Relia bygg (http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/www.reliabygg.se), Lasse Byggare , är bara några av namnen "företaget" gått igenom antagligen. Han marknadsför sig som erfaren hantverkare www.blocket.se/ostergotland/Utnyttj...ren_hantverkare_19597345.htm?ca=14&w=1&last=1 och verkar med sin fina presentation av hur han "styr" sitt enmans"företag", med skatteskuld på 600 000:-, riktigt proffsig. Skenet bedrar dock och den fina ytan skalas snabbt av när man hittar konsulterna som gjort webbsida, presentation mm. Det är alltså enbart tjänster den enskilda firman köpt in för att se proffsiga ut, inget konstigt med detta dock, men fel när en oppurtunist använder detta för att lura människor. Firman är dessutom registrerad som enskild (simplaste bolagsformen) på en Mia Lund som vi aldrig ens sett. Om Lasse nu "styr" firman, varför är inte han registrerad på den? Beror det på skatteskulden? Enkelheten att byta namn på den?

Förutom denna koll som tyvärr missades vid anställningen är den enda anställda helt ställd till när det kommer saker som ska göras. Han är dessutom väldigt ansvarslös vad gäller andras prylar och har förutom att förstöra de två golv han lagt (amatörmässigt gjort, dåligt sågat och bågnar vid gång, slagmärken i golv) även förstört delar av köket han skulle sätta upp. Trots att flera bockar att lägga saker på för att såga fanns tog den lata människan ett nytt fräscht skåp och sågade igenom i detta så att varje gång man öppnar luckan syns märkena. Dessutom trampade han (!) på ett 60x70 skåp, hur man nu kan göra det (syns inte ett sånt?), och förstörde detta helt. Han tyckte såklart att det inte gjorde något och lite lim skulle göra susen. Dessutom han han gått omkring och skrikit och svurit hemma hos min mor (där arbetena skulle utföras) vilket adderar till proffsighetsfaktorn..

Vid konfrontation om varför han var så lat och sågade i skåp och slängde omkring med våra saker så att de gick sönder gick han ner till en femårings-nivå och gav oss en massa spydigheter och sa att allt var vårat fel och att han minsann aldrig förstört en enda grej. Konstig när bara han varit där.. Jag är själv ingen snickare, men jag kan se skillnad på ett bra utfört arbete (det behöver man inte ens ha en utbildning för). Jag kunde ha gjort det mycket bättre själv, för denna snickare har verkligen tummen mitt i handen, men hade inte tid för det denna gången. Inte ens instruktioner till köket brydde han sig om att öppna när han inte förstod hur det skulle sitta, istället gick han och klagade på att allting saknades till köket (varenda del fanns, på plats och dokumenterad på papper han tidigare fått).

Glömde jag säga hur snabb han var på att fördöma alla andras tidigare arbeten i lägenheten? Jo alla andra snickare var såklart riktiga klåpare, målare, kaklare, (deras arbeten är vi riktigt nöjda med), men jag har nog aldrig sett någon större än honom.

Ja just det, efter att vi framfört våra klagomål drog han av 212:- från fakturan på 13000:- när han förstört prylar för 2800:- och orsakat merarbete på ca 8h då det "gamla" köks och hallgolvet ska rivas och läggas om och köksskåp bytas ut.

Ett varningens finger höjs därför mot detta företag, anställ ingen med namnet Relia Bygg (reliabygg) eller Lasse Byggare. momsreg SE600710790401. Fleminggatan 22, Norrköping. Jag är riktigt förbannad och vill inte att fler ska råka ut för denna bedragare.

En erfarenhet rikare är jag iallafall, numer kommer varje hantverkare gå igenom rigorös kontroll och signera kontrakt innan en hammare får lyftas.

-D
 
Redigerat:
Man SKA ALLTID kontrollera oss hantverkare, ta referenser, ring skatteverket och fråga om man skött sig osv, det finns så många klåpare i denna bransch så man kan som kund inte vara nog försiktig, vi ska ju trots allt utföra en tjänst mot betalning och då ska det ju vara något att betala för, inte en massa problem.

Kontrakt / avtal på papper ska man alltid använda sig av, det finns ingen anledning att påbörja ett arbete innan parterna är överens, finns allt svart på vitt så har ju både kund och hantverkare sin säkerhet där vid eventuella problem..

