Kul att min gamla tråd har poppat upp och fått fart.
Jag har byggt på platsen där katterna förut gick och spridde klubbor. De har tyvärr hittat andra ställen att uträtta sina behov. De där citronkulorna (lila har jag för mig) testade jag för många år sen. De luktar inte gått men tyvärr så måste man upprepa behandlingen allt för ofta, det blir dyrt i längden :p .
Tack för alla tips och medlidande. Som tur är så beter sig inte hundägare på samma vis, de är ju lite större i sina behov (öhh hundarna alltså).

Tänkte återuppliva "katten" eftersom jag såg den först nu.

Det bästa är att förstöra kattens doftrevir. En katt drar till sig fler katter.

Effektivt som tusan är en del T-röd och två delar vatten. Häll ut längs med tomtgränsen och på deras favorit ställen med några dagars mellan rum och alltid efter regn så tröttnar katterna snart.

galento
BAS skrev:
Kul att min gamla tråd har poppat upp och fått fart.
Jag har byggt på platsen där katterna förut gick och spridde klubbor. De har tyvärr hittat andra ställen att uträtta sina behov. De där citronkulorna (lila har jag för mig) testade jag för många år sen. De luktar inte gått men tyvärr så måste man upprepa behandlingen allt för ofta, det blir dyrt i längden  :p .
Tack för alla tips och medlidande. Som tur är så beter sig inte hundägare på samma vis, de är ju lite större i sina behov (öhh hundarna alltså).
Hej,man ska väl inte behöva hålla på med detta bara för att grannen är för lat att se efter sina djur,enligt andra trådar på forumet skall även katter likväl som hundar hållas så inte de ställer till olägenheter för andra.Att kattägare(en del,inte alla) totalt skiter i vad deras husdjur orsakar andra verkar ju vara vanligt förekommande,nä ut med fällor bara,då är det upp till kattägaren om han vill ha katten kvar eller inte.Man ska inte behöva hålla på att krångla med detta,har man ett djur får man ta lite ansvar också och orkar man inte det är det väl bättre att avstå,eller ?

Bor man i hus får man nog räkna med vissa "husproblem". Att fånga in grannkatter är inte direkt lagligt och jag hoppas att kattägaren polisanmäler dig om du gör det.

Man får liksom ta det onda med det goda när man bor i hus. Jag får t.ex. leva med att hundägare glatt låter sina vovvar kissa ner min brevlåda och det är inte direkt alla som plockar upp hundarnas skit heller. Många som gör det kastar det dessutom i vår soptunna. Ska jag fånga in de hundarna eller kanske försåtsminera brevlådan? Ska man såga ner grannens björkar för att man själv är allergisk? Ska man lämna grannarnas barn till socialen om de sparkar in en fotboll på ens tomt?

Möss, sorkar och annan ohyra får man också räkna med om man bor i hus. Om det inte finns katter i området vill säga ;) Hittills har jag aldrig hört någon katthatare klaga på att de inte har möss i källaren. Konstigt va? Vår hundägande granne tackade oss t.o.m. nyligen för att vår katt tog så mycket möss hos dem.

Men visst ska kattägare göra sitt bästa för att upprätthålla grannsämjan. BAS, föreslå att kattägaren häller ut sand på någon avskild plats på sin tomt och att man visar katten dit. Enklast visar man katten "den hårda vägen" som man gör med kattungar. Alltså, håll fast kattens huvud invid "högen" tills den har andats in ett par gånger och gå sedan direkt med den till rätt plats och sätt den där. Då förstår den att den platsen förknippas med uträttade behov. Jag gissar att det inte tar lång tid innan katten väljer detta framför din tomt. Katter är blyga och går helst undan. Under de trettio år jag har haft katt så har jag aldrig sett en katt uträtta sina behov mitt på en gräsmatta. Dessutom gräver katter ner sin skit (och hundar gräver upp andras ;)) Konstigt nog verkar vissa villabor ha rena arméer av kattar som attackskiter på just deras tomt. Knappt så man kan tro på det om jag ska vara ärlig.

