Om du stoppar fingrarna i vägguttaget löser inte JFB ut om du inte snuddar vid skyddsjorden då dvs.
 
en säkring går sönder om belastningen över säkrinen blir för hög, något som händer om det blir kortslutning. kortslutning är när fasen "läcker" kommer i kontakt med jord eller nolla, före förbrukaren. förutsatt att "lekaget är större än vad proppe pallar för.

en jordfelsbrytare mäter "belstningen över jordledningen. finns det belastning här så bryter dan fasen. så om nollan är i kontakt / läcker till jord, så löser den ut. det kan vara en kabel som är trasig o inte är i kontakt med något, men om du komer i kontakt med kabeln & att du komer i kontekt med jord, så är du en ledare o den löser ut. (det är alltså viktigt att karets metall ställning & rörkopplingar är jordare)

en prop löser inte ut om om fasen är hel fram till förbrukaren, men nollan är i kontakt med jordkabeln.


i mitt kina kar var allting korekt kopplat.
 
Rent teoretiskt skulle alltså vattnet inte kunna vara jordat iom att karen ofta är plast och pumpar osv likaså.

Bäst alltså att sitta på jordflätan för att vara säker ;)
 
en kran i plast innehåller vatten. vatten leder strom.
alla vatten lednngar är jordade.
 
Vattnet är inte på hela tiden åtminstone i mitt badkar (som inte har elanslutning dock ;) )(för övrigt tillverkat av plåt), dvs den slingan kan vara bruten.

JFB är inte den helbrägdagörande säkerhetsanordning som många tycks tro utan egentligen en ganska simpel säkerhetsanorndning. Därmed inte sagt att den inte gör någon nytta, men tror man att den "fixar allt" som elektricitet kan åstakomma så har man fel.

För att vara säker måste man undersöka var skyddsjorden tar vägen i plastkaret, möjligheten finns ju att de har kontakt någonstans där vattnet går genom metall. Har sett många "jordade" prylar där skyddsjorden slutar direkt i kopplingsplinten inne i apparaten.
 
ja självklrt måste det vara inkoplat som det ska, för att de ska funka.
På mitt kar var det til omed extra jordkablar dragna till metall konstruktionen under karet.
en jordfelsbrytare gör inga underverk, den kollar bara att jorden inte har kontakt med nolan
 
CarMan skrev:
ja självklrt måste det vara inkoplat som det ska, för att de ska funka.
På mitt kar var det til omed extra jordkablar dragna till metall konstruktionen under karet.
en jordfelsbrytare gör inga underverk, den kollar bara att jorden inte har kontakt med nolan
Det stämmer inte riktigt, en jordfelsbrytare måste inte sitta i ett jordat uttag för att fungera, och en apparat (tex ett badkar)måste inte vara jordat för att jordfelsbrytaren ska fungera heller. Jfb mäter helt enkelt att samma ström passerar över fasen som nollan, om inte så "fattar" brytaren att det finns ett strömläckage, i värsta fall då via en människa eller djur.....
Alltså om du lyckas kortsluta dig själv mellan fas och nolla så löser inte jfb. Men om du nuddar en fas och ström passerar genom dig och vidare till marken, en diskbänk eller i stort sett vad som helst utom nollan så bryter jordfelsbrytaren.
 
OK. tack för den infon
jag viste att den mätta lastenöver jorden, men inte hur den gjorde det.
 
Hej

Jag har tittat på importlagret och funderar på någon av modellerna A407 el A111B..Kommer mestadels bada ensam men är ju bra om man kan få plats två om man trängs lite..samtidigt får det inte vara för stort för att bada ensam i jag är ca 165cm lång..Vilket bör jag satsa på o köpa tycker ni?
Vad har de för bad djup?Skiljer det något särskilt mellan modellerna förutom mått?
 
jag har ett a111b. och om man vill så rymms man två vuxna å 2 barn. jag är själv ganska stor 185cm å 110kg och är jag ensammen i badet kan jag så kan jag få hela kroppen under ytan. det är ett badkar som är billigt och jag kan starkt rekomendera det.
 
Jag har precis fått hem mitt badkar. Det ser jättefint ut. Det är inte
installerat ännu. Jag köpte från PM-hem. Samma pris men 2 års garanti.
Kanske någon krona billigare tom. Kommer inte ihåg.
 
PerPost: Vilken modell köpte du från Pm-hem?

Det är väl de som har utställning o butik o Karlskoga vilket kan vara en födel ju så man kan åka dit o titta..
 
hadah: Okej..kanske blir den modellen du har : a111b onödigt stor för mig då om ni får plats så många i den..badar ju mestadels ensam..ibland 2..man vill ju kunna sitta och ligga bra o inte glida ner för mkt heller och så måste man ju nå till andra sidan med fötterna..men det kanske jag gör som är 165..man vill inte ha för litet o inte onödigt stort heller ju..hm svårt!!..Bad djupet verkar ju vara bra, man vill ju inte att vattnet slutar nedanför axlarna el så när man ligger..
Annars har jag kikat på modellen a108b oxå som är 1350*1350*680..som å andra sidan kanske känns lite liten..

Vad tror ni passar bäst?
Låter karet högt vid bubbel bad?
Hur är massagen?
Hur lång tid tar det att fylla inför bad och fylls det via jetsen?
Känns det stabilt o bra?Går det bra o duscha i det med?
Hoppas du har tid att svara :)
 
Ljudet på massagen är helt ok, tycker jag. Nog bullrar det lite men jag tycker inte att det stör.
Man sjunker ner i badet vrider på massagen och sätter igång radion med någon lungn musik, samt smuttar på ett glas vin,det är livskvalitet.Om du har massagen på max i tio minuter då är du ganska mör efteråt, men effekten går att ställa ner. Badkaret fylls på ca 10-15 minuter via vattenfallet. Jag tycker det är ett stabilt bra och billigt badkar,har haft det i två år nu, och badat mellan 4-5 gånger i veckan Helt utan problem. Om du ska ducha i det så går det ganska bra,duchslangen är inte jättelång så jag måste böja huvudet, men för dig borde det inte vara ett problem.
 
Jo det låter väl inte så högt eftrs det bara är vatten massage på det..
gick tydligen att beställa till med luft massage med kompressor men enligt försäljarna är luft massagen övereklamerad o inte nödvändigt..bara oljud med det menar de.
Tror jag ska satsa på den mindre liknande modellen a108b då det du har känns lite stort för mig..Ang duschen så kan man ju sätta upp en fast vägg dusch med ju typ takdusch då slipper man ju problemet med om slangen är lite kort, då har man två ..det som är lite synd är att man inte kan ha belysningen på om man bara vill ta ett vanligt lugnt tyst bad nån gång..

Ljuset i badet som går i olika färger är det störande jag får en disco känsla när jag tänker på det haha el är det mysigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.