Förvärmning av vv genom 1eller flera tankar (mera än hälften av allt vv som förbrukas är under 30c) sparar betydande mängd energi.
 
Nej det spar ingen energi men ökar lagringskapaciteten vid en given tankstorlek.
 
Matss skrev:
- Ångrör ut från expansion saknas

Ok - det har jag fixat till. Tänkte att det kanske inte "behövdes" då man har öppet från kärlen via dräneringsröret ned till pannrummet.

- Se till att övre röret låter mot avstick för expansion från båda håll.

Hmmm...här förstår jag inte helt säkert vad du menar men jag har gjort en ändring så som jag tolkar hur du menar

- Självcirk.låset funkar inte så det kan du rationalisera bort. Vill du inte ha självcirkulation till beredaren?

He he...jo, nog vill jag ha självcirkulation men jag tänkte att "låset" kanske kunde strypa flödet något...men det är borttaget.

- Sätter du beredaren på detta sätt kommer du att få för mycket flöde genom den och retur till pannan blir varm innan tankarna är full-laddade. Anslut toppen till tanken med elpatron istället.

OK, jag förstod nästan det. Jag har flyttat anslutningen till sist i "kedjan".

- Gör avstick nedåt från övre rör till shunt, annars får du luft i radiatorkretsen. Avstick kan du lika gärna göra på hö sida om det blir kortare rördragning

Här fattar jag i ärlighetens namn ingenting... :confused: Menar du att jag ska skippa de automatiska avluftarna och ansluta expansionskärlet till radkretsen?

- Autoluftare = amatörernas julafton :)

He he! Ja, men jag tycker att det verkar smidigt att ha dem för att förhindra luftfickor i radkretsen pga att de rören måste gå uppåt från tankarna och sedan nedåt till radiatorerna.

- Strunta i avstängning upptill på tankarna så spar du nån tusenlapp, avstängningar ska sitta där dom spar besvär tex nedtill på tankar.

Ja, men jag tänkte att jag vill kunna förhindra eventuell värmespridning till de "rena" ackumulatortankarna då dessa inte används, som då elpatronen används istället för vedpannan.

Med risk för att jag missat nåt viktigt...
Ja, nu har jag kommenterat ditt inlägg och jag förstod som sagt inte allt och vissa saker tror jag att jag förstår men är inte säker...
Så om du missat något viktigt? Ja, då är du förlåten. Men om du har tid någon gång i veckan så kolla gärna på min uppdaterade ritning. Du är guld värd här på forumet!
 
  • panntankar3Ajpeg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vits med öppen exp är att luft o ångbubblor fritt ska kunna ta sig ut den vägen.På laddröret mellan panna acktank kan man sätta ett T med sticket neråt sen en 90g böj sen shunt.framledning radiatorer.Ånga/luft ska tydligen gå i överkant på laddröret.Nackdelen med att ha shunten på laddledningen (som vissa har erfarenhet av) är att när acktanken är tom o shunt står fullt öppen så riskerar man att köra ut 80g vatten på rad kretsen innan shunten hinner med att stänga.Du kanske skulle ha nån avluftning på acktankarna istället för autolufftarna på rad kretsen?:)
 
- Ångröret skall vara minst 28 och gå rakt upp dvs ingen krok.

- Låter?? Jag menar lutar. Dvs övre rör lutar mot T-rör till expansion.

- Gör avstick nedåt från övre rör till shunt, dvs anslut nedåt på övre röret så slipper du luft i radiatorkretsen.

- Sätt manuella luftare så slipper du problem i framtiden, du ska ju bara lufta ur en gång, det orkar du manuellt.

- Stänger du kranarna i botten blir det ingen cirkulation och därmed ingen värmespridning.
 
Matss skrev:
- Ångröret skall vara minst 28 och gå rakt upp dvs ingen krok.

- Låter?? Jag menar lutar. Dvs övre rör lutar mot T-rör till expansion.

- Gör avstick nedåt från övre rör till shunt, dvs anslut nedåt på övre röret så slipper du luft i radiatorkretsen.

- Sätt manuella luftare så slipper du problem i framtiden, du ska ju bara lufta ur en gång, det orkar du manuellt.

