Jag har sökt och hittat endel om denna här på forumet och även om det finns vissa som rekommenderar annat så hittar jag inget som direkt talar emot denna.

Jag fick ett pris på CTL 22 + Städset
för 4395 + moms.

Jag har idag en Kärcher 2701 A som jag faktiskt tycker suger ganska dåligt. Detta gällde redan när den var ny. Den vanliga Elektrolux dammsugaren jag har i bostaden suger fantastiskt mycket bättre när det gäller skräp från golvet och liknande. Kanske gäller det generellt att grovdammsuare har sämre "sug" än hushålls dito?

Jag har också fått för mig att ljudnivån på Festoolen skulle vara betydligt lägre men jag har ingen uppgift som direkt styrker detta.

Jag har också sett att det rekommenderas en grövre slang (36mm?) än den 27 mm som ingår. Blir det så mycket bättre då?

Synpunkter?

Jag har både en CTL 22 och en liknande Kärcher som du.

Kärchern går nuförtiden endast till riktigt skitiga uppgifter, suga upp lervälling och annat krafs. Festool-sugaren går endast till maskiner och enklare städjobb.

Du kan inte jämföra dessa två maskiner, Festoolen är ljusår bättre både i sugkapacitet och ljudvolym. Den kommer även överträffa din Elux-sugare.

36-slang behöver du inte för städning eller sugning, bara om du kör spån-intensiva maskiner, typ Kapexen eller OF2200.

Skall du använda den mycket och ofta, köp longlife-påsen, annars ta engångspåsarna som tar relativt lång tid att fylla.

Fedex, jag tackar för kommentarerna. Jag tog en sväng in till Theofils i Malmö i eftermiddag och tittade närmare på CTL 22:an. Nog var ljudet klart bättre än på den jag har där hemma. I övrigt sa säljaren ungefär detsamma som du, känns betryggande att få det bekrätat från någon annan än säljaren.

Då är det inte bara siffrorna som har betydelse när det gäller kapaciteten. Om jag läst rätt på omräkningstalen så har Festoolen ett undertryck på 23KPa och en luftström på 3800 l/min medan Kärchern har 20Kpa resp 4080 l/min. Låter ganska lika tycker jag.

Nu är jag inte så hemma på det här med "undertryck" så 3 Kpa kanske har stor betydelse. Teoretiskt är ju luftgenomströmmingen något större på den gula. Sedan är det ju en fråga om hur snabbt filtret sätter igen också samt hur mycket den läcker. Här kanske skillnaden i pris kommer in i bilden.

Jag inser att jag jämför äpplen och päron nu men Kärcher:n är den enda referens jag har.

Övriga fördelar med Festoolen som autostart mm är ju givna. Bara det att den har en sladdvinda tycker jag är värt några kronor. (Jag snubblar alltid över den j-la sladden när jag inte använder dammsugaren.) För att inte tala om slangen, "slanggaraget" (vilket namn!) verkar inte alls dumt.

Jag vill bara vara säker på att jag inte blir besviken på sugkapaciteten när jag skall lägga upp 5500 skattade pengar.

Om vi har samma modell på Kärchern så har den en "feature" som innebär en böj på insidan av behållaren, precis innanför slangfästet. Denna sätts igen på två röda, speciellt om man kör lite större flisor och bitar av isolering. CTL 22:an har ohindrat insug i behållaren eller påsen.

En annan fördel med CTL 22an är att man kan komplettera med en separat insats i form av en hink om man suger vätskor som bara är att ta upp och hälla ut för att sedan sätta tillbaka i maskinhuset.

Nu vet jag inte hur du har det sedan tidigare på verktygsfronten men se köpet av CTL 22an som en investering, speciellt om du sedan vill utöka ditt sortiment med fler Festool maskiner.

Redigerat:
Hej!

Kört min ct22a hundratalstimmar och aldrig haft några problem med skit i filtrena. Endast blåst rent dem med tryckluft en eller två ggr. Då kör jag både med giraffen och rotex då jag slipar färg på fönster etc. En supermaskin som bara går och går. Man skall dock tänka på att den väger en del. Så jag som flänger runt en delpå småjobb etc kommer nog att komplettera med en mini som alltid får åka med i bussen.

Mvh Lagavulin

ähh den är inte tung ni som är klent byggda:)

Lite allvar med, du blir inte missnöjd men du bör kunna få ner priset mer tycker jag.

Hej!

Hoppar min på tråden.

Jag är på gång att köpa en dammsugare, främst kommer den att användas till handverktygen jag har. Men självklart kommer den även att användas till byggstädning också.
Har tittat runt lite och är mest sugen på Festool CTL MINI men funderar lite på en Alto eller Kärscher i prisklassen under typ 1500kr.
Hur pass stor är skillnaden mellan en Alto Aero 20-21 för 1395:- på Jula och en Festool? Priskillnaden är ju det dubbla för Festoolen. Det som talar för den däremot är att jag upplever Alton som ganska plastig och rackig.

Någon som provat att koppla Festool CT MINI till en DeWalt 707?
Vad jag har läst mig till tidigare så är det svårt att få en dammsugare att suga upp allt damm som kommer från en kap och gersåg.

/Kalle

imported_Kalle_F skrev:
Hej!

Hoppar min på tråden.

Jag är på gång att köpa en dammsugare, främst kommer den att användas till handverktygen jag har. Men självklart kommer den även att användas till byggstädning också.
Har tittat runt lite och är mest sugen på Festool CTL MINI men funderar lite på en Alto eller Kärscher i prisklassen under typ 1500kr.
Hur pass stor är skillnaden mellan en Alto Aero 20-21 för 1395:- på Jula och en Festool? Priskillnaden är ju det dubbla för Festoolen. Det som talar för den däremot är att jag upplever Alton som ganska plastig och rackig.

Någon som provat att koppla Festool CT MINI till en DeWalt 707?
Vad jag har läst mig till tidigare så är det svårt att få en dammsugare att suga upp allt damm som kommer från en kap och gersåg.

/Kalle
Du kommer inte märka någon skillnad.

Jag testade en Festool CTL 22, dvs 2 nummer upp i storlek från MINIn, på en 707a och jämfört med en relativt stor Kärscher blev det ingen skillnad. Det mesta av spånet hamnade på marken ändå.

Problemet i detta fallet beror inte på vilken dammsugare du använder utan att utsugssystemet på 707an är dåligt konstruerat.

Tror inte heller att det är dammsugaren som är problemet. Har kört Elus motsvarighet till 707:an, en Makita LS 1013 mfl. mot en spånsug som drar upp 45mm träborr upp till taket i rören, och ändå får man inte ut alls så mycket spån som man skulle vilja, så jag tror det har med konstruktionen på sågarna att göra.

mini ,midi och ctl 22 har samma motor om jag inte kommer i håg fel ända som skijler är avfallsmängden och hepa filter på 22

Hej ursäkta en liten rättelse CTL serien är inte med hepa filter L står för dammklass L
CTM är M klassad och det är ett snäpp bättre. Viserligen hepa klass men den lägsta hepa klassen

Mvh Pär H

Hepa till CT22 finns bara som extra tillbehör. Måste ringa för att få artnr. ca 650:-+moms för 2 st. Ringde för några dagar sedan, så jag vet.

Lagavulin

Jag fattar inte vad skillnad på CTL 22 E och CTM 22 E är egentligen, dom ser ju likadana ut läser man manualen så är det ju samma filterelement i bägge, hur kan då CTM 22 E var så mycket bättre. Tittar man i USA så säljs det bara en CT 22 E HEAPA, i deras manual så refereras det till två filtertyper regular 452923 (samma som nämns i den europeiska manualen) eller HEPA 493334 (men den artikeln kan jag inte hitta varken på festool.se eller på festool.de).

Hej Lagavulin är det till CTL eller CTM båda finns som 22 a.

Mvh Pär H

Lagavulin skrev:
Hepa till CT22 finns bara som extra tillbehör. Måste ringa för att få artnr. ca 650:-+moms för 2 st. Ringde för några dagar sedan, så jag vet.

Lagavulin
Blir en CTL 22 som en CTM 22 med filtren?
CTM 22 är ju 1700:- dyrare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.