Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I egenskap av installatör och entrepenör hävdar jag att de priser som debiteras till kund är nödvändiga för att täcka erfoderliga omkostnader, ex. garantier, lokal, bil, utbildning och marknadsmässig löner, inom företaget.
Och kanske ge ett positivt resultat vid årets slut.

Men jag kan bara tala för mig själv och inte hela marknaden. En del el-entrepenörer kanske inte arbetar i vinstdrivande syfte?
 
Bilkostnader brukar alltid debiteras som egen post enligt min erfarenhet. Resten tycker jag borde ligga i timpenningen, inte på materialet. Inte minst för att slippa irriterade kunder som upplever att de blivit blåsta på materialkostnaden. Vilket väldigt många uppenbarligen upplever att de blir.
 
-MH- skrev:
Så är det givetvis inte.

Den som tar mer kr i timmen och sänker marginalen på material, kommer få fler kunder, eftersom det blir billigare för de som använder ROT-avdrag. Den kunde kommer också känna sig mindre lurad, än tvärt om.
Jag hävdar motsatsen. Det förutsätter att alla privatkunder utnyttjar och kan utnyttja ROT-avdraget.

Det finns ju alltid möjlighet att förhandla med entrepenören. Han är ju intresserad att få in de pengar som omsätts, hur kanske en annan sak? Etik och moral?
 
spinout skrev:
I egenskap av installatör och entrepenör hävdar jag att de priser som debiteras till kund är nödvändiga för att täcka erfoderliga omkostnader, ex. garantier, lokal, bil, utbildning och marknadsmässig löner, inom företaget.
Och kanske ge ett positivt resultat vid årets slut.

Men jag kan bara tala för mig själv och inte hela marknaden. En del el-entrepenörer kanske inte arbetar i vinstdrivande syfte?
Självklart lär ju du som alla (ok, de flesta andra) elektriker ha mat på bordet, råd att betala lånen, semestrar osv...
Men!! är materialpåslagen rimliga? Borde inte er timlön vara högre?
Som jag anser det är det långt långt ifrån rimligt att debitera en kund +10:-/m för FK som någon nämnde, när man kan handla den själv för runt 2:-/m?
 
Redigerat:
Jag kommer då börja kräva att få se hantverkarens fakturor för material för nu känns det lite väl godtyckligt. Systemet uppmuntrar ju mindre seriösa hantverkare att plocka hem extra pengar på materialet om de märker att kunden inte är så insatt. Det är ju bara att välja en lämplig prislista och sen ett lämpligt påslag allt efter behag och pengabehov.
 
frhe skrev:
Bilkostnader brukar alltid debiteras som egen post enligt min erfarenhet. Resten tycker jag borde ligga i timpenningen, inte på materialet. Inte minst för att slippa irriterade kunder som upplever att de blivit blåsta på materialkostnaden. Vilket väldigt många uppenbarligen upplever att de blir.
Jag personligen upplever betydligt oftare att många höjer ögonbrynen när man debiterar ~500kr i timmen (ink. moms) än att man debiterar 180kr för ett vägguttag (ink. moms)
 
Hallå! Det går inte att jämföra priser var de går att handla billigast mot var elektrikern köper sitt samt ofta lagerhåller en del,lagerkostnaden måste få ingå till en viss % påslag samt har ni sett några elektriker som köper sitt material på Nisses,öb,jula,biltema mm,mm jo det förekommer att dessa platser besöks av yrkesmän...
Jämför istället med eran lokala bygghandlare så ser ni att priset inte ligger speciellt högt, själv kan jag såga virke hemma om jag vill, anser att det blir billigare att införskaffa det hos bygghandlaren.
Köper dock inte hos byggmax,bauhaus och andra lågpriskedjor, varför inte? Jo det skulle kosta kunderna mera eftersom jag inte kan lagerhålla alla dimensioner samt att jag har för långt till dessa handlare.

