Kricken Har du sett pannan och eldat med den du verkar ha full koll på allt?

Pannor med massa onödiga funktioner behövs för att driva utväclingen framåt.Både för konfortens skull och för miljöns.

AP. hur funkar sotningen på ETA??
Har den tex möjlighet att få med atomatisk tändning??
 
_ap_
kricken är onekligen väldigt intresserad av pannan när han orkar sitta och skriva en massa.
Stör det dig (kricken) att folk köper dom eller?

Sotningen sköts av en spak på utsidan av pannan, den "drar" man i varjen gång man gör upp eld, aska ur den gör man varannan vecka och locket på konvektionsdelen lossar sotaren och rengör samtidigt som skorstenen, en gång/år.
Auto tändning finns inte som tillval.


Skillnaden mellan en ex. Orlan och ETA är att ETA:n funkar.
Kom inte och säg att vem som helst kan elda med en Orlan.
Det är väl bara läsa några trådar här..

Och nej jag har inte bytt nick och tänker heller inte göra det.
 
Jag är absolut inte intresserad men jag tycker att envändarna på dessa forum skall få en mer nyanserad bild vid ev pannköp än en massa försäljar dravel om onödiga funktioner..

Tyvärr lider ju även ETA pannan av samma problem som en orlan vid effektreglering keramiken svalnar på lägre effekt och då försämras miljövärderna spelar ingen roll hur mycket lamdazonder eller onödiga funktioner ni lastar på pannan så kommer ni ej runt det problemet.
 
Redigerat:
Min tanke är inte att övertala dig kricken att köpa en ETA, men du skulle sluta jämföra en orlan med en ETA om du såg den i drift, det kan jag säga

Jag menar inte att alla borde ha en ETA panna, jag skrev bara vad jag tyckte efter jag sett den i drift,

Jag gilla den skarpt, en riktigt vass panna, om det står att tanken behöver ett ved-inlägg på 60% för att tanken ska bli mättad på värme så är det väl inte så svårt och se hur mycke man ska fylla... eller?
Du har väl inte 15% och 30%ig fukthalt på veden i samma hög?

Enligt killen som hade den, så försämrades inte verkningsgraden av att den gick ner i effekt, snarare bättre.. den låg alltid i en förbrännings temperatur på 1000-1200 grader för en optimal förbränning, den pyr eldas inte som orlan bara för att den går ner i effekt... frågade aldrig vad den minsta effekten kunde köras på

Men det kanske _ap_ kan svara på?

Pannor med massa onödiga funktioner behövs för att driva utvecklingen framåt.Både för komfortens skull och för miljöns./aprilia-tobbe

det ligger nåt i det du säger aprilia-tobbe

men kricken... visst är det kul att även vedpannor kan utvecklas! du kan säkert plocka ihop alla dessa finesser ETA pannan redan har till din panna, men den kommer inte fungera lika bra och den kommer i slutändan bli dyrare dessutom
 
Utveckals eller invecklas är tydligen väldigt närstånde.

Veden kanske inte skiljer så mycket i fukthalt men däremot skiljer det rätt mycket beroende på vilken sorts ved du har räknat per liter.

Utveckling drivs inte framåt av att dom har effektreglering utan helt tvärt om.

Är pannan byggd för att brinna med 40kW då är den även miljöprovad vid denna effekt sänker du effekten blir keramiken svalare och därmed påverkas utsläppen negativt.

Sedan om nu denna panna driver utvecklingen framåt kan man ju undra varför dom har så stor vatten volym i pannan iom att en stor vatten volym endast bidrager till att öka uppstart utsläpppen, Just ja dessa utsläpp räknas ju inte med vid miljö test av pannan.
Och inte lär ju försäljarna tala om att denna panna har mycket vatten och keramik bara för att vi har optimerat den för ett miljötest inte för miljön!!!.

För en panna med omvändförbränning har som bekant mellan 70-90% av sina totala utsläpp just vid uppstart tycker ni att det verkar som att utvecklingen drivs framåt då medtanke på att den har stor vatten volym..
 
Redigerat:
Suck
Jo vi vet gjutjärn är grejen.
Enda felet på en ETA i mina ögon så här långt är nog priset.Jag hoppas på flera pannor av samma typ i framtiden.
Vore kul att få se en drift
AP du får dra dig söör över
 
aprilia-tobbe skrev:
Suck
Jo vi vet gjutjärn är grejen.
Enda felet på en ETA i mina ögon så här långt är nog priset.Jag hoppas på flera pannor av samma typ i framtiden.
Vore kul att få se en drift
AP du får dra dig söör över
Nej det är nog inte lösningen iom att alla gjutjärns pannor (utom dakon dock har den litet ved utrymme) inklusive min har en hel del konstruktions missar..
Men innan man säger att just denna panna driver utvecklingen framåt så skall man nog väga in att den är optimerad för ett dåligt miljötest och inte miljön.

Titta på baxi den har ju samma miljövärden trots att den saknar lambda och inte har alla dessa andra funktioner.

Visst kan vissa användare se dessa funktioner som tilltalande men dom driver knappast utvecklingen framåt.

Priset är väl upptill varje användare att fundera över om man tycker att pannan är värd det.
 
Vet du kricken... du har fan inte ett rätt, förutom att du vet att du har en gjutjärnspanna.

Tänker inte argumentera eller förklara hur ETA pannan fungerar.
Innan du säger att ETA´n inte kan gå ner i effekt utan att behöva bli en miljö bov så tycker jag du ska kolla upp den. den är byggd för att kunna arbeta i olika effekter, är det så svårt och förstå att vissa pannor utvecklas till det bättre.... sen kan vissa tycka att priset är dyrt, det förstår jag, men man få helvetes mycke panna för pengarna, Tror dom flesta skulle säga likadant när dom ser den live.

