3 740 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Blå som tändtråd?
Sida 1 av 2
Hej.
Har hört lite olika åsikter om denna fråga.
Säg att man har en kopplingsdosa.
Man har en 3g1,5 till en lampa och en annan 3g1,5 till en strömbrytare och dom skall kopplas samman.
Då har man ju fasen ut till strömbrytaren och nollan tillbaka, som man sedan kopplar till tändtråden som går ut till lampan.
Skall man göra på detta viset eller skall man ta en 4g1.5 till brytaren så att man har en svart som tändtråd?
Har hört lite olika åsikter om denna fråga.
Säg att man har en kopplingsdosa.
Man har en 3g1,5 till en lampa och en annan 3g1,5 till en strömbrytare och dom skall kopplas samman.
Då har man ju fasen ut till strömbrytaren och nollan tillbaka, som man sedan kopplar till tändtråden som går ut till lampan.
Skall man göra på detta viset eller skall man ta en 4g1.5 till brytaren så att man har en svart som tändtråd?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Rubriken är fel, Blå som tändtråd borde det vara
I kabel är det tillåtet att använda blå som tändtråd.
Protte
I kabel är det tillåtet att använda blå som tändtråd.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
"Regeln" är väl att man får använda blå som annat än neutralledare såvida inte förväxling kan uppstå.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Bara för att jag kan välja färg när jag drar i rör så blir aldrig tändtråden blå från strömbrytaren.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Njao, jag tolkar reglerna som det nästan.spinout skrev:
Så här står det i reglerna:
"I kretsar som saknar neutralledare, kan blå ledare i flerledarkabel användas för andra ändamål, dock inte som skyddsledare, PEN-ledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan blå ledare i flerledarkabel användas som så kallad tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer."
Det tolkar jag som installationskabel endast, men jag kan ju tolka reglerna fel. Dock så tycker jag fortfarande att det vore olämpligt att använda blå som något annat än neutralledare i rör.
Detta står också:
"Där en krets innehåller neutralledare, och det finns anledning att identifiera med färg, skall blå färg användas. Blå färg får inte användas för identifiering av någon annan ledare där förväxling är möjlig."
//Patrik
Kan vi inte enas om att det är såpass olämpligt att använda blå till annat än nolla så att vi aldrig har blå ledare i rör till annat än just nolla !
För det är ju int särskilt bängligt att byta ut den till en mer korrekt färg.
Men vad gäller kabelinst, håller jag med om första svaret 100%.
För det är ju int särskilt bängligt att byta ut den till en mer korrekt färg.
Men vad gäller kabelinst, håller jag med om första svaret 100%.
Jag får läsa mer nogrannt. Där står faktiskt kabelPatrik_Hed skrev:Njao, jag tolkar reglerna som det nästan.
Så här står det i reglerna:
"I kretsar som saknar neutralledare, kan blå ledare i flerledarkabel användas för andra ändamål, dock inte som skyddsledare, PEN-ledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan blå ledare i flerledarkabel användas som så kallad tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer."
//Patrik
Medlem
· östergötland
· 14 inlägg
Vad säger reglerna om färdigdragen tråd i VP-slang då...kan man ha treledarn till brytarn.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Enkelt, bara dra ur den blå och dra i en bättre färg.
Protte
Protte