Relia skrev:
Bilden av situationen som du beskriver den, var ett mindre katastrofområde
Det behövdes golv och lister och till sist ett kök..? Om ni inte klarar sådana jobb utan tycker de är katastrof så kanske det vore bra om ni informerar eventuella kunder om det så kan Lasse ägna sig åt att bygga pussel istället.

Relia skrev:
Om du anser att du har grund för att klaga, varför har du inte rapporterat vad den besiktningsman sade som du sa att du skulle anlita? Vi välkomnade ju en objektiv bedömning eftersom vi anser att det mesta av dina klagomål är osakliga. Du skulle också anmäla till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, vilket vi också välkomnade.
Ja, det var vad som var sagt skulle göras, samt att vi skulle hålla inne med den summa vi ansåg oss ha rätt att dra av. Men efter att du sedan HOTAT min mor med inkasso och hon trodde att hon kunde få anmärkning och en inkassofirma efter sig, så gav hon efter, trots mina vädjanden. Precis som du ville.

Relia skrev:
Att ett skåp gick sönder är helt rätt. Detta är enligt överenskommelse med din bror ersatt fullt ut med avdrag på fakturan. Det andra skåpet har två små jack på max 5 mm som lätt hade kunnat fixas om du inte hade kört iväg Lasse innan han fick göra klart hos er.
Har du grädde i öronen? Han trampade på ett skåp och använde det andra som sågbock. Jag vill inte ha sågmärken eller trasiga skåp. Betalar jag 40k:- för ett kök samt 400:-/h ska det vara i toppskick monterat. Är det för mycket begärt? Se tidigare kommentar om pussel.. Dessutom känns Ikeas 20-åriga garanti bättre att luta sig mot än er eftersom erat företag nog bytt namn 20 ggr inom ett år.

Relia skrev:
Man ska absolut ställa krav på hantverkare och man ska få det man betalar för, men man kan inte bära sig åt hur som helst som kund.

Jag håller med till fullo!

Relia skrev:
Ingen av oss har skrikit åt din mamma och ingen har varit otrevlig vare sig mot dig eller din familj!
Precis som raveper skriver kanske du skulle följa med Lasse på ett bygge och se/höra själv?
Relia skrev:
Den enda som har varit otrevlig i hela den historien är faktiskt du med hotfulla samtal till Lasse, eller som du avslutade sista samtalet "fattar du inte hur mycket skit jag kan ställa till för dig"
Ja, hela min familj har försökt ringa och prata med nån av er och säga att vi måste ha lister i alla rum för att kunna ställa in grejerna där. Detta då Lasse vägrat börja lista efter att vardagsrumsgolvet var lagt. Överenskommen ordning var alltså golv, list och allra sist kök. Istället gjorde lasse golv och sen kök. Jag kan mycket väl tänka mig att bror min sa så, han är en redig kille även om det aldrig är på sin plats att hota andra. Det gör inte saker bättre att säga att det var efter dina hot om inkasso, men det ska ändå nämnas.

Relia skrev:
I det här fallet är det dessutom inte du som är vår kund utan din mamma. Hon har inte själv hört av sig till oss utan jag (Mia) fick kontakta henne för att prata igenom vad som hänt. Vi kom då överens om att hon skulle höra av sig när hon bokat in
besiktningsmannen. Dagen efter det telefonsamtalet var fakturabeloppet i sin helhet insatt på vårt konto, och med tre bankgirodagar kan man undra... Vi har inte hört av er sedan dess. Varför har ni inte gjort det som både Lasse och jag tyckte var helt ok? Besiktning, ARN, osv?
Ja Lasse berättar visst bara utvalda saker för sin "chef". Jag har från första dagen förklarat att min mor ska faktureras, men alla frågor/problem ska ställas inför mig. Detta samt arbetsuppgifterna förklarade jag för Lasse när han kom dit. Lite som att be verkstan' ringa en själv och inte tjejen, trots att det är hennes bil, för att man vet att hon inte bryr sig riktigt (eller tror man iaf, de bryr sig visst när det inte ser snyggt ut..). Han antecknade ivrigt och när jag berättade att vi skulle bygga kök sa han att han kunde göra det också. "Jaså sa inte du att du var golvläggare nyss? "-Jo men jag är byggnadstekniker, jag kan göra allting här". Börjar undra om han söp bort pappret på vägen till nästa bygge eller om det enbart var streckgubbar han så ivrigt tecknade på sitt papper.

Relia skrev:
Lasse är den som ansvarar för byggverksamheten och jag, Mia, driver IT-verksamheten. Det är jag och inte någon konsult som har gjort både hemsida och
reklammaterial för båda verksamheterna. Det är jag som är ansvarig för företaget och Lasse är anställd.
Jag ber om ursäkt att jag trodde så högt om dig. En konsult skulle antagligen ha använt en annan layout till sin egen websida än ge en kund en exakt likadan. Kanske finns det en brevkurs i variation du kan ta från samma katalog som listar inkassoföretag

Relia skrev:
Att du sen kan påstå att du inte vet vem jag (Mia) är förstår vi inte då jag både skrivit brev och ringt till din mamma.
Till en början nej, men efter inkassohoten började vi känna igen dig.. och med tre bankgirodagar tillgodo kan man ju undra...

Relia skrev:
Att en person har gamla skatteskulder gör inte honom till en oseriös hantverkare!
Nej, bara att skatteverket tycker att du är en mycket, mycket dålig kund.
Relia skrev:
Mitt företag är välskött och har inga anmärkningar eller obetalda skulder och det är mig du har gjort affärer med.
Låt isåfall inte en klant representera dig, och tro inte att jag inte förstår att en enskild firmas skulder är lika med dina skulder. De följer med oavsett namn.

Relia skrev:
Som du ser och många andra med dig med de länkar du hänvisar till har vi inga problem att visa vilka vi är. De värderingar vi står för försöker vi leva upp till. De sakerna som du så frikostigt sprider ut om Lasse vet du inte hur de uppkommit och ingen har någon skyldighet att ta upp det varken med dig eller någon annan som det inte berör.
Det ser onekligen ut som att du känner dig lite besvärad att någon lyfter på stenen och berättar om era skulder, många namnbyten och undermåliga arbete. Tror du inte en ny kund skulle vara intresserad av att få veta detta innan anställningen? Jag skulle iallafall vilja ha vetat det.

Relia skrev:
De arbeten vi gör försöker vi utifrån förutsättningarna göra det bästa av. Ibland händer dock mindre olyckor och oftast går det att rätta till genom att laga, om inte så ersätter vi med nytt helt utan kostnad för kunden. En förutsättning för att lösa problem är dock att man har en dialog...
Det här är det närmsta dialog vi någonsin kommit tror jag. Kan du inte vara lika trevlig i telefon?

Relia skrev:
Vår timdebitering är också synnerligen ärlig. Den tid som läggs ner för ett arbete är arbete på plats och tid för att hämta material. Skulle en olycka hända räknar vi aldrig med den mertiden det blir för att tillrättalägga. Detta meddelar Lasse också kunden. Vi arbetar seriöst, men det många glömmer bort är att det faktiskt är ett hantverk det handlar om, saker kan hända på vägen men Lasse visar alltid på och rättar till. Efter alla avslutade jobb ber han dessutom kunden själv i lugn och ro gå igenom jobbet och återkomma om fortfarande något är oklart. Man kan ha olika åsikter om arbetet är korrekt eller ej, och kommer man inte överens är vi mer än intresserade att någon opartisk gör en bedömning.
Konstigt, jag fick se efter själv för att se om skåpen var skadade eller ej. Detta efter att viss misstanke grundats då Lasse tjatat som besatt om att bänkskivan måste komma snart "så att jag kan placera bänkskåpen". Att detaljerade ritningar fanns och med försäkran om att bänkskivan inte kommer att avvika en mm från detta hjälpte ABSOLUT inte..

Relia skrev:
Vi tycker att en dialog mellan parter är bättre där man kommer överens men just i detta fallet ombads vi slutfakturera för att senare visas upp på nätet. Vad sedan de två företagare som heter Lasse Byggare idag som man hittar när man söker på nätet och bolagsverket (som inte har ett dugg med oss att göra) tycker om det du skriver har du kanske inte tänkt på?
Jag har försökt prata med er, men nu vet varken Lasse eller du vem jag är. Hur f-- kan jag prata med er då? Jag vet faktiskt inte vad Lasse Byggare tycker om att deras namn visas här, de kanske reagerar med att kräva tillbaka kläderna som Lasse har på sig med deras namn/logga på eller vad tror du? Jag skulle iallafall tycka att det var negativ reklam ifall någon annan än en anställd sprang omkring med mina firmakläder på sig.

