20 133 läst · 21 svar
20k läst
21 svar
Överliggare
Sida 1 av 2
Okay....vad pratar vi om här...bärighetstabell eller en vanlig överliggare som ligger längst upp på ett staket?NiBaBaD skrev:
Hmmm...
överliggaren på staketet, räcket.
jag satte 45x170 som överliggare på mina 95-stolpar, känns ok. Jag har 1.90-2m mellan stolparna så jag vill inte ha klenare än så, en fullvuxen karl måste ju kunna sitta på räcket utan risk och har man smalare kan det bli svårt pricka räcket med grogglaset efter några stycken
har du räcket som sittplats?:wow:dosken skrev:
jag satte det i den höjden som blir bäst när man sitter på en stol å vill lägga armen på.
om man lutar sig så blev det bra höjd för min del som är 185 cm lång.
att sitta på räcket är gö inget att rekommendera.
att ha sina pilsner ÄR att rekommendera:wow::wow::wow::wow::wow:
Hehe, nej officiellt är väl inte räcket sittplats men det är ju alltid nån som får för sig (jag själv) att hoppa upp o sitta där eller gå balansgång. Har dessutom ca 3 meter ner på högsta stället från räcket till ganska obekvämt underlag så det är inget jag kommer uppmuntra till.
Det jag inte förstår däremot är de som gör rejäl lutning på sin överliggare för avrinning etc. Det blir ju bara en massa avrinning av grogg och pilsner!!! Då blir det nog billigare att byta ut överliggarn vart tredje år eller så om den blir ful.
Jag tycker ju iaf inte att den ser överdimensionerad ut men man har ju vant sig iofs. Det jag kan tänka mig är att runda av kanten litegrann med fräsen men inte för mycket...men först blir det några horisontella ribbor under överliggaren!
Det jag inte förstår däremot är de som gör rejäl lutning på sin överliggare för avrinning etc. Det blir ju bara en massa avrinning av grogg och pilsner!!! Då blir det nog billigare att byta ut överliggarn vart tredje år eller så om den blir ful.
Jag tycker ju iaf inte att den ser överdimensionerad ut men man har ju vant sig iofs. Det jag kan tänka mig är att runda av kanten litegrann med fräsen men inte för mycket...men först blir det några horisontella ribbor under överliggaren!
Redigerat:
Snyggt. Det där är ungefär som jag tänkt mig men inte sett någonstans.
Vad satsar du på för horisontella ribbor?
Jag var inne på att klyva 28X120 trall men det blir ju lite meck när jag har närmre 50 meter räcke som ska monteras.
Det ska ju heller inte vara mer än 10 cm luft mellan varje ribba.
Du kan väl prova lite så kan jag bedömma om det ser bra ut i mitt tycke?
Vad satsar du på för horisontella ribbor?
Jag var inne på att klyva 28X120 trall men det blir ju lite meck när jag har närmre 50 meter räcke som ska monteras.
Det ska ju heller inte vara mer än 10 cm luft mellan varje ribba.
Du kan väl prova lite så kan jag bedömma om det ser bra ut i mitt tycke?
Tackar! Planen är att köra tryckt 45x45 på utsidan av stolpen i kanske fyra varv (Överliggarn hänger därmed ut ca 45mm på utsidan). Mitt räcke är bara 25m så det blir ju inte såna mängder...Kommer nog att slira lite på 10cm-kravet tror jag däremot:O Återkommer med bild, ska väl upp nu i sommar hoppas jag iaf...
45x45 skulle ju funka. Jag är lite skeptiskt till kvalitén bara. Jag letade på Beijer i Norrköping och fick tag i ett par så klena reglar som gick av i kvistar bara av att jag flyttade runt lite i högarna.
Det funkar ju inte så bra när man har en 3 åring o en ½ åring som kommer o fara runt uppe på balkongen. Det är ju 5 meter ner på högsta stället.
Men som den gode Dakkar-föraren PG Lundmark sa. "Erfarenhet gör ont" så kanske man i alla fall kan mygla lite med 10 cm regeln. Det blir ju mer utsikt då förstås.
Det funkar ju inte så bra när man har en 3 åring o en ½ åring som kommer o fara runt uppe på balkongen. Det är ju 5 meter ner på högsta stället.
Men som den gode Dakkar-föraren PG Lundmark sa. "Erfarenhet gör ont" så kanske man i alla fall kan mygla lite med 10 cm regeln. Det blir ju mer utsikt då förstås.
jag lägger en 2 mm pallningsbricka på insidan av överliggare, tillräckligt för att vatten kan rinna av...dosken skrev:Hehe, nej officiellt är väl inte räcket sittplats men det är ju alltid nån som får för sig (jag själv) att hoppa upp o sitta där eller gå balansgång. Har dessutom ca 3 meter ner på högsta stället från räcket till ganska obekvämt underlag så det är inget jag kommer uppmuntra till.
[bild]
MEN ej birand^_^b
mvh
estwing
Jag jag tror det blir lite väl mastigt med 6-7 ribbor, 14 cm som det blir med fyra st får vara ok så länge...hade jag haft småbarn själv så hade jag kanske tänkt annorlunda.Lindhult skrev:45x45 skulle ju funka. Jag är lite skeptiskt till kvalitén bara. Jag letade på Beijer i Norrköping och fick tag i ett par så klena reglar som gick av i kvistar bara av att jag flyttade runt lite i högarna.
Har inte kollat på tryckt 45x45 ännu men kvaliteten varierar nog som på allt annat...bara handlat en del otryckt 45x45 på Coop, det var väldigt fint virke iaf.
Ja det kan väl vara ok då Såg nånstans att 18 graders lutning rekommenderas på överliggare, det känns helt absurt. Tänk gå in på en bar och bardisken lutar 18 graderestwing skrev: