Någon som vet hur det fungerar med sådan grundläggning. Jag tänker mig på vintern med kyla mot rörstammar och om huset använder mer energi än vanliga hus
 
ClasseClas skrev:
Coolt eller inte coolt. Det är en annorlunda grundläggning för att vara i Sverige
"Grundläggningen" är verkligen smäcker. Blir det verkligen stadigt? Är det nån som vet vad det är för dimensioner på bärlinorna?
 
andersmc frågade om dimensioner på plintgrundshuset. Svaret är att ALLT kan bli stadigt om man väljer tillräcklig dimension. Och vi får väl utgå från att konstruktören har räknat.

Plintgrund är ett mycket intressant alternativ på "svåra" tomter, där konventionell platta kräver dyra förberedelser. En annan poäng blir att man får lite mer spejs i sin utemiljö. Slänten under huset kan man utnyttja som regnskyddad trappa eller ramp.

Plintgrund blir dessutom i det närmaste idiotsäkert fri från mögel. Och den blir, minst sagt, inspekterbar. Självfallet isolerar man all inkommande servis i ett särskilt ledningsschakt. Alla installationer blir hyfsat lätt åtkompliga underifrån, eller åtminstone enklare än i en gjuten grund.

Nej, hus på plintgrund MÅSTE inte bli snygga "av sig själva". Men man KAN få dem fantastiskt gracila med lite eftertanke och gott arkitektjobb.
 
Det är väl bara att börja spara då.....
€ 4 500 000 :cool:
 
Cecilia Skröder f. Wachtmeister säljer Skärfva!

Undrar om inventarierna ingår? "Den mäktiga kupolsalen med det magnifika vägguret som var ämnat som gåva till sultanen av Marocko" :D

http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/420916

Känns svårvärderat!
 
K
Måste kännas lite trist ändå att sälja med tanke på att det har varit i samma familjs ägo i 146 år.
 
Denna tråd är ju totalt kass, inga länkar fungerar....spärra tråden eller kopiera bilderna. Olagligt? vem bryr sig på mäklarfirmorna om att vi kopierar deras bilder? all reklam är bra reklam.....
 
Mikael_L
Du får göra som vi andra byggahusholics, prenumerera på tråden och kolla direkt då ett nytt inlägg kommer. :) :rolleyes:
Du kan spara på egen HD sen om du tycker något är värt att sparas. Några bildserier härfrån har jag sparat.
 
Håller med Mikael_L. Den här tråden är lite färskvara. Man måste läsa medan husen finns kvar på Hemnet. Jag har också sparat en del av dem.
 
Fy på dig, fly svenska sommaren sådär. ;)

Okej då, en drink vid den poolen skulle jag inte ha något mot :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.