O
å många restauranger har uppåt 300% marginal, å jourlivs har högre marginaler än willys... alla vill tjäna pengar så även hantverkare,,,, Man måste tänka på att när en hantverkare gör ett jobb å då måste köpa delar, så levererar han dessa direkt hem till dig, en tjänst som de flesta skulle tagit betalt för, så även hantverkaren. Blir det ett problem med den delen som hantverkaren monterat och köpt så måste han fixa det gratis... nä hantverkare tar betalt för att dom kan!
 
Fast många hantverkare tar betalt även för tiden de åker och handlar för. Hur kommer det sig att det sitter så många hantevrkare och äter gratis frukost runt nio-tiden hos åtminstone en stor grossist?
 
Tossegubbe skrev:
Men varför är det ok för klädaffärer att ha 2000% vinst utan att ngn skäller på dom men sedan jublar när det är 90% rea hela tiden?
Jag kan ge dig några olika svar på den frågan.

Du har redan svarat själv genom att berätta att du importerar jeans containervis för 37kr/kg. Men det går inte att köpa ETT par jeans för 37 kr/kg.

Men rörmokaren (i de fall som diskuteras på forumet) har inte köpt en container med rörkopplingar. Han har köpt EN koppling, som han sedan lägger på 100% på priset på.

Ett skäl är att när man köper ett par jeans för 600 spänn så vet man från början att de kostar just 600 spänn. Man har redan från början accepterat priset. Om man tycker det är för dyrt så behöver man inte skälla på nån, det är bara att låta bli att köpa jeansen.

Tänk att man går in i en affär och frågar "vad kostar jeansen?" och expediten svarar "du får 20% rabatt på grossistpriset". När man sedan ska betala visar det sig att de vill ha 1200, men i affären intill säljer de exakt samma för 300. Då hade man nog skällt.

Och du menar väl inte att VINSTENär 2000%, utan att PÅLÄGGET är 2000%. Låter i högsta laget för kläder, men det är klart - om ett par jeans väger 1kg, du köper dem för 37 kronor och säljer dem för 777 kronor så har du dina 2000%.
 
Skier12345 skrev:
Fast många hantverkare tar betalt även för tiden de åker och handlar för. Hur kommer det sig att det sitter så många hantevrkare och äter gratis frukost runt nio-tiden hos åtminstone en stor grossist?
här flödar avundsjukan tror jag!!
jovisst är det sant att större grosshandlare bjuder på frukost vecka ut och vecka in, men det är inget vi krävt !
i mina trakter började det för ca 10 år sedan och det var naturligtvis för att locka in oss ( som jobbar med service jobb och är anställda ) till sig för att handla. Är det nu inte så att även ni som sitter på forumet lite då och då rusar "man ur huse" för att någon "bjuder" på något på en stor marknad eller liknande?
och så är det klart att kunden får betala tiden man åker och handlar !! ska jag inte ha någon lön för den tiden? ska jag åka runt och göra tjänster ideelt tycker ni, visst fasen är vi dyra men det är det väldigt många fler som är, ingen jobbar gratis om man inte bli tvingad eller lurad.
 
  • Gilla
Forsmark91
  • Laddar…
drakhenke, det är klar att du inte ska bedriva ideell verksamhet när du handlar men jag är av den åsikten att antigen tar du betalt för tiden du handlar eller lägger du marginal på delarna du köpt.
 
Mikael_L skrev:
För att det inte går till på ett lika svekfullt sätt.

Om du gick in på Åhlens och undrade lite vad det skule kosta att klä upp sig med ett par shyssta jeans och en snygg T-shirt. Med strumpor därtill. Dom försäkrar dig att det blir ett bra pris för dom har minsann jättebra rabatter, som du kan få del av så du kommer faktiskt, hör och häpna, få hela 20% rabatt.
Ja jäsikens tänker du, nu har jag ju fått tag i precis rätt butik, som bryr sig om mig som kund och jag kommer t.o.m få ett mycket bra pris.

OK, vi kör på det, säger du.
Sen står du där vid kassan, uppsvidad och jättenöjd, till dess kassakvittot matas fram, hmmm det ska alltså kosta mig 4.349:- dessa kläder. Jaja, det är väl bara att betala, det sitter ju redan monterat på mig.

Men med en liten känsla av missnöjdhet och faktiskt misstänksamhet så kan du inte riktigt släppa det och går in på H&M och kollar.
Och JA, se där. Här kan man tydligen få exakt samma kläder, samma märke, samma färg, storlek, ja exakt lika, allt för endast 1.640:-. Och det är direkt hyllkantspris, inget erbjudande, rea, rabatt eller nåt ...

Skulle inte du känna dig lite lurad då?
Efter allt prat om att få fina rabatter.
Men det är ju prec exakt så det går till med kläder om man går till en märkesbutik jämnfört med ngn icke märkes...
Hur ofta ser du inte det på iaf arbetskläder om du går in på tex lokala järnhandeln jämnfört med typ swedol eller så?
 
Mikael_L skrev:
Sen vd det gäller själva siffran på procentsatsen är det som många redan varit inne på, det är skillnad på tjänsteförsäljning och varuförsäljning.
I teorin ska hantverkaren ha 0% påslag på sitt material, då han säljer tjänst.
Detaljhandeln ska ha 0% ersättning för sitt säljjobb, då deras vinst ligger på varupåslaget.

