Hej och välkomna!
Glad och Jarro Jag anser Ni r samma i familjen båda har tömt 19.
Kolla vad det kommer att kosta för uppfyllning t ex Berg kross eller leca kulor. Prata med Gösta Hyden eller Hans Bovin. Några av oss måste fylla på. Kommer att variera om det är kryp grund eller platta på mark.

Majarejuan har du tecknat för fiber eller ADSl dvs koppar tråd?

Angående bredband tycker jag att i närmaste framtiden använda mobil bredband där man kan ha även IP telefoni. Tv via boxer. Sen för TELIA och andra komma med erbjudande.

Kunden är kung det tycker jag

mvh
Yeti

TobbeSturefors
Jag vill inte vara elak mot dig, men vill gärna citera " Animal Farm av George Orwell"

"Some animals are different" Stureförs är inte samma som Lambohov.

Mitt råd är att ta mobil bredband och vänta till leverantörer är tvungna att erbjuda bättre pris. I dagens värld är ADSL sämre alternativ än fiber bredband.

Bara för att jag är tidig på jobbet och kollar mina favoritsidor på nätet kan jag lika gärna "rätta" dig Yeti... ;-)
Glad har tomt 18.
Jarre har tomt 19.
Så har jag i alla fall fattat det...

Hoppas ni alla får en härlig fredag!!

/Erika

Yeti skrev:
TobbeSturefors
Jag vill inte vara elak mot dig, men vill gärna citera " Animal Farm av George Orwell"

"Some animals are different" Stureförs är inte samma som Lambohov.

Mitt råd är att ta mobil bredband och vänta till leverantörer är tvungna att erbjuda bättre pris. I dagens värld är ADSL sämre alternativ än fiber bredband.
Vad menar du? På vilket sätt skulle Lambohov vara annorlunda som berättigar en väldigt mycket lägre anslutningskostnad?

Wingbrud skrev:
Bara för att jag är tidig på jobbet och kollar mina favoritsidor på nätet kan jag lika gärna "rätta" dig Yeti... ;-)
Glad har tomt 18.
Jarre har tomt 19.
Så har jag i alla fall fattat det...

Hoppas ni alla får en härlig fredag!!

/Erika

Det stämmer bra det:)

Wingbrud skrev:
Vi har inte skrivit på än, men vi ska göra det!
Vi var väldigt osäkra när vi hade tomt 18, men nu känns det rätt med tomt 3.
Hur gamla är era barn Chabbe och hur bor ni nu?
Hej Wingbrud,

Lite nyfiken eftersom ni tackade nej till tomt nr 18. Får man nyfiket fråga varför? Vi har inte fått reda på hur mycket det behövs fylla, får veta det under nästa vecka. Fick ni reda på det?

Hej Glad,

största anledningen till vi tackade nej var att vi fick tomt 3, vi var dagar från att tacka ja till tomt 18 men fick erbjudande om tomt 3. Vi var osäker in i det sista eftersom det behövdes fylla så mycket men vi skulle ändå ta chansen att bygga eftersom det erbjuds så få centrala kommunala tomter i Linköping.
Vi tog dit 2 oberoende grävare och de kom till ungefär lika slutsats, att det skulle behövas fyllas 2.0-2.2 meter.

Sedan ligger tomten mot bullervallen, vi trodde inte det skulle bli så mycket trädgård kvar men nu när vi sett Majerajuans lösning så ser det bra ut.

Glad:) skrev:
Hej

Vi hade plats nr 54 av totalt 59 ... vilken plats har era vänner och lämnade de intresseanmälan för samtliga tomter?

Jag tror att de hade typ plats 55, 56 eller 57. Vet inte om de hade lämnat in intresseanmälan för samtliga tomter.

