Hej hej,

Är det någon som kan någon formel för att räkna ut hur mycket jag kan belasta en :
FK 3G1,5 som är 20 meter lång på en 10A säkring (att 10A=2200w vet jag men spelar det någon roll på hur lång kabeln är?).
Sitter å går igenom hur det ser ut i huset och funderar på en elektriker skall komma och lägga om uttagen på fler säkringar för att det ej skall bli överbelastat.
mvh CS
 
Den ska klara 2300w (förutsatt att du har 230 Volt). Kabellängder på 20m är inga problem.

Sektionering är alltid bra, Är inte mycket jobb för en elektriker att sektionera upp en anläggning, Speciellt ifall du har lediga platser i din/dina centraler.
 
Låter bra tack, skall försöka lägga max 3st uttag på en och samma säkring.

Finns det någon formel på hur mycket det går att belasta 20m FK 1.5mm?
Mvh Cs
 
yllom skrev:
Låter bra tack, skall försöka lägga max 3st uttag på en och samma säkring.

Finns det någon formel på hur mycket det går att belasta 20m FK 1.5mm?
Mvh Cs
Svaret är mycket enkelt: Du får inte säkra en 1,5-kvadrat högre än 10 A, 13 A går också i vissa fall.
10A ger 2300W vid 230 V
13A ger 2990W vid 230 V

I ditt fall är ledningen så kort att längden kommer förmodligen inte ha någon betydelse, om ditt hus inte är anslutet till ett otroligt klent elnät. Det är först vid längre kablar man får tänka på hur längden påverkar möjligheten att välja säkring.
 
1.5mm2 tål annars 19A kontinuerligt vid öppen förläggning och 20 graders omgivningstemperatur. Är kabeln infälld, lagt tillsammans med andra kablar, utsatt för högre temp etc så kanske den bara tål hälften.
 
  • Gilla
TommyNick
  • Laddar…
1,5mm2 har ett strömvärde på 18,5A. Sedan är det olika faktorer att korrigera neråt. Ex. förläggningssätt, omgivningstemperatur mm...

Under gynnsamma förhållanden kan man alltså säkra 1,5mm2 med 16A.
Under ogynnsamma förhållanden kanske bara 6A

Längden spelar inte roll för ledningens "strömtålighet" men spelar in för att säkringen ska kunna lösa ut tillräkligt snabbt vid en kortis. 20m är dock aldrig ett problem.
 
Vilka längder ska man ungefär komma upp i innan man behöver oroa sig för utlösningsvillkor och dyl.?

//Patrik
 
För C10 & 1,5mm² så runt en 60m +-20m i en bostad, beroende på Zför förstås.
 
  • Gilla
Hagobard
  • Laddar…
Det finns förenklande standarder med färdiga tabeller, ex. SS4241404 så att man slipper räkna fram. Dessa värden är väl tilltagna för att täcka olika omständigheter.
Det finns tex. alltid en liten övergångsimpedans i kopplingar (torix, u-båtar,wago mm.)
Tyvärr är dessa standarder svindyra och inget man hittar på piratebay =)
 
I skolan får vi inte ens lära oss att räkna på utlösningsvillkor, eftersom att det nu finns så bra tabeller och datorprogram.

//Patrik
 
Förståndig skola, lika självklart som att man inte måste räkna med penna och papper.
 
  • Gilla
Isakssonk
  • Laddar…
Och ibland kan man undra hur konsulter tänker när dom projekterar en anläggning. Har både varit på arbetsplatser där 3G1,5 var 90-150m långa och avsäkrade 10A.

Och på tal om utlösningsvilkor i skolan. Jag fick inte lära mig något om det alls, när jag gick på elprogrammet. Man får hoppas på att dom har uppdaterat läroplanen idag.
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
I skolan får vi inte ens lära oss att räkna på utlösningsvillkor, eftersom att det nu finns så bra tabeller och datorprogram.
Inget personligt men jag misstänker att det snare är en fråga om hurvida ni har tillräckligt med matematik och grundläggande fysikkunskaper för att klara av att räkna själva. Det är inget unikt för elprogrammet. "Civilekonomerna" (det heter Ekonomie-kandidat/-magister och inget annat) kan i många fall inte heller räkna. De sitter och pekar i sina tabeller och har inte en aning om varför värdena blir som de är och vad de egentligen hänger ihop. På det stora hela är det rätt skrämmande.
 
elmont skrev:
Förståndig skola, lika självklart som att man inte måste räkna med penna och papper.
Trams! Knappast en "förståndig skola". Snarare en "förståndshandikappad skola". På bra gymnasieskolor, universitet och högskolor är miniräknare bannlysta på matematiklektionerna. På de riktigt bra skolorna är problem och uppgifter baserade enbart på förståelse och då har man ändå ingen nytta av miniräknare. En apa kan lära sig trycka på knappar. Jag vill inte ha en skola som utbildar Apor!
 
du låter som domsom idiotförklarade miniräknaren när den kom och påstod att räknestickan var överlägsen. Och att ha synkroniserade växellådor är ju helt onödigt, det är ju bara att dubbeltrampa, varför använda en motorsåg då man lika bra kan använda en svans osv. Naturligtvis är det viktigt att folk lär sig varför med det är minst lika viktigt att man lär sig att använda ny teknik. För att ta ett exempel, det är inte för att matematikernas förståelse ökat dom senaste 1000 åren som utvecklingen gått "framåt" utan det är för att tekniken utvecklats och människan förmåga att utnyttja den.
 
  • Gilla
Phillekillen96
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.