Relia skrev:
Vi kan tillägga att vi numera ombildat till AB och nu heter Interelia AB. Skyltnamnet Relia bygg kommer nog att leva kvar ett tag, och vill man få tag på oss finns vi fortfarande på www.reliabygg.se. Organisationsnummer finns att söka fram på Bolagsverket. Alla uppgifter om vår ekonomiska situation kan man löpande ta reda på hos Kronofogdemyndigheten och Skatteverket.
Nu är du förvirrande, nu har ni bytt namn igen?! Var den här tråden verkligen värd att vaska fram 100k:- för att bilda AB? Hur mycket uppgifter finns sedan att hämta till ett nybildat AB förutom att det finns 100K.- i skulder (till ägare) och 0:- i resultat? Då kan jag lika gärna hänvisa till ett tomt A4.
 
Relia skrev:
Vi har inget att dölja och står för det vi gör. Vi behöver inget alias att gömma oss bakom. Ett forum fyller säkert sin funktion men vi som seriösa hantverkare vägrar att hänga ut dig offentligt med hänsyn till din mamma. Ditt för- och efternamn är ju inte speciellt vanligt, och vet förresten hon om att du gör så här?
Ja, forumet fyller verkligen sin funktion, och Google. Det ska vara lätt att söka fram Interrelia i framtiden. Om Lasse och du prövade på en dialog mellan varandra (tro mig, ni kanske verkar än mer trovärdiga då) så hade du förstått att jag är beställare och kund och heter Daniel, även om arbetet skulle utföras hos min mor. Jag anställde er för att göra ett jobb som ni ansåg er klara av, men allt eftersom visade det sig att så inte var fallet. För mig som er kund har detta kostat oss tid, pengar, energi och frustration. Jag kan hantera allt detta för en hantverkare som är ärlig och står för sina misstag - det finns inget ädlare. Men på det sätt som jag blivit bemött känner jag att andra som i framtiden överväger att anlita er, vill jag ge en chans att se vad det verkligen är de betalar för.
Tyvärr, men ni förtjänar inte bättre.
 
Jag inser att jag inte enbart kan basera mitt case på enbart ord utan bifogar några bilder. Bär i åtanke att varenda pryl ni ser på bilderna (som tråden angår) är nya. OM ni tittar på bilderna och sedan tänker - "jamen, det här var ju inte så farligt - det är jättesnyggt!" eller att det ligger inom ramen för vad man kan kräva för 400:-/h så grattis Inter relia, lasse byggare, ja vad ni nu heter, då har jag bara gjort reklam för er.

Ni som läser här får bli mina besiktningsmän och säga era åsikter. Det är bättre med 100 utlåtanden än ett. Jag vill faktiskt läsa dem och jag tvivlar inte på att de hjälper mig. Så läs och skriv! Posta gärna egna bilder på diverse jobb, och gärna på hur ni rättade till dem!

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/jacksk_C3_A5p-507.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/avlopp-835.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/skadagolv-528.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/golvp_C3_A5golv-692.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/litestortmellanrum_-197.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/konkavtunderlag-104.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/golvp_C3_A5golv-390.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/5mmspringa-983.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/ejinskjutet-44.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/montering-203.JPG
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/v_C3_A4ggsk_C3_A5p-35.JPG

ps, sågmärkena finns även på baksidan av samma skåp som på framsidan.
 
Femer, dina bilder går ej att se.
 
just det lite förklaringar kanske, skåpet med avloppet (#2) var enligt lasse "omöjligt att förbättra", någon röris som kan kommentera? Jag utgick från att skåp/avlopp skulle göras så att det gick att ha lådor i som ritats ut på ritningen då lasse hade helentrepenad på köket och "För arbeten med VVS och el anlitar vi företag med
lämplig behörighet." vilket skulle gjorts om han inte klarade av avloppet själv.