"snickaren"
 
frhe, och hur tror du att kan du kräva att få se fakturor som visar säljarens inköpspriser, gör du lika när du handlar andra varor??
Och hur kan du inbilla dig att nån över huvud taget kommer att visa dig en faktura som stämmer???
 
Pagno skrev:
Hallå! Det går inte att jämföra priser var de går att handla billigast mot var elektrikern köper sitt samt ofta lagerhåller en del,lagerkostnaden måste få ingå till en viss % påslag samt har ni sett några elektriker som köper sitt material på Nisses,öb,jula,biltema mm,mm jo det förekommer att dessa platser besöks av yrkesmän...
Jämför istället med eran lokala bygghandlare så ser ni att priset inte ligger speciellt högt, själv kan jag såga virke hemma om jag vill, anser att det blir billigare att införskaffa det hos bygghandlaren.
Köper dock inte hos byggmax,bauhaus och andra lågpriskedjor, varför inte? Jo det skulle kosta kunderna mera eftersom jag inte kan lagerhålla alla dimensioner samt att jag har för långt till dessa handlare.

"snickaren"
Så elektrikerns ev. rabatter är inget slutkunden (som betalar för kalaset) ska ha del av menar du? :)
 
Självklart men det jag menar är att ofta måste elektrikern komplettera från lokala firmor som ger ett högre pris till kund;)
Borde väl du veta som oxo är dalmas
vi ska ju hålla ihop, minns du inte dalaupproret!:D
"byggaren"
 
Dit jag vill komma är att ett vägguttag från öb/jula/billiga nisses/co kostar under halva priset mot Hedins och Hoganders, ändock köper många de dyrare varför?
Priset från elektrikern bör ligga på samma kostnad som de vanliga bygghandlarnas men inte flera hundra procent över...
:confused:
 
1. Jag avtalar med den som ska utföra jobbet att jag kommer att betala faktiskt materialkostnad + t.ex. 20% och att den faktiska materialkostnaden skall specificeras genom uppvisande av faktura. Precis som det funkar på större entreprenader med löpande räkning.

2. Om jag bestrider fakturan med hänvisning till att priset är orimligt ligger bevisbördan hos företaget. Antingen visar de sin faktura och motiverar sitt pris eller får de nöja sig med att jag betalat vad jag ansett rimligt (vilket jag har laglig rätt att göra om jag anser att jag fakturerats överpriser).

3. Jag förutsätter att jag får se en korrekt faktura eftersom jag förutsätter att även hantverkare inte bryter mot lagen.
 
Pagno skrev:
Jämför istället med eran lokala bygghandlare så ser ni att priset inte ligger speciellt högt, själv kan jag såga virke hemma om jag vill, anser att det blir billigare att införskaffa det hos bygghandlaren.
Så du tycker inte att 1.5mm2 FK för 10,-/m är dyrt jämfört med 5,-/m hos en "normal" återförsäljare jämfört med mitt pris hos grossist som är 1,62/m?

Ska man ha 100 meter installation så pratar man en besparing på 2500,- (Brun, Blå & GulGrön kabel)..
 
Pagno skrev:
Dit jag vill komma är att ett vägguttag från öb/jula/billiga nisses/co kostar under halva priset mot Hedins och Hoganders, ändock köper många de dyrare varför?
Jag förutsätter att du menar identiska vägguttag från samma tillverkare. Då förstår jag inte varför. För att man ändå inte är den som betalar för varan i slutändan? Enda förklaringen jag kan komma på.
 
Jo jag vet, men de ja vet är det finns en massa grossister i närheten av den sten jag bor bakom :)
Mao. tror jag inte många behöver åka in på Orsas Kulo-affär och handla kulo för 25:-/m
Förhoppningsvis så har kabeltattarn en bunt med kabel i bilen.

PS. ingen ska ta illa åt sig över kabeltattare då detta är skrivet med mer än med glimten i ögat - jag själv har läst 3år el - men jobbar numer med att göra tunnplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.