Hjärtligt välkomna Jarre och Glad till forumet

Har varit på byggsamråd idag på em med min KA. Vi är i phase 4 nu and still counting.
Kommer och beställa utsättning nästa vecka och sen blir det markarbete. Fick veta att vi måste fylla 1,35 m. Det går bra med bergkross och vi behöver ingen LEKA kulor och pga detta måste vi offra mellan bjälklag av gjuten betong. Då blir det en limträbalk istället.

Fick veta att grundbotten besiktning ingår i priset. och Stadspartner (Gösta Hydén ) ska göra den.

Fick en gratis utblidning om ventilation samt fördel av FTX över frånluftsvarmepump på byggsamrådet idag.

Glad .....om fyllning är mer än 1,4m då behover man kompensations ersättning pga bergkross är tungt Då blir det dyrt..

Glad:) skrev:
Hej och tack för välkommandet....

Hlt förvånad och chockad att vi överhuvudtaget fick en tomt då vi låg bland de sista i kön... Ja vi har nästan bestämt oss för vilket hus det blir.. men inget är påskrivit än... tar gärna emot tips och råd på vad man bör tänka på under "förarbetet" för byggandet:)

Vilken tomt har ni?
Sist jag pratade med Christer så var det 3 tomter kvar...

ha det bra alla nya grannar...
Vi har tomt 10 men vi hade faktiskt tomt nr 18 från början. Jag tror att det är många som tackat nej när dom fått kostnadsförslag på fyllnad av tomten. Vi räknar med att få lägga minst 150 000 på att fylla vår tomt, pengar man gärna lagt på något annat......

Känns som kommunen helt glömt bort att tänka till när man planerade området.

Ha det gott
Hälsningar Lisa

Hello spannmålsgatebyggare och Peab byggare såklart!
Finns det ingen som bygger med peab på andra sidan gatan som läser forumet, skriv gärna i så fall...Vi trivs superbra på spannmålsgatan...vi väntar med spänning på vem som ska börja gräva i leran efter oss, idag har granntomten till vänster från oss satt ut huset....skriver ni här? ser ut som ett vinkel hus med ganska rymliga mått..spännande...En man från Åby fasad..var och knackade på och berättade att han kommer att uppföra huset, ett stenhus.,,skriv gärna några rader här ni som bygger...

Trevlig kväll
hälsar

Mattias och Jennie på Spannmålsgatan

Hej Mattias och Jennie!

Såg idag att erat tomtköp stod med i Linköpingsposten och att er adress är Spannmålsg 31.
Vet ni hur numreringen kommer att vara på den sidan Spannmålsgatan?

När jag åkte förbi imorse på väg till jobbet såg jag att det var full aktivietet på fältet, nu händer det grejer....och ni är mitt i händelsernas centrum.

Ha det gott
Jörgen och Lisa (än så länge Bygdegatan)

fam Dahlqvist skrev:
Hej Mattias och Jennie!

Såg idag att erat tomtköp stod med i Linköpingsposten och att er adress är Spannmålsg 31.
Vet ni hur numreringen kommer att vara på den sidan Spannmålsgatan?

När jag åkte förbi imorse på väg till jobbet såg jag att det var full aktivietet på fältet, nu händer det grejer....och ni är mitt i händelsernas centrum.

Ha det gott
Jörgen och Lisa (än så länge Bygdegatan)
Hej!
Ja det stämmer att vi har 31 som husnummer, men jag vet inte hur det ser ut för er andra, jag fick reda på husnummret av Tekniska Verken första gången, så ett tips kan vara att ringa fjärrvärme- eller vattenavdelningen och fråga. Postnummret är 583 36.

Fyra tomter har har påbörjat markarbetet...Idag kom vi nästan inte ut för Peab reser även radhus precis vid oss nu.

/Mattias

Hej

Nu har vi börjat. Spaden in den 11/11. Grundbottenbesiktning godkänds samma dag. Igår började vi att fylla up efter utsättning.

Jag ser att tomt 4 och 20 har också börjat .

Nån som behöver schaktmassor? Har en hel del på tomten i Sturefors och vi kommer troligtvis vilja bli av med en hel del av dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.