Precis som rubriken låter.. Hur fungerar mitt fläktsystem... egentligen?
Jag har nyligen köpt en villa från 1979 och i detta är det installerat ett Bacho Minmaster ACC.
Men hur fungerar det?
För det första låter den helt förskräckligt.
Sedan tar den ej undan matos.
Jag hade systemet helt avslaget och hade en bra temp i hela huset. (fjärrvärme). I morse startade jag fläktsystemet igen och på 5 timmar hade den lyckats sänka rumstempen i alla rum med 2 grader....?
Vad kallas detta system för?
Hur är det tänkt att det ska fungera.
på denna sida kan ni se bilder på mitt fläktsystem. http://seterstrand.webalbum.se/Minimaster
Takventilerna (de runda) sitter i badrummet och suger med lätthet fast ett pappersark. De rektangulära ventilerna sitter i varje rum och blåser ut kalluft.
Funderar på att skaffa en ny köksfläkt (som fungerar och som låter mindre. Men vilken ska jag välja?
Hittade dessa system på Fläktbutiken http://www.luftbutiken.se/index.php?cPath=87
Men som sagt vilken modell ska jag ha?
Jag vore tacksam för en "Fläkt För Dummies" lektion.
Jag har nyligen köpt en villa från 1979 och i detta är det installerat ett Bacho Minmaster ACC.
Men hur fungerar det?
För det första låter den helt förskräckligt.
Sedan tar den ej undan matos.
Jag hade systemet helt avslaget och hade en bra temp i hela huset. (fjärrvärme). I morse startade jag fläktsystemet igen och på 5 timmar hade den lyckats sänka rumstempen i alla rum med 2 grader....?
Vad kallas detta system för?
Hur är det tänkt att det ska fungera.
på denna sida kan ni se bilder på mitt fläktsystem. http://seterstrand.webalbum.se/Minimaster
Takventilerna (de runda) sitter i badrummet och suger med lätthet fast ett pappersark. De rektangulära ventilerna sitter i varje rum och blåser ut kalluft.
Funderar på att skaffa en ny köksfläkt (som fungerar och som låter mindre. Men vilken ska jag välja?
Hittade dessa system på Fläktbutiken http://www.luftbutiken.se/index.php?cPath=87
Men som sagt vilken modell ska jag ha?
Jag vore tacksam för en "Fläkt För Dummies" lektion.
Redigerat:
Är i liknande situation. Planen är att lösa styrningen av centralventilationen med en lös tyristor och dra separat kanal från köket och sen ha vanlig köksfläkt. Jag har dock ett rexoventaggr på vinden, kanske är enklare då.
Hej!
Jag har också haft en ACC. Fungerade bra i 30 år men jag bytte nyss ut den i samband med köksrenoveringen. Aggregatet fungerade utmärkt, men det börjar sina med reservdelar så jag bedömde det som helt ohållbart att den skulle hålla mer än högst några år till. Avfrostningstermostaten hade tex lagt av så den körde avfrostningscykeln året runt, fast den egentligen bara ska göra det vid frostgrader.
ACC:n byggdes av Bacho i Enköping. Det finns gissningsvis 30.000 installerade. Därefter kom modell ACF som det finns hundratusentals av.
Minimaster är ett FTX-system som är ämnat att rymmas ovanför köksfläkten. Systemet är relativt pålitligt och har förvånansvärt hög kapacitet för sin storlek. Klarar hus upp till 150 kvm. Det finns flera ersättare, tex RDKR, RDKG från Fläktwoods, eller Flexit K3 eller S3. Aggregatet återvinner värme från frånluften som tillförs tilluften via en plattvärmeväxlare. Aggregatet har alltså inget med uppvärmingen av huset att göra utan sköter bara ventilationen på energieffektivt sätt, speciellt om man jämför med mekanisk frånluft där det bara dras ut luft ur huset utan någon som helst värmeåtervinning. Du kan alltså inte ersätta aggregatet med en ny "köksfläkt". På din bild 4 så syns ett typiskt frånluftsdon. Dessa ska sitta typiskt i kök, badrum, toalett och tvättstuga. På din bild 5 så syns en 70-80-talsmodell av ett tilluftsdon. De sitter normalt i vardagsrum, sovrum och liknande. Tilluften skall inte vara kall, då är det något som inte fungerar. Beroende på hur kallt det är ute så skall värmeväxlaren räcka till, annars finns det en eftervärmare. Dess börvärde kan man ställa in med en ratt som sitter innanför den stora luckan du visar på bild 3. Bör ställas in på 16-17 grader, annars riskerar man att värma upp huset med el.