Och... att spruta på katter med vattenslang fungerar. Även en rejäl hink med vatten hjälper. Vi har lärt många katter "rätt och fel" med vattenslangen. Man måste inte skada katten och köra med högtryckstvätt eller paintballkulor.

Lycka till och tänk på att det finns värre saker än litet kattskit. De små liven klubbar ju inte direkt flera kilo om dagen...

/Ola

@ galento
Underbart att läsa att man har en like

@ OlaF
Att grannens katt skiter i mina rabatter kan man inte klassa som ett "husproblem", det är snarare ett ansvarsproblem hos kattägaren.

Det finns olika sätt att adressera problemen men den dagen som jag kommer att kosta på mig ett galler som jag lägger över de ställen där jag inte vill att katterna går, betalar dyra pengar för kulor som kanske fungerar det är dagen då helvetet fryser till is.

Självklart ska man prata med kattägaren först om man vet vem denne är men kvarstår problemet får man ta saken i egna händer. Man kan använda sig av vatten med olika tryck men också mer permanenta metoder. Vill man nu inte skada djuret i fråga kan man faktiskt rigga en fälla, fånga djuret och sedan överlämna det till ägaren. Det kommer nog sätta griller i huvudet på ägaren.

Visst finns det olika sätt att adressera problemet och en del som föreslås här kan ge fängelse i upp till två år...

Hur ni katthatare än vänder och vrider på det så kvarstår att "katten" har lagen på sin sida. Att en del sedan väljer att ta lagen i sina händer är ju svårt att undvika men brottslingar bryr sig ju sällan om sin omgivning och har ju inte direkt moral och hänsyn som riktmärken i livet. Själv är jag attans glad att jag inte har er som granne för då skulle man ju inte känna sig säker.

Om kattskit i rabatten är det största problem ni kan tänka er så ägna ett par år till att få till stånd en lagändring. Tills dess får ni nog se det som ett "husproblem" tillsammans med rådjur, fågelskit på altanen och bilen, maskrosor i gräsmattan och snuviga änder.

Allting kretsar inte kring er och hur just ni vill ha er omgivning. Lev med det...

/Ola

Katthatare var ett starkt ord, undrar vem du åsyftar. Jag gillar katter, andras katter, inomhuskatter. Katter som inte skiter i mina rabatter.

En sak ska du och andra "katt älskare" ha klart för er. Allt kretsar inte kring er och era katter. Håll ordning på era husdjur och se till att de sprider sina fekalier på allmän eller er mark, inte hos grannarna.

• Gilla
Blackman
  • Laddar…
Folk får ta åt sig som de vill när jag inte riktar uttalanden till specifika personer.

Så länge det inte är emot lagen eller ett vare sig stort eller svårlöst problem så tycker jag att det är upp till den som stör sig att göra något åt det. Trist för de som verkar få hjärnblödning av litet gödsel men skulle det inte vara det problemet skulle sådana människor säkert hitta något annat att reta upp sig till vansinne på. En del är sådana helt enkelt. Vi hade en surgubbe i omgivningen som barn och varje vinter så sandade han kälkbacken (på allmän plats) för att vi inte skulle kunna åka - för det störde honom. Och det är något som deras omgivning tvingas leva med eftersom det är olagligt att hantera sådant folk på egen hand... Trist? Tja, sån't är livet kan man kanske säga.

Jag vet att denna stötosten med stor sannolikhet aldrig kommer redas ut. Synd att folk blir störda förståss. Jag stör mig på SUVar där egoister väljer största stridsvagnen de kan hitta så att de kan köra ihjäl sin omgivning när de letar efter mobilen i handskfacket. Olagligt? Tyvärr inte men jag kan ju inte gå runt och skära sönder däcken på alla SUVar (eller mörda förarna?) bara för det...

Den enda jag känner som drivs till vansinne av grannarnas katter är samtidigt den största egost jag känner. Han tycker på fullaste allvar att allt ska rättas efter honom och så även i detta fall. Jag förstår att ni som stör er på kattskit inte gillar sådana här åsikter men det är så här jag tycker och jag har dessutom lagen på min sida.

