15 136 läst · 52 svar
15k läst
52 svar
Många ackumulatortankar?
Hahaha!Matss skrev:Jag kanske var otydlig? Om du ritar om det nedre av de två förslagen så att "till pannan" går ut till vänster sida och vänder innan det möter första tank så får vattnet lika lång väg genom alla tankar.
Din sista bild är ett exempel på hur man gör för att vänstra tanken ska ligga efter så mycket som möjligt. Vattnet kommer vid laddning att välja kortaste väg, dvs via höger tank.
Ja, så kan det bli när man är lite trög...att man kommer på något som man tror är bra och så är det precis tvärt om! :eek: Jag tänkte som så att om det är en grov huvudledning som är avsmalnande och har lika smala anslutningar till varje tank så skulle det "jämna ut sig" men när jag tänker efter - igen - så förstår jag att så blir det inte alls. Det "roliga" är dock att när tillverkarna ritar 3 tankar på rad så gör de precis det felet du beskriver...men vad vet de om panninstallationer...
Nu har jag kommit fram till en ny ritning som jag tror är så som du beskriver. Jag tycker att det blev "optimalt" i alla fall.
Sedan är frågan hur jag ska koppla in den separata VVB. Jag har tänkt som det är i "Den optimala panninstallationen" i en annan tråd, dvs ha den högre än övriga acktankar.
Men ska jag ha den som "en tank i mängden" eller ska jag låta allt pannvatten passera genom den innan det går vidare till övriga acktankar som är för radvärmen?
Vore intressant att få lite "tankar" om detta! *"humor" på hög nivå*...
Jag har en panna med märkeffekt på 35 kW, Laddomat 21 och 35 mm rör till tankarna. Det är ändå så att om det är riktigt eldfängd ved jag stoppar in så händer det att pannans fläkt stannar ibland, för att Laddomaten inte hinner bli av med all värme fort nog. Trots att pumpen går på läge 3.
OJDÅ!?!apersson850 skrev:
Ja, då får det kanske bli grövre rör trots allt.
Får man fråga vad du har för panna och hur stora/många tankar du har? Jag går nämligen i köpartagen på en 35 kW panna.
Borde det inte ha lite att göra med dimensionen på anslutningen till tanken/tankarna också?
Jag menar har man en tank med 35 mm anslutning så borde den kunna ta emot mindre flöde än om man har 3 tankar med 28 mm anslutningar - eller?
För det är väl den totala arean och motståndet i rören som bestämmer flödet och störst inverkan borde väl ändå totalarean ha? För en strypning är ju en strypning även om den bara är 1 cm lång...
Redigerat:
Över 35 mm vinner du väldigt lite på om det inte är väldigt långa sträckor och då kanske det lönar sig bättre med ett bättre laddpaket.
Sen är det så att motståndet i rör även beror av längden dvs det är inte bara att räkna arean...
Sen hoppas jag att du har öppen expansion annars får du problem med att ansluta i toppen av tankarna.
Sen är det så att motståndet i rör även beror av längden dvs det är inte bara att räkna arean...
Sen hoppas jag att du har öppen expansion annars får du problem med att ansluta i toppen av tankarna.
Ja, visst har även motståndet i rören betydelse. Jag vet inte hur mkt men störst inverkan har väl ändå en eventuell strypning?Matss skrev:Över 35 mm vinner du väldigt lite på om det inte är väldigt långa sträckor och då kanske det lönar sig bättre med ett bättre laddpaket.
Sen är det så att motståndet i rör även beror av längden dvs det är inte bara att räkna arean...
Sen hoppas jag att du har öppen expansion annars får du problem med att ansluta i toppen av tankarna.
Vilka laddkoppel är bättre än laddomaten? Menar du ett större? Jag startade en annan tråd om det förut men vad jag förstod så var det inte så mkt skillnad mellan de vanliga för "hemmabruk". Eller?
Öppen expansion? Javiiissst! Jag satsar på 2 st 100 liters och just nu är kärl nr 2 på väg ned från Värmland till Skåneland.
Jag har tre tankar med 35 mm anslutning. Men det är ju den gemensamma ledningen på 35 mm mellan panna och tankar som det är snabbast flöde i, då tankarna är parallellkopplade. Fast jag har en bit mellan panna och tank, då det passade bäst att sätta tankarna i andra änden på pannrummet, jämfört med var pannan står. Så det blir några meter innan vattnet är framme vid första tanken (4-5 m kanske).
Pannan är en Atmos DC 35 SF.
Pannan är en Atmos DC 35 SF.
