Finns nog ingen generalmetod som hjälper för alla, alltid.

Ett tips är att hålla rent runt huset. Håll det klippt och städat någon/några meter ut från huset. Det kan hjälpa en del. Möss och råttor är rädda för öppen terräng och kanske undviker att bosätta sig i just ditt hus.
Detta i kombination med Uggle holkar kan säkert göra susen och är naturligt och miljövänligt :)

Komplettera gärna med lite musfällor där ni använder snickers el dyl som bete.

Om man vill kan man ju också skaffa en katt .

Elektroniska dosorna typ Silverline, gör bara så att de inte bosätter sig i huset, det får dem knappast att "fly" ...

Det är väl gott nog! ;) I naturen hör dom ju hemma, där får katten ta hand om dom. :D Förresten så är jag helt övertygad om att råttor och möss kommer att överleva människan. Jepp, riktiga överlevare är dom.

Då vart mössen tillbaka IGEN. Ringde Nomor som skulle komma och lägga ut gift för 3:e gången. Jag gick även till Jula och köpte en elektronisk dosa och kopplade in. De första 2 nätterna hörde vi mössen några sekunder, sedan vart det tyst. Ringde och avbokade Nomor då han inte hade hunnit dyka upp.

Kan starkt rekomendera denna billiga sömnräddare.

Ultraljudsskrämmor funkar, men oftast bara i det rum som den sitter i, oavsett hur stor yta den är dimensionerad för. Jag har en som ska klara 120m2 och en som ska klara knappt 50m2, bägge sitter för tillfället i köket på kanske 25m2 och på nätterna är det en mus som gnager i bjälklaget i rummet utanför.

Jag har lärt mig att det inte funkar om man bara använder en metod, så jag kör med både fällor, ljudskrämmor och gift. Giftet har jag bara inomhus och på vinden så inte hermelinen som bor i krypgrunden ska få i sig det, han tar en del möss också. Fällor i varje skåp och ljudskrämmor i varje rum.

Förra hösten så hade vi en hamster och kunde därför inte ha ljudskrämmorna inkopplade, då tog jag säkert 30 möss i grytskåpet, jag tror jag hade tre fällor där som mest.

I skogen utanför har jag tre ormvråkar och ett par rävar, dom är ganska effektiva mot sork och möss, kul att se på när de jagar också. Huggorm har jag ett bestånd av också, de tar en del små möss, så om ni har orm, se till att de stannar.

Angående råttor så citerar jag "Stora musboken":
"Om man aldrig ser någon råtta men ser spår av spillning eller gnag så finns det 1-100 råttor. Om man ser några få råttor på nätterna men aldrig ser nägon i dagsljus, finns det 100-500 råttor. Om man många råttor på nättera och flera stycken på dagarna, finns det 1000-5000 råttor"

Så bor man på landet så är det bara att vänja sig, det går att begränsa dom men få bort dom går aldrig.

W
Hade en Anticimexgubbe hemma hos oss som gjorde besiktning på huset, han sa att om man får problem med råttor/möss så kunde man lägga ut hela vitlökar så försvinner dom eftersom dom inte tycker om doften, har själv inte provat eftersom vi har sett nåt eller hört nåt, avskräcker ju annars vampyrer om du nångång skulle få in sånna med ;)

Vill hänvisa till mina tidigare inlägg i den här tråden. Själv har jag det senaste året haft en mus inne i huset och han stannade i ett dygn ungefär innan han försvann självmant. Samma för min granne.

Det många inte tänker på vad gäller katter är att deras blotta närvaro håller mössen väck. Katterna markerar revir och detta är en stor avhållare för möss. Alltså behöver katten inte fånga möss för att hålla dem borta.

Vi har gård och under en period var vi utan katt, händelsevis hade denna period samband med råttproblem. :rolleyes:

Tyvärr är inte katterna så roliga de heller, skitar ner, hårar ner och mat ska de ha också :D

Men av två onda ting så tvingar jag mig hellre att klappa katten. ;)

Har sett någon stackars mus springa över snön men som någon skrev tidigare i tråden så ser jag dem mest som döda på farstubron. I fjol sparka jag nog ner 20st i rabatten :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.