Jag antar att du skulle bli skogstokig ifall du plötsligt skulle betala 100 kr mer i kassan på ICA bara för att du frågat ifall ICA's pesto är lika bra som Zeta's...
Men med stämmer inte alls eftersom iaf jag oftast köper in direkt från grossist eller tillverkare i stora partier just för att KUNNA tjäna pengar på mitt lager och extrarbete. tex köper vi in allt virke hos sågverket ihela lastbilar istället för att gå till beijer och hämta ut 200lpm 45x95 som behövs just till den kunden..
Och inte ska man väl straffas för att man har ett stort lager i bilen direkt och inte behöver åka och hämta till varje jobb? För jag håller med om att det blir fel att ta betalt både för att åka och hämta prylar och för att sälja dom dyrt men inte om man väljer en av dom väl?
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Men det är ju prec exakt så det går till med kläder om man går till en märkesbutik jämnfört med ngn icke märkes...
Hur ofta ser du inte det på iaf arbetskläder om du går in på tex lokala järnhandeln jämnfört med typ swedol eller så?
OK.
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Men med stämmer inte alls eftersom iaf jag oftast köper in direkt från grossist eller tillverkare i stora partier just för att KUNNA tjäna pengar på mitt lager och extrarbete. tex köper vi in allt virke hos sågverket ihela lastbilar istället för att gå till beijer och hämta ut 200lpm 45x95 som behövs just till den kunden..
Och inte ska man väl straffas för att man har ett stort lager i bilen direkt och inte behöver åka och hämta till varje jobb? För jag håller med om att det blir fel att ta betalt både för att åka och hämta prylar och för att sälja dom dyrt men inte om man väljer en av dom väl?
Du verkar å andra sidan inte vara verksam i den del av branchen med de värsta lurendrejerierna, dvs el och vvs.
 
Varför kan men inte rakt av tala om att man inte har bättre priser än i konsumentledet? Varför inte förklara att jag som kund slipper fundera så mycket och prispåslaget är ca 15%. Vidare löper jag hellre inte risken att köpa på mig material som inte används utan endast det jag behöver. Detta ser jag som service och jag som konsment borde ha valet att köpa in materialet själv om jag tycker det är bättre med de eventuella problem som kan uppstå (fel dimension, för få delar) och isåfall ta det som mertid. Som hantverkare hade jag varit tydlig med detta, men vissa verkar ha detta som en extrainkomst och det stör oss kunder rejält, att man får en faktura högt över det förväntade, det är nämligen så att många har koll på priser via internet. Vad gäller timdebitering m.m för att anskaffa sakerna är det upp till hantverkaren själv att avgöra, det visar sig i längden om denne har framtida kunder. Vissa sköter det snyggt med planering, andra ser det som en välbehövlig paus...
 
pbengtsson skrev:
köpa in materialet själv om jag tycker det är bättre med de eventuella problem som kan uppstå (fel dimension, för få delar) och isåfall ta det som mertid.
De problemen verkar inträffa minst lika mkt då vissa rörmokare ska köpa det också av många inlägg är, och egen erfarenhet, att döma.
 
Tossegubbe skrev:
Men det är ju prec exakt så det går till med kläder om man går till en märkesbutik jämnfört med ngn icke märkes...
Hur ofta ser du inte det på iaf arbetskläder om du går in på tex lokala järnhandeln jämnfört med typ swedol eller så?
Men då pratar vi väl om olika märken? Diskussionen handlar ju om identiska varor.
 
Tycker det är på tiden att folk börjar protestera mot ockerpriser. En VVS-are köper vanligtvis in sina prylar för cirka 10-15% mindre än vad man som konsument kan hitta prylarna för på nätet, typ hos vvsonnet eller så.

Om fakturan innehåller priser som överstiger nätpriserna skulle jag direkt protestera. Och ska man vara riktigt laglig så får man som röris inte ta ut "oväntat" höga priser utan att avtala om detta i förväg... För några år sedan var det väl svårare för konsumenter att få tag i rördelar på egen hand och därmed svårare att kontrollera priserna men tider förändras. Om jag kan gå in och köpa en t-koppling för 90 spänn på jula så förväntar jag mig inte ett mycket högre pris av en röris... Eller snarare man borde inte behöva förvänta sig det...

Dessutom, i tider med rotavdrag osv så borde det ligga i hantverkarnas intresse att få så mycket som möjligt som arbetskostnad...

Har numera för vana att kontrollera materialpriser innan jag gör upp affärer och oftast slutar det med att jag köper in grejerna på egen hand... Har även haft ett par dispyter med hantverkare som efter mina påtalanden sänkt priserna, så det funkar ofta att ligga på... Och det är ju inte så konstigt... ofta är det svårt att motivera priserna...
 
Alltså, Ta skriftlig Offert på jobbet INNAN det ska göras.... helst av flera firmor - konkurrenter o köpslå lite med dom. Sen ska vi inte glömma att Hus-Försäkringar ska gälla - vilka normer/krav har dom på utförda jobb. Men det ska ju Firman kunna argumentera för i så fall. Man brukar ju säga att det man får det man betalar för. /Lycka till.
 
qrz:Priserna hos vissa grossister är ibland dyrare än utpriset hos tex rinkabyrör detta har jag sett med egna ögon. Mao killen jag känner kunde inte ens köpa in prylen för samma pris som jag fick den hos rinkaby.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.