Jag fattar inte varför folk är så "dumma" att dom inte frågar vad det kommer att kosta INNAN dom beställer ett "arbete".
Då får ni ett totalpris på allt (som i klädaffären) och slipper känna er lurade, att slutkostnaden blir den samma spelar ju mindre roll.
Att hitta nått system med ett visst påslag på nettopriser är nog helt omöjligt. Dels kan "grossisten" skriva vilket pris som helst på fakturan för att vid ett senare tillfälle ge nån "årsbonus". Samt hantverkaren har knappast nått intresse av att hålla sina inköpspriser på låg nivå för förtjänsten blir högre dess högre inköpspris han har.
Och även jag tror att om man skulle enas om en högre timmtaxa skulle matr. pris sänkas, men problemet är att det sedan mååånga år är förbjudet att gemensamt med andra företag ett timpris.
 
Mikael_L
Men det är väl också omvittnat att det är svårt att få hantverkaren att lämna fastpris. Och gör dom det så har dom ofta tagit ifrån tårna med priset, så dom absolut inte på något vis ska riskera att gå back på affären, men däremot gärna minst 100% mer plus än om dom jobbat på löpande.

Det finns faktiskt hantverkare som själva har skrivit så om sina strategier här på forumet.

Så om det är så, verkar det ju som att man blir dubbel förlorare om man begär en offert med fast totalpris.

Sen tycker jag personligen att det är skit ifall jag inte ska kunna anlita en hantverkare på löpande timpenning utan att bli uppskörtad på någon annan post, såsom bilersättningar, materialpåslag eller någon annan märklig debitering som inte nämns vid upphandlingen.

Men jag håller med v-g, det man inte visste nåt om förut vet man ju nu (alltså risken för att bli hemligt uppskörtad). Så är en hantverkare av något slag på väg in i huset så ska vi ha bestämt innan vilka prislistor och procentsatser som gäller (och några stickprovskontroller av denna listas priser) samt vilka extra poster som kan bli debiterade i efterhand. Allt skriftligt, för bådas skull. ;)
 
elmont skrev:
Jag fattar inte varför folk är så "dumma" att dom inte frågar vad det kommer att kosta INNAN dom beställer ett "arbete".
Då får ni ett totalpris på allt (som i klädaffären) och slipper känna er lurade, att slutkostnaden blir den samma spelar ju mindre roll.
Håller helt med om att det skulle vara enklast om bägge parter var överens om ett fast pris innan man beställer ett arbete. Då skulle det knappast bli särskilt många klagomål på priset eftersom kunden godkänt det innan precis som när man köper en tröja, äter en middag ute på resturang eller servar bilen. (Sen kan det naturligtvis bli en diskussion om priset om inte tjänsten eller produkten uppfyller vad man kan förvänta sig men det är en helt annan fråga)
Problemet kan väl vara det som Mikael_L tar upp att det för det första kan vara svårt att få en hantverkare att lämna ett fastpris och sen att det kan bli mycket dyrare än löpande.

Det är säkert ett utbrett problem att många kunder är okunniga och inte alls frågar om priser men i många fall så frågar kunden men får ett svar där hantverkaren tar upp grossistens prislista och en eventuell rabatt på listpriset. Här uppstår problemet när kunden inte fattar prissättningen och hantverkaren inte tydligt och öppet istället förklarar vad som gäller. Det är väl enklare att tala om för kunden direkt att man lägger på mellan X till Y % på sina nettopriset från grossisten eller ännu hellre redovisar ett ungefärligt påslag på den allmänna prisbilden ute i handeln.

På samma sätt som kunden oftast accepterar ett fast pris när man är överens innan så skulle nog de flesta acceptera ett påslag bara det är tydligt på förhand oavsett hur stort det är bara man godkänt det i förväg.

elmont skrev:
Att hitta nått system med ett visst påslag på nettopriser är nog helt omöjligt. Dels kan "grossisten" skriva vilket pris som helst på fakturan för att vid ett senare tillfälle ge nån "årsbonus". Samt hantverkaren har knappast nått intresse av att hålla sina inköpspriser på låg nivå för förtjänsten blir högre dess högre inköpspris han har.
En ganska enkel lösning för att slippa mycket diskussion är väl att justera grossisternas prislistor så att de stämmer överens med priset i den allmänna handeln. Det tror jag skulle skapa en större acceptans för prislistorna. Räcker inte påslaget så tror jag att det är mycket mer tydligt att då lägga på X % på listpriserna. Jag kan faktiskt bara se en anledning till grossisternas prislistor och det är att dölja eller i alla fall inte tydligt skylta med hantverkarens påslag på material.

