27 445 läst · 23 svar
27k läst
23 svar
Fräsa i Aluminium med handöverfräsen?
Sida 1 av 2
Jag inbillar mig att det inte skulle vara några problem att med handöverfräsen köra upp ett 8mm spår i en fyrkantsprofil av Aluminium, godstjocklek 1-2mm.
Någon som har erfarenhet?
Kan jag köra med vanliga fräsar?
Något annat att tänka på?
Jag tänkte aningen köra med skena eller med sidoanhåll, får känna efter vilket som känns stadigast / bäst precision beroende på hur jag monterar profilen.
Någon som har erfarenhet?
Kan jag köra med vanliga fräsar?
Något annat att tänka på?
Jag tänkte aningen köra med skena eller med sidoanhåll, får känna efter vilket som känns stadigast / bäst precision beroende på hur jag monterar profilen.
Aluminium vill lätt kladda när man borrar och fräser. Du måste nog använda nån form av kyl/skär vätska. Har för mig att man kan använda T-sprit som sådant. Sen måste nog fräsen gå väldigt sakta vilket jag tvivlar på om en handöverfräs klarar av.
Testa såpvatten alt. t-sprit - vi kör med såplösningen då vi fräser alu, t-sprit brukar användas vid borrning men funkar bra med - dock sämre pga doften om det gäller mycket jobb. Det finns fräsar som är anpassade till alu/metall, sedan är det högt varv ,låg matning och tålamod.
Tackar för svaren.
Då låter det som om jag inte kan undvika kylvätska, hade hoppats på det.
Däremot är rekommendationerna lite motsägelsefulla, högt eller lågt varvtal?
Jag kör med Festool OF1010, 10000-24000 varv/min enligt specen.
Då låter det som om jag inte kan undvika kylvätska, hade hoppats på det.
Däremot är rekommendationerna lite motsägelsefulla, högt eller lågt varvtal?
Jag kör med Festool OF1010, 10000-24000 varv/min enligt specen.
Gör som NickeLT säger. Högt eller lågt varvtal är relativt. Gå in på frästillverkarens hemsida och kolla vad dom rekomenderar för skärhastighet till aluminium. Sen är det bara att räkna ut.
Eller så kan du kolla på fräsmaskiner vad dom klarar för vartal så kanske du får ett hum om varvtal. Arboga har några modeller.
Edit: Fräsa i metall är tydligen en vetenskap. Läs igenom detta !!!
Eller så kan du kolla på fräsmaskiner vad dom klarar för vartal så kanske du får ett hum om varvtal. Arboga har några modeller.
Edit: Fräsa i metall är tydligen en vetenskap. Läs igenom detta !!!
Redigerat:
Kletbenägenheten beror på aluminiumlegeringen. Är det en strängpressad profil kan det mycket väl gå att fräsa utan skärvätska.
Ett högt varvtal ger en liten spånarea, detta borde vara att föredra. Du kan ju testa lite och se hur det känns.
Problemet kan dock vara godstjockleken. Men se till att har bra stöd så att den inte börjar hugga bara.
Ett högt varvtal ger en liten spånarea, detta borde vara att föredra. Du kan ju testa lite och se hur det känns.
Problemet kan dock vara godstjockleken. Men se till att har bra stöd så att den inte börjar hugga bara.
Ja detta var tydligen inte så lätt men så är det väl med det mesta när man går lite djupare in i ett ämne.
Då till frågan om frästyp, det jag helt naivt tänkte mig var att använda en "rak" fräs egentligen avsedd för trä. Dvs två skär som sitter paralellt med axeln. När det gäller metallfräsar verkar det vara pinnfräsar med spiral skär som gäller. Är detta rätt uppfattat? Jag antar att spiralen är till för att få bort materialet, borde inte detta vara lika angeläget i trä? Detta beror kanske mest på om man fräser en kant eller om det gäller att fräsa ett spår?
Skall jag ändå göra ett försök med den raka träfräsen?
Nu handlar det inte längre om att göra ett nytt spår utan om att vidga ett spår från 6,5 mm till 8 mm. Toleransen är fö inte särskilt kritisk.
Då till frågan om frästyp, det jag helt naivt tänkte mig var att använda en "rak" fräs egentligen avsedd för trä. Dvs två skär som sitter paralellt med axeln. När det gäller metallfräsar verkar det vara pinnfräsar med spiral skär som gäller. Är detta rätt uppfattat? Jag antar att spiralen är till för att få bort materialet, borde inte detta vara lika angeläget i trä? Detta beror kanske mest på om man fräser en kant eller om det gäller att fräsa ett spår?
