5 464 läst · 34 svar
5k läst
34 svar
Lysrör och VP-rör
Sida 1 av 3
Jag ska sätta upp ett antal lysrörsarmaturer i min nybyggda verkstad. Det är enkelgips i taket och jag vill göra installatioen osynlig, dvs eldragning bakom gipset.
Helst vill jag dra VP-rör i taket och gå direkt in i lysrörsarmaturerna med dessa. Hur går man tillväga vad gäller materialval och teknik? Fick ett förslag att limma fast VP-rören med smältlim. Är detta tillräckligt?
Helst vill jag dra VP-rör i taket och gå direkt in i lysrörsarmaturerna med dessa. Hur går man tillväga vad gäller materialval och teknik? Fick ett förslag att limma fast VP-rören med smältlim. Är detta tillräckligt?
Måste jag ha eftermonteringsdosa innan jag går in i armaturerna?
Tyvärr ingen glespanel utan gipsen sitter på takstolar/golvbjälkar direkt med cc600. Armaturerna ska sitta på en takyta om ca 50m2.
Två grupper som går i en slinga genom alla armaturerna var det tänkt.
Tyvärr ingen glespanel utan gipsen sitter på takstolar/golvbjälkar direkt med cc600. Armaturerna ska sitta på en takyta om ca 50m2.
Två grupper som går i en slinga genom alla armaturerna var det tänkt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Bara en liten fundering, kommer gipsen att hålla sig rak i taket med 600 cc?
Jag sätter dosor så är man friare att montera armaturerna. Man har en frihet att senare gruppera om armaturerna. Och så slipper man göra 90 graders böjar, hahaha
Protte
Jag sätter dosor så är man friare att montera armaturerna. Man har en frihet att senare gruppera om armaturerna. Och så slipper man göra 90 graders böjar, hahaha
Protte
Vad menar du med rörutlopp? Menar du att jag måste ha någon speciell pryl som fäster vp-röret med armatur eller menar du bara att jag går in och ut genom armaturen genom vanliga hål?
Vad jag tänkte mig var alltså att gå in och ut genom varje armatur genom hål på ovansidan, och genom taket. Men VP-rören blir då inte fastmonterade och därför tänkte jag smältlimma VP-rören på ovansidan gipset.
Vad jag tänkte mig var alltså att gå in och ut genom varje armatur genom hål på ovansidan, och genom taket. Men VP-rören blir då inte fastmonterade och därför tänkte jag smältlimma VP-rören på ovansidan gipset.
Mmm, gipset bågnar lite, men jag ska fästa armaturerna i takstolarna/golvbjälkarna.prototypen skrev:
Gruppera om armaturerna ska jag väl kunna göra ändå genom att båda grupperna går i samma slinga genom alla armaturer?
Men frågan var hur jag rent tekniskt går från VP-rör till armatur.
Tack för svaren!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
1. rör - dosa och sätt armaturen över dosan.
2. Gör en 90 graders böj på röret så det kommer ner genom gipset, sätt armaturen över rörutloppen.
3. Tät armatur med kabelingång i änden, dosa vid änden och näslock.
4 1/2. enkelgips och 600 cc förebådar en snar renovering.
Protte
2. Gör en 90 graders böj på röret så det kommer ner genom gipset, sätt armaturen över rörutloppen.
3. Tät armatur med kabelingång i änden, dosa vid änden och näslock.
4 1/2. enkelgips och 600 cc förebådar en snar renovering.
Protte
Tack protte!
Jag väljer metod 2
Angående gipstaket och cc600 så är jag inte riktigt nöjd och fundrar på att försöka fixa till detta. Får väl bli kortlingar. Kan inte se något annat alternativ Skivorna sitter längs med takstolar/golvbjälkar.
Jag väljer metod 2
Angående gipstaket och cc600 så är jag inte riktigt nöjd och fundrar på att försöka fixa till detta. Får väl bli kortlingar. Kan inte se något annat alternativ Skivorna sitter längs med takstolar/golvbjälkar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Bakom alla mina gipsskivor sitter det byggboard eller plywood, stagar upp gipset och man kan sätta upp saker varsomhelst.
Protte
Protte
Du har inte isolerat än? Iom att du funderar på kortlingar...injonil skrev:
Bäst vore det ju givetvis med glespanel i rätt cc, bakom gipsen. Dessutom ett bra utrymme att förlägga VP-rör och dosor i.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Ja du bygger som min gamle far, lite baklänges. Farsan börjar med taket, sedan väggar och sist gjuts det golv.
Protte
Protte