Sen förstår jag inte riktigt varför ett visst påslag på hantverkarens riktiga priser skulle fungera. Jag har en bekant som är förvaltningsansvarig på ett stort fastighetsbolag och de accepterar ett påslag på 15% på hantverkarnas priser inklusive årsbonus och de kräver deras verkliga fakturor som underlag.

Det borde gå att hitta ett system med tydlig prissättning ut till kund som är allmänt accepterat också bland kunderna. Jag ser ingen som helst anledning till att det måste innebära att en hantverkare skulle tjäna mindre. Särskilt i ROT-tider så är de flesta kunderna bara glada om timdebiteringen höjs och materialpåslaget minskar men för hantverkaren borde det väl egentligen inte spela någon roll så länge slutsumman är densamma.
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Jag är inte så säker på, inte helt generellt iaf.
Jag tror det finns en hel massa egenföretagare "där ute" som också tycker det är fel och ruttet, men det är så svårt att förändra det. Precis som vi redan konstanterat så vinner hantverksbusen alla upphandlingar då. Man känner sig helt enkelt tvungen att hålla god min i elakt spel.

Men om någon av kvällstidningarna slog upp det stort, som förstasidesnyhet en dag med nyhetstorka, efter det skulle många svenssons vara medvetna om hur det fungerar.

Sverker och Plus har också stort genomslag.
Medhåll!

Alla seriösa hantverkare borde ju vara för en prissättning som uppvisar en större grad av transparens än dagens system.

Att en hantverkare inte håller Rinkabypriser kan givetvis vara ok om hantverkaren kan erbjuda ett tydligt mervärde. Det är ju när påslaget vida överstiger mervärdet (förädlingen) som missnöjet sprider sig.

Vad mervärdet skulle kunna bestå i får rörisen klura ut själv och tydliggöra för kunden. Då bör det inte vara några problem.
 
elmont skrev:
Jag fattar inte varför folk är så "dumma" att dom inte frågar vad det kommer att kosta INNAN dom beställer ett "arbete".
För att den man frågar inte vety vad det kommer att kosta.

För att vissa grejer är för små för att någon vill göra det på fastpris.

För att andra grejer är så osäkra att ingen vill göra det på fastpris.

För att man inte vill att hantverkaren skall snåla så in i norden för att ha så stor marginal som möjligt.

För att man hellre betalar efter utfall, än utfall + riskpremie.'

Finns säkert fler skäl. Och som förra gången du frågade, löpande och fastpris är två olika affärsmodeller. Löpande innebär timpris plus ersättning för material. Då är det viktigt att den verkliga kostnaden för material framgår.
 
mr_bygg skrev:
Särskilt i ROT-tider så är de flesta kunderna bara glada om timdebiteringen höjs och materialpåslaget minskar men för hantverkaren borde det väl egentligen inte spela någon roll så länge slutsumman är densamma.
Det sägs att byggbranschen är väldigt konservativ, och när man märker hur svårt det tycks vara att få in det enkla fakutm som du beskrivit ovan i hantverkarnas kalkylmodeller, är jag böjd att hålla med.
 
v-g skrev:
Jo men om Ärlige Erland tar 1000 kr/h och noll i materialpåslag så får ju hans kusin Oärlige Orvar alla jobb eftersom han tar 400kr/h och mycket i materialpåslag om inte kunden är medveten.
Siffrorna 600 och 350 är nog rimligare. Och jag hade handlat hos Erland. Förutsatt att han gjorde ett seriöst intryck och jag blev övertygad om att det inte var några extra påslag.

