Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rrrrr skrev:
Vad svammlar du om nu? Monopolställning? Finns väl massor med elfirmor som konkurrerar med varandra stenhårt!

Alla klagar på elektrikerns kostnad.. Men de är mer ok med flera 100% påslag på kläder.. eller hur många hundra procent påslag tror ni att det är på en stor stark på krogen?

Men kunder är ju också allt lite roliga. De flesta ringer runt bland elfirmor för att jämföra priser. Då frågar de "vad debiterar ni i timmen?" Sedan väljer de den som tar minst i timmen, och blir sedan förvånad över att han istället har mycket materialpåslag och tar extra för maskiner osv osv.. DOH!
Det kan bero på att de flesta kunder inte har en aningen om att elektrikern, eller dess firma, är en försäljare av material, och inte en försäljare av en tjänst. Jag kan erkänna att jag var en av dessa naiva innan jag hamnade på detta forum,

Jag har försökt att komma på ett bra yrke jämföra hur jag ser på hantverkares uppdrag.En av de jag kom att tänka på senaste gången jag köpte en diskmaskin och ville ha den installerad. Jag betalade maskinen och jobbet samtidigt när de levererade och installerade den, även om det var en fristående som stod för detta så hade de något slags samarbete. 5200 kr kostade maskinen och montörens jobb 625 kr...jag hade blivit rätt så förvånad om det hade dykt upp en faktura på dyrare maskin och mindre arbetskostnad
 
Håller med om att det är ganska skrämmande vilka påslag dom gör.
Jag skulle för några år sedan ha en jordfelsbrytare inmonterad. Beställde jobbet av elfirman, som samtidigt skulle dra ledningar och koppla in ett bubbelbad. Brydde mig inte om någon offert, eftersom jag visste på ett ungefär vad allt material skulle kosta samt ungefärlig tidsåtgång.
FK'n måste det varit guldledare i, då dom behagade ta 11,25/m!

Men JFB'n!!! de behagade fakturera 1700:- för denna! -Exakt samma kostade då hos Clas Ohlson 875:- JA det var samma fabrikat och tillverkarens artikelnummer exakt samma.
För att göra det ännu besynnerligare: Den brytaren elfirman debiterat mig 1700 för, tog dom 1050 för då man handlade över disk i deras butik!

Nu redde det upp sig mycket snabbt då jag åkte in till firman och en rodnande arbetsledare genast justerade ner priset till en sansad nivå. Jag fick dessutom ytterligare 20% rabatt på det nya beloppet utan att ens be om det. " Verkar varit något tjall med datan då vi fakturerade" mumlade han, med blicken fäst långt ner i bordsskivan.
Och detta var på en av stans mest välrenommerade elfirmor.
Inte heller ovanligt vare sig där eller på andra firmor i stan, enligt kollegor och vänner.

Hur många stackare är det inte som blir blåsta på detta sätt? - Sådana som har noll koll på materialkostnader.

Robban Aschberg kanske skulle göra en liten serie om el & rörpulare, precis som de gjort med bl.a bilverkstäderna. - Bilverkstäderna verkar ju vara rena änglarna i jämförelse.
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Visst.. han kan ha tagit endast 30% påslag på materialet. Och sedan tagit 450kr/tim + moms.. slutsumman brukar bli rätt lika. Vi har försökt gå över mer till att ha dyrare timpenning och mindre materialpåslag.. de verkar sticka mindre i ögonen.. även om man ändå ska ha in samma peng till firman.

Enligt EIO så behöver en normalstor elfirma (antagligen i stockholm typ) få in ungefär 580kr/timme + moms. Inkl materialvinst för att klara av alla utgifter med kontorspersonal, alla dyra kurser man måste gå osv osv...
Du vänder dig mot begreppet Monopolställning och jag kan till viss del ge dig rätt i att det inte är monopol vi talar om.Det är dock en bransch som inte är utsatt för marknadskrafter i sådan utsträckning att man kan påstå att den verkar i en fri marknad.