Kricken...Din gamla drake du har i ditt pannrum skulle jag vilja se live, när du tycker att en ETA är en skit panna.

Skit samma, jag hade inte tänkt köpa en sådan panna iaf utan jag var upp till norrbotten på fiskeresa, ringde _ap_ och fråga om det fanns nån panna nära där jag var.... det fanns både en ved och en flispanna i närheten (norrbottniskt mätt), inom 12 mil:) Så jag möte upp _ap_ och hans kompanjon där flispannan var, för det var den jag var intresserad av.... och jag beställde en 50kW flispanna som jag var ute efter. Och jag behöver nog inte säga vad jag tyckte om den=)

Säljarna av ETA pannorna var riktigt trevliga och dom kändes ärliga.. inte ett ord skit om någon annan panna sa dom, och det tycker jag dom ska ha respekt för. utan dom prata gott om såväl Fröling som HDG
 
_ap_
kricken_ skrev:
Jag är absolut inte intresserad men jag tycker att envändarna på dessa forum skall få en mer nyanserad bild vid ev pannköp än en massa försäljar dravel om onödiga funktioner..

Tyvärr lider ju även ETA pannan av samma problem som en orlan vid effektreglering keramiken svalnar på lägre effekt och då försämras miljövärderna spelar ingen roll hur mycket lamdazonder eller onödiga funktioner ni lastar på pannan så kommer ni ej runt det problemet.
det var du själv kricken_ som la in denna länk i början av tråden

http://blt.josephinum.at/index.php?id=332

Där står det att läsa vad pannan släpper ut vid reducerad effekt, sen kan en 40kW bara gå ner till 20kW sån några problem med dålig förbrännig får man inte.
Bevisligen.

Följer man ETA:s instruktioner om hur man gör en "start brasa" klarar man även miljökraven från start, något som kommer bli krav i tyskland och österrike.

Att man värmer upp en stor vatten volym gör inte så mycke då pannan har ett inbyggt
"återvinnings koppel" som för över all värme från pannan till tanken efter avslutad eldning,
vattnet kommer således till användning utan att kallna i pannan.
 
_ap_
kricken_ skrev:
Sedan om nu denna panna driver utvecklingen framåt kan man ju undra varför dom har så stor vatten volym i pannan iom att en stor vatten volym endast bidrager till att öka uppstart utsläpppen, Just ja dessa utsläpp räknas ju inte med vid miljö test av pannan.
Och inte lär ju försäljarna tala om att denna panna har mycket vatten och keramik bara för att vi har optimerat den för ett miljötest inte för miljön!!!.
Varför skulle stor vattenvolym påverka miljövärdena negativt?

Förbränningen sker ju i en keramisk brännkammare.
Om panna innehåller 50-200L efter brännkammaren har nog inte så stor betydelse.
 
_ap_ skrev:
Varför skulle stor vattenvolym påverka miljövärdena negativt?

Förbränningen sker ju i en keramisk brännkammare.
Om panna innehåller 50-200L efter brännkammaren har nog inte så stor betydelse.
Det påverkar bara miljövarderna vid uppstart men det är ju då en panna med omvändförbränning släpper ut mest skit.
Allt enligt denna länk http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktablad/artprovning.pdf

Jag missförstod grytis tidigare när det gällde effektregleringen på hans beskrivning så verkade det som att pannan kunde gå lägre än 20kW för att undvika kokning.
De flesta hus förbrukar ju mindre än 20kW så just denna effekt reglering har de flesta ingen användning av men dock har du/ni helt rätt i att utsläppen inte påverkas vid denna ringa effekt sänkning.

Och nej jag har inget emot ETA pannan tycker det är roligt med nya tillverkare dock verkar det vara väldigt känsligt att ha andra åsikter om dessa teknikmonster än WOW denna panna måste vara helt fantastisk med alla sina funktioner.

Men vad vet jag det har ju redan konstaterats i tråden att jag har inte ett rätt:)
 
_ap_ skrev:
Auto tändning finns inte som tillval.
Ojojooj ingen auto tändning! Verkar va en snik modell denna däringa ETA pannan;) Får nog köpa en Fröling istället...:)
 
_ap_
Vi ifrågasatte också det när vi var i österrike och sanningen är att fröling har haft problem med den,
Det funkar ju inte så att den tänder och släcker "samma" brasa utan den tänder bara en ny.
Vilket i praktiken innebär att man ändå måste till panna för att fylla ny ved.

Bra knekten att du sköter dig och hittat en "brist" ;)

När ska du komma och kika på den i verkligheten!?
 
Vi ifrågasatte också det när vi var i österrike och sanningen är att fröling har haft problem med den,
Det funkar ju inte så att den tänder och släcker "samma" brasa utan den tänder bara en ny.
Vilket i praktiken innebär att man ändå måste till panna för att fylla ny ved.
Jag hoppas iallafall att det kommer en lösning med tändning på pannor iframtiden.Då får man möjligheten att fylla pannan när man har tid och pannan tänder när tanken är slut .Förstår igentligen inte varför pannan skulle behöva släcka. Därimot skulle det för mig som reser lite i arbetet vara bra att kunna fylla pannan på måndag morgon och att den tände själv när tanken var nästan slut.Och sedan laddar tanken igen på full effekt ..
Dessutom skulle man slippa risken att sota ner sina kläderna vid tändning.
 
_ap_
tyvärr är såna lösningar både dyra och opålitliga, om man inte är extremt noggran med dom första vedklabbarna kan det lika gärna misslyckas.
Reser man mycke och vill elda ved kan tycker jag man ska göra det till flis.
Med billigare tank och dyrare panna blir anläggningen ungefär lika dyrt.
Och då finns det värme hur mycke som helst och alltid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.