Det kanske det är för den höga kvaliten har ett lågt pris. :)

Janne L det är inget fel på bruksbo, powercraft, ferm.
Jag har själv en aeg skruvdragare som jag hittade på rea, nedsatt till 1500 fick den för 495 eftersom det var ett demoex och det var utan kartong och "plastportfölj"

Köpte även min första maskin när jag skaffade min lägenhet behövde borra upp ett uttag köpte en meec 720 w på jula samma maskin som biltema för 179kr , och en miljon borrar i burk för 29 kr hålet vart säkert stort som en tumme, det visade sig att 5m.m. betongborren saknade en vinge, köpte en bosch multiconstruction borr och maskinen vart en helt annan, den har fungerat för hemmabruk i 4 år nu borrat tegel, trä, genom bildörren m.m.

Var på biltema hittade deras 12v skruvdragare öppningserbjudande 89 kr , ryckte den i nyperna, den är inte gjort för proffs, men monterat möbler för en hel lägenhet med den, har använt den att förborra med och skruva med aeg, 89 kr har jag redan fått valuta för.

Verktyg är som bredband måste komma i olika former , kvaliterer och priser proffs och företag kanske behöver konstant 100 mb som håller hela tiden en privatperson kanske bara behöver en tiondel och en annan kanske bara använder det några minuter per månad skall denne då betala 7000 kr och använda 5 % av det man betalar för när det finns alternativ för 199 kr riktat mot den kategorin av användare................behövs det mer är det bara att uppgradera...inget är för evigt.

Bara en jämförelse.. :)

Redigerat:
Så sant Andy78. Man får naturligtvis väga nyttan mot priset. Har själv 2 Bosch blå, en slagborrmaskin och en vinkelslip, å inte vet jag om kvaliten på dessa har varit bättre än några andra maskiner jag har. Båda är i dag obrukbara. Tycker inte att de används speciellt mycket. Tror oavsett hur mycket eller lite man betalar för maskinen att man skall ha lite tur också. Det finns måndagsexemplar av allt och har man tur kan även en billig maskin fungera länge, som min Bruksbo. :)

Billiga skruvdragare har jag aldrig kört sönder. Däremot stendör batterierna på varenda en och ett nytt kostar typ 50 spänn mindre än en hel maskin i väska med bits och värdelösa borrar.

Nu sist köpte jag en riktig bosch som kostade typ 3 lök men batterierna lever iaf fortfarande precis som maskinen. I övrigt köper jag ofta billigt och hittils har jag bara gått på en nit som varit riktigt skräp och det var en smäll på hela 100 spänn :D

För hemmafixare duger så gott som alltid biltemas prylar. Bättre att ha alla verktyg är stå med en enda festtool säger jag. Visst det är precision så det heter duga men vem kör F1 till jobbet en snöslaskig tisdagsmorgon? Har kört säkert 30-40 timmar med min biltema borrhammare fortfarande inte ett fel på den.

Hade en gång i tiden en RYOBI skruvdragare och den kändes väldigt rejäl minns jag och det var abslut inga budgetgrejjor på den tiden iaf. Om jag inte minns fel så föll den offer för min klåfingrighet.

Tjena !
Har nu köpt cirkelsågen för One+ batterierna som är kompatibla med grästrimmern.Har kört nederdelan av fasaden på ladan idag.Första försöket så gick sågen bara 1 meter innan batteriet tog slut.Och då började jag undra vad det var för crap.Men kom på att jag körde ju trimmern för några dagar sedan och inte laddade efteråt:).Efter en snabbladdning så gick sågen ungefär 8 m genom 22 mm virke.Inte mycket att hurra för, så därför är ett kraftigare batteri beställt.Det första jag reagerade på är att sågen inte har ngn klyvkil.Men den var väldigt smidig och lätt, sågade som smör genom panelen.Ska bli roligt att se vad den går för när jag ska göra iordning kortsidepanelen på huset framöver.Återkommer med rapport. / Mats

Ger mig in i skaran av "Rosare"!

Jag har följande av RYOBI´s maskiner (18v) :

*Batteripack med två batterier & en laddare 1,4 ah

*--------------------------II---------------------------- 2,4 ah

* Skruvddragare med slagfunktion & xtra krafthandtag

* Cirkelsåg

* Sticksåg

* Fogpistol

* 3st "kemsprutor" på 5 liter ,batteridrivna, en för såpning av trädäcket, en för avfettning till bilen & en till ogräsbekampning i trädgården.De kostade bara 249:- st.