ACC:n har två fläktar, en för frånluft och en för tilluft. Dessa MÅSTE sotas regelbundet. Dessutom måste man då och då rensa frånluftskanalerna, precis som i alla ventilationssystem. Fläktarna sitter bakom den översta luckan.
Bakom den stora nedre luckan hittar du förutom aggregatets justeringsmöjligheter (fläkthastigheter och temperatur) tilluftsfilter och värmeväxlaren. Filtret byts ofta, minst en gång per år. Det är det som gör att du får ren tilluft. Även värmeväxlaren måste rengöras, det är extra viktigt på dessa äldre aggregat eftersom köksevakueringen passerar värmeväxlaren och den så småningom sätter igen av stekoset. Fettfiltret som sitter i kåpan maskindiskas så ofta man orkar, den tar den värsta mängden fett. På moderna ersättare finns en by-pass för evakueringen så att man slipper få fett i växlaren. Värmeväxlaren har även en dräneringsslang som man ser bakom fettfiltret. Den slangen sätter gärna igen och då blir det översvämning i kåpan vintertid. Det bildas nämligen duktigt med kondensvatten i värmeväxlaren vintertid som måste dräneras bort. Slangen är normalt dragen till diskbänksavloppet.
Sammanfattningsvis så ska en ACC fungera bra, förutsatt att man sköter den. Inget är underhållsfritt. Har du för kall tilluft så kan det bero på att aggregatet är felinställt, tex med flöden men även att eftervärmaren slutat fungera. Det finns också flera temperaturgivare i aggregatet som alla måste fungera - vi pratar 30 år gammal elektronik! Det är också inte helt osannolikt att "råttfällan" slutat fungera, se nedan. Då får man mycket dålig ventilation (antingen i normalfallet eller när man steker) och värmeväxlingen blir ineffektiv. Det mest elementära står på instruktionen som sitter på luckan.
Ang råttfällan så är det en grej man måste se upp med. När man vrider på knappen som reglererar spisspjället så manövrerar man inte bara ventiltallriken bakom fettfiltret, utan även ett spjäll inuti aggregatet som lyder under öknamnet "råttfällan". Det är ingen bra lösning eftersom råttfällan lätt hindras av ludd som samlas från inomhusluften. För att råda bot på detta så öppnar man den lilla luckan som sitter nere i ena hörnet (vilket hörn beror på om du har ett vänster- eller högeraggregat. Man lossar ett par skruvar och pillar upp locket och kollar att spjället fungerar när man vrider på spisspjällsratten på fronten. Om inte så är det dammsugning och ev byte av fjäder som gäller.
Slutligen, du kan inte byta till vilket ny ventilationslösning som helst. Förmodligen är ditt hus konstruerat för mekanisk till- och frånluft och byter du så måste du med all sannolikhet välja en FTX-lösning även i framtiden. Då du har system Minimaster så är du även nödgad att använda Minimasterersättare om du inte ämnar bryta dig in i bjälklag för att dra om ventilationsrören till annan plats i huset.
P.S. när jag tittar på dina bilder (nr 2) så har ni ju byggt in den övre luckan bakom taket eller vad det nu är spotlighten sitter i. Det är verkligen inte bra eftersom du inte kommer åt att rengöra fläktarna... Vidare så ser frånluftsdonet på bild 4 feljusterat ut. Om jag vore du så skulle jag ta dit en sotare som rengör frånluftskanalerna och samtidigt justerar in dina don, fläktar samt ev temperaturinställningen. Men du lär få riva bort taket eller vad det nu är spotlighten sitter i. Den blockerar övre luckan.
När aggregatet är rätt injusterat så skall hastigheten på kåpan alltid stå i normalläget (mittläget). Plusläget används när man steker samtidigt som spisspjället öppnas. Minusläget används bara som "bortaläge" eller aldrig.
Utomhusbilden ser ut som ett kombidon, dvs en vägganslutning där avluften blåser ut och uteluften tas in.
