147 301 läst · 251 svar
147k läst
251 svar
Hur lång tid tar ett källarprojekt? [Bilder]
Det handlar ju om cirka 4 kubik. Att använda färdigbetong på påse a 40sek per påse är ju mer än dubbelt så dyrt som att få det hemkört. Att blanda själv med cement/grus/sand är förstås betydligt billigare, exakt vad det kostar vettefasen för jag vet inte hur mycket cement man behöver. Jämfört med bilen så tror jag dock inte att det är avservärt billigare (eller iaf bara några tusenlappar.
En liten liten uppdate.
Teoretiserandet till något så enkelt som radonsugrören har helt spårat ur:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49087
Hemkomfort som var här och gjorde ett hembesök för radonsanering insåg nog att jag vill göra jobbet själv och då finns inga pengar att hämta. Det har jag förståelse för men tycker att man kunde klämt ur sig det på en gång.....
Pordrän vägrar svara i telefon så dom har uteslutit sig själva ur isolerskivetävlingen (samtidigt som Isodrän gett 100% suppor för teknikfrågor). Beställning på skivor och armering görs denna vecka.
Nästa moment är att riva upp avloppet och lägga tid nya rör och golvbrunnar. Den enda haken är att man då också måste ha den nya planlösningen klar för sig.....
Isolering, armering, byggplastetc går på cirka 13kSEK.
Betong verkar kosta ungefär 8kSEK
Golvvärmerör 3000Sek.
Totalt verkar det alltså som om detta kostar ungefär 25kSEK innan plattan ligger färdig och det går att börja med inredningen.... 625sek per kvm.
Teoretiserandet till något så enkelt som radonsugrören har helt spårat ur:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49087
Hemkomfort som var här och gjorde ett hembesök för radonsanering insåg nog att jag vill göra jobbet själv och då finns inga pengar att hämta. Det har jag förståelse för men tycker att man kunde klämt ur sig det på en gång.....
Pordrän vägrar svara i telefon så dom har uteslutit sig själva ur isolerskivetävlingen (samtidigt som Isodrän gett 100% suppor för teknikfrågor). Beställning på skivor och armering görs denna vecka.
Nästa moment är att riva upp avloppet och lägga tid nya rör och golvbrunnar. Den enda haken är att man då också måste ha den nya planlösningen klar för sig.....
Isolering, armering, byggplastetc går på cirka 13kSEK.
Betong verkar kosta ungefär 8kSEK
Golvvärmerör 3000Sek.
Totalt verkar det alltså som om detta kostar ungefär 25kSEK innan plattan ligger färdig och det går att börja med inredningen.... 625sek per kvm.
ett tips! kolla runt lite vad de olika företagen tar för isodrän. woody här tog 300 kr/m2 medans ett litet byggföretag som ligger närmare mig som jag missat helt "bara" tog 205 kr/m2 det blir ju en hel del pengar när man sätter igång...
Jag har kollat.... är nere på 167sek pr kvm för 70kpa skivan (isodrän 25) och nån tia mindre för Isodrän 19 (60kpa). Isdrän själva säger att 19-skivan funkar men att 25 är att rekommendera.likblek skrev:
Ok, det är väl dags för en uppdatering....
Har haft lite andra projekt på g så det har dragit ut lite på tiden.
Den stora utgrävningen är helt avklarad och nu fixas det som bäst med avloppet.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4255.jpg
Inkommande el som tidigare gått i taket, ligger nu nedgrävt unders i konstruktionen (gula röret på bilden).
Även i befintlig tvättstuga har golvet hackats upp för att förbereda för framtida arbeten - fallet på avloppet mot garaget var helknasigt och på bara tre meter har vi hittat 17cm som kan fördelas på resterande sträcka....
TUR säger jag att frugan inte var hemma när det stökades i det "heliga rummet".
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4268.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4276.jpg
Några rörbitar går förstås åt, det mesta inköpt på Byggmax men där finns inte allt som behövs. Framförallt verkar man ha väldigt svår att skilja på dubbelmuffar och skjutmuffar..... Det svarta röret på bilden är till radonsugen där detta är en framtida anslutning mot nästa del av huset (nästa källarprojekt om tio år).
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4273.jpg
Mr Tammoliner är grymt användbar och fungerar nu riktigt bra:
Spikrakt blir det när man gräver.
Och så här ser det ut med det vertikala strecket påslaget - detta används för avvägning bådet av jordgolvet inför isoleringen, samt vid invägning av avloppet.
Som synes på denna bild kan också fallet fördelas lite bättre, så avloppsrören kommer längre ner i konstruktionen. Visst är det fint med T-rör vid varje avstick? Men så läcker det också.....