Om alla leverantörer är lika dåliga, så tar jag den billigaste under devisen "hellre billig skit än dyr skit". :)
 
Jag vet inte vilken sorts "hantverkare" ni anlitar men en som är någorlunda "seriös" kan inte ha nått problem med att lämna ett pris, inte på nått jobb. Och är ni inte nöjd vänd er till någon annan. Det är inte bara kunderna som kan ha besvär med löpande jobb, även som hantverkare kan det bli knivigt att få betalt när kunder beställer en sak och under resans gång ändrar på allt utan att först fråga. När sedan allt kostar flera gånger mer än beräknat skriker dom i högan sky.
Fast pris och specad arbetsuppgift, drömmen.
 
elmont skrev:
Jag vet inte vilken sorts "hantverkare" ni anlitar men en som är någorlunda "seriös" kan inte ha nått problem med att lämna ett pris, inte på nått jobb.
Om du med seriös menar att alltid kunna ge fast pris, så blir det inte många "seriösa" hantverkare kvar.

En seriös hantverkare skall klara löpande räkning, dvs redovisa sitt nettopris på materialet, lägga till den avtalade marginalen och fakturera timmarna.
 
Redigerat:
Naturligtvis ska en "seriös" kunna redovisa ett pris på sitt matr. MEN när jag som inköpare köper matr. kan det skilja väldigt mycket på vad jag får betala. Hur förklarar jag för en kund att ena gången betalar jag 50:- för tex ett uttag och nästa gång 80:-. Om jag gör ett stort köp till ett stort bygge och får bra rabatt på uttagen och har köpt mer än det går åt, ska då kunden som vill ha ett uttag betala det "låga" priset eller det mer normala, när jag installerar ett av dom överblivna uttagen.
Man kanske ska anställa en gubbe som märker upp och håller koll på dom hundratusentals artiklar som passerar så att man vet vad man betalade för just det uttaget.
Hoppas att ni fattar att det INTE är så att man betalar en vis peng på en viss vara varje gång, utan att jag exakt som varje kund borde göra får fråga på priser för att inte betala mer än nödvändigt.
Och jag har inget intresse av att köpa billigt för att kunden ska få handla billigt av mig, utan jag vill naturligtvis få den förtjänsten som jag har förhandlat mig fram till "själv".
Det var även nån som skrev att företag inte behövde gå med vinst, jag undrar om det finns nån som är så korkad att man driver ett företag, med allt det innebär, om man inte tror att man kan få lite mera över på slutet än vad en vanlig anställning skulle ge.
 
Lämna fastpris är ingen lätt uppgift det heller. Det vet de som programmerar likväl som de som bygger saker.

Den som renoverar äldre hus vet vad jag talar om 1 timmes jobb blir en vecka riva en vägg som i ett nybyggt hus går på ett par timmar kan ta flera dagar.

Lite som fastpris på el jag vet ju att jag blir blåst ÄNDÅ har jag tecknat avtal med elbolaget. Samma med fast ränta på banken, man blir blåst med bunden ränta men ändå har jag en del bundet. :rolleyes:

Ofta tillkommer ju också saker och då gäller ju helt plötsligt inte fastpriset för hantverkaren medans kunden tycker att "jo men det tar ju bara 1 timmer".

Jag menar också att om fru Bergkvist vill få upp tre tavlor och jag står med Boschen i handen (ja eller Dewalt/Festo/Hitachi/Makita för den som föredrar dem) så inte fasen säger jag nej till att dra in tre gipsskruv extra i väggen såklart, men frågan är ju vart gränsen ska dras? 10 skruv?

Samma med material man räknar på 3 meter rör och sen visar det sig att direkt man touchar järnröret så är det i det närmaste pluggat. och allt bör/måste bytas.
Kunden tycker då "Detta borde ingå". Hantverkaren tycker inte det, men kör man fastpris och har lite heder så är det ju bara att bita i det sura äpplet och kanske i bästa fall gå +/- 0.

Sen på samma sätt om man räknat med worst case och det bara är solsken hela vägen så inte fasen är man så dum att man sänker priset (mer än mariginellt) på ett ingånget avtal.

