Bingotv skrev:
Även om man högpolerar in oljavaxet så kan man skrapa upp det med nageln vilket i sin tur gör att om man har hund så blir det revor.
Man kunde absolut inte repa våra golv (osmo hårdvaxolja) med en nagel, det blir väldigt hårt. Vi hade en katt som lyckades göra någon repa då och då, men det blir hårt.
 
Tack igen för alla svar och för att ni delar med er av era erfarenheter. Det som slår mig är hur individuellt och hur spridda skurar det verkar vara på resultaten. Antar att utförande och golvet i sig spelar in här. Måste säga att jag fortfarande är extremt osäker på hur jag ska göra med mitt golv så jag kommer älta detta lite till. =)

Hittade denna länk när jag sökte lite:
http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/vitolja-furugolv/

Läser man i comments på den posten så rekomenderar de stenhårt att inte vitluta utan istället ha naturell lut och sedan olja med vitpigment i. Detta då vitluten kan vara svår att få jämn plus att de upplever att det blir för vitt. På flashback finns dock en lång lång golvtråd där det sägs att man istället bör vitluta. So confusing! Hittade även denna länk om lut och olja: http://www.byggahus.se/renovera/luta-furugolv .

Jag antar att olja och hårdvaxolja då är två helt olika saker. Så nu blev det helt plötsligt ännu svårare för någon som mig där synapserna går i otakt och baktänder. =/ Så som det ser ut nu har jag dessa val:

1. vitluta och hårdvaxolja
Kan bli för vitt. Kan bli flammigt. En del upplever hårdvaxoljan som lättrepad medan andra inte haft några slitageproblem. Kan punktrepareras om så behövs. Ger en naturlig och vacker känsla. Sista skiktet i denna process gör att det kan upplevas som lite gult. Kan upplevas som jobbigt att underhålla då det ska tvättas med särkilt medel för att underhålla ytan. Timberex som märke är att föredra framför osmo? Ångrar man sig får man slipa rätt djupt och man måste slipa för att bli av med lutningen.

2. naturell lut och vitpegmenterad hårdvaxolja
Lite mer åt det gråa än vita hållet. Oklart om jag sett något exempel på detta men tror att detta är mer den look jag är ute efter. Övriga kommentarer enligt ovan.

3. vitluta och vitolja
Kan bli för vitt och kan bli flammigt. Oljan eller något i processen kan självantända? Oljan är inte lika tålig som hårdvaxoljan?

4. naturell lut och vitolja
Som ovan fast man styr vitheten helt med oljan. Lättare att få jämt.

5. vitpegmenterad lack
Golvkillen säger att han kan få detta att se ut nästan precis som vitlut + vitpigmenterad hårdvax. Finns risk att det gulnar med tiden? Fördelarna är att det inte kräver lika mycket underhåll. Det är även en snabbare process och iom det billigare. Nackdelarna verkar vara att man inte kan punkt-laga detta vid eventuella skador. En aspekt med denna metod är att jag bara kör ena rummet nu och resten av lägenheten senare. Så är man inte nöjd med detta är det "bara" att slipa ner och göra om när man kör resten.

Så. Många. Val! :(
 
Redigerat:
Jag har läst tråden och dina tidigare inlägg om hårdvaxolja som ej härdat utan gett vita repor på mörkt golv. Vi har samma problem men på vår köksbänk. Tyckte att jag noga läste på och pratade med flera säljare innan vi beslutade oss för hv.olja men resultatet blev ej bra. Vet nu inte om vi ska försöka göra om hela processen eller helt byta metod. Vi har massiv björk och ville ha svarta skivor där träet syns igenom. Jag var inne på att köpa Osmos produkter men blev av säljare rekommenderad att istället först använda Herdins äkta bets och sedan två lager hv.olja. Det blev otroligt fint men det går inte att ställa ngt på bänkarna utan att det blir vita repor. Tål absolut inte att man drar med en nagel.
Hur gjorde ni andra gången, då ni fick ett bra resultat? Har ni polerat eller bara strukit på hv.oljan? Ser i tråden att luftfuktighet kan påverka resultatet, kan det vara så "enkelt" att det var "fel" väder när vi gjorde i ordning våra bänkskivor?
Vet att de flesta här verkar använt Osmos produkter men hårdvaxoljorna ska ju bete sig ungefär lika och ge ungefär samma resultat oavsett fabrikat om jag inte helt missuppfattat saken...
 
Riktade mig i första hand till Andreas Lundgren! :)
 
Hej!

Jag förstår inte vilken försäljare som rekommenderade er att blanda olika produkter, vi blev ju ersatta av osmo men det blir kanske svårt om ni vaxat på en bets...

Tids nog så härdade vårt. Nu var det ju ganska länge sedan så jag mins inte riktigt, men det tog nog flera månader. Sen kröp jag över hela golvet igen, tog bort lös vax (det vita) med stål-ull och la ny vax på hela golvet. Denna gången härdade det precis som det skulle. Sen höll det sig rätt bra vad jag minns. Jag behandlade också en gammal sekretär och en hylla som jag restaurerade och de var aldrig några problem.
 
Hej,
tack Andreas!
Jag uttryckte mig slarvigt, både betsen och hv.oljan var av samma märke, men bra blev det inte... Kanske också ska prova att skrapa/slipa ytan och lägga på ny hv.olja innan jag dömer ut det helt! Vi fixade till skivorna i början på året så jag tycker det borde ha härdat nu.
 