Jag är kanonnöjd mad alla maskiner, alla har dessutom xtra småfinesser som jag inte är van vid i detta prissegment såsom
Skruvdragaren har en magnet platta att fästa skruv eller xtra bits på & fäste för bitshållare i handtaget + djupstopp.
Batterierna har LED indikator för kvarvarande strömstyrka
Stickisen har magasin för xtra blad , mm, mm

Det absolut bästa är ändå att när man vill byta ut eller skaffa en till maskin så köper man dem lösa utan batterier till väldigt bra priser & det finns maskiner i en uppsjö, både till träarbeten och till trädgården.

Kort sagt, ett väldigt bra köp. :cool:

Hoppas det hjälper till att övertyga nå´n som tvekar i sina inköpstankar :D
/ Mixar´n

P.s Ni Kan ju få lite bilder oxå :D

• DSC00355.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
jag köpte deras stora kap & ger-såg 2025scl eller vad den heter, den är sparsamt använd än men i dagarna skall det sågas en jädra massa så jag får återkomma om den
jag passade även på att köpa deras lilla 12v. paket liten skruvdragare cirkelsåg (max ca22mm djup) sticksåg med bladet i fronten, en arbetslampa 2 batterier en laddare.

Batterierna håller inte jättelänge men tillräckligt, det är dessutom två och dom laddas på ca 45 min så man står sällan utan ett nyladdat batteri
det är litium batterier så det är fulltös och sedan tvärstopp inte att dom tappar kraft under tiden, Första gången lampaan tvärt slocknade trodde jag den gick sönder men det var batteriet, den bara släcktes.

Skruvdragaren är kanon om än liten, satte upp renoveringsgips i somrummet och den fick snällt dra alla skruvar där samt att jag tog upp två doshål med den då min andra kraftigare besttools inte ville just då, lite hårt för den lilla maskinen men den jobbade på utan att gnälla. Om jag pressar min stackar besttools 21.6v tills den inte vill så börjar den ryka (inte roligt)

crikelsågen; liten och lätt tilläppningsområden är gips och tunnare trä, höjde dörrposthålet (råspontad vägg fr. 67) det gick bra. Det var skönt att kunna kapa 5st 6mm gipss. åtgången (höjden) inte en och en, fick bryta lite i den understa men men.

Sticksågen jobbade sig igenom en gammal massivdörrkarm om man gick på från två håll.

Detta är små maskiner för medelstora jobb och lite precisionsjobb tycker jag.
Jag har inte mycket att jämföra med, har en annan sticksåg från B&D jobbat med otaligt olika skruvdragare. Tycker att grejorna är prisvärda och känns gedigna.

Min besttools skruvdragare la just av och jag tittar nyfiket mot ryobis 18v. ska iväg & klämma/känna lite

köpte mina på COOP men upptäckte att dom finns på bauhaus och är billigare där i alla fall kap&ger sågen (600kr) det är tråkigt att dom inte listar sitt sortiment för jag har inte en aning om vad dom säljer och det ligger 4mil bort så jag åker inte dit bara för att kolla om man säger så.

ps glömde att paketet kom i mysig tyg/nylon väska lite tjockare modell inte nån tråkig plast skit, litet +

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-6914

Redigerat:
Har nu brukat kap och gersågen (scl 2025) ganska mycket själv + snickare som jag lejt alla är mycket nöjda med sågen!. Köpte även nikos stora stativ till den.
Har även sett att granngården har börjat med ryobis maskiner.

läste lite om testet där ry fick pisk
suck
kan hålla med om en del, men att batteriet skulle ta upp plats och dålig infästning kan jag inte förstå, deras 18v 2,4ah batterier är stora men det lilla 12v där kan man ju tappa bort i fickan. förstår inte heller varför infästningen skulle vara sämre än någon annan. Min laddare tjuter inte som de påstår.
sen kostar den 850kr, det skulle jag aldrig betala för den men paketet för 2k var värt det.
Varvtalet skulle kunna varit högre

johnnieb skrev:
[länk]
Kostar 2690 på Bauhaus.
Kikade lite på ett exemplar på Bauhaus och noterade att det var svårt att låsa fast
gerskivan hårt.

Slacker32 skrev:
Kikade lite på ett exemplar på Bauhaus och noterade att det var svårt att låsa fast
gerskivan hårt.
Är det någon annan som har provat Ryobi 2026?

Ryobi vinkelslip vann inte Gör det självs senaste test men var med i toppen och tävlade.

frohike skrev:
Ryobi vinkelslip vann inte Gör det självs senaste test men var med i toppen och tävlade.
Helt riktigt. Dock fanns det ett tidigare test (för ca 1 år sen?) där Ryobi var vinnare. Minns dock inte motståndet då, eller om det var samma maskin heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.