203 043 läst · 56 svar
203k läst
56 svar
Utseende hårdvax jämfört med olja?
Ganska vansinnigt, enligt min mening, med mörka golv.
Mina ekplank från Mörkaskog/Rappgo som oljades med sidenmatt hårdvaxolja blev så jädra vackra så det är snudd på oanständigt... De ligger i nästan hela undervåningen, utom hallen där det finns en riktigt bra hallmatta som tar grus och mög utifrån.
http://www.pixbox.se/alb_show_id584816_page17.html
Mina ekplank från Mörkaskog/Rappgo som oljades med sidenmatt hårdvaxolja blev så jädra vackra så det är snudd på oanständigt... De ligger i nästan hela undervåningen, utom hallen där det finns en riktigt bra hallmatta som tar grus och mög utifrån.
http://www.pixbox.se/alb_show_id584816_page17.html
Har använt Osmo i två rum i vår nya lägenhet. Båda har nylagda obehandlade furuplanksgolv som grund. Sovrummet har vi täckande svart dekorvax (som är mörkare än ebenholz eftersom det är helsvart) och i vardagsrummet täckande vitt dekorvax. Det svarta golvet är ok, men det är väldigt känsligt, fullt med märken, genom behandlingen och in i trät, från våra katter (som alltid har välklippta klor), och tappar något hårt går det rakt igenom och gör trät synligt.
Det vita golvet är ren katastrof. Eftersom vi ville ha ett helvitt golv lade vi på två täckande lager (enl anvisning). Det ingen kommit ihåg att nämna är att hårdvaxet inte är genomskinligt mot helvit bakgrund, vilket gjorde att det blev en tunn kolafärgad hinna när vi la på hårdvaxoljan. Vi såg det direkt och la därför på tunnare lager än enl anvisning eftersom vi inte ville ha knäckfärgat golv. Detta gör förstås att det är ännu känsligare och vi är vääääldigt försiktiga med att inte tappa färgade vätskor på det. Tillverkaren har också glömt att nämna att det inte tål kontakt med gummi. Min sambo har ett mikrofonställ med gummifötter. Efter ett par veckor insåg vi att dessa gav fula gulbruna märken som inte går bort utan att slipa ned och måla om golvet. Vi hade också en musmatta med gummimaterial i, denna har gett ifrån sig en gulbrun (om än ljusare) rektangel som nu pryder golvet. Nu står vi i valet och kvalet om att antingen slipa golvet och välja en annan behandling, eller att riva upp hela skräpet och lägga in förfärgad parkett. Känns inte så kul efter allt slit och alla pengar vi lagt ned...
Någon som har några rekommendationer för täckande vit behandling av trägolv? Vi har inte hittat några bra alternativ.
Det vita golvet är ren katastrof. Eftersom vi ville ha ett helvitt golv lade vi på två täckande lager (enl anvisning). Det ingen kommit ihåg att nämna är att hårdvaxet inte är genomskinligt mot helvit bakgrund, vilket gjorde att det blev en tunn kolafärgad hinna när vi la på hårdvaxoljan. Vi såg det direkt och la därför på tunnare lager än enl anvisning eftersom vi inte ville ha knäckfärgat golv. Detta gör förstås att det är ännu känsligare och vi är vääääldigt försiktiga med att inte tappa färgade vätskor på det. Tillverkaren har också glömt att nämna att det inte tål kontakt med gummi. Min sambo har ett mikrofonställ med gummifötter. Efter ett par veckor insåg vi att dessa gav fula gulbruna märken som inte går bort utan att slipa ned och måla om golvet. Vi hade också en musmatta med gummimaterial i, denna har gett ifrån sig en gulbrun (om än ljusare) rektangel som nu pryder golvet. Nu står vi i valet och kvalet om att antingen slipa golvet och välja en annan behandling, eller att riva upp hela skräpet och lägga in förfärgad parkett. Känns inte så kul efter allt slit och alla pengar vi lagt ned...
Någon som har några rekommendationer för täckande vit behandling av trägolv? Vi har inte hittat några bra alternativ.
Något bra alternativ vet jag inte om jag har, men att måla golvet med vit färg är väl klassiskt? Båtlack lär vara slitstarkt, men jag har ingen egen erfarenhet.
Jag kan ju uppdatera situationen för våra golv. Våra katter har gjort en hel del rejäla repor, särskilt i köket där de leker med mattan, och vi lade ett nytt lager hårdvaxolja ungefär ett år efter den ursprungliga behandlingen. Hårdvaxoljan trängde ner i reporna och gjorde dem bruna/kolafärgade, så vi tycker nog att de syns mer nu än innan.
