Status
Inte öppen för fler kommentarer.
elmont skrev:
Självklart betalar man för expeditens lön, lokalhyran, mm mm när man köper en tröja.
Får jag 2-300% påslag på mitt matr. skulle även jag kunna jobba "gratis. Det spelar tydligen stor roll hur man presenterar totalpriset, för det är ju det som i slutändan är viktigt.
Ja, det spelar stor roll hur man kommer fram till totalpriset. Antingen jobbar man per timme med litet påslag, eller så jobbar man för fastpris där material ingår, eller så jobbar man gratis mot att man säljer materialet (oftast av typen 'vi bjuder på installationen av bergvärempumpen').

Det är när man börjar blanda och ge lite mellan dessa som det blir snårigt, särskilt som man inte är tydlig i början.

Och du vet väl att ROT-avdrag skiljer på arbete och material? Så hur sto del av totalpriset som är arbete kontra material ÄR intressant för (privat-)kunden.
 
Som privatperson anser jag ju att det är betydligt mera "hederligt" eller "shysst" att ta ut en högre timpenning än att göra ett orimligt påslag på materielet.

Har du en egen firma så har du ju förmodligen räknat ut hur mkt du behöver ta ut per timme för att gå runt, samt en uppskattning om hur stor av inkomsten som ska komma från materialpåslag. Självklart ska man ju inte debitera kunden för självkostnadspris, men det ska ju inte skilja många procent mot om kunden själv ska gå och handla den. Det ÄR mycket hederligare att istället ta ut en högre timpris. Hade jag fått betala 400 kr för en eljobrytare som jag själv kan köpa för 199 kr så hade jag i alla fall exploderat. Men om jag fått betala 500 kr /timme så hade det inte varit något problem för mig.

Så tänk er för alla ni hantverkare som gör stora påslag på materiel, ni får förmodligen fler nöjda kunder som anlitar er i fortsättningen om ni istället höjer timpriserna, Annars kommer ni nog att stämplas som lurengrejare av många kunder.

De snickare som jag anlitade kostade 400 kr + moms i timmen. Allt materiel de behövde köpte de hos en kolal handlare som de hade konto hos. De tog 10% entreprenadarvode på materielpriset. Jag kollade upp priserna jag hade blivit debiterad och de var faktiskt något lägre än om jag hade köpt själv. Att de sedan tog 10 % för att hämta grejorna och administrera det hela ser jag inte som ett problem. Sådana hantverkare som inte försöker "luras" anlitar man ju dessutom gärna igen, även om deras timpris är lite högre.

bevisligen gick denna firma runt, borde inte andra yrkesgrupper också köra med liknande modell? VVS och elgrejor är ju inte direkt billiga så det borde löna sig?

De firmor som lägger på en massa för materiel blir inte långlivade hos mig då det idag är så lätt att själv kolla upp vad grejorna kostar mh.a. internet.

MVH
Henrik
 
tanaris skrev:
Att använda "listprislistor" med fantasibelopp och ta löjligt höga överpriser är snudd på lurendrejeri och helt naturligtvis helt förkastligt.

Man påstår att det beror på konkurrens på timpriserna och att man måste göra dessa påslag för att tjäna sitt levebröd, men precis som i vvs-branchen är det bara en dålig ursäkt för att blåsa kunderna.

Imho.
Dom som tar 300-350kr/tim + moms måste ha fantasipåslag på materialet för att överleva. Jag håller med om att det är idiotiskt dumt. Bättre då att ta en hundring mer / timme och lägga på 10-30% på materialet.
 
evasch skrev:
Jag har försökt att komma på ett bra yrke jämföra hur jag ser på hantverkares uppdrag.En av de jag kom att tänka på senaste gången jag köpte en diskmaskin och ville ha den installerad. Jag betalade maskinen och jobbet samtidigt när de levererade och installerade den, även om det var en fristående som stod för detta så hade de något slags samarbete. 5200 kr kostade maskinen och montörens jobb 625 kr...jag hade blivit rätt så förvånad om det hade dykt upp en faktura på dyrare maskin och mindre arbetskostnad
Detta var ju en väldigt märklig jämförelse.. Om du kommer in till mig och säger att du vill ha en armatur monterad i köket, och jag säger att de kommer kosta 900kr för armaturen och 600kr för arbete/resa. Så får du ju en faktura på den summan.

Om man gör upp ett pris i förväg så är det ju de priset som gäller, om inte förutsättningarna ändrats. Detta är ju samma för alla branscher.

