Jo, till LR-32 systemet behövs en speciell skena med en massa borrade hål i. Naturligtvis kan Festool tillhandahålla en sådan mot rimlig ersättning. Nu hade jag tillräckligt med skenor redan. Därför tog jag med en 1400mm-skena till jobbet, spännde upp skenan i en fräs med ett ganska stort koordinatbort, och borrade hålen själv med tillräcklig precision. Jag skulle inte rekommendera någon att hempula ihop en egen LR-32 skena om man inte har tillgång till en riktig maskinpark. Kanske kan man ta sin skena till en mekanisk verkstad och be dem hjälpa till, vad vet jag?
 
eller så ber man dig snällt mattias ?
 
Jo, man kan ju alltid be. Men jag har bytt jobb, och på det nya jobbet kan man inte smussla in eller ut saker genom säkerhetskontrollen. Och om man skulle lyckas med det så kan man inte stoppa in egna grejor i tillverkningsutrustningen. Då blir det troligen rapport till myndigheter och sedan sparken. En vanlig mekanisk verkstad får det nog bli.
 
Luktar ju försvarsindustri mattiasp ;)
 
Nejdå, inget krigsmateriel, utan materiel för miljövänlig energiproduktion.
 
Säkerhetskontroller låter som något liknande jag har på kärnkraftverket jag jobbar på... ;)
 
Lutar ju att Drogen har rätt ;)
 
Fick jag gissa skulle jag annars tänka mig bränsleproduktion eller liknande till den typ av verksamhet som Drogen nämner. Sådan verksamhet finns ju i mattiasps hemlän...
 
OK, Unigas vann gissningstävlingen.
Finns det något mer att säga om Makitas sänksåg eller andra sänksågar?
 
Daniel_N skrev:
Men som sagt, det är säkert så att man kan lösa det med en 1400-skena. Kanske är en av anledningarna till att jag tycker att den känns så kort är att man måste lägga den på centimetern rätt om den ska vara tillräckligt lång. Hade den varit 10-15cm längre hade man kunnat vara lite slarvigare och ändå haft tillräckligt med skena på bida sidorna. För när man har lagt ner skenan och passat den till markeringarna så är det svårt att flytta den i längsled.
Jag har tänkt ut en lösning på det problemet. Jag skall bara gå ut i verkstaden och testa och ta lite bilder.

Bild 1: Tag ett skarvstycke och ersätt den yttersta skruven med en längre skruv. Resten av bilderna talar för sig själva.
 
  • DSC_1327 mini.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1329 mini.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1330 mini.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1331 mini.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1332 mini.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
mattiasp skrev:
Jag har tänkt ut en lösning på det problemet. Jag skall bara gå ut i verkstaden och testa och ta lite bilder.

Bild 1: Tag ett skarvstycke och ersätt den yttersta skruven med en längre skruv. Resten av bilderna talar för sig själva.
Mycket elegant! Den kopierar jag direkt!
 
Det var ju fiffigt. Fast jag ogillar lite att sänka ner sågen när det inte är absolut nödvändigt. Har drabbats lite för många gånger av att den ilsknar till och tar ett attackhopp bakåt. Fast det kanske är värt risken, att göra 1200 snitt med två skarvade 1400 skenor är inte så roligt det heller.
 
Håller med, en riktigt god och enkel ide! Kom på en alternativ lösning, som i allafall funkar med mina "hemgjorda" tvingar, och det är att använda en tving som stopp. Ett tuschstreck på baksidan av skenan borde funka som riktmärke och man slipper byta skruvar i skarvstyckena.
 
Snailman skrev:
Nu växlar jag tillbaka till makita igen får vi se hur det går...

de här Makita P-20177 Guide Rail Connector P20177

ska man ha en eller två av dem när man kopplar ihop skenorna?

[länk]
Det beror hur många skenor man ska skarva, men har man bara två räcker det med ett skarvstycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.