Ja. En fet latex, eller en list. Dvs precis vad pellefant skriver.

Hur menar ni med list, efter att det spruckit så sätta det över tapeten?

Ja. Snyggare än en spricka iaf. Ett annat alternativ är väl att gipsa om hela väggen.

Nej det är inget alternativ, men det där med listen är ju faktiskt en rätt ok nödlösning. Borde ju gå att göra nåt snyggt av det till och med.

Ok, jag citerar mig själv nedan...

Det tog lite längre tid med "projekt hall" än jag trodde. Många intressen, så lite tid...

Idag har jag äntligen monterat microlit-väven i taket. Det var inte busenkelt direkt...

Förlimmade taket med 1 del vävlim + 1 del vatten. Det torkade relativt fort. Mätte ut och rollade taket med vävlim för att täcka 1 meters bredd. Monterade microlitväven. Jag vet inte om jag och förpackningen har olika uppfattning om vad som är "rikligt med lim", men limmet hann iaf torka delvis (kanterna speciellt) innan hela väven var uppe (1x4 meter). Skit. Det släppte i kanterna. Gick efter med en liten pensel och fäste hela kanten. Hoppas för böveln att det inte tänker släppa "mitt på" någonstanns efter det är färdigmålat... :mad:
Monterade väv #2, kant-i-kant. Det gick hyffsat! Monterade väv #3, kant-i-kant... Här blev det en liten miss, så den hamnade inte 100% kant-i-kant utan det blev en 1 mm glipa mellan på en sträcka av 2 meter ungf...

Kommer den här glipan att täckas av takfärgen? Har köpt Beckers Takfärg Elegant.
Ska jag måla glipan med takfärg & pensel innan jag rollar hela taket? Täcker det?

Eller spackla glipan med finspackel? Men då måste jag slipa, risk att förstöra microlitduken...

Tips emottages tacksamt inför kommande målning.

(vet att det här blivit lite offtopic, men ursprungligen var ju tanken att montera remsor men fick sedan tipset med microlit-duk, så vi kan väl säga att det är en väldigt bred remsa :rolleyes: )

Johan H skrev:
Imorgon är det dags att försöka få dit microlit-väven..

Enligt förpackningen av vävlimmet så bör man förlimma, med lim utspätt med vatten.

Ska man låta det torka helt, innan man limmar "på riktigt" och fäster väven?
Förlimma en dag, limma på riktigt nästa dag?

Antingen lever du med glipan, eller så spacklar du tunnt efter första strykningen. Därefter slipar du spacklingen lätt, grundar och till sist färdigstryker. Tänk på att vräka på takfärg. Största felet man gör vid microlitmålning (SAOL?), är att vara för snål med färg. Risken är överhängande att det blir tre ggr färg.

Sätt glasfiberremsa ,går fint att spackla in, men vil du limma den med vävlim eller om den är självhäftande så skall du spackla en gång först annars får du inte in spackel i fogen och då ``hänger remsan i luften´´.Remsan ``reser´´ sig inte på gips men däremot vill de gärna det efter ett tag om du sätter den på spånskiva. Men det spelar väl ingen roll nu, jag ser att det var en gammal tråd.

Martin_B
Såg nu i Äntligen hemma där Timell rekommenderade glasfiberremsa istället för pappremsa :) ...varför gör han det när det inte ens är godkänt? Visst är det enklare med glasfiber, men resultatet blir ju sämre.

En tanke jag hade. Varför inte ta en tunn stål- eller aluminiumplåt under varje skarv, längs med hela skarven, som i sin tur skruvas fast samtidigt som man skruvar gipsskivorna närmast skarven? Det borde ju hålla skivorna nära på orubbara gentemot varandra. Det lilla som metall expanderar och kontraherar borde ju inte kunna skapa några sprickor i gipset.
På detta sätt skulle man väl nästan kunna skippa papp- eller glasfiberremsa med?

Plåten skulle för övrigt vara såpass tunn så den med ganska stor lätthet går att skruva igenom. Möjligtvis om man använder skruvar med borrhuvud vist just skarvarna.

Vad tror ni om det?

Fast det kanske inte är så enkelt som jag tänker :)

S
Martin_B skrev:
Såg nu i Äntligen hemma där Timell rekommenderade glasfiberremsa istället för pappremsa :) ...varför gör han det när det inte ens är godkänt? Visst är det enklare med glasfiber, men resultatet blir ju sämre.

En tanke jag hade. Varför inte ta en tunn stål- eller aluminiumplåt under varje skarv, längs med hela skarven, som i sin tur skruvas fast samtidigt som man skruvar gipsskivorna närmast skarven? Det borde ju hålla skivorna nära på orubbara gentemot varandra. Det lilla som metall expanderar och kontraherar borde ju inte kunna skapa några sprickor i gipset.
På detta sätt skulle man väl nästan kunna skippa papp- eller glasfiberremsa med?

Plåten skulle för övrigt vara såpass tunn så den med ganska stor lätthet går att skruva igenom. Möjligtvis om man använder skruvar med borrhuvud vist just skarvarna.

Vad tror ni om det?

Fast det kanske inte är så enkelt som jag tänker :)
förstår vad du menar. kommer det ej hålla.
sen är det bra att armera lite i "fasningen"

Skarvplåt finns ju redan.
43eec41864b3bebacbe2e82abaf18d9e2fc63416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen att Martin använder glasfiber gör ju bara det ännu lättare att välja papp......

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Martin_B
Stefan N skrev:
Skarvplåt finns ju redan.
Jahapps där ser man. Inget jag kände till. Så man använder det så som jag beskrev eller?

Sen att Martin använder glasfiber gör ju bara det ännu lättare att välja papp......
Haha jo det är la sant :D ...fast vi får ju så klart klargöra att det skall stå Timell efter Martin. Man vill ju inte bli förknippad med sådana där dumheter menar jag :D haha

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Jag tror inte att skarva på plåt hjälper så mycket, om något behöver utvidga sig kan det snarare bli så att skivorna rör sig gentemot skruvarna, så att skruvhålen nöts större...

Martin_B, vad menar du med att glasfiberremsa inte är godkänt? I vilket regelverk då?

3.5 Skarvremsa
AMA HUS 11 LCS
Till skarvspackling på gipsskivor ska alltid pappersremsa användas.

...och samma sak står i YBG.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.