Förlåt..råkade posta innan jag var färdig.. Försöker igen..
Om inte jag missminner mig så betyder (TN-C, TN-S) Terra=jord och N=Neutral och tillägsbokstaven C=combined. Alltså kombinerad skyddsledare och neutalledare.
Tilläggsbokstaven S=Separated, alltså separerad skyddsledare och neutralledare.

Vad det gäller vad mycke_nu skrev ,att det antingen är belastningsström eller felström som flyter och inte båda delarna , funderar jag på alla andra belastningarna på samma central. Även om det uppstår en felström i en krets genom skyddsledaren måste väl resten av anläggningen fortsätta driva sin belastningsström genom neutralledaren ut i PEN-ledaren i en central kopplad som TN-C??

Mot vagabonderande strömmar är ett TN-S system är ju oxå bättre då dessa strömmar elimineras. Det blir ju inte heller farligt på samma vis om ett brott inträffar på inkommande neutralledare som på en PEN-ledare, då strömmen inte kan ta vägen via skyddsledaren ut till utsatta delar...

Rätt eller fel??

Paulo1 om du tagit illa upp ber jag dig om ursäkt, jag tycker att dina och alla andras
inlägg här är intressanta och lärorika, tro inget annat.

Redigerat:
Man får alltid ett spänningsfall i en kabel som leder ström (ohms lag).
Med PEN-ledare leder detta till att jordade objekt inte kommer att ha jord-potential, utan jordpontential - spänningsfallet i PEN-ledaren.
Med klenare area ökar spänningsfallet.

Med 5-ledarsystem har man inte detta problem!

Elricky skrev:
Vad det gäller vad mycke_nu skrev ,att det antingen är belastningsström eller felström som flyter och inte båda delarna , funderar jag på alla andra belastningarna på samma central. Även om det uppstår en felström i en krets genom skyddsledaren måste väl resten av anläggningen fortsätta driva sin belastningsström genom neutralledaren ut i PEN-ledaren i en central kopplad som TN-C??..
Det är faktiskt tvärt om.

Du har vanligen tre "kretsar" till en central, nämligen de tre faserna R,S,T eller L1, L2, L3.

Låt oss säga att alla tre är belastade till max. Då blir strömmen i nollan 0 (noll) Amperé. (Detta är en av finesserna med 3-fassystemet, strömmen från en fas går tillbaka genom de två andra.) Vid kortslutning av en fas till jord blir därför strömmen i PEN-ledaren faktiskt mindre än om de andra faserna hade varit obelastade.

Se det som faserna ibland hämtar och ibland lämnar ström i nollan beroende var på sinusvågen spänningen befinner sig. Eftersom faserna är förskjutna så kommer inte alla tre att hämta eller lämna samtidigt. Om alla faser är exakt lika belastade så blir det inget över eller underskott som måste transporteras genom nollan. Det här kan låta märkligt för den ej insatta, hur det kan flyta 0A genom nollan men lampan lyser ändå! ;) Vore det inte på detta sätt skulle nollan behöva klara 3ggr så mycket ström än vad den nu behöver. Sedan finns det iofs andra aspekter som i vissa lägen kan påverka det ideala förhållandet.

Redigerat:
En sådan aspekt man kan behöva tänka på vid vissa installationer är att olinjära förbrukare (t.ex. lågenergilampor) kan skapa stor ström i nollan även vid perfekt symmetri mellan de tre faserna. Detta gör att man kan få problem i en gammal installation med underdimensionerad PEN-ledare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.