Förövrigt var ditt inlägg ganska roligt att läsa, men samtidigt tragsikt, man liksom såg "hantverkaren" framför sig när man läste.... hehe :)

Mvh Axelzons
 
Ja, jag förstår det nu. Till mitt försvar måste nämnas att vi alltid haft att göra med mycket proffsiga hantverkare förut. Men en dag kommer den som ändrar på ens attityd gentemot andra och ja, nu har han varit här.

tack för komplimangen för övrigt! Jag är riktigt missnöjd och jag ser gärna till att så många som möjligt ser detta. Det är redan ganska högt upp på google när man söker på Relia bygg. Det verkar dock vara lite problem och det är lättheten med vilken de byter namn på firman. Misströsta ej, jag kommer hålla stenkoll och direkt uppdatera om så sker! Det ska kosta att lämna missnöjda kunder.. Inte ens hans enda referens på brabyggare.se har lämnat någon särskilt bra kommentar med "några småmissar" på vägen. Personen ifråga får gärna kontakta mig och berätta mer.

Ha det gott alla!

-D
 
När jag läser om dina eländiga erfarenheter så är jag glad för att jag för länge sedan har infört hantverkarförbud i mitt hus. De få gånger jag anlitat någon så har jag inte råkat ut för sådana klantskallar som du beskriver.

Men, det konstiga är att även normala hantverkare måste ställa till det på något sätt:

1. Fönsterputsare klev ut på ett plasttak och trampade igenom.
2. Murare körde med traktor av en gren på fruktträd.
3. Golvläggare slog i sin verktygslåda i nymålat räcke.
4. Samma snille lät flytspackel rinna ner till undervåningen längs väggen.
5. Rishämtare backade på min cementblandare.
6. Rörmockare gick genom andra rum med siliconsprutan öppen och fixade halka överallt. Ett barn slog i ryggen ordentligt.

Att man inte kan ha dem inomhus vet vi nu snart alla. Men man kan banne mig inte ha dem utomhus heller.

"Inget är så förskräckligt som den handlingskraftiga inkompetensen".
 
LUDDET skrev:
När jag läser om dina eländiga erfarenheter så är jag glad för att jag för länge sedan har infört hantverkarförbud i mitt hus. De få gånger jag anlitat någon så har jag inte råkat ut för sådana klantskallar som du beskriver.

Men, det konstiga är att även normala hantverkare måste ställa till det på något sätt:

1. Fönsterputsare klev ut på ett plasttak och trampade igenom.
2. Murare körde med traktor av en gren på fruktträd.
3. Golvläggare slog i sin verktygslåda i nymålat räcke.
4. Samma snille lät flytspackel rinna ner till undervåningen längs väggen.
5. Rishämtare backade på min cementblandare.
6. Rörmockare gick genom andra rum med siliconsprutan öppen och fixade halka överallt. Ett barn slog i ryggen ordentligt.

Att man inte kan ha dem inomhus vet vi nu snart alla. Men man kan banne mig inte ha dem utomhus heller.

"Inget är så förskräckligt som den handlingskraftiga inkompetensen".
Fast egentligen så är det väl inte exakt skadan som hantverkaren har ställt till med som är det stora problemet? Jag menar att en del av de punkter du skrivit ovan faktiskt är sånt som händer även en i normalfallet skicklig hantverkare, någon gång under dennes yrkesverksamma liv. Den stora frågan för min del är hur man hanterar situationen. Och det är väl här som alltför många hantverkare faktiskt brister...att självmant och autmatiskt ta ansvar och rätt till/ersätta efter missar av denna typ är vad som skiljer en vettig och en mindre vettig hantverkare i mina ögon.
 
Nja, hantverkare bör ha en viss del skicklighet också ifall de ska kunna anses vettiga. Att kunna ta ansvar för och erkänna sina handlingar hör till att vara en vettig människa, inte hantverkare. Det riktigt skryter denna Lasse om på sin presentation. Väldigt roligt att läsa såhär i efterhand.. :)

Gillar ditt citat luddet, det kommer jag att låna. Jag kommer definitivt att inte släppa in fler hantverkare. Någon gång kommer man säkert att vara tvungen ändå, då får man vara förberedd.

Existensiell fråga: blir man hantverkare för att man är respektlös?
 
