Hej!

Vi ska ställa in en induktionsspis i vårt kök och har hört att det är viktigt att det finns "två faser och en framdragen nolla". Till saken hör att jag är elektrisk ananlfabet och min fru har el-fobi så förmodligen får vi ta hjälp. Min fråga då:

Kan man på ett ENKELT sätt kolla hur det är fatt i vårt nuvarande spisuttag? Räcker det att använda en sån där "el-mätar-mojjäng" (Återigen analfabet när det gäller el... )

H J Ä L P

Hej!
Fota eluttaget och lägg upp i den här tråden, så kanske någon inloggad fackman kan hjälpa till.

Foto låter som en bra idé.

//Patrik

Det bästa är ändå att mäta, har du 400 V mellan 2 av trådarna betyder det att dessa är fasledare, vilket du skrev att du behövde 2 av. Mäter du mellan 1 av dessa och en annan och får 230 V mäter du mot antingen jord (PE) eller nolla. Du behöver alltså hitta både jord och nolla i ditt fall.

Slugge skrev:
Det bästa är ändå att mäta, har du 400 V mellan 2 av trådarna betyder det att dessa är fasledare, vilket du skrev att du behövde 2 av. Mäter du mellan 1 av dessa och en annan och får 230 V mäter du mot antingen jord (PE) eller nolla. Du behöver alltså hitta både jord och nolla i ditt fall.
...och för att förtydliga det ytterligare så är jord (PE) grön/gul och nolla är blå (åt det ljusare hållet). Generellt är fasledare brun, svart och vit, men undantag finns som t.ex att alla faserna är svarta (dock inte grön/gul eller blå).

Mät spänningen med säkringen iskruvad/på, men skruva ur säkringen och bryt helst huvudbrytaren om ni ska beskåda färger på ledarna - känner ni er osäkra och är rädda för att göra detta så finns det inga genvägar: kontakta en elektriker.

Hade tänkt skicka bilder på kontakten, men jag måste visst förminska dom först...

(...men jag har fått för mig att man kan fuskkoppla så man inte "har med sig nollan fram..." ..)

Men som sagt jag hoppas på någon som vet...

Gallianoman skrev:
Hade tänkt skicka bilder på kontakten, men jag måste visst förminska dom först...

(...men jag har fått för mig att man kan fuskkoppla så man inte "har med sig nollan fram..." ..)

Men som sagt jag hoppas på någon som vet...
Näee, nollan är blå (M) och måste fram nuförtiden!:D
Allvar: Seriös koppling innefattar även nollan.

Ifö skrev:
Mät spänningen med säkringen iskruvad/på, men skruva ur säkringen och bryt helst huvudbrytaren om ni ska beskåda färger på ledarna - känner ni er osäkra och är rädda för att göra detta så finns det inga genvägar: kontakta en elektriker.
Jo, det ska vi förmodligen göra... Undrade mest för att höra om det fanns ett enkelt sätt att kolla om vi behövde elektriker eller inte....

Det var inga "bannor" från min sida; jag förstår om man tycker det är obehagligt och ni måste nog förr eller senare ta dit en elis. Lycka till!:)

Ifö skrev:
Det var inga "bannor" från min sida; jag förstår om man tycker det är obehagligt och ni måste nog förr eller senare ta dit en elis. Lycka till!:)
Ja, så såg jag det inte...

El är livsfarligt och helt obegripligt... det är inget personligt tyckande SÅ är det .. :p

Gallianoman, är det en sån här kontakt du har i väggen?
Om ja, så kan du mäta enligt skissen.
Mäter du mellan L faserna så skall du ha 400V, mellan en L fas och Nollan (N) skall du ha 230V.

• l1880.jpg
  • l1879.jpg
  • Perilex_Dosenbeschaltung.png
gadu^ skrev:
Gallianoman, är det en sån här kontakt du har i väggen?
Om ja, så kan du mäta enligt skissen.
Mäter du mellan L faserna så skall du ha 400V, mellan en L fas och Nollan (N) skall du ha 230V.
Jajjamen... Det ser ut som en sån...

Hmmm, då kanske jag vågar mig på att köpa mig en test-pryl och prova. Är det så att om det stämmer som du säger så är det rätt, och bara att koppla in spisen?

Gallianoman skrev:
Jajjamen... Det ser ut som en sån...

Hmmm, då kanske jag vågar mig på att köpa mig en test-pryl och prova. Är det så att om det stämmer som du säger så är det rätt, och bara att koppla in spisen?
*Bump*

Jag förstår...
Vi behöver lite mer fakta om spisen. Är det en hel spis (ugn och häll) eller bara en häll? Hur rekommenderas det att man kopplar in spisen (brukar stå på ett pappersblad man får, alt. på baksidan av spisen)?
Mer frågor: Bor ni i villa eller i lägenhet? Om det senare är fallet, har ni trefas eller enfas (tre respektive en huvudsäkring)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.