Jag kan ju uppdatera situationen för våra golv. Våra katter har gjort en hel del rejäla repor, särskilt i köket där de leker med mattan, och vi lade ett nytt lager hårdvaxolja ungefär ett år efter den ursprungliga behandlingen. Hårdvaxoljan trängde ner i reporna och gjorde dem bruna/kolafärgade, så vi tycker nog att de syns mer nu än innan.
Rätta mig om jag har fel, men ska inte dessa produkter arbetas in riktigt i golvet?
Var med på en jätterenovering av en gammal skola förra sommaren. Där lade man s.k mosaikparkett (ser ut som kaplastavar fastsatta på nät, som vanlig keramikmosaik) i ek. Där använde de Osmo hårdvax, och den kördes in ordenligt med sån där "polermaskin" eller vad det kallas. Storlek som en golvslip, fast med roterande polerskiva.
Det golvet blev kalas! Tålde det mesta.
Var med på en jätterenovering av en gammal skola förra sommaren. Där lade man s.k mosaikparkett (ser ut som kaplastavar fastsatta på nät, som vanlig keramikmosaik) i ek. Där använde de Osmo hårdvax, och den kördes in ordenligt med sån där "polermaskin" eller vad det kallas. Storlek som en golvslip, fast med roterande polerskiva.
Det golvet blev kalas! Tålde det mesta.
jag skulle också tro att man ska polera in vaxet , ej måla på. Vax är ingen lack och ingen färg och blir aldrig så hård även om den heter hårdvax, tycker jag. Vax lägger sej på ytan som en skyddande hinna men slits succesivt när golvet används._bystrom_ skrev:
Mörk vax ska väl användas på en i förväg mörkbetsad trä då den skyddar träytan, utjämnar golvfärgen, maskerar slitage och ger något mer glans i ytan?
Trodde aldrig att den kan användas för att färga in träytan ...
gaia
Vi tog hit en golvslipare som polerade in hårdvaxet. Det blev helt suveränt bra. All vätska pärlar sig och golvet är väldigt lätt att rengöra. Vi har inte heller märkt några vita repor i golvet, men vi har i grunden en vanlig oljad ekparkett så det kanske inte syns på ett mellan mörkt golv.
Det går både att polera och att måla på det, allt enligt instruktioner från tillverkaren. Det är möjligt att det blir bättre om man polerar men det framgår inte alls i instruktionerna. Det framställs snarare som att det är lättare att använda polermaskin om man ska behandla större ytor, eller jobba med det varje dag (båda mest aktuellt för proffs).
Infärgning gör man ju inte med hårdvaxoljan utan med dekorvax som tillhandahålls från Osmo just för det syftet.
Vad gäller vita repor misstänker jag att det händer lättare om man har för tjockt lager, även där vårt svarta golv är sönderrepat finns det inga streck i vaxet.
Infärgning gör man ju inte med hårdvaxoljan utan med dekorvax som tillhandahålls från Osmo just för det syftet.
Vad gäller vita repor misstänker jag att det händer lättare om man har för tjockt lager, även där vårt svarta golv är sönderrepat finns det inga streck i vaxet.
Redigerat:
Tillverkaren säljer en specialpensel för massor med pengar (som tappade rätt mycket "hår" i vaxet), så egentligen är det väll inte lönt att diskutera huruvida det blir bättre av polering eller inte? Om man följer tillverkarens råd i tillvägagångssätt och mängd så ska det väll hålla?
Det finns också två versioner av vaxet, ett som härdar fortare och bara rekommenderas till folk som har vanan inne, kanske håller det bättre?
Kulör-oljan ska dock "masseras" in, också det med ett specialverktyg. När träet sugit upp rätt mängd olja så spelar det ju ingen roll om man hade polerat eller gnuggat in det enligt anvisningarna.
Dessutom vill jag tillägga att ingen i tråden har klagat på golvets tålighet mot vätskor och smuts, det är jättebra precis som tillverkarna skriver på förpackningarna. Det som tillverkarna dock aldrig nämner är huruvida det är reptåligt eller ej, och mångas erfarenhet visar att det är det inte.
Mvh,
Andreas
Det finns också två versioner av vaxet, ett som härdar fortare och bara rekommenderas till folk som har vanan inne, kanske håller det bättre?
Kulör-oljan ska dock "masseras" in, också det med ett specialverktyg. När träet sugit upp rätt mängd olja så spelar det ju ingen roll om man hade polerat eller gnuggat in det enligt anvisningarna.