Vilka andra branscher kan utgå ifrån att man kan ta ut ett pris till kund som täcker alla kostnader och ger en komfortabel vinst, trots kontorspersonal och dyra kurser? I de flesta andra branscher får man det marknaden är beredd att betala. Räcker inte det till administrativ personal och dyra kurser får man minska kostnaderna.
 
elmont skrev:
En stor beställare tycke att påslagen var för höga på matr. i dom jobb vi utförde så vi kom överens om att dom skulle skaffa allt matr. och vi skulle få en högre timpenning. "Experimentet" pågick i ca en månad sedan fick all gå tillbaka till det gamla med samma priser både på matr. och tid. Trots att dom som skulle sköta inköpen var "proffs" blev deras hantering av matr. betydligt dyrare än om vi skötte den biten. Det är betydligt större kostnader förknippade med matr. än dom flesta kan tro. Det är sällan som det är så enkelt som två brytare, nått uttag och en stump kulo.
Men för er som tycker det är för dyrt är det fritt fram att handla vad ni vill och sedan anlita den ni vill (betalar ni nog bra nappar säkert dom flesta).
Och om ni tror att det är för kundernas skull folk driver företag är ni helt förda bakom ljuset, dom som driver företag gör det för att dom ska göra en förtjänst och dess större förtjänst dess bättre.
Ja debiterar ni, som hempularn nämnde att någon gör, 10-11:- /m för FKn så kan det väl inte vara svårt hitta materialet billigare ;)
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Vad svammlar du om nu? Monopolställning? Finns väl massor med elfirmor som konkurrerar med varandra stenhårt!

Alla klagar på elektrikerns kostnad.. Men de är mer ok med flera 100% påslag på kläder.. eller hur många hundra procent påslag tror ni att det är på en stor stark på krogen?

Men kunder är ju också allt lite roliga. De flesta ringer runt bland elfirmor för att jämföra priser. Då frågar de "vad debiterar ni i timmen?" Sedan väljer de den som tar minst i timmen, och blir sedan förvånad över att han istället har mycket materialpåslag och tar extra för maskiner osv osv.. DOH!
Rrrrr, dina jämförelser med klädpriser och ölpriser visar med all tydlighet att du inte förstår var problemet ligger.

Om en kompis till dig säger att han/hon kan handla kläder till dig och att du får "bra priser" då han/hon har rabatt skulle jag gissa att du blir en aning konfunderad då räkningen kommer och klänningen (bara ett exempel) kostar 3 ggr mer än vad du kan köpa den för i affären. Att din kompis visar på en prislista från en yrkesbutik med de höga priserna tror jag är föga tröst.

Kör en sök/ersätt med öl på ovanstående och jag skulle gissa att du reagerar på samma sätt. Om inte vill jag väldigt gärna sköta inköpen av allt du behöver här i livet. Klänningar, öl you name it - jag fixar det, har rabatt sörru!
 
H
elmont skrev:
Gör du lika när du köper kläder? Där ligger påslagen på 2-3 400 % men där kanske det är ok, och bilverkstäderna ligger väl ungefär på samma nivå.
Och det är väl inget annat än den gudomliga kapitalismen i ett nötskal ;)
skillnaden är att elektrikerna tar timpenning, men du behöver inte betala sömmerskan. :)
 
Visst är det ett pålägg på kläder på 100% eller mer. För att inte tala om snittblommor! Där är det flera 100%. Men det finns ju andra, viktiga skillnader:

När du köper en tröja betalar du BARA för tröjan. Du betalar inte timpeng till expediten, du betalar inte serviceavgift för galgen tröjan hängde på, du betalar inte miljöavgift för att butiken gjorde av med förpackningen som tröjorna levererades i. Du betalar inte heller något extra för att en del tröjor blir stulna, eller för att några blir fördärvade när de hänger i skylten, eller för att en kund fördärvar tröjan själv och kommer tillbaka med den och vill ha en ny annars ringer han till PLUS, eller att några förblir osålda och får reas bort nästa år.
 
Enligt elfirman vi anlitade mest behövde de ca 10% påslag på material för att täcka administrationen av inköpen. Jag tror de kostade runt 500-550 SEK / timme i arbete. Priserna de tog ut var rimliga och aldrig någon klagan om vi tillhandahöll material själva när vi kunde skaffa det billigare.

På fastprisarbete stod de givetvis för allt materiel.

Priserna var lägre för de arbeten som kunde utföras när de ville (när de inte hade annan beläggning antar jag).
 
Men om firman säger att de tar 10% påslag på materialet. Då är ju den springande frågan: 10% på vilket pris.

I byggsammanhang och speciellt i el/VVS så finns det 3 olika priser. Det finns listpriset som är ett påhittat pris som elgrossisterna ger ut. Vissa (få) elfirmor hävdar att det är priset som de måste göra ett påslag på för att täcka sin administration.