Om du hade ringt till vitvaru firman och sagt: "Hej jag vill ha en Electrolux modell XX1212 installerad, fixa de!" utan att fråga om pris så är det nog inte helt konstigt om den blir dyrare än lägsta-priset som du hittat på prisjakt.nu
 
Thomas59 skrev:
Du vänder dig mot begreppet Monopolställning och jag kan till viss del ge dig rätt i att det inte är monopol vi talar om.Det är dock en bransch som inte är utsatt för marknadskrafter i sådan utsträckning att man kan påstå att den verkar i en fri marknad.

Vilka andra branscher kan utgå ifrån att man kan ta ut ett pris till kund som täcker alla kostnader och ger en komfortabel vinst, trots kontorspersonal och dyra kurser? I de flesta andra branscher får man det marknaden är beredd att betala. Räcker inte det till administrativ personal och dyra kurser får man minska kostnaderna.
Vad menar du? Marknaden är ju beredd att betala.. Annars vore ju alla elektriker arbetslösa :surprised:
 
hempularen skrev:
Såvitt jag förstår efter att ha pratat med elektriker så tycker de att elbutik.se och andra ställen som vi andra uppfattar som billiga är för dyra. De betalar mindre för kabeln hos storel etc. med sina rabatter än vad den kostar på nätet.

Annars borde ju en elfirma handla åtminstonde bulkvaror som går i stor volym på ställen som elbutik.se.
elbutik.se har rätt bra priser! Jag har suttit och jämfört priset och vissa saker har dom varit billigare än vår dyraste grossist (vi måste basera vårt UT-pris på vårt dyraste inköpspris (vi kan ju inte veta vilken av 4 grossister som montören handlar på). Mellan våra grossister så kan de lätt skilja ibland över 50% i pris på dyraste/billigaste.. så de är ju inte helt lätt)

På saker som elbutik säljer stora mängder av (standardkabel, fk, vanliga uttag osv) säljer dom för nån procent över vårt inköpspris.
 
Rrrrr skrev:
Detta var ju en väldigt märklig jämförelse.. Om du kommer in till mig och säger att du vill ha en armatur monterad i köket, och jag säger att de kommer kosta 900kr för armaturen och 600kr för arbete/resa. Så får du ju en faktura på den summan.

Om man gör upp ett pris i förväg så är det ju de priset som gäller, om inte förutsättningarna ändrats. Detta är ju samma för alla branscher.

Om du hade ringt till vitvaru firman och sagt: "Hej jag vill ha en Electrolux modell XX1212 installerad, fixa de!" utan att fråga om pris så är det nog inte helt konstigt om den blir dyrare än lägsta-priset som du hittat på prisjakt.nu
Jahaa....så om jag frågar dig innan om vad materialet kostar, då blir jag inte blåst.Men om jag inte gör det så slänger ni på så mkt som bara går
 
Bytte till en ny elcentral när jag byggde om köket eftersom den gamla elcentralen annars hade hamnat i vårt skafferi. Flytten var endast ca 80 cm lång.

Blev förvånad (positivt) när elektikern lämnade fakturan på köksbordet med den nätta summan 4000 inkl moms.

För detta fick jag:

- ~7 timmars arbete
- Helt nu elcentral (36 platser tror jag det är...)
- 1 st JFB
- 1 st huvudbrytare
- 1 st transformator till ringklockan
- 1 st 16A 3-fas säkring
- 3 st 16A säkring
- 13 st 10A säkring
- ~ 2 m 5G6 kabel
- ~ 15 m FK
- ~ 3 m VP-slang
- 3 st kopplingsdosor

Ibland blir man förvånad :eek: - åt rätt håll... :D
 
O
tja... i debatten restauranger å caféer så har vi även där ordentliga påslag.... uppåt 300% är inte ovanligt å där betalar vi utan att klaga...
 
Men vi betalar inte kocken 350:-/timme dessutom (minsta tid 1 timme).
 
----

skämta bara..
 
Redigerat:
ROT jobb på våran firma kostar 250 kr + moms, blanketter mm som ska skickas in.
 
evasch skrev:
Jahaa....så om jag frågar dig innan om vad materialet kostar, då blir jag inte blåst.Men om jag inte gör det så slänger ni på så mkt som bara går
Näe.. fast frågar du innan så vet du vad de kostar innan vi börjar och blir inte förvånad. Svårt att bli blåst ifall man i förväg vet vad något kommer att kosta eller hur?
 
el_richard skrev:
----

skämta bara..
Haha Tar du bort alla dina inlägg efter ett tag ikväll? ;)

//Patrik
 
vissa kan inte ta ett skämt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.