Slutligen, ett tips. Om du upptäcker att flera komponenter behöver bytas, tex fläktmotorer, termostat, givare, mm, så fundera på att byta ut till nytt. Det finns jättefina ersättare, från 20.000:- och uppåt - både med plattvärmeväxlare eller roterande värmeväxlare. En ACC har 30 år på nacken och min egen gissning är att man konstruerade den för att leva i 20 år. Den snurrar alltså på övertid och jag skulle personligen inte börja riva i den utan börja forska reda på vilka ersättningsaggregat som passar din köksinredning. Viktiga parametrar är takhöjd, djup på köksskåpen samt om dräneringsslangens läge passar ett nytt aggregat. (Nya aggregat med roterande växlare behöver ej dränering)
Alternativt så gör du som föregående talare, river ut aggregatet och monterar in en "stand-alone" köksfläkt, samt köper ett FTX-aggregat som du placerar någon annanstans i huset, tex i tvättstuga. Men då måste som sagt till- och frånluftskanaler dras om samt ev dimensioneras upp en storlek. Man bör då anlita någon som kan räkna på det. Lycka till!!!
Jag har också haft en ACC. Fungerade bra i 30 år men jag bytte nyss ut den i samband med köksrenoveringen. Aggregatet fungerade utmärkt, men det börjar sina med reservdelar så jag bedömde det som helt ohållbart att den skulle hålla mer än högst några år till. Avfrostningstermostaten hade tex lagt av så den körde avfrostningscykeln året runt, fast den egentligen bara ska göra det vid frostgrader.
ACC:n byggdes av Bacho i Enköping. Det finns gissningsvis 30.000 installerade. Därefter kom modell ACF som det finns hundratusentals av.
Minimaster är ett FTX-system som är ämnat att rymmas ovanför köksfläkten. Systemet är relativt pålitligt och har förvånansvärt hög kapacitet för sin storlek. Klarar hus upp till 150 kvm. Det finns flera ersättare, tex RDKR, RDKG från Fläktwoods, eller Flexit K3 eller S3. Aggregatet återvinner värme från frånluften som tillförs tilluften via en plattvärmeväxlare. Aggregatet har alltså inget med uppvärmingen av huset att göra utan sköter bara ventilationen på energieffektivt sätt, speciellt om man jämför med mekanisk frånluft där det bara dras ut luft ur huset utan någon som helst värmeåtervinning. Du kan alltså inte ersätta aggregatet med en ny "köksfläkt". På din bild 4 så syns ett typiskt frånluftsdon. Dessa ska sitta typiskt i kök, badrum, toalett och tvättstuga. På din bild 5 så syns en 70-80-talsmodell av ett tilluftsdon. De sitter normalt i vardagsrum, sovrum och liknande. Tilluften skall inte vara kall, då är det något som inte fungerar. Beroende på hur kallt det är ute så skall värmeväxlaren räcka till, annars finns det en eftervärmare. Dess börvärde kan man ställa in med en ratt som sitter innanför den stora luckan du visar på bild 3. Bör ställas in på 16-17 grader, annars riskerar man att värma upp huset med el.
ACC:n har två fläktar, en för frånluft och en för tilluft. Dessa MÅSTE sotas regelbundet. Dessutom måste man då och då rensa frånluftskanalerna, precis som i alla ventilationssystem. Fläktarna sitter bakom den översta luckan.
Bakom den stora nedre luckan hittar du förutom aggregatets justeringsmöjligheter (fläkthastigheter och temperatur) tilluftsfilter och värmeväxlaren. Filtret byts ofta, minst en gång per år. Det är det som gör att du får ren tilluft. Även värmeväxlaren måste rengöras, det är extra viktigt på dessa äldre aggregat eftersom köksevakueringen passerar värmeväxlaren och den så småningom sätter igen av stekoset. Fettfiltret som sitter i kåpan maskindiskas så ofta man orkar, den tar den värsta mängden fett. På moderna ersättare finns en by-pass för evakueringen så att man slipper få fett i växlaren. Värmeväxlaren har även en dräneringsslang som man ser bakom fettfiltret. Den slangen sätter gärna igen och då blir det översvämning i kåpan vintertid. Det bildas nämligen duktigt med kondensvatten i värmeväxlaren vintertid som måste dräneras bort. Slangen är normalt dragen till diskbänksavloppet.
Sammanfattningsvis så ska en ACC fungera bra, förutsatt att man sköter den. Inget är underhållsfritt. Har du för kall tilluft så kan det bero på att aggregatet är felinställt, tex med flöden men även att eftervärmaren slutat fungera. Det finns också flera temperaturgivare i aggregatet som alla måste fungera - vi pratar 30 år gammal elektronik! Det är också inte helt osannolikt att "råttfällan" slutat fungera, se nedan. Då får man mycket dålig ventilation (antingen i normalfallet eller när man steker) och värmeväxlingen blir ineffektiv. Det mest elementära står på instruktionen som sitter på luckan.
