Mikael_L
injonil skrev:
... Vad jag tänkte mig var alltså att gå in och ut genom varje armatur genom hål på ovansidan, och genom taket.
Tolkar jag som att dina armaturer kan ta in kabeln ovanifrån, i gränsytan mellan armatur /tak.

Så då blir mitt förslag:
Spika en planka ovanpå takstolarnas underramar där du tänker dra VP-rör.
Klamra (spik böjt över) VPrören på plankan, gör lagom vida 90° böjar ner mot gipsen och låt röränden mynna ut direkt ner i armaturen.
Nästa VPrör går från armatur till armatur.
Den lodräta biten av VPrören bör förankras, kan du sätta dom precis bredvid takstol så klamrar du helt enkelt på sidan av takstolen.
Går inte detta blir det knepigare, själv skulle jag inte nöja mig med smältlim mot gipset, jag tror det kommer släppa alltför snabbt. Kanske ytterligare en plankbit som pekar nedåt, som man kan klamra mot. OK, lite risigt, men bättre än helt löst fladdrande VPrör som man bara kommer att svära åt sen.

Allt detta förutsätter dessutom att du inte kommer ha någon aktivitet ovanpå bjälklaget som riskerar att skada VPrören.
 
Mikael_L
Nu läser jag förresten ordet golvbjälklag ... :surprised:

Är det verkligen så illa med utanpåliggande ? ;)
 
Japp, armaturerna har för-perforerade hål på ovansidan som VP-rör gå genom.

Precis! Det är just det att fästa VP-rören ovanpå gipsen som det handlar om, framför allt där rören går in/ut genom armaturerna. Nu har jag läst mig till att man verkar använda smältlim för liknande ändamål (fästa VP-rör i väggar etc).
 
Glöm smältlim, ett par tretumsspik är MYCKET segare (och MYCKET snabbare och mindre kladdigt och kraften har du i armen och inte i kabeln till smältlimpistolen)

Nu kan vi väl tipsa om flexslang.

Protte
 
injonil skrev:
Bygger? Det gör inget. det är bakom taket i loftets golvbjälklag som elen dras!
Möjligen är jag trög, men då fattar jag inte var problemet ligger..?
50 m² tak är väl inte så stort. Hur många armaturer pratar vi om?
 
injonil skrev:
Japp, armaturerna har för-perforerade hål på ovansidan som VP-rör gå genom.

Precis! Det är just det att fästa VP-rören ovanpå gipsen som det handlar om, framför allt där rören går in/ut genom armaturerna. Nu har jag läst mig till att man verkar använda smältlim för liknande ändamål (fästa VP-rör i väggar etc).
Var har du läst detta? Skulle smältlim vara godkänt för att fästa VP-rör, tror du verkligen det håller för att dra i kablar?
 
prototypen skrev:
Glöm smältlim, ett par tretumsspik är MYCKET segare (och MYCKET snabbare och mindre kladdigt och kraften har du i armen och inte i kabeln till smältlimpistolen)

Nu kan vi väl tipsa om flexslang.

Protte
Grejen är ju att jag inte kan spika i gipsskivorna! Men visst, väljer jag att gå in/ut nära en takstol så kan jag iofs fästa VP-röret där... Eller flexslangen för den delen :)
 
Slugge skrev:
Var har du läst detta? Skulle smältlim vara godkänt för att fästa VP-rör, tror du verkligen det håller för att dra i kablar?
Vi har ju denna tråd där det sägs att smältlim används för att fästa VP-rör i väggar.
 
Jag skulle nog lagt en synlig installation i ett uthus. I undersidan av taket kommer gnagarna inte åt. Inne i taket har man inte en aning vad som händer.

Och.., ledsen att säga det,.. skruva ner gipsen och gör om det med 300 cc reglar. Du kommer att ångra dej annars.
 
Jaha, nej det fattade jag som att det var utanpåliggande lister som avsågs.. Dessa kan man ju alltid limma upp igen efter 1 år då den trillat ner. Men det är ju samma sak egentligen, man kan snart bygga hus med smältlim istället för betong, inte så dumt.
Men flexslang är ingen dum idé alls.
 
Mikael_L
injonil skrev:
Grejen är ju att jag inte kan spika i gipsskivorna! Men visst, väljer jag att gå in/ut nära en takstol så kan jag iofs fästa VP-röret där... Eller flexslangen för den delen :)
Ja eller så kortlar du av mellan takstolarna eller gör vad som känns bra, bara du får något stadigt material att fästa rören i. En 21x95 planka skråspikad eller fästad med ett par spikvinklar blir ju ett utmärkt underlag att fästa rör på. Du måste väl förövrigt ha något att skruva fast armaturerna i med...
 
Jag satte vanliga billiga apparatdosor och sen flexslang mellan dessa, samt kortlade av för lysrörsarmaturerna, men detta gjorde jag INNAN gipsen fästes,
men jag anser att du MÅSTE plocka ner taket och regla tätare, det där kommer att hänga ner sig/ramla ner med tiden.

/L
 
Jo, jag inser att taket inte blir bra.

Jag ska kortla ovanifrån så att jag kan dra i mer skruv. Det blir mycket jobb, men mindre än att ta ner taket och göra om... Hade jag vetat detta från början hade jag satt OSB först.
 
Men lägg OSB mellan takstolarna och en 45x45 som hörnlist skruvat underifrån (genom gipsen) och sedan in i takstolen.

Protte
 
Mikael_L
Även med OSB under tror jag att det finns liten risk att det börjar hänga ner lite med tiden, ifall det sitter med cc120.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.