Ja, det kan kanske vara avståndet som är orsaken till problemet eller så ger pannan högre effekt än vad som uppgetts. Det verkar vara en rejäl panna som har bra vedutrymme.apersson850 skrev:Jag har tre tankar med 35 mm anslutning. Men det är ju den gemensamma ledningen på 35 mm mellan panna och tankar som det är snabbast flöde i, då tankarna är parallellkopplade. Fast jag har en bit mellan panna och tank, då det passade bäst att sätta tankarna i andra änden på pannrummet, jämfört med var pannan står. Så det blir några meter innan vattnet är framme vid första tanken (4-5 m kanske).
Pannan är en Atmos DC 35 SF.
Är du nöjd med pannan?
Jahaja...
Nu har jag ritat en tankritning som heter duga...typ.
Ni kommer själva att förstå varför...
Har någon några synpunkter på själva installationen som sådan?
Jaaaa...jag vet att det är många tankar men det är liksom ett medvetet val.
Jag menar alltså i övrigt på rör, rördragning, anslutningar osv.
Vore intressant med lite respons.
Nu har jag ritat en tankritning som heter duga...typ.
Ni kommer själva att förstå varför...
Har någon några synpunkter på själva installationen som sådan?
Jaaaa...jag vet att det är många tankar men det är liksom ett medvetet val.
Jag menar alltså i övrigt på rör, rördragning, anslutningar osv.
Vore intressant med lite respons.
Ja, jag har tänkt på det också...det blev lite mkt rör.
Så nu har jag gjort en liten uppdatering.
Det känns som det svåra är att få radiatovattnet att gå via acktankarna och inte via den yttre VVB.
Kan jag lösa det på det här sättet tror ni?
Så nu har jag gjort en liten uppdatering.
Det känns som det svåra är att få radiatovattnet att gå via acktankarna och inte via den yttre VVB.
Kan jag lösa det på det här sättet tror ni?
OJDÅ! :eek:knekten skrev:
He he!
Jovisst ska jag ha det! Jag glömde bara rita in den, men det är gjort nu.
Jag tänkte om man eventuellt - e v e n t u e l l t - skulle kunna ansluta radkretsen till expansionsrören som går till toppen av expansionskärlen, dvs "ångrören"?
Men det känns som om man ber om problem då...för det finns väl en stor risk att radpumpen suger in luft i systemet istället - eller?
Jag måste nämligen ha avluftning på toppen av radiatorrören eftersom de går upp i en "båge" innan de gå nedåt igen för att sedan ansluta till radiatorrören som ligger under golvet. Det är nämligen så att pannrummet kommer att vara i garaget, vilket är en bit från anslutningspunkten som är i tvättstugan.
Fungerar ? men hur blir det med vvb när du förbrukat vv tankarna kommer att vara "laddade" men ingen överföring/beredning av energi till vvb finns eller har jag missat något?
Sommartid kommer tankarna att vara varma långt efter att vv är tömd/förbrukad.
mvh pr95
Sommartid kommer tankarna att vara varma långt efter att vv är tömd/förbrukad.
mvh pr95
- Ångrör ut från expansion saknas
- Se till att övre röret låter mot avstick för expansion från båda håll.
- Självcirk.låset funkar inte så det kan du rationalisera bort. Vill du inte ha självcirkulation till beredaren?
- Sätter du beredaren på detta sätt kommer du att få för mycket flöde genom den och retur till pannan blir varm innan tankarna är full-laddade. Anslut toppen till tanken med elpatron istället.
- Gör avstick nedåt från övre rör till shunt, annars får du luft i radiatorkretsen. Avstick kan du lika gärna göra på hö sida om det blir kortare rördragning
- Autoluftare = amatörernas julafton
- Strunta i avstängning upptill på tankarna så spar du nån tusenlapp, avstängningar ska sitta där dom spar besvär tex nedtill på tankar.
Med risk för att jag missat nåt viktigt...
- Se till att övre röret låter mot avstick för expansion från båda håll.
- Självcirk.låset funkar inte så det kan du rationalisera bort. Vill du inte ha självcirkulation till beredaren?
- Sätter du beredaren på detta sätt kommer du att få för mycket flöde genom den och retur till pannan blir varm innan tankarna är full-laddade. Anslut toppen till tanken med elpatron istället.
- Gör avstick nedåt från övre rör till shunt, annars får du luft i radiatorkretsen. Avstick kan du lika gärna göra på hö sida om det blir kortare rördragning
- Autoluftare = amatörernas julafton
- Strunta i avstängning upptill på tankarna så spar du nån tusenlapp, avstängningar ska sitta där dom spar besvär tex nedtill på tankar.
Med risk för att jag missat nåt viktigt...