Hej och tack för välkomnandet !

Vårat hus ligger 8 meter från tomtgräns mot nr 7. Så vi har satsat på mer baksida än framsida.

Vi bor på T1 så våra barn går på Tunvalla skolan, vi har tänkt att de ska gå kvar där till att börja med i alla fall. Den lilla går på dagis vid skolan, så det är praktiskt på väg till jobb.

Kul att det verkar vara många barn i familjerna som ska bygga !

Vårt hus ska också bli vitt är det tänkt.

Mattias & Tina.
 
HME och Snowcatie - välkomna till forumet! Kul att vi börjar bli några stycken här!!

Fam Dahlqvist - vi tänkte ha vårt hus grått med röda knutar. Anna-Karin Salovaara hade dock lite farhågor kring våra färgkoder som vi skickat in i samband med bygglovet. Men det är ju inte det lättaste att hitta rätt redan nu. Man vill ju provmåla lite först... Vi har i alla fall fått kontakt med två husägare med de färger vi vill ha. Så koderna blir nog rätt till slut.

Till veckan MÅSTE vi ta tag i byggnadskreditivet... Är ni klara med bank?? Vi var ju runt INNAN bankkrisen... Så det är väl helt andra premisser nu.
 
Hej alla!
Nu har berget äntligen kommit bort från vår tomt...fick betala dyrt men bort måste det ju...Eksjöhus har äntligen satt upp skyltar hos er Eksjöhusbyggare :) Annars inget nytt i leran på spannmålsgatan....
 
Hej alla,

Idag fick vi den glada beskedet om att vi har fått en tomt, nr 18:) och jag är såååå glad...
 
Hej och välkomna!
-Vad roligt för er att ni fått en tomt, vet ni om alla tomter är tagna nu?
-Hur långt har ni kommit i era husplaner, vet ni sedan tidigare vad ni
vill ha för hus?
Mvh fam Dahlqvist
 
Hej och tack för välkommandet....

Hlt förvånad och chockad att vi överhuvudtaget fick en tomt då vi låg bland de sista i kön... Ja vi har nästan bestämt oss för vilket hus det blir.. men inget är påskrivit än... tar gärna emot tips och råd på vad man bör tänka på under "förarbetet" för byggandet:)

Vilken tomt har ni?
Sist jag pratade med Christer så var det 3 tomter kvar...

ha det bra alla nya grannar...
 
chabbe08 skrev:
Hej!

Vi kommer också att bygga på en av tomterna mot Spannmålsgatan. Vi, 2 vuxna och tre barn, har fallit för ett Myresjöhus. Enligt Myresjö så kommer det att dröja ett år till inflyttning, trist. Jag har precis fått hem köpekontraktet från kommunen. I kontraktet under $15 sista stycket stor det ”Grundbottenbesiktning ingår i köpeskillingen under förutsättning att den utförs av Stadspartner.” Är det någon som kan svara på vad grundbottenbesiktning innefattar?

Hej,

nu har jag tagit reda på vad grundbottenbesiktning innebär. De är främt de som ska fylla på tomten som är aktuell (exv platta på mark). En besiktningsman kontrollerar att all matjord, lera och skit har grävts bort innan man fyller tomten med fyllmassa. Detta för att försäkra sig om att huset kommer stå stadigt och inte riskera sättningar i framtiden.

Hittade följande defintion på nätet:
"En grundbottenbesiktning är en besiktning av marken som ska utgöra underlag för grundläggning för att säkerställa att marken besitter de egenskaper som krävs eller som man förväntar sig. Vid avvikelser från det förväntade eller vid annan osäkerhet ska en geotekniker kontaktas för en eventuell geoteknisk undersökning samt för utfärdande av ett
geotekniskt utlåtande."
 
Redigerat:
Hej och välkomna till denna tråd, Glad:) !!

Vilket "könummer" hade ni? Vi känner ett par kompisar som också står i kö, de ligger (som er) bland de sista i kön.
 