Dessutom vill jag tillägga att ingen i tråden har klagat på golvets tålighet mot vätskor och smuts, det är jättebra precis som tillverkarna skriver på förpackningarna. Det som tillverkarna dock aldrig nämner är huruvida det är reptåligt eller ej, och mångas erfarenhet visar att det är det inte.
Mvh,
Andreas
Har slipat en fiskbensparkett, och använt Timberex valnötsolja medium. Samt slipat upp ett gammalt tidigare oslipat undergolv. Har inte haft dessa problem men följt instruktioner till punkt och pricka både vad gäller slipning av golv och applicering och fått ett mycket bra resultat (känslan av nya golv med mycket hög kvalitet).
Har inte haft något av de problem som beskrivs ovan, har provat att dra nageln redan de första dagarna utan att repor uppstått, sen låtit golven härda under nästan 2 veckor.
Den vita Osmo Dekorvaxen blev på några få ställen lite flammig, men jag tror att det har med golvet att göra och inte oljan då jag även la små bitar nytt furugolv och där visade oljan inga sådan tendenser. Talade med en golvslip som också sa att man inte ska slip furogolv grövre än med 100 papp för att träet ska ha förmågan att suga in oljan bättre (står dock att man ska avsluta med 120 papp i instruktionen till Osmo Dekorvaxen och i de flesta golvslipsinstruktioner). Möjligen kan det också ha bidragit.
Däremot gick det åt väsentligt mindre av produkterna än vad som rekommenderades (med säljaargumentet, man vill ju inte vara utan oljan när man väl håller på).
Av 5 liter Timberexolja gick det åt ca 1 liter för 18 kvm trots att jag bokstavligen höll golven helt vått under 3 timmar (enligt instruktion, 3 appliceringar). Av burken med Osmo Dekorolja (vit) gick det åt pinsamt lite av burken på 0,75 liter. Av Osmo hårdvaxolja gick det åt väldigt lite också. Men den lite flammmiga tendensen avtog också när man la på Osmo hårdvaxoljan ovanpå.
Så min rekommendation är att köp defintivt inte mer än beräknad åtgång. Se till att göra jobbet när butiken har öppet och skulle det mot förmodan gå åt mer så är det bara att skicka iväg någon att köpa mer. Dessa produkter är dubbelt så dyra i Sverige jämfört med England, men den enkla vägen till lägre kostnad är att inte låta sig luras och köpa på sig onödigt mycket olja.
Nu har jag även en annan bostad vars golv kanske kommer få smaka på samma behandling så oljan är omfördelad till mindre burkar för att hålla sin kvalitet till dess att det blir dags.
Produktmässigt är min bedömning bra produkter förutsatt att man slipar och applicerar produkterna enligt instruktion (det är rätt mycket att läsa på för den som inte slipat golv tidigare). Jag tror inte heller att jag hade fått lika gott resultat om jag anlitat en golvslip.
Har inte haft något av de problem som beskrivs ovan, har provat att dra nageln redan de första dagarna utan att repor uppstått, sen låtit golven härda under nästan 2 veckor.
Den vita Osmo Dekorvaxen blev på några få ställen lite flammig, men jag tror att det har med golvet att göra och inte oljan då jag även la små bitar nytt furugolv och där visade oljan inga sådan tendenser. Talade med en golvslip som också sa att man inte ska slip furogolv grövre än med 100 papp för att träet ska ha förmågan att suga in oljan bättre (står dock att man ska avsluta med 120 papp i instruktionen till Osmo Dekorvaxen och i de flesta golvslipsinstruktioner). Möjligen kan det också ha bidragit.
Däremot gick det åt väsentligt mindre av produkterna än vad som rekommenderades (med säljaargumentet, man vill ju inte vara utan oljan när man väl håller på).
Av 5 liter Timberexolja gick det åt ca 1 liter för 18 kvm trots att jag bokstavligen höll golven helt vått under 3 timmar (enligt instruktion, 3 appliceringar). Av burken med Osmo Dekorolja (vit) gick det åt pinsamt lite av burken på 0,75 liter. Av Osmo hårdvaxolja gick det åt väldigt lite också. Men den lite flammmiga tendensen avtog också när man la på Osmo hårdvaxoljan ovanpå.
Så min rekommendation är att köp defintivt inte mer än beräknad åtgång. Se till att göra jobbet när butiken har öppet och skulle det mot förmodan gå åt mer så är det bara att skicka iväg någon att köpa mer. Dessa produkter är dubbelt så dyra i Sverige jämfört med England, men den enkla vägen till lägre kostnad är att inte låta sig luras och köpa på sig onödigt mycket olja.