Det finns nettopriset efter rabatten, ofta är rabatten då 30- 70%, ofta olika för olika varugrupper.

Och sedan finns det ett pris som är justerat efter den bonus som elfirman får på årsomsättningen hos elgrossisten. Just årsbonusen är något som det ofta talas väldigt tyst om. Men den kan uppgå till 30-40%, utöver den rabatt som redan givits på priserna. Jag skall tillägga att nivån på årsbonusen är något jag har ganska svaga källor på.

Det betyder att om du får betala ett påslag på 10% på listpriset så har elfirman troligen ett totalt påslag på 8-900%, på vissa varugrupper

I endel av inläggen här ovan så har man i olika branscher blandat in nivån på påslag i hela kedjan från fabrik ut till en klädbutik. Om man gör mostavarande kalkyl på ex. elmaterial så blir siffrorna förfärande.

Jag bedömmer att tillverkningskostnaden för ett väggutag från ex. Elko ligger på absolut max 5 kr. troligen under 2 kronor. När elfirman sedan debiterar sin slutkund 300kr för detta uttag så har vi ett totalt påslag på ca 6000%
 
Rrrrr skrev:
Visst.. han kan ha tagit endast 30% påslag på materialet. Och sedan tagit 450kr/tim + moms.. slutsumman brukar bli rätt lika. Vi har försökt gå över mer till att ha dyrare timpenning och mindre materialpåslag.. de verkar sticka mindre i ögonen.. även om man ändå ska ha in samma peng till firman.
Och det gör ni rätt i, sen ROT-avdraget infördes så är det något som alla tjänar pengar på. Ni tjänar också på att det blir tydligare.

Har ni olika timpris beroende på jobbets storlek, och var ungefär går då gränsen?
 
O
Det är rätt kul att jämföra priser på el, jämförde med den rabatten vi har på Storel (en brf) med priserna på Elbutik.se jag kollade 100m fk på storel kostade den 600:- på elbutik.se kostade den 225:- förvisso vet jag inte märket i detta fall. Elektrikern handlar ofta hos en och samma grossist för enkelhetens skull. samt för att du kan åka in dit när som helst och komplettera ditt köp.

Det är åxå viktigt att tänka på, elektrikern kanske inte alls tar ut förmycket i förhållande till sitt pris. Han kan inte fakturera kunderna elbutiks pris om inte handlar där.
Ett litet påslag får man naturligtvis räkna med att elektrikern gör, han/hon levererar matrialet till dig.
 
Såvitt jag förstår efter att ha pratat med elektriker så tycker de att elbutik.se och andra ställen som vi andra uppfattar som billiga är för dyra. De betalar mindre för kabeln hos storel etc. med sina rabatter än vad den kostar på nätet.

Annars borde ju en elfirma handla åtminstonde bulkvaror som går i stor volym på ställen som elbutik.se.
 
hempularen skrev:
Annars borde ju en elfirma handla åtminstonde bulkvaror som går i stor volym på ställen som elbutik.se.
Visst, han har säkert bättre priser än på elbutik så påslaget är mer än 100% och i mitt fall beställde jag dessutom jobbet för nån månad sedan och sa kom när ni vill under hösten så dem har ju ingen leveranstid/lagerstatus att ta hänsyn till och kunde säkert klämma in det mellan några andra jobb.
Det är en liten firma som en gubbe på 70år driver med 2anställda.
Jag ska iallafall åka och prata med honom om påslaget...
 
Självklart betalar man för expeditens lön, lokalhyran, mm mm när man köper en tröja.
Får jag 2-300% påslag på mitt matr. skulle även jag kunna jobba "gratis. Det spelar tydligen stor roll hur man presenterar totalpriset, för det är ju det som i slutändan är viktigt.
Jag är helt säker på att elfirmor i stort behöver det påslag dom har, det är bara att titta på lönsamheten i branschen för att se det. Elektriker är ju knappast nån höglöne grupp utan har rätt "normal" lön, och dom elföretag jag känner till gör inga större vinster än andra företag inom "närstående" branscher.
 
T
Att använda "listprislistor" med fantasibelopp och ta löjligt höga överpriser är snudd på lurendrejeri och helt naturligtvis helt förkastligt.

Man påstår att det beror på konkurrens på timpriserna och att man måste göra dessa påslag för att tjäna sitt levebröd, men precis som i vvs-branchen är det bara en dålig ursäkt för att blåsa kunderna.

Imho.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.