Har också hunnit med ett studiebesök hos Swehjo som också fixat till i källaren (tack för titten!). Passade på att ta en titt samtidigt som Nettobetong&Co fyllde källaren med betong och det var intressant att se hur proffsen jobbar. Så snart jag är klar med mitt får dom fixa med gjutning och betong även här. Efter att ha sett detta gossar i arbete har jag helt glömt bort möjligheten att blanda betong och fixa detta själv.
Avslutningsvis, det som tar mest tid just nu är denna dam. Så här kan det se ut när man är 14 månader och bara måste äta yougurt själv, med egen sked:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4298.jpg
Har haft lite andra projekt på g så det har dragit ut lite på tiden.
Den stora utgrävningen är helt avklarad och nu fixas det som bäst med avloppet.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4255.jpg
Inkommande el som tidigare gått i taket, ligger nu nedgrävt unders i konstruktionen (gula röret på bilden).
Även i befintlig tvättstuga har golvet hackats upp för att förbereda för framtida arbeten - fallet på avloppet mot garaget var helknasigt och på bara tre meter har vi hittat 17cm som kan fördelas på resterande sträcka....
TUR säger jag att frugan inte var hemma när det stökades i det "heliga rummet".
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4268.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4276.jpg
Några rörbitar går förstås åt, det mesta inköpt på Byggmax men där finns inte allt som behövs. Framförallt verkar man ha väldigt svår att skilja på dubbelmuffar och skjutmuffar..... Det svarta röret på bilden är till radonsugen där detta är en framtida anslutning mot nästa del av huset (nästa källarprojekt om tio år).
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4273.jpg
Mr Tammoliner är grymt användbar och fungerar nu riktigt bra:
Spikrakt blir det när man gräver.
Och så här ser det ut med det vertikala strecket påslaget - detta används för avvägning bådet av jordgolvet inför isoleringen, samt vid invägning av avloppet.
Som synes på denna bild kan också fallet fördelas lite bättre, så avloppsrören kommer längre ner i konstruktionen. Visst är det fint med T-rör vid varje avstick? Men så läcker det också.....
Har också hunnit med ett studiebesök hos Swehjo som också fixat till i källaren (tack för titten!). Passade på att ta en titt samtidigt som Nettobetong&Co fyllde källaren med betong och det var intressant att se hur proffsen jobbar. Så snart jag är klar med mitt får dom fixa med gjutning och betong även här. Efter att ha sett detta gossar i arbete har jag helt glömt bort möjligheten att blanda betong och fixa detta själv.
Avslutningsvis, det som tar mest tid just nu är denna dam. Så här kan det se ut när man är 14 månader och bara måste äta yougurt själv, med egen sked:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4298.jpg
Man kan alltid använda skjutmuffar men jag tycker det är enklare med dubbelmuffar där jag inte behöver skjuta på muffen. Annars måste jag fundera på om muffen kommer centrerad över skarven och kanske tillochmed göra markeringar på röret så jag vet att muffen kommer mitt på.gunne skrev:
Fysatan vad dyrt det är med avlopp föresten. Tror jag har handlat rör och krökar för nästan 4ksek nu. Å andra sidan är allt gammalt skit borta nu och det är nytt från ände till ände. Men detta projekt tar faktiskt priset i att kosta mer än vad magkänslan sa. Innan planeringen började gissade jag på max tiotusen för hela jobbet vilket ju är riktigt korkat tänkt. Det tredubbla är närmare sanningen.
Dags för en uppdatering.
Avloppet är nu helt klart. Arbetet är ju inte speciellt svårt men det är en hel del pyssel att få allt på plats på ett bra sätt. Här är det totalt 9 anslutningspunkter på huvudröret så det kanske inte är så konstigt att det tagit ett par dagar.
Framtida toalett + handfat i ett Spa-rum:
På ett par ställen användes brunnar med anslutning nedåt - praktiskt där plats finns.
Allt är invägt med 1,5% lutning mha Mr Tammo, förhoppningsvis funkar det bra.
Jag kan också konstatera att avloppsrörsdelar är dyrt. Jag har inte räknat efter exakt men det är säkerligen cirka 4000sek som är nedgrävt i backen. Jag vet dock ett ställe där några sköna slantar kunnat sparas in - jag har inledningsvis handlar markrör etc på byggmax. Där finns dock inte grenrör och vinklar med dubbla muffar vilket gör att man behöver många skarvmuffar (dubbelmuffar eller skjutmuffar). Går man till en mer välsorterad butik och handlar (till rätt pris) kan man förstås köpa rördelar med muffar i alla ändar och dessa delar är inte dyrare än sina kusiner som saknar en muff.