/Ola

Du refererar ofta till lagen. Det verkar som så att så länge du har lagen på din sida så är allt väl. På något sätt saknar jag sunt förnuft i dina inlägg.

Du skriver att du retar dig på dem som har SUV:ar och att du inte kan gå och skära upp däcken på deras bilar. Du precis som jag kan inte göra något åt vad folk köper för bilar, inte heller om de har katt eller inte. Men betänk hur kul det skulle vara om dessa SUV:ar skulle ha din tomt som terrängkörningsbana, lika roligt som vissa tycker att det är när grannens katt kommer och skiter på ens tomt, i ens sandlåda där sedan barnen ska leka osv osv.

Vissa kattägare verkar vilja tro att omgivningen ska anpassa sig till dem och deras katter och det är det som retar mig värst. Ska man inte kunna få ha rensade rabatter utan kattskit? Ska man inte kunna få ha en sandlåda åt sina barn på sin egen tomt utan att grannens katter kommer och pinkar där? Varför ska man bita ihop och se glad ut åt sådant?

Du saknar inte sunt förnuft i mina inlägg. Du saknar din egen åsikt. Du tycker att kattskit på tomten är ett enormt problem, jag tycker annorlunda och det verkar du inte tåla och att jag dessutom har lagen fel är ju en extra nagel i ögat. Hur gör du med vilda djur som röjer i rabatter och stör din fina tomt?

Jag säger inte att kattägarna inte ska behöva bry sig och om du läser mina inlägg så ser du att jag har föreslagit en lösning som inte kostar mer än ett samtal med grannen för den som stör sig. Det är när folk börjar tycka att det är helt OK att döda eller misshandla katterna som jag stör mig. Det är helt enkelt den orimliga proportionen som detta får för vissa som jag inte kan förstå. Koskit i rabatten betalar du pengar för men kattskit är så störande att du håller på att sprängas. Jag fattar det helt enkelt inte.

Och angående SUVarna så är det så att de utsätter mig för olägenhet och fara på platser jag har lika rätt att vistas på dom de. Alltså allmän väg. Som oftast med liknelser så är de inte 100%-iga men jag trodde du skulle fatta kopplingen "sak man stör sig på men inte får göra något åt".

/O

Jag saknar inte min egen åsikt i dina inlägg.

Du gillar uppenbarligen katter, kanske har du en själv och det är trevligt. Det är inget fel i att ha eller gilla katter. Det är mysigt att klappa en katt och den sitter och spinner i ens knä.

Problemet uppstår när en grannes katt kommer och uträttar sina behov i ungarnas sandlåda på enskilld tomtmark. Det är om du läser mina inlägg detta jag opponerar mig mot. Det finns tyvärr kattägare som inte inser att de katter de har är husdjur. Dessa husdjur skall hållas efter precis som andra husdjur.

Man ska plocka upp efter hundar trots att de skiter på allmän mark men andras katter som skiter på annans mark är OK enligt dig verkar det som.

Nej jag tänker inte orda vidare om detta eftersom vi helt klart har olika åsikt och det verkar inte som om vi kommer finna någon överrenskommelse.

Vi kan konstatera att det finns olika sätt att lösa problem på!

• Gilla
Blackman
  • Laddar…
Hmm, intressant debatt om katter. Jag har själv en katt sedan 6 år. Har bott i lägenhet i 6 år o då har alltså katten varit en innekatt. Sedan två veckor tillbaka bor jag i hus o har nu börjat släppa ut katten fritt. Vilken glädje att se honom springa omkring löst!! Har däremot känt mig lite "rädd" för att katten ska börja uträtta sina behov på grannarnas tomt. Än så länge har katten alltid gått in till lådan, uträttat behoven o sen gått ut igen (är ju fostrad med låda i 6 år), men visst, detta kan ju ändras.
Jag är av den åsikten att om min katt gör något dumt hos grannen så är det helt ok för min del att grannen sprutar ner den med vatten eller dylikt (dock ej högtrycks). Jag hade aldrig tolererat att någon misshandlar min katt!!
Dessutom är min katt väldigt social av sig o går dit där det händer saker, är därför nervös att mina grannar kommer irritera sig på att ha en katt 1 meter ifrån dem när de tex jobbar i trädgården. Får väl helt enkelt vänta o se vad som händer...