Ang råttfällan så är det en grej man måste se upp med. När man vrider på knappen som reglererar spisspjället så manövrerar man inte bara ventiltallriken bakom fettfiltret, utan även ett spjäll inuti aggregatet som lyder under öknamnet "råttfällan". Det är ingen bra lösning eftersom råttfällan lätt hindras av ludd som samlas från inomhusluften. För att råda bot på detta så öppnar man den lilla luckan som sitter nere i ena hörnet (vilket hörn beror på om du har ett vänster- eller högeraggregat. Man lossar ett par skruvar och pillar upp locket och kollar att spjället fungerar när man vrider på spisspjällsratten på fronten. Om inte så är det dammsugning och ev byte av fjäder som gäller.
Slutligen, du kan inte byta till vilket ny ventilationslösning som helst. Förmodligen är ditt hus konstruerat för mekanisk till- och frånluft och byter du så måste du med all sannolikhet välja en FTX-lösning även i framtiden. Då du har system Minimaster så är du även nödgad att använda Minimasterersättare om du inte ämnar bryta dig in i bjälklag för att dra om ventilationsrören till annan plats i huset.
P.S. när jag tittar på dina bilder (nr 2) så har ni ju byggt in den övre luckan bakom taket eller vad det nu är spotlighten sitter i. Det är verkligen inte bra eftersom du inte kommer åt att rengöra fläktarna... Vidare så ser frånluftsdonet på bild 4 feljusterat ut. Om jag vore du så skulle jag ta dit en sotare som rengör frånluftskanalerna och samtidigt justerar in dina don, fläktar samt ev temperaturinställningen. Men du lär få riva bort taket eller vad det nu är spotlighten sitter i. Den blockerar övre luckan.
När aggregatet är rätt injusterat så skall hastigheten på kåpan alltid stå i normalläget (mittläget). Plusläget används när man steker samtidigt som spisspjället öppnas. Minusläget används bara som "bortaläge" eller aldrig.
Utomhusbilden ser ut som ett kombidon, dvs en vägganslutning där avluften blåser ut och uteluften tas in.
Slutligen, ett tips. Om du upptäcker att flera komponenter behöver bytas, tex fläktmotorer, termostat, givare, mm, så fundera på att byta ut till nytt. Det finns jättefina ersättare, från 20.000:- och uppåt - både med plattvärmeväxlare eller roterande värmeväxlare. En ACC har 30 år på nacken och min egen gissning är att man konstruerade den för att leva i 20 år. Den snurrar alltså på övertid och jag skulle personligen inte börja riva i den utan börja forska reda på vilka ersättningsaggregat som passar din köksinredning. Viktiga parametrar är takhöjd, djup på köksskåpen samt om dräneringsslangens läge passar ett nytt aggregat. (Nya aggregat med roterande växlare behöver ej dränering)
Alternativt så gör du som föregående talare, river ut aggregatet och monterar in en "stand-alone" köksfläkt, samt köper ett FTX-aggregat som du placerar någon annanstans i huset, tex i tvättstuga. Men då måste som sagt till- och frånluftskanaler dras om samt ev dimensioneras upp en storlek. Man bör då anlita någon som kan räkna på det. Lycka till!!!
Redigerat:
Grymt tack för infon. Mycket bra beskrivet... till och med så att jag fattar.
Jag ska nog ta hit en sotare så att han får titta över hela systemet och därefter vurdera vad som ska/bör göras.
Ang bild 2 där spottarna sitter så är det endast en keps som sticker ut från själva skåpets överkant. med andra ord, man kommer åt den övre luckan.
Än en gång. Tusen tack för infon.
Jag ska nog ta hit en sotare så att han får titta över hela systemet och därefter vurdera vad som ska/bör göras.
Ang bild 2 där spottarna sitter så är det endast en keps som sticker ut från själva skåpets överkant. med andra ord, man kommer åt den övre luckan.
Än en gång. Tusen tack för infon.
Consensus skrev:
Knappast en dum tanke... Som nämnd tidigare i denna tråd, så ska jag ta kontakt med en sotare och gå genom hela systemet.
Hur ser jag om det är somamrkasetten som sitter i?