Vi tog in en hantverkare för att lägga plastmatta i köket eftersom vi tyckte det var något som ett proffs skulle göra snyggare. Verkligheten blev en annan och hantverkaren blev under resans gång tvär. Problemet är inte löst. Golvet ser ut som hej kom och hjälp. Kommunens konsumentvägledare har gett oss lite handfasta tips om hur man går vidare... Samma devis gäller nu också här. Ingen hantverkare kommer ens in i vårt hus.
 
femer skrev:
Nja, hantverkare bör ha en viss del skicklighet också ifall de ska kunna anses vettiga. Att kunna ta ansvar för och erkänna sina handlingar hör till att vara en vettig människa, inte hantverkare.
Jo, det har du rätt i när jag har funderat lite längre. Då ändrar jag mig till att en av de saker som skiljer en vettig och mindre vettig hantverkare är hur man hanterar de misstag som man för eller senare gör. SKicklighet är givetvis en annan faktor som skiljer sig mellan bra och dålig hantverkare.
 
Daniel_N skrev:
Fast egentligen så är det väl inte exakt skadan som hantverkaren har ställt till med som är det stora problemet? Jag menar att en del av de punkter du skrivit ovan faktiskt är sånt som händer även en i normalfallet skicklig hantverkare, någon gång under dennes yrkesverksamma liv. Den stora frågan för min del är hur man hanterar situationen. Och det är väl här som alltför många hantverkare faktiskt brister...att självmant och autmatiskt ta ansvar och rätt till/ersätta efter missar av denna typ är vad som skiljer en vettig och en mindre vettig hantverkare i mina ögon.
Hej Daniel!
Jag har som sagt var ytterst sällan anlitat hantverkare. Det betyder att mina 6 uppräknade punkter inte utgör 6 av 100, inte 6 av 50, inte 6 av 10. F. vet om det inte är 6 av 7.

:(
 
Skulle vara intressant att komma i kontakt med fler som drabbats av "min" hantverkare, läste nyligen en inte alltför bra (men lite mesig) kommentar om ett annat kök han byggt på www.brabyggare.se. "några småmissar på vägen" - antar att han inte menar katter..

Skulle gärna lägga in en kommentar där jag också, men man måste visst använda portalens tjänst för att få göra detta, inte vara en vanlig kund som vill ge en kommentar om utfört arbete på en sida där det är meningen att sagda arbete ska kunna recenseras!

Skulle fler läsa detta efter en googling eller så, skriv gärna en rad om varför ni inte är nöjda både här och till blocketannonsen överst i tråden. Klicka på anmäl och fyll i helt enkelt. Blocket abuse tar bort annonser med tillräckligt mycket klagomål på sig och det tvivlar jag inte på att det finns.

-D
 
Jag har flyttat denna tråd till forumet "Referenser hantverkare & entreprenörer" där den passar bättre. /Mod
 
R
Bilden av situationen som du beskriver den, var ett mindre katastrofområde, men som så många gånger tidigare är sanningen en helt annan. Eftersom det är vi som utpekas här, vill vi gärna bemöta det.

Om du anser att du har grund för att klaga, varför har du inte rapporterat vad den besiktningsman sade som du sa att du skulle anlita? Vi välkomnade ju en objektiv bedömning eftersom vi anser att det mesta av dina klagomål är osakliga. Du skulle också anmäla till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, vilket vi också välkomnade. Att ett skåp gick sönder är helt rätt. Detta är enligt överenskommelse med din bror ersatt fullt ut med avdrag på fakturan. Det andra skåpet har två små jack på max 5 mm som lätt hade kunnat fixas om du inte hade kört iväg Lasse innan han fick göra klart hos er.

Man ska absolut ställa krav på hantverkare och man ska få det man betalar för, men man kan inte bära sig åt hur som helst som kund. Ingen av oss har skrikit åt din mamma och ingen har varit otrevlig vare sig mot dig eller din familj! Den enda som har varit otrevlig i hela den historien är faktiskt du med hotfulla samtal till Lasse, eller som du avslutade sista samtalet "fattar du inte hur mycket skit jag kan ställa till för dig".

I det här fallet är det dessutom inte du som är vår kund utan din mamma. Hon har inte själv hört av sig till oss utan jag (Mia) fick kontakta henne för att prata igenom vad som hänt. Vi kom då överens om att hon skulle höra av sig när hon bokat in
besiktningsmannen. Dagen efter det telefonsamtalet var fakturabeloppet i sin helhet insatt på vårt konto, och med tre bankgirodagar kan man undra... Vi har inte hört av er sedan dess. Varför har ni inte gjort det som både Lasse och jag tyckte var helt ok? Besiktning, ARN, osv?