Som kuriosa kan nämnas att i butiken där jag gjorde de sista inköpen kostade en rördel 100sek på hyllan i butik. Jag betalade 33kr. Det finns lite marginaler att knapra på.... :=)
Vidare har markrör använts även "inomhus" och det beror på att priset var lägre. Det blir inga problem med hetvatten och i de flesta avseenden är gråa och röda rör likvärdiga (finns en del att läsa om detta på forumet). Däremot finns det gråa rör som inte får gjutas in och det kan ju bara bra att komma ihåg.
Här syns anslutningen för avluftningen som är dragen upp på vinden (höger) . Där är det förberett för att göra en takgenomföring men tillsvidare används en backventil (den vita hatten på någon bild). Avluftningen sitter inte sist på stammröret men sett till var toaletterna är placerade sitter den sist.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4331.jpg
Det gula är transportrör för framtida golvvärme i resten av källaren. Två 20mm pex går faktiskt i ett gult rör. Fast jag har ett gult i reserv om det skulle jäklas.
Återfyllnaden runt rören gjordes först med vanlig sandlåde sand (bara fixering på några punkter), därefter bytte jag detta mot rörgravsgrus som jag fyllde med upp till marknivå. Gruset är betydligt stadigare än sanden och håller rören bättre på plats.
Gruset hämtades på Jehanders i Tullinge, tyvärr fick jag skotta för hand eftersom alla Jehanders skopor var för breda för att gå in på flaket på Transiten.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4338.jpg
Högen ser inte mycket ut för världen (och det räckte precis) men på vågen ut från Jehander stod det "366" vilket skall tolkas som 3660kg. Det betyder 160kg överlast både på bil och B-kort och sandhögen väger ungefär 1500kg, har för mig att tjänstevikten är cirka 2,1ton. Som vanligt funkade det bra att lasta till bladfjädrarna börjar böja sig åt fel håll......
Klart för att isolera:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4341.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4344.jpg
Tidigare har jag använt ful-pex från Silvan när jag lagt golvvärme, men nu har jag bestämt att det är Wirsbo som gäller. 240m rulle inhandlades på Fredells till ett pris bättre än både Rinkaby och Sigro (fundera på hur det gick till ni!).
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4340.jpg
När detta skrivs sätter jag mig bilen och åker till Lissma + MDT AB för att hämta 45kvm Isodrän 25 100mm, 40kvm cellplast S100 100mm, 4 armeringsmattor 2,35x5, + lite åldersbeständig plast. Eftersom armeringen är aningens bredare än flaket på bilen är jag lite osäker på hur lastningen ska gå till... men med Le Transit brukar det mesta lösa sig. Bilder kommer.
Avloppet är nu helt klart. Arbetet är ju inte speciellt svårt men det är en hel del pyssel att få allt på plats på ett bra sätt. Här är det totalt 9 anslutningspunkter på huvudröret så det kanske inte är så konstigt att det tagit ett par dagar.
Framtida toalett + handfat i ett Spa-rum:
På ett par ställen användes brunnar med anslutning nedåt - praktiskt där plats finns.
Allt är invägt med 1,5% lutning mha Mr Tammo, förhoppningsvis funkar det bra.
Jag kan också konstatera att avloppsrörsdelar är dyrt. Jag har inte räknat efter exakt men det är säkerligen cirka 4000sek som är nedgrävt i backen. Jag vet dock ett ställe där några sköna slantar kunnat sparas in - jag har inledningsvis handlar markrör etc på byggmax. Där finns dock inte grenrör och vinklar med dubbla muffar vilket gör att man behöver många skarvmuffar (dubbelmuffar eller skjutmuffar). Går man till en mer välsorterad butik och handlar (till rätt pris) kan man förstås köpa rördelar med muffar i alla ändar och dessa delar är inte dyrare än sina kusiner som saknar en muff.
Som kuriosa kan nämnas att i butiken där jag gjorde de sista inköpen kostade en rördel 100sek på hyllan i butik. Jag betalade 33kr. Det finns lite marginaler att knapra på.... :=)
Vidare har markrör använts även "inomhus" och det beror på att priset var lägre. Det blir inga problem med hetvatten och i de flesta avseenden är gråa och röda rör likvärdiga (finns en del att läsa om detta på forumet). Däremot finns det gråa rör som inte får gjutas in och det kan ju bara bra att komma ihåg.