Hehe, öppna motorhuven (den största luckan på fronten). Två skruvar lossas och vips så öppnas luckan.
Ha dammsugare i beredskap, filtret lär vara proppfullt med insekter och annat bös.
Tag sedan bort värmeväxlarpaketet. Värmeväxlaren passar du på att göra ren, ifall det är den som sitter i. Den är full med lameller.
Sommarkassetten har bara två stora hål för resp flödesriktning så att värmen i frånluften inte växlas över till värme i tilluften. Det är uppenbart när man ser det, tag fler kort annars.
Ha dammsugare i beredskap, filtret lär vara proppfullt med insekter och annat bös.
Tag sedan bort värmeväxlarpaketet. Värmeväxlaren passar du på att göra ren, ifall det är den som sitter i. Den är full med lameller.
Sommarkassetten har bara två stora hål för resp flödesriktning så att värmen i frånluften inte växlas över till värme i tilluften. Det är uppenbart när man ser det, tag fler kort annars.
Nya bilder på en öppnad minimaster. Finns här...
http://seterstrand.webalbum.se/Minimaster
Anledningen till att jag just i dag öppnade luckan är att hela skiten dog i går. Absolut helt tyst!
Säkringen i proppskåpet är hel. Likaså huvudsäkringen i själva aggregatet.
På bifogad bild har jag numrerad de olika komponeneter som finns i innan för luckan.
Någon som vill ta på sig att beskriva vad de olika komponerna heter/är?
Någon som har en idé vilken del som har lagt av, då systemet ej fungerar längre?
http://seterstrand.webalbum.se/Minimaster
Anledningen till att jag just i dag öppnade luckan är att hela skiten dog i går. Absolut helt tyst!
Säkringen i proppskåpet är hel. Likaså huvudsäkringen i själva aggregatet.
På bifogad bild har jag numrerad de olika komponeneter som finns i innan för luckan.
Någon som vill ta på sig att beskriva vad de olika komponerna heter/är?
Någon som har en idé vilken del som har lagt av, då systemet ej fungerar längre?
markering nr 7 innehåller en extra säkring. Ser ingen säkringshållare, men har svårt att tro att man hänger dit en extra säkring bara för att det ser "coolt" ut.
Titta om du kan se nånstans en säkringshållare och kolla om den är brunnen.
Eller är "huvudsäkringen" du menar en glas säkring?
Titta om du kan se nånstans en säkringshållare och kolla om den är brunnen.
Eller är "huvudsäkringen" du menar en glas säkring?
Position 7 innehåller visst en säkringshållare ovanför huvudströmställaren. Vad jag minns så såg inte mitt aggregat likadant ut, den säkringen saknades på mitt aggregat. Det kan vara ngn form av huvudsäkring.
Andra noteringar. På fronten är position 3 inringad, vilket betyder att huvudströmställaren skall stå på "3". Den står för närvarande på "1", vilket betyder för låga fläkthastigheter.
Vidare så står temperaturen inställd på 10 grader, inte konstigt om du får kall tilluft om det är riktigt kallt ute.
För att få igång aggregatet, håll inne bägge knapparna till skyddssäkringarna (två blå knappar). Stannar aggregatet på nytt så kan det vara hinder i ngn av fläktarna. Det kan också vara så att något av lagren till fläktarna gett upp. Du sa ju att aggregatet låter illa, då är detta en trolig felorsak. Dessa lager är standard och går att byta! Ta upp översta lucka och dra ut fläktpaketet (kontakten bakom den luckan måste lossas först). När detta är ute kan du samtidigt sota fläktarna, tex med en tandborste. Då har du i princip gjort den sotning som sotaren gör av aggregatet. Filter byter du förstås, samt diskar rent värmeväxlaren.
Du bör också kolla att "råttfällan" rör sig som den ska. Det ser ut som att dina rör för av- och uteluft går åt vänster. Då sitter råttfällan bakom den lilla luckan nere till höger. Öppna den och titta in.
Ta fler bilder! Detta är underbar svensk industrihistoria vi tittar på.
Andra noteringar. På fronten är position 3 inringad, vilket betyder att huvudströmställaren skall stå på "3". Den står för närvarande på "1", vilket betyder för låga fläkthastigheter.
Vidare så står temperaturen inställd på 10 grader, inte konstigt om du får kall tilluft om det är riktigt kallt ute.