- Stänger du kranarna i botten blir det ingen cirkulation och därmed ingen värmespridning.
OK! Nu är jag med! Hoppas jag!:p

Nu har jag ritat lutningen "något" överdrivet men så att det är tydligt.

Om jag kopplar som jag ritat nu så slipper jag väl helt undan avluftare på radkretsen?

Jag tänkte att det kanske fanns en liten risk för värmeöverföring i röret så att säga. Ja, för cirkulation genom tanken blir det så klart inte då man stängt utloppet nedtill.

Det "enda" jag undrar just nu är var jag ska låta ångröret gå ut?
Ska man låta det gå rakt upp och ut genom taket?
Jag ritade in en "svanhals" för jag har för mig att det brukar ritas så...och att jag även sett det så på olika hus. Eller låter man det gå "rätt ut åt sidan" så att säga?

Har som sagt uppdaterat ritningen igen... :) :
 
  • panntankar4Ajpeg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Crille68 skrev:
Det "enda" jag undrar just nu är var jag ska låta ångröret gå ut?
Ska man låta det gå rakt upp och ut genom taket?
Jag ritade in en "svanhals" för jag har för mig att det brukar ritas så...och att jag även sett det så på olika hus. Eller låter man det gå "rätt ut åt sidan" så att säga?

Har som sagt uppdaterat ritningen igen... :) :
Ska du dra ut ångröret igenom väggen? Så bör det helst luta tillbaks mot kärlet(bakfall) annars så kan vatten,ånga ställa sig kvar o frysa! Enklast är väl att dra ut genom väggen?Slippa ta hål på teglet o ev vatten läckage?:)
 
Matss skrev:
- Stänger du kranarna i botten blir det ingen cirkulation och därmed ingen värmespridning.
Det där är lögn. Jag har det så på en tank, men där "drar det ur" när vattnet åker förbi den övre anslutningen, trots att den nedre kranen är stängd. Anslutningen är ju ganska grov, förstås, men hade jag begripit detta i förväg hade jag satt kranen upptill istället. Då hade jag låtit det vara öppet där nere istället, för där är ju vattnet kallt, så det kan kvitta.
 
knekten skrev:
Ska du dra ut ångröret igenom väggen? Så bör det helst luta tillbaks mot kärlet(bakfall) annars så kan vatten,ånga ställa sig kvar o frysa! Enklast är väl att dra ut genom väggen?Slippa ta hål på teglet o ev vatten läckage?:)
Hej!
Ja...eftersom jag ska ha expansionskärlen på vinden ovan pannrummet måste jag väl dra det uppåt genom taket - eller? :confused:
Kan man låta ångröret mynna ut i pannrummet?
Det är så klart inte så roligt om anläggningen börjar koka och man får en ångbastu i pannrummet till råga på allt... :(

Men så klart hade varit smidigare att låta det gå nedåt tillbaka till pannrummet och sedan - eventuellt om man måste/bör - låta det gå ut genom väggen.
 
apersson850 skrev:
Det där är lögn. Jag har det så på en tank, men där "drar det ur" när vattnet åker förbi den övre anslutningen, trots att den nedre kranen är stängd. Anslutningen är ju ganska grov, förstås, men hade jag begripit detta i förväg hade jag satt kranen upptill istället. Då hade jag låtit det vara öppet där nere istället, för där är ju vattnet kallt, så det kan kvitta.
Hur grova rör och hur stor anslutning har du?

Jag hade ju bara tänkt mig 35 rör men det var det jag befarade kunde hända... :( Att röret ned i den (i botten avstängda) tanken fungerar som en "ejektor" och drar det kalla vattnet ur den. Det blir så att säga dubbelcirkulation i röret, på ena sidan drar det ur och andra sidan drar det ned varmt vatten.
Nu är det så klart inte sååå ofta jag har tänkt att köra med avstängda tankar, utan det är bara vid elpatrondrift. Men ändå...det är ju onödigt att ha det så vid dessa tillfällena trots det.
Säkrast är kanske att ha ventiler både i toppen och botten trots allt?