Här syns anslutningen för avluftningen som är dragen upp på vinden (höger) . Där är det förberett för att göra en takgenomföring men tillsvidare används en backventil (den vita hatten på någon bild). Avluftningen sitter inte sist på stammröret men sett till var toaletterna är placerade sitter den sist.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4331.jpg
Det gula är transportrör för framtida golvvärme i resten av källaren. Två 20mm pex går faktiskt i ett gult rör. Fast jag har ett gult i reserv om det skulle jäklas.
Återfyllnaden runt rören gjordes först med vanlig sandlåde sand (bara fixering på några punkter), därefter bytte jag detta mot rörgravsgrus som jag fyllde med upp till marknivå. Gruset är betydligt stadigare än sanden och håller rören bättre på plats.
Gruset hämtades på Jehanders i Tullinge, tyvärr fick jag skotta för hand eftersom alla Jehanders skopor var för breda för att gå in på flaket på Transiten.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4338.jpg
Högen ser inte mycket ut för världen (och det räckte precis) men på vågen ut från Jehander stod det "366" vilket skall tolkas som 3660kg. Det betyder 160kg överlast både på bil och B-kort och sandhögen väger ungefär 1500kg, har för mig att tjänstevikten är cirka 2,1ton. Som vanligt funkade det bra att lasta till bladfjädrarna börjar böja sig åt fel håll......
Klart för att isolera:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4341.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4344.jpg
Tidigare har jag använt ful-pex från Silvan när jag lagt golvvärme, men nu har jag bestämt att det är Wirsbo som gäller. 240m rulle inhandlades på Fredells till ett pris bättre än både Rinkaby och Sigro (fundera på hur det gick till ni!).
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4340.jpg
När detta skrivs sätter jag mig bilen och åker till Lissma + MDT AB för att hämta 45kvm Isodrän 25 100mm, 40kvm cellplast S100 100mm, 4 armeringsmattor 2,35x5, + lite åldersbeständig plast. Eftersom armeringen är aningens bredare än flaket på bilen är jag lite osäker på hur lastningen ska gå till... men med Le Transit brukar det mesta lösa sig. Bilder kommer.
Hemma igen:
Dom skrattade åt mig på Lissma Såg (som nu är Beijer) och sa att jag aldrig skulle få på 23 balar isolering - dom hade förstås fel. Transiten rockar som vanligt. 80kvm 100mm isolering på ett bräde är jag rätt nöjd med.
Passade också på att prata lite mer med MDT (där finns kompetens på mark och drän teknik!). En liten förändring görs i konstruktionen, plasten flyttas uppåt en bit.
Det blir nu som följer:
Klinker
10cm armerad betong (armering 6x15)
Textilduk för att hålla betongen på rätt plats
Åldersbeständig plast (för att hålla radonen på rätt plats
Cellplast 100mm S100
Isodrän 25 70kpa, 100mm
Lera
På sulan, som betongkakan kommer vila på, läggs remsor av 10mm liggunderlag. Detta gör att man slipper sprickor i betongen längs med kanterna när isolermaterialet sjunker ihop en aning. Jag kommer också förstärka armeringen utmed kanterna.
Radonsugröret ligger i Isodränlagret och kommer omges av lecakulor.
Dags att börja jobba!
Dom skrattade åt mig på Lissma Såg (som nu är Beijer) och sa att jag aldrig skulle få på 23 balar isolering - dom hade förstås fel. Transiten rockar som vanligt. 80kvm 100mm isolering på ett bräde är jag rätt nöjd med.
Passade också på att prata lite mer med MDT (där finns kompetens på mark och drän teknik!). En liten förändring görs i konstruktionen, plasten flyttas uppåt en bit.
Det blir nu som följer:
Klinker
10cm armerad betong (armering 6x15)
Textilduk för att hålla betongen på rätt plats
Åldersbeständig plast (för att hålla radonen på rätt plats
Cellplast 100mm S100
Isodrän 25 70kpa, 100mm
Lera
På sulan, som betongkakan kommer vila på, läggs remsor av 10mm liggunderlag. Detta gör att man slipper sprickor i betongen längs med kanterna när isolermaterialet sjunker ihop en aning. Jag kommer också förstärka armeringen utmed kanterna.
Radonsugröret ligger i Isodränlagret och kommer omges av lecakulor.
Dags att börja jobba!
Nu börjar det hända saker...
Ska bli spännande att se fortsättningen.
När du är klar kan du väl kvista över till mig och göra samma sak...
Glöm inte att ta med Transiten full med roliga tillbehör som golvvärmerör och avlopp mm. ;D
/Jonas
Ska bli spännande att se fortsättningen.
När du är klar kan du väl kvista över till mig och göra samma sak...
Glöm inte att ta med Transiten full med roliga tillbehör som golvvärmerör och avlopp mm. ;D
/Jonas