holmertz skrev:
Om du inte ska ha pannan i huset där den gör nytta så är det väl ingen ide att ha någon panna alls. Borra för bergvärme eller lägg jordvärmeslang om tomten medger det.
Ved blir billigast även i separat pannbyggnad. Men helt klart är det bättre att ha pannan i källaren på det hus man vill värma upp, många snöar in sig på verkningsgraden på pannan.
Men så länge "spillvärme" från pannan kommer källaren till godo är den ingen förlust. (Utom på sommaren)....Vid ett elpris på 1,50kr/kWh matchar inte en värmepump en vedpanna (<25 Öre/kWh, för köpt ved) eller pellets (50Öre/kWh). Pannan kommer att hålla betydligt längre än värmepumpen dessutom.....

Det är istället bekvämligheten som talar för bergvärmen, och det är iofs många beredda att ta kostad för....

H
PST skrev:
Vid ett elpris på 1,50kr/kWh matchar inte en värmepump en vedpanna (<25 Öre/kWh, för köpt ved) eller pellets (50Öre/kWh). Pannan kommer att hålla betydligt längre än värmepumpen dessutom.....
Vedeldare har alltid konstiga kalkyler för att berättiga sin hobby. Men att påstå att bergvärme skulle bli dyrare än pellets är ju direkt felaktigt. Normalt pris för ved idag om man ska köpa den är 400 kr kubikmetern och då är inte heller vedeldning så lönsamt längre trots allt slit man får lägga ned. Sotningsavgifter och brandsäkerhetskontroller kostar också pengar.
Vedpannan håller kanske länge men när nya modernare pannor med lambdastyrning kommer vill nog många vedeldare byta till en nyare. Tror inte att många som köper en ny panna idag har kvar samma panna om 15 år. En vedpanna med tillbehör kostar väl lite mer än bergvärmepumpen när den ska bytas. Borrhålet eller jordvärmeslingan finns ju kvar och det är den dyraste biten.

Även ett borrhål kan väl sina? Helst om alla grannar i mera tätbebyggt område börjar borra ..då kan solpanel vara ett (iofs)dyrt komplement men kan hjälpa till att trycka ner lite överskottsvärme till hålet....:)

Mvh

Hej!
Själv monterade jag en vedpanna i garaget när jag byggde nytt hus.
Bryr mig inte om förlusterna av värme eftersom värmen är så billig, dessutom slipper man skräpa ner med ved inne i huset.
Där jag bor (Utanför Örebro) kostar kapad och kluven ved mellan 250-350 kr kubikmetern och det känns inte som ett vettigt alternativ.
Själv fick jag 21 kubikmetern stockar hemkört till mig för 3300. Sedan tar det kanske 30 timmar att kapa,klyva och stapla veden.
Eftersom jag gillar att röra på mig är inte 30 timmars jobb om året någon "big deal".
Grymt billig uppvärmning om man inte är alltför bekväm av sig.
Skulle jag inte elda med ved skulle jag satsa på en luftvärmepump (luft - vatten).
Billiga och effektiva.

/Olof

editta2990 skrev:
det var nog pannan som gjorde det.....huset e dåligt isolerad....tror har golvvärme i källaren oxå som e inte isolerade...men har stängt av panna helt o köpte gasol
Är det inte billigare att stänga av golvvärmen i källaren som kostar det mesta av elräkningen? ..och köra med elpannan för radiatorer i bostaden och varmvatten? Förstår inte riktigt... värmer du huset och vatten med gasol nu? Kan det vara billigare än elpanna?
Källaren får du nog hålla frostfritt i alla fall med någon extra elradiator så rören inte fryser sönder när det blir minusgrader ute.
Vill du minska elräkningen snabbt och billigt så får du lägga mera isolering på vinden och tätta alla onödiga drag från fönster och dörrar. Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut men det bästa åtgärd är att minska värmebehov i första hand och använda befintlig elpanna. Finns det en kamin så elda med ved - det sänker elräkningen också :).
gaia

H
gaia skrev:
Är det inte billigare att stänga av golvvärmen i källaren som kostar det mesta av elräkningen? ..och köra med elpannan för radiatorer i bostaden och varmvatten?
Ska det vara swimmingpool i källaren i stället för pannrum så måste väl antagligen källargolvet först bilas upp och sedan gjutas om med isolering och fungerande fuktskydd. Källarväggarna bör väl också förses med fukt- och värmeisolering på utsidan av grunden innan man drar in en massa varmvatten i källaren.