Skall jag ändå göra ett försök med den raka träfräsen?
Nu handlar det inte längre om att göra ett nytt spår utan om att vidga ett spår från 6,5 mm till 8 mm. Toleransen är fö inte särskilt kritisk.
T-röd går utmärkt att kyla med när man bearbetar metall, jag har en liten sprayflaska å sprutar lite med. Men jag skulle aldrig våga köra med överhandsfräsen, å ännu mindre med en stål för trä. Jag har en metallfräs och även om man bara skall ta bort lite metall å man inte har spännt fast ordentligt så kan det gå illa. Jag har dock kört en del med metallfräsen i trä och det bilr kanon.
Träfräsar har oftast fastlödda skär av hårdmetall. Dvs. de borde tom. kunna gå att använda i stål. Geometrin på eggen är självklart inte optimal för alu. Men det fungerar nog ändå.
Jag kan tänka mig att en fräs som har används i aluminium ganska snabbt tappar den eggskärpa som behövs för att sedan fungera bra i trä efteråt. Det gäller iallafall om man sågar aluminium med klinga. Separat klinga för alu. rekommenderas.
Att breda ett spår från 6,5mm till 8 mm borde inte vara omöjligt, se bara till att ha ordentligt sidostöd. Kontrollera även att fräsen inte vandrar ut ur spindeln.
Jag kan tänka mig att en fräs som har används i aluminium ganska snabbt tappar den eggskärpa som behövs för att sedan fungera bra i trä efteråt. Det gäller iallafall om man sågar aluminium med klinga. Separat klinga för alu. rekommenderas.
Att breda ett spår från 6,5mm till 8 mm borde inte vara omöjligt, se bara till att ha ordentligt sidostöd. Kontrollera även att fräsen inte vandrar ut ur spindeln.
Hej, jag känner att jag borde lyfta denna tråd istället för att skapa en ny.
Jag skulle också behöva fräsa lite i metall, men i mitt fall är det en mässingsplåt som behöver justeras till. Jag har beställt en eldstadsplan till min runda kakelugn och någonstans i beställningen gick det fel då den jag fått har en för liten radie på utskärningen för kakelugnen.
Då mässing ju är erkänt mjukt borde det väl funka att sätta i ett vasst frässtål och köra med 1010:an? Behöver jag kylvätska tror ni? Är det något mer jag ska tänka på? Länken i inlägg #5 funkar inte för mig, är det någon som har några andra pekare till bra info kring metallfräsning?
Jag skulle också behöva fräsa lite i metall, men i mitt fall är det en mässingsplåt som behöver justeras till. Jag har beställt en eldstadsplan till min runda kakelugn och någonstans i beställningen gick det fel då den jag fått har en för liten radie på utskärningen för kakelugnen.
Då mässing ju är erkänt mjukt borde det väl funka att sätta i ett vasst frässtål och köra med 1010:an? Behöver jag kylvätska tror ni? Är det något mer jag ska tänka på? Länken i inlägg #5 funkar inte för mig, är det någon som har några andra pekare till bra info kring metallfräsning?
Ett alternativ till T-sprit kan vara handsprit från apoteket, den gele-aktiga sorten. Jag har framgångsrikt använt det vid bearbetning av aluminium med träverktyg. Största fördelen är att det stannar kvar där man vill ha det aningen bättre än T-röd.
Jo, om det var mässingsplåt av den vanliga tjockleken som skulle fixas skulle det nog vara ok. Denna plåt är dock mycket tjockare än standard, så det är ingen möjlig lösning. Jag testade dock nu att skära i den med brytbladskniven och det går ju att göra ett jack utan att ta i särskilt mycket. Jag får helt enkelt testa, dokumentera och återrapportera till forumet.corre skrev:
Produkter som diskuteras: "brytbladskniven"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
På jobbet fräste vi mycket i aluminium, både strängpressad och vanlig valsad plåt.
Ganska högt varvtal är bäst,
och som smörj/kylmedel en blandning av 50% paraffinolja och 50% T-sprit.
Använd ögonskydd!
Ganska högt varvtal är bäst,
och som smörj/kylmedel en blandning av 50% paraffinolja och 50% T-sprit.
Använd ögonskydd!