Hej Mattias o Jennie!
Kul att ni trivs i Lambohov, det gör vi oxå! Var har ni fått förskoleplats till dottern? Vi vet inte om vi ska försöka byta dagis till barnen i samband med flytten... Vi trivs väldigt bra på det nuvarande, men det är kanske omständigt att ta sig till andra sidan av Lambohov när man är stressad på morgonen??
Hoppas att Tempo öppnar igen. Har ingen aning. Vi har närmare till Konsum, så det är där vi handlar allt vi glömde handla på ICA Maxi...

Ett färdigt hus om 2,5 månad... förstår att det känns overkligt. Kommunen måste ju bestämma sig snart!

Erika o David
 
Nu har vi gjort avrop och troligen (förhoppningsvis) inflyttning innan semestern 2009!
Hur går det för er andra?
Var ute och kikade och det byggs för fullt på andra sidan lokalgatan.
Spännande när det börjar hända saker.
 
Hej, vi har precis reserverat tomt 14. Har sex veckor på oss att skicka in svaret till Christer. Var ute en sväng och upptäckte att det är rätt mycket uppfyllningsarbete som behövs. Har ni någon förslag på bästa (billigaste?) entreprenör för markarbete?
Ursäkta om frågan har tagits upp tidigare i detta forum, men vad är kommunens ställning till bullervallen (det verkar ju vara självklart att ljudvallen är byggt av jord utgrävt från tomterna)?
 
Hej!
Det var ett tag sedan vi skrev något om vårt husbygge. Nu äntligen har bygglovet beviljats och vi har haft byggsamråd. På måndag börjar de förhoppningsvis med markarbetet och v 39...! kommer husleveransen...känns fortfarande overkligt. Wingbrud, kul att ni har fått en preliminär tid för inflyttning.

Snowcastle: På vårt byggsamråd berättade de