fixaroch trixar med kostnader och pålägg. Det är ju inget försvar. Är verksamheten i grunden inte lönsam rättfärdigar det givietvis inte fixande och trixande. Kan man inte öka lönsamheten utan att ta till affärsmetoder som i bästa fall kan kallas bedrägliga får man nog syssla med annat.

Om vi ska vara lite konstruktiva så kanske vi ska ta tag i det själva Det verkar finnas ett stort behov av ökad kunskap hos köparna. Eftersom hantverkarkåren (i detta fall rörisarna) inte är intresserade kanske vi får fixa delar av detta själva. Tex genom att samla erfarenhet i form av checklistor, standardavtal, mallar för offertförfrågan osv osv tips om hur man jämför priser, olika branschregler mm mm.

Skulle kanske kunna vara en bra idé..
 
Jo men om Ärlige Erland tar 1000 kr/h och noll i materialpåslag så får ju hans kusin Oärlige Orvar alla jobb eftersom han tar 400kr/h och mycket i materialpåslag om inte kunden är medveten.

Oärlige Orvar kommer däremot få arga kunder eftersom de 15% avdrag på prislistan visade sig vara mot en fiktiv prislista. Men då är man i ett annat skede och jobbet kommer han iaf få betalt för.

Kan bara tala för mig själv men innan jag läste på byggahus visste jag inte hur det fungerade alls. Jag tror inte jag är något unikum precis.

Det är sällan det är ett ensidigt fel.
 
Thomas59
v-g skrev:
Jo men om Ärlige Erland tar 1000 kr/h och noll i materialpåslag så får ju hans kusin Oärlige Orvar alla jobb eftersom han tar 400kr/h och mycket i materialpåslag om inte kunden är medveten.

Oärlige Orvar kommer däremot få arga kunder eftersom de 15% avdrag på prislistan visade sig vara mot en fiktiv prislista. Men då är man i ett annat skede och jobbet kommer han iaf få betalt för.

Kan bara tala för mig själv men innan jag läste på byggahus visste jag inte hur det fungerade alls. Jag tror inte jag är något unikum precis.

Det är sällan det är ett ensidigt fel.
Visst är det så, i alla fall i teorin. Oärlige Orvars rykte kan ju med tiden sprida sig så han får färre jobb och då kanske Ärlige Ärland får jobben istället.

Problemet ligger just där du är inne och gräver. Svensson har så liten koll och prissättningen/påslagen på material är så snårig så Herr/fru Svensson har liten möjlighet att jämföra priserna.

I många andra branscher har man försökt komma till rätta med detta. Mobiltelefonbranschen är ett exempel där du tidigare lurades att tro att du fick telefonen gratis men egentligen betalade ett kraftigt överpris genom stora påslag på månadskostnaden. Man försöker fortfarande vilseleda kunden så gott det går men möjligheterna har minskat i och med de regler som införts. Andra branscher har löst problemet på liknande sätt.

Hantverkarbranschen är dock inte speciellt intresserad av att ta tag i detta och då får man leva med missnöjda kunder. Ointresset är kompakt och gäller såväl den enskilda hantverkare, företag, branschorganisationer och leverantörer/grossister. Dom tjänar alla på systemet och kunden förlorar då vanliga konkurrensmekanismer sätts ur spel.

Ett ruttet system helt enkelt. Beklämmnade att någon kan försvara detta!
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Hantverkarbranschen är dock inte speciellt intresserad av att ta tag i detta och då får man leva med missnöjda kunder.
Jag är inte så säker på, inte helt generellt iaf.
Jag tror det finns en hel massa egenföretagare "där ute" som också tycker det är fel och ruttet, men det är så svårt att förändra det. Precis som vi redan konstanterat så vinner hantverksbusen alla upphandlingar då. Man känner sig helt enkelt tvungen att hålla god min i elakt spel.

Men om någon av kvällstidningarna slog upp det stort, som förstasidesnyhet en dag med nyhetstorka, efter det skulle många svenssons vara medvetna om hur det fungerar.

Sverker och Plus har också stort genomslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.