För att få igång aggregatet, håll inne bägge knapparna till skyddssäkringarna (två blå knappar). Stannar aggregatet på nytt så kan det vara hinder i ngn av fläktarna. Det kan också vara så att något av lagren till fläktarna gett upp. Du sa ju att aggregatet låter illa, då är detta en trolig felorsak. Dessa lager är standard och går att byta! Ta upp översta lucka och dra ut fläktpaketet (kontakten bakom den luckan måste lossas först). När detta är ute kan du samtidigt sota fläktarna, tex med en tandborste. Då har du i princip gjort den sotning som sotaren gör av aggregatet. Filter byter du förstås, samt diskar rent värmeväxlaren.
Du bör också kolla att "råttfällan" rör sig som den ska. Det ser ut som att dina rör för av- och uteluft går åt vänster. Då sitter råttfällan bakom den lilla luckan nere till höger. Öppna den och titta in.
Ta fler bilder! Detta är underbar svensk industrihistoria vi tittar på.
Försöker svara lite så gott jag kan.
1: Kondensatorer till fläktmotorerna.
2: Avfrostningstermostat.
3: Termostat eftervärmningsbatteri (antar att ratten med grader sitter på denna).
4: Avfrostningsur.
5: Relä tror det 't till växling av fläkthastighet när man ändar vredet på kökskåpan.
6: Trafo för fläkthastigheter.
7: "Huvudströmställare" val av fläkthastighet vid grundflöde. Svarta pluppen uppe på 7'an är manöversäkringen.
1: Kondensatorer till fläktmotorerna.
2: Avfrostningstermostat.
3: Termostat eftervärmningsbatteri (antar att ratten med grader sitter på denna).
4: Avfrostningsur.
5: Relä tror det 't till växling av fläkthastighet när man ändar vredet på kökskåpan.
6: Trafo för fläkthastigheter.
7: "Huvudströmställare" val av fläkthastighet vid grundflöde. Svarta pluppen uppe på 7'an är manöversäkringen.
Tackar.
Ja, det var maöversäkringen (nr 7) jag menade med huvudsäkring.
Jag har nu varit kontakt med en ventilationsfirma här i stan. Han skulle komma förbi och titta på rasket.
Manöversäkringen är hel, men PTC-motståndet har brunnit. Vilken ventilationsgubben trodde kunde bero på att en motor hade brunnit.
Har testat med att koppla förbi PTC-motståndet och då kan man se att den högra fläkten har slutat att snurra.
Så detta resulter nog i ett nytt aggregat.
Bifogar en sprängskiss. Det kasnke finns andra med samma funderingar och bekymmer.
Ja, det var maöversäkringen (nr 7) jag menade med huvudsäkring.
Jag har nu varit kontakt med en ventilationsfirma här i stan. Han skulle komma förbi och titta på rasket.
Manöversäkringen är hel, men PTC-motståndet har brunnit. Vilken ventilationsgubben trodde kunde bero på att en motor hade brunnit.
Har testat med att koppla förbi PTC-motståndet och då kan man se att den högra fläkten har slutat att snurra.
Så detta resulter nog i ett nytt aggregat.
Bifogar en sprängskiss. Det kasnke finns andra med samma funderingar och bekymmer.
Ja du gör nog klokt i att inte investera en krona i detta aggregat. Några reservdelar finns kvar (hela reservdelslagret köptes upp av Widéns Villaventilation i Enköping), men börjar sina.
Jag satte in en Fläktwoods RDKR istället. Såhär i efterhand är jag lite tveksam till om roterande värmeväxlare är så bra egentligen. Men det är smidigt att slippa riva väggen för att få dit en kondensvattenslang på rätt ställe.
RDKR:n är dock mycket tyst och sköter ventilationen med en elförbrukning på endast 60W. Det är imponerande.
Det allra knepigaste vid byte till nytt aggregat är alla möjliga och omöjliga kondensproblem man kan få. Men det kan vi ta en annan gång.
Jag satte in en Fläktwoods RDKR istället. Såhär i efterhand är jag lite tveksam till om roterande värmeväxlare är så bra egentligen. Men det är smidigt att slippa riva väggen för att få dit en kondensvattenslang på rätt ställe.
RDKR:n är dock mycket tyst och sköter ventilationen med en elförbrukning på endast 60W. Det är imponerande.
Det allra knepigaste vid byte till nytt aggregat är alla möjliga och omöjliga kondensproblem man kan få. Men det kan vi ta en annan gång.