Så länge du, och andra, förespråkar att man ska skada grannens katter som lösning kommer jag inte sluta orda om det.

Jag förstår att du inte gillar kattskit. Jag skulle inte vilja ha det på frukostmackan heller. Men jämfört med fågelskit och rådjurs- och älgspillning så förstår jag inte hur det kan vara ett så stort problem. Vi hade tio katter i området när jag var liten och jag kan inte minnas att vi vadade i kattskit i sandlådan. Den enda gång vi kan se kattskit på tomten är nu precis när snön smälter och "det som göms i snö..." Mängden spillning på tomten från vilda djur överskuggar dock katternas mängder mångfalt.

Det finns hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. Ska man då förbjuda hund på allmän plats? Ska man skjuta hundarna i förebyggande syfte? Eller ska man kanske räkna med att "shit happens" och leva vidare? Anledningen till att man ska ta upp efter sin hund på allmän plats är att de blir sådana mängder med hundskit annars och ofta på trottoarer och liknande där den inte upptas av naturen så snabbt.

Jag förstår att du vill göra skillnad på din tomt och allmän plats och visst, det ligger något i det. Men krattar du grannens tomt om löv från dina träd blåser dit? Stiger röken från din eldningstunna spikrakt upp eller dräller den kanske ibland in på granntomten? Har du koll på ljudvågorna när du klipper gräset eller kan dessa kanske lirka sig genom gunnebostängslet och in på grannens tomt? Har något maskrosfrö från din gräsmatta kanske villat sig in på granntomten och givit upphov till olägenhet hos dem? Tycker du inte själv att det är litet futtigt att välja ut bara ett problem där en granne ger upphov till olägenhet på annans tomt? Ser du bara grandet i den andres öga?

Hur kommer ni göra när snuviga fåglar kommer och skiter influensa i barnens sandlåda? Täcker ni över sandlådan då eller är det upp till någon annan att lösa det?

/O

Stumpen skrev:
Sedan två veckor tillbaka bor jag i hus o har nu börjat släppa ut katten fritt.
Välkommen till ett olösligt problem som är lika gammalt som tiden självt... :)

Olaf: den hundägare som låter sin hund kissa ner annas egendom gör sig skyldig till skadegörelse. Att slänga sitt avfall i annans sopptunna är troligen egenmäktig förfarande. Står tunnan på din tomt är det också gränsfall till hemfridsbrott.

Som lagen är idag så är det tyvärr lagligt att släppa katter helt vind för våg.

Det absolut bästa sättet att bli av med katter är att skaffa en hund som gillar att jaga katt..

Det näst bästa är vatten. Har själv högtryckat en katt på avstånd en gång. Hadde precis tvättat och vaxat bilen i flera timmar och har bara högtrycken kvar ute när kattf-n hoppar upp på huven och jag ser hur han spänner ut klorna. Sen var katten borta från huven. Detta var dock på ganska långt avstånd så det kan inte ha varit specielt mycket tryck i den strålen. Bör nog inte göras om med en modern sak som har högre tryck än min gamla. Dock räkte det inte för att katten skulle fatta utan jag hittade samma katt på andra bilhuven några dagar senare när jag skulle tvätta den bilen. Då blev det vattenslangen med bra mycket kallare vatten. Då fick han visst nog av vår tomt.......

Dock kom han glatt och hälsade om jag mötte honom utanför tomten......

En av grannarnas NewFoundlandsvalp tyckte mycket bra om den roliga leksaken som kom på besök. Leksaken försvann ganska snabbt och vovven hadde bara 20 meters koppel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.