Vårt organisationsnummer står på alla papper ni fått. Ingen har lurat er eller försökt dölja något. Lasse är den som ansvarar för byggverksamheten och jag, Mia, driver IT-verksamheten. Det är jag och inte någon konsult som har gjort både hemsida och
reklammaterial för båda verksamheterna. Det är jag som är ansvarig för företaget och Lasse är anställd. Att du sen kan påstå att du inte vet vem jag (Mia) är förstår vi inte då jag både skrivit brev och ringt till din mamma.

Att en person har gamla skatteskulder gör inte honom till en oseriös hantverkare! Mitt företag är välskött och har inga anmärkningar eller obetalda skulder och det är mig du har gjort affärer med.

Som du ser och många andra med dig med de länkar du hänvisar till har vi inga problem att visa vilka vi är. De värderingar vi står för försöker vi leva upp till. De sakerna som du så frikostigt sprider ut om Lasse vet du inte hur de uppkommit och ingen har någon skyldighet att ta upp det varken med dig eller någon annan som det inte berör.

De arbeten vi gör försöker vi utifrån förutsättningarna göra det bästa av. Ibland händer dock mindre olyckor och oftast går det att rätta till genom att laga, om inte så ersätter vi med nytt helt utan kostnad för kunden. En förutsättning för att lösa problem är dock att man har en dialog...

Vår timdebitering är också synnerligen ärlig. Den tid som läggs ner för ett arbete är arbete på plats och tid för att hämta material. Skulle en olycka hända räknar vi aldrig med den mertiden det blir för att tillrättalägga. Detta meddelar Lasse också kunden. Vi arbetar seriöst, men det många glömmer bort är att det faktiskt är ett hantverk det handlar om, saker kan hända på vägen men Lasse visar alltid på och rättar till. Efter alla avslutade jobb ber han dessutom kunden själv i lugn och ro gå igenom jobbet och återkomma om fortfarande något är oklart. Man kan ha olika åsikter om arbetet är korrekt eller ej, och kommer man inte överens är vi mer än intresserade att någon opartisk gör en bedömning.

Vi tycker att en dialog mellan parter är bättre där man kommer överens men just i detta fallet ombads vi slutfakturera för att senare visas upp på nätet. Vad sedan de två företagare som heter Lasse Byggare idag som man hittar när man söker på nätet och bolagsverket (som inte har ett dugg med oss att göra) tycker om det du skriver har du kanske inte tänkt på?

Vi kan tillägga att vi numera ombildat till AB och nu heter Interelia AB. Skyltnamnet Relia bygg kommer nog att leva kvar ett tag, och vill man få tag på oss finns vi fortfarande på www.reliabygg.se. Organisationsnummer finns att söka fram på Bolagsverket. Alla uppgifter om vår ekonomiska situation kan man löpande ta reda på hos Kronofogdemyndigheten och Skatteverket.

Vi har inget att dölja och står för det vi gör. Vi behöver inget alias att gömma oss bakom. Ett forum fyller säkert sin funktion men vi som seriösa hantverkare vägrar att hänga ut dig offentligt med hänsyn till din mamma. Ditt för- och efternamn är ju inte speciellt vanligt, och vet förresten hon om att du gör så här?

Din mamma är välkommen att ta ytterligare kontakt med oss om hon vill fortsätta diskusionen. Hon är välkommen att be en opartisk tredje person titta på golvet. Vi är säkra på att det inte är något fel på läggningen. Hon är också välkommen att anmäla till ARN så får de avgöra om det finns skäl till ersättning.

Lars Sjögren, anställd på Relia Bygg/Interelia AB
och
Mia Lund, ägare till Relia Bygg/Interelia AB
 
Ja vad ska man säga, det är ju oftast två sidor av varje story. Måste säga att det Mia Lund har skrivit är väldigt, väldigt bra.

Ja, jag förstår det nu. Till mitt försvar måste nämnas att vi alltid haft att göra med mycket proffsiga hantverkare förut. Men en dag kommer den som ändrar på ens attityd gentemot andra och ja, nu har han varit här.
Så blev alla hantverkare dragna över samma kam igen. Suck.
 
Ju längre försvarstal desto mer skyldig känns det som. Hade femer varit nöjd med lassebyggares arbete hade han nog aldrig tänkt tanken på att ta upp detta på ett forum. Mia Lund kanske skulle följa med lassebyggare på jobb och se själv om han är bra eller ej.
 
Det finns kunder som inte ska ha hus också, dessa borde bo i hyreslägenheter.

Klart man ska få försvara sig.

finns alltid 2 sidor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.