Eller så får jag konstruera om ritningen/tankplaceringen lite...så att man kan stänga av flera tankar upptill med bara en ventil.
 
Jag vill inte verka elak, men jag tror du ska anlita proffisionell hantvekare till ditt bygge.
 
Lasse245 skrev:
Jag vill inte verka elak, men jag tror du ska anlita proffisionell hantvekare till ditt bygge.
Varför?
(visst, det är ju bra om man har någon bra röris tillhands om man behöver hjälp, men jag tycker att han får bra hjälp med hur systemet ska se ut, han kanske ska anlita någon men vill bilda sig en uppfattning?)
 
Redigerat:
Lasse245 skrev:
Jag vill inte verka elak, men jag tror du ska anlita proffisionell hantvekare till ditt bygge.
OOOPS! :eek:
Tack för omtanken...för den var ju i all välmening...eller? :rolleyes:

Fast den stora frågan är vad DU tillförde den här diskussionen i den här tråden??? :confused:

Jag ska trots detta förklara lite...så att du och kanske andra inte behöver vara oroliga... :D

Nu är det så att vissa saker kan man, andra har man en uppfattning om, och vissa saker har man inte en susning om och kan man inte, bör man inte, ska man inte och får man inte göra...
Sedan vill man ibland ha många olika idéer och tankar om hur något kan utföras.

Hur man utformar en panncentral är kanske något man bör fråga på flera håll om. Det verkar ju uppenbarligen så då man läser i detta och andra forum. Ställen där man med förtvivlande ord har frågor och behöver hjälp då heltids"proffs" varit framme och kopplat. Professionella som inte har något personligt intresse eller engagemang för att utforma ett bra och fungerande system utan bara är intresserade att få det att "snurra" och få fakturan betald.

Jag är inte helt främmande för hur en rörtång fungerar..., kan koppla mer el än vad jag kanske borde..., kan skruva i en skruv och sågar faktiskt väldigt rakt, även med en fogsvans, jag kan installera en blandare på ett handfat, jag har bytt så väl pressostat som hydropress, pumpar och kontaktorer osv...
MEN!
JAG kan inte ALLT och jag är till skillnad från många andra inte rädd för att fråga om det är något jag inte förstår. Men vågar man visa att man inte är 100% säker på allt alltid så kan det ju uppfattas som en "svaghet" liksom det omvända lätt kan tolkas som en "styrka"...

Nåväl, nu går vi vidare i tråden tycker jag...he he...

PS. Jag har även goda kontakter med flera rörmokare. Rörmokare som trots ett helt arbetsliv inte har sååå stor erfarenhet av att bygga och konstruera vedpannesystem...i synnerhet inte mitt "optimala system"...ha ha ha
Så vi ska nog få ihop detta förr eller senare...med benägen hjälp av trevliga medmänniskor på detta forum.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Den vise frågar och får svar ! Har sett ett antal kopplingar gjorda enligt beskrivningar från olika tillverkare av proffs det behöver inte alltid betyda att det är optimalt eller på bästa sätt, varje anläggning kan optimeras om det görs i planerings stadiet visst får man göra någon kompromiss ibland men resultatet blir bra mycket bättre än om man lyfter in allt och bara ansluter efterhand.
Så vill jag förklara hur jag tänkte att man sparar energi :eftersom returen från värmekretsen är sas. förbrukad det finns inte någon nyttoenergi kvar i vattnet mera än till att förvärma vvb, OM man tar tillvara den energin till att förvärma vv
i stället för att koppla kv direkt in i vvb så sparar man energi.
 
Redigerat:
apersson850 skrev:
Det där är lögn. Jag har det så på en tank, men där "drar det ur" när vattnet åker förbi den övre anslutningen, trots att den nedre kranen är stängd. Anslutningen är ju ganska grov, förstås, men hade jag begripit detta i förväg hade jag satt kranen upptill istället. Då hade jag låtit det vara öppet där nere istället, för där är ju vattnet kallt, så det kan kvitta.
Jag tror att hans tanke är att hindra varmt vatten att falla ned i kalla tanker? I så fall behövs ingen kran upptill. Jämför med risken att det varma vattnet i en skiktad tank helt plötsligt faller ned till botten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.