holmertz skrev:
Vedeldare har alltid konstiga kalkyler för att berättiga sin hobby. Men att påstå att bergvärme skulle bli dyrare än pellets är ju direkt felaktigt. Normalt pris för ved idag om man ska köpa den är 400 kr kubikmetern och då är inte heller vedeldning så lönsamt längre trots allt slit man får lägga ned. Sotningsavgifter och brandsäkerhetskontroller kostar också pengar.
Vedpannan håller kanske länge men när nya modernare pannor med lambdastyrning kommer vill nog många vedeldare byta till en nyare. Tror inte att många som köper en ny panna idag har kvar samma panna om 15 år. En vedpanna med tillbehör kostar väl lite mer än bergvärmepumpen när den ska bytas. Borrhålet eller jordvärmeslingan finns ju kvar och det är den dyraste biten.
Säg att ett hus förbrukar 20000kWh
Och att du köper pann anläggningen från atmos för 47900kr + 20000kr installation och lite övrigt = 67900kr
Du köper ved för 400kr/m3( väldigt dyr ved).
Då behöver du ca 17m3 om det är björkved = 6800kr

Om du istället borrar för bergvärme den installationen kostar minst 100000kr.
Energin kostnaden räknat på 1kr/kWh =ca 6700kr.
Då tar det ju endast 300år innan bergvärmen börjar att betala sig.

Vad är nu så konstigt med denna kalkylen?

Sen vad gäller sotnings avgifter så blir det ju inte gratis att renovera en sönder vittrad skorsten pga att den inte värms och torkas.
Och eventuellt bli tvungen att installera annan ventilation de flesta äldre hus har ju sin ventilation uppbyggd runt att det skall vara självdrag i skorstenen och detta drag blir mycket lägre då den aldrig blir varm.

Redigerat:
Annars är jag helt inne på Gaia:s linje förbättra era förutsättningar först.
Har ni väldigt hög värme förbrukning nu så sjunker inte den bara för att ni byter uppvärmning.
Det billigast är att försöka klura ut vart all energi tar vägen och om möjligt försöka sänka förbrukningen där tex i källaren som gaia föreslår.
Men sänk inte förmycket tänk på att ni måste ha frostfritt så att golvvärmen inte fryser sönder.

tack för alla svar....
nu har vi köpt en värmepump för detta vinter o en v v beredare till våningen vi bor på.
det va det billigaste alt. tyckte vi.
o så fort min man e ferdig med jobbet för i år det blir nod snart då börjar han renovera där nere o så fort våren kommer kan vi börja med värmen o poolen.
dte blir nod ved o pellets panna eftersom vi tycker oxå om att röra på oss så det blir nog inga problem att skaffa ved eller om det inte skulle fungera då kan man använda pellets istället.
vad tycker ni?

H
Ved ELLER pellets är båda bra. Men ved OCH pellets är svårt att kombinera i samma panna. Välj endera delen och få det optimalt i stället.

Håller med...Holmertz
Och vill man ha bägge så pellets panna.....2.vedkamin centralt ställe i huset....Bra att ha nu när ni har pump så sprider ni värmen gött i huset och gaddade till tänderna vid prishöjningar=välja billigaste alt vid svängningarna..

Mvh

Bygger man en vedanläggning så ska den byggas så tanken iaf klarar 1 dygn då det är som kallast o man ska ha tillgång till hyfsat billig ved, Har man ett sådant system så lönar sej det inte att ha nån pellets alls o är man borta så mycket att pellets lönar sej jämfört med lite el dom gånger man är bort kan man köpa en ren pelletsanläggning direkt.. En bra vedpanna med pelletsbrännare blir iof lika effektiv som en pelletspanna men det blir oxå en riktigt dyr anläggning som gör den svår att motivera, Blir minst lika dyr som bergvärme...

2 an! Vilken vedpanna är lika effektiv ...som en pellepanna gjord för pellets Tipsa ;)

Mvh

Tja Calmar V33 ligger på 91% med pellets bl.a :)

Men det ä klart det blir inte dyrare med en bra vedanläggning o pelletsbrännare än pelletspanna o kamin med ev skorsten iaf, Då skulle då jag välja vedpanna med pelletsbrännare..

Tack för tipset "2 an
Glöm inte mysfaktorn framför kaminen ...(Inte lika mysigt med frugan framför calmar,n kanske?;)

Mvh

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.