Jaha, det var ju trist. Och på vintern är det ju sällan så hög luftfuktighet, så det borde ju inte vara det. Prova att ta bort lös vax med stålull, bara du inte få bort betsen att det blir flammigt.

Du kan ju också kontakta osmo och visa hur lätt den är att repa, du kanske har fått en dålig batch? Vi fick ju ny vax till hela vår lägenhet...

Berätta gärna hur det går!
 
Tillbaka till grundfrågan:

Får man ungefär samma utseende-resultat med vit hårdvaxolja som vitolja (på ett vitlutat golv)?
De flesta golvbehandlare jag pratat med nu rekommenderar i alla fall hårdvaxen av rent praktiska skäl, men jag undrar ju hur det kommer se ut snarare.
 
holyanna skrev:
Kan lägga till efter några veckor att golvet är ganska halt. Om man spiller vatten på det pärlar sig dropparna, så skyddet verkar funka. Hoppas att det blir mindre halt med tiden...
Hej! Är golvet fortfarande halt eller har det blivit mindre halt m tiden?
 
Vårt blev definitivt mindre halt med tiden, inget man stördes av.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Jag förstår inte vilken försäljare som rekommenderade er att blanda olika produkter, vi blev ju ersatta av osmo men det blir kanske svårt om ni vaxat på en bets...

Tids nog så härdade vårt. Nu var det ju ganska länge sedan så jag mins inte riktigt, men det tog nog flera månader. Sen kröp jag över hela golvet igen, tog bort lös vax (det vita) med stål-ull och la ny vax på hela golvet. Denna gången härdade det precis som det skulle. Sen höll det sig rätt bra vad jag minns. Jag behandlade också en gammal sekretär och en hylla som jag restaurerade och de var aldrig några problem.
Utan att fråga någon slipade jag av ett gammalt slitet köksbord i furu, betsade med en mörk oljebets och lade sedan två lager matt osmo hårdvaxolja, ett första generöst lager som fick suga in någon timme innan avtorkning, efter två dygn ett tunt lager som fick torka några dagar. funkar hur bra som helst!! jag tror att tricket är att mätta ytan men inte mer, verkar vara i "överskottet" som problemet ligger.
Har för övrigt haft problem med vitpiggmenterad Tibrexolja just på grund av alldeles för mycket olja..
 
H holyanna skrev:
Jag besvarar detta själv ifall det finns andra intresserade.
Vi har nu slipat golven och strukit dem med ett lager Osmo hårdvaxoljegrund vit (art nr 3040). Den var lite svår att lägga på eftersom golvet lätt blev skäckigt, de vita pigmenten tenderade att lägga sig på vissa ställen, mest där golvet var extra ruggat (vår slipning blev inte hundraprocentigt perfekt), men även i anslutning till kvistar och andra ojämnheter i golvets struktur. Den fläckiga effekten avtog när golvet hade torkat. Vi slet ganska hårt med att arbeta in hårdvaxoljegrunden i golvet och använde bara ungefär hälften mot tillverkarens anvisningar, men gamla golv suger inte i sig lika mycket som nya.
Vi gjorde sedan två strykningar med Osmo hårdvaxolja matt. Det var enklare att stryka på (vi använde en golvborste från tillverkaren av hårdvaxoljan), kändes ungefär som honung och gick rätt smidigt.
Nu ligger golvet och torkar, det ska härda två veckor innan vi kan täcka det med papp för att fortsätta med resten av renoveringen, men jag bifogar en bild på resultatet. Ser ganska likt ut ett lutat och oljat golv. Den matta hårdvaxoljan syns inte över huvud taget och vi undrar hur vi ska veta när det är dags att lägga på mer.
Vi får se om golven gulnar, vi hoppas förstås inte det.
H holyanna skrev:
Jag besvarar detta själv ifall det finns andra intresserade.
Vi har nu slipat golven och strukit dem med ett lager Osmo hårdvaxoljegrund vit (art nr 3040). Den var lite svår att lägga på eftersom golvet lätt blev skäckigt, de vita pigmenten tenderade att lägga sig på vissa ställen, mest där golvet var extra ruggat (vår slipning blev inte hundraprocentigt perfekt), men även i anslutning till kvistar och andra ojämnheter i golvets struktur. Den fläckiga effekten avtog när golvet hade torkat. Vi slet ganska hårt med att arbeta in hårdvaxoljegrunden i golvet och använde bara ungefär hälften mot tillverkarens anvisningar, men gamla golv suger inte i sig lika mycket som nya.
Vi gjorde sedan två strykningar med Osmo hårdvaxolja matt. Det var enklare att stryka på (vi använde en golvborste från tillverkaren av hårdvaxoljan), kändes ungefär som honung och gick rätt smidigt.
Nu ligger golvet och torkar, det ska härda två veckor innan vi kan täcka det med papp för att fortsätta med resten av renoveringen, men jag bifogar en bild på resultatet. Ser ganska likt ut ett lutat och oljat golv. Den matta hårdvaxoljan syns inte över huvud taget och vi undrar hur vi ska veta när det är dags att lägga på mer.
Vi får se om golven gulnar, vi hoppas förstås inte det.
Hej, är det furugolv? Väldigt fint! hur ser det ut idag? //Emma
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.