Nu har jag även en annan bostad vars golv kanske kommer få smaka på samma behandling så oljan är omfördelad till mindre burkar för att hålla sin kvalitet till dess att det blir dags.
Produktmässigt är min bedömning bra produkter förutsatt att man slipar och applicerar produkterna enligt instruktion (det är rätt mycket att läsa på för den som inte slipat golv tidigare). Jag tror inte heller att jag hade fått lika gott resultat om jag anlitat en golvslip.
Hmm, efter att ha läst om alla problem med hårdvaxoljan så kanske man ska låta de vitoljade golven vara...
Vi har precis låtit en golvkille slipa och vitolja våra originalfuruplank och jag tycker de blev alldeles för lite vita och lite sträv och obehagligt att gå på, skulle vilja ha mer vit färg på goven och lite lenare. Jag åkte till ett byggvaruhus och såg hur några träbitar med både vitpigmenterad olja och hårdvaxolja såg ut och det var väldans snyggt. Jag trodde också att med vaxet skulle golvetm bli mer hållbart än bara vitoljat men det verkar inte stämma enligt det jag läst idag. Eller är det bara ni som ha haft mörka golv som ha haft problem?
Är det någon som har haft vitoljade golv som sedan hårdvaxat och fått fina resultat?
Vi har precis låtit en golvkille slipa och vitolja våra originalfuruplank och jag tycker de blev alldeles för lite vita och lite sträv och obehagligt att gå på, skulle vilja ha mer vit färg på goven och lite lenare. Jag åkte till ett byggvaruhus och såg hur några träbitar med både vitpigmenterad olja och hårdvaxolja såg ut och det var väldans snyggt. Jag trodde också att med vaxet skulle golvetm bli mer hållbart än bara vitoljat men det verkar inte stämma enligt det jag läst idag. Eller är det bara ni som ha haft mörka golv som ha haft problem?
Är det någon som har haft vitoljade golv som sedan hårdvaxat och fått fina resultat?
Vi har inte vitoljade golv, utan vi betsade våra golv i en grå nyans innan vi lade på hårdvaxoljan i köket. Vi är jättenöjda med resultatet, lätt att städa, vätska pärlar sig. Sen blir det ju en del repor och hack, men det beror ju på att vi var snåla och la in ett ganska billigt massivt furugolv som är mjukt i sig. Hårdvaxoljan gör ju inte golvet hårdare. Om du tycker att golven är sträva kan det nog hjälpa med hårdvaxoljan, våra golv blev ganska hala den första tiden. nu har vi antingen skavt av det värsta eller vant oss vid att gå försiktigt..
Kan bara instämma med tidigare inlägg i att det är drygt, enligt anvisningarna skulle vi behöva 2 liter (2 Burkar), vi har en och en halv burk över och då har vi behandlat golvet (ca 25 kvm) 2 ggr plus alla täcksidor som vi gjorde av golvplank med samma behandling.
Lycka till
Kan bara instämma med tidigare inlägg i att det är drygt, enligt anvisningarna skulle vi behöva 2 liter (2 Burkar), vi har en och en halv burk över och då har vi behandlat golvet (ca 25 kvm) 2 ggr plus alla täcksidor som vi gjorde av golvplank med samma behandling.
Lycka till
Men blev der repor i vaxet eller i golvet? Vi har hårda och mörka golv, men vaxet repar fortfarande upp sig väldigt lätt.
Repor ser man knappt på våra ljusa golv, utan det är mer hack, och de upplever jag att de är i golvet, de flesta förmodligen från byggtiden och de månader vi hade golvet obehandlat innan vi kom fram till hur vi skulle göra. Om det blir repor i själva vaxet skulle jag nog gissa att vaxet är för tjockt, vi la ut tunna tunna lager, så repor i vaxet verkar konstigt, kanske en helt annan sak på hårda mörka golv där vaxet kanske inte tränger ner på samma sätt?
Vi köpte inte tillverkarens borste (svindyr) utan fick en annan av kompisen som jobbar i färgaffär, i princip en ca två decimeter bred lackpensel. Tog man bara i ordentligt gick det bra att jobba ut det tunt.
Till täcksidorna och socklarna använde jag en svamp, fungerade bättre på mindre ytor tyckte jag.
Vi köpte inte tillverkarens borste (svindyr) utan fick en annan av kompisen som jobbar i färgaffär, i princip en ca två decimeter bred lackpensel. Tog man bara i ordentligt gick det bra att jobba ut det tunt.
Till täcksidorna och socklarna använde jag en svamp, fungerade bättre på mindre ytor tyckte jag.
Vi använde alla Osmos (svindyra) atiraljer och hade en nästa exakt åtgång.