Hej på er nybyggare!

Vi byggde för fyra år sedan och bor på Jordbruksgatan.

Läst lite om fiber här i tråden. När vi skulle bygga hade vi kontakt med Utsikt och fick offert men det var hutlösa summor det handlade om och dessutom var inte tillräckligt många intresserade.
Ville bara tala om att vi nog är några stycken som gärna hänger på om det skulle bli fiberdragning. Vi har tomrör i gatan som jag tror ägs av Utsikt eller möjligen Tekninska verken.

Majerajuan:
Ni har god smak! Rött hus med vita knutar. :surprised:)
 
Hej !

Vi har tomt 19 och börjar närma oss beslut angående hus. Vi har 3 barn (F95, F03, F06).

Är det inte så att det ligger rör från Telia (för fiber ?) draget till våra tomter ?
Antar att man har rätt till telefoni och inte drar väl Telia koppartråd längre eller ?

Vi fick in bredband i stugan och Vökby som hade hand om detta tog ca 4000 för allt (material + blåsning av fiber).
Vi behövde själva enbart gräva ned tomrör från gatan till huset.

Har för mig det står något liknande på Telias web sidor, se tex http://www.telia.se/fastighetsagare...=fastighetsagare_villabyggare_prisinformation
Vi måste själva fixa rör från tomtgräns till huset.

Mycket av det som ingår enligt Telia i avgiften är väl redan gjort om det är så att Telia redan har dragit rör till våra tomter.

Har för mig att det fanns ett erbjudande förra året från Telia där man slapp denna avgift. Vi får väl hoppas något liknande kommer igen.
 
Hej!
Välkomna till forumet Glad och Jarre, kul att de flesta tomterna är sålda, så vi inte behöver känna oss så ensamma i leran :)

Jag kan berätta att jag fått offerten från telia... äntligen... 7000 kr + vanlig flyttkostnad, man måste teckna bredband med bindningstid 12 mån. Känns rätt ok även om det är ännu en tråkig kostnad. Det blir ju trots allt enklast med fast lina och fast telefon så vi har tackat ja och väntar nu på att telia ska koppla in fibern.

Hajo: Visst har vi, känns tryggt med ett klassiskt rött hus... :)

/Mattias
 
Använder Telia tärning när de bestämmer vad det ska kosta!? Varför skulle mitt kosta 20.000 kr i Sturefors!? Nästan man är sugen på att vänta några månader och prova igen...
 
Wingbrud skrev:
Hej och välkomna till denna tråd, Glad:) !!

Vilket "könummer" hade ni? Vi känner ett par kompisar som också står i kö, de ligger (som er) bland de sista i kön.

Hej

Vi hade plats nr 54 av totalt 59 ... vilken plats har era vänner och lämnade de intresseanmälan för samtliga tomter?
 
jarre skrev:
Hej !

Vi har tomt 19 och börjar närma oss beslut angående hus. Vi har 3 barn (F95, F03, F06).



Hej,

Då är vi grannar.. vi har tomt nr 18 och vi har ett barn (P06). Har ni bestämt er för husleverantör än? Vi är forfarande i första fasen då man ska ta reda på all fakta... Något ni kan tipsa om som man bör tänka på. Tyvärr ingen tidigare erfarenhet av att bygga hus.. eller bygga överhuvudtaget.. men det en är en resa:)
 
Blir ju lite nyfiken på vad det är för hus det lutar åt för er Glad:surprised:) och Jarre? Kul att det verkar bli en "barnrik" gata!

Det var ju en positiv överraskning att offerten från Telia hamnade på 7000kr Majerajuan. Men man undrar ju, som TobbeSturefors, hur Telias regler ser ut... Hoppas på att vi kastar tärningen rätt när det är vår tur... :)

Det är så roligt när det händer grejer här i vår tråd!!

Erika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.