Tycker att även om man köper allt själv och gör allt förbannade jobb själv så blir det fanimej svindyrt, varenda skruv kostar pengar, varenda limklick, slippapper, färgburk, rördel likaså. Helt otroligt vad det kostar på ÄVEN fast jag (snål som man är) handlar där det är billigt men ändå kvalutta (rinkaby/sigro osv). 10 papp får man nästintill inget för i byggsvängen.

OBS att jag inte är hantverkare men det verkar nästan som jag numera tänker som en. Man blir härdad av kåken, varje dag utan att vakna med taket i knät är en välsignelse :D
 
Thomas59
elmont skrev:
Det var även nån som skrev att företag inte behövde gå med vinst, jag undrar om det finns nån som är så korkad att man driver ett företag, med allt det innebär, om man inte tror att man kan få lite mera över på slutet än vad en vanlig anställning skulle ge.
Ingen har skrivit att ett förtag INTE BEHÖVER gå med vinst även om det är möjligt att driva företag som ej går med vinst, men då krävs det ju löpande kapitaltillskott.

Det finns massor av personer som är "så korkade" att dom driver egna företag fullt medvetna om att dom skulle ha en högre lön som vanlig anställ i ett företag. Företagande handlar, för många, inte BARA om pengar utan även om andra saker.

Att någon MEDVETET driver företag med förlust om det handlar om ett företag som ska ge den dagliga försörjningen kan vi nog utesluta. I alla fall inte på lång sikt.

Det som är störande i denna debatt är att vissa (kanske många) företagare anser att fiffel eller motsvarande (ni vet vad jag tänker på) rättfärdigas av att man ju "måste kunna ta ut en hygglig lön". Vad jag menar är ju att det inte är självklart, som vissa tycks tro, att man ska kunna leva på sin verksamhet.

Kan man inte ta ut den lön man anser sig behöva utan att fiffla eller medvetet lura kunderna har man för höga kostnader eller för låga intäkter i bolaget. Detta medför inte någon rätt att fiffla/luras.
 
Naturligtvis ska det inte fifflas för att man ska överleva, det är till ondo för ALLA parter i det långa loppet.
Det är lika fel som att driva företag som inte har nån lönsamhet som att driva företag som dumpar priser bara för att ha jobb.
Och vad det innebär att driva företag är jag efter många års erfarenhet fullt på det klara med. Och anser därför att man är korkad om man driver företag som inte är lönsamma. Det är lika dåligt som företag som drivs med hjälp av div. bidrag. Det förstör för alla och är en grogrund för oseriösa företagare.
 
elmont skrev:
Naturligtvis ska en "seriös" kunna redovisa ett pris på sitt matr. MEN när jag som inköpare köper matr. kan det skilja väldigt mycket på vad jag får betala. Hur förklarar jag för en kund att ena gången betalar jag 50:- för tex ett uttag och nästa gång 80:-. Om jag gör ett stort köp till ett stort bygge och får bra rabatt på uttagen och har köpt mer än det går åt, ska då kunden som vill ha ett uttag betala det "låga" priset eller det mer normala, när jag installerar ett av dom överblivna uttagen.
Man kanske ska anställa en gubbe som märker upp och håller koll på dom hundratusentals artiklar som passerar så att man vet vad man betalade för just det uttaget.
Hoppas att ni fattar att det INTE är så att man betalar en vis peng på en viss vara varje gång, utan att jag exakt som varje kund borde göra får fråga på priser för att inte betala mer än nödvändigt.
Och jag har inget intresse av att köpa billigt för att kunden ska få handla billigt av mig, utan jag vill naturligtvis få den förtjänsten som jag har förhandlat mig fram till "själv".
Det var även nån som skrev att företag inte behövde gå med vinst, jag undrar om det finns nån som är så korkad att man driver ett företag, med allt det innebär, om man inte tror att man kan få lite mera över på slutet än vad en vanlig anställning skulle ge.
Nu är det ju inte det "låga" priset alla klagar på att de inte får utan att man får betala 100-200% mer än vad man kan gå och köpa samma artikel för som privatperson.
 
Du får försöka att använda fantasin och försöka hitta sambanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.