#7Vi ser även golv som lagts på ett högre golv, med ett lutande plan som följd. En liten bit från vardagsrummet hänger golvet i luften mao.

#4,#5 bild på ganska stort mellanrum mellan vägg och golv, jag trodde valvbrädor var standard i 16mm, hade lasse tänkt använda 32mm?

#9 hehe, just det. Kaklingsfirman som gjorde ett helbra jobb och blev dissade av lasse brydde sig så mycket om hur det skulle se ut med golvet efter att deras jobb var slut att de speciellt höjde listen till badrummet en bit så att vi kunde skjuta in golvet därunder. Detta struntade såklart lasse i.

Sedan lite monteringsbilder. Inget av bänkskåpen sitter fastskruvade ändå sitter lådor och front på det ena skåpet. Skulle det ha fortsatt så och sedan "glömts bort" att skruva fast skåpen i väggen? Någon som vet hur monteringsföljden är på ett kök? Sist jag kollade satte man luckor och inredning ganska sent?
 
femer skrev:
funkar nu?
[länk]
Ja, den bilden går att se.
 
Nu kunde jag inte få fram alla bilderna men de jag såg tyckte iaf jag var rätt allvarliga missar.

#1. Det skåpet hade jag vägrat att betala för och dessutom krävt att de skulle byta ut det. Eller ett ordentligt pris avdrag på jobbet.

#2 Rören måste ju gå nånstans, så nått direkt fel är det väl inte, men det kunde ju ha varit lite snyggare gjort.

(Sen en hel massa som jag inte kan se.)

#9 Ser inte klokt ut med den springan vid tröskeln. Bara att göra om, inget att snacka om.

Och jo, sätta luckor och skåp gör man ju såklart så sent så möjligt, dels för att det ska vara lätt att komma åt i skåpen dels för att undvika skador på luckorna.

Som kund hade jag aldrig accepterat alla dom felen.
Som egenföretagare inom bygg hade jag skämts för att skicka fakturan på det jobbet.
 
Hemmakatten
Fruktansvärt! Jag skulle blivit skogstokig!

Hoppas verkligen att ni får någon rätsida på detta.
 
Vad pinsamt Realias inlägg känns helt plötsligt...
Undra hur dem tänkte när dem lade golvet.
och varför bytte de inte bara de trasiga delarna på skåpen, de sitter ju bara med 2 ihopdragningsbeslag, man blir förvånad...
 
Ja, vilken skutt firma...
 
Känns ju som att man kunde gjort det bättre själv. Jag hade blivit galen! Hur kan man ta fel på flera cm?
 
I
Att en hantverkare INTE varit framme, syns med all önskvärd tydlighet på bilderna. Däremot en klant av något slag.

Även om ni nu har betalt slutfakturan så är inte möjlighet till rättelse förbi ändå. Ni har s.a.s. fullgjort er del av avtalet genom att betala den (även om det i sin tur innebär ett sämre förhandlingsläge för er del) men leta upp en advokat och stäm företaget om de inte frivilligt rättar till bristerna och felen till fackmannamässigt resultat. För att lyckas få rätt ska ni dock först anlita en auktoriserad besiktningsman för besiktning. Samtidigt med att resultatet av den lämnas in till advokaten och stämningansökan sker bör kvarstad på firmans egendom inkl kvarstad på personlig egendom för dessa figurer lämnas in. Är det en riktigt ful fisk ni fått på kroken är det dock förenat med kostnader för er som ni kanske inte kan få tillbaka, men det kan advokaten avgöra bättre.
___________________
Byggaren
 
Skalade om bilderna, om rubrikerna är fel får någon hojta till.

0) Jack i skåp:
dscf8773.jpg
1) Avlopp
dscf8776.jpg
2) Skada golv
dscf8799o.jpg
3) Golv på golv
dscf8802.jpg
4) Lite stort mellanrum
p1060252.jpg
5) Konkavt underlag
p1060253.jpg
6) Golv på golv
p1060258.jpg
7) 5 mm springa
p1060275.jpg
8) Ej inskjutet
p1060285640x480.jpg
9) Montering
p1060295.jpg
10) Väggskåp
?

xxxxxxxxxx

Måste säga att det känns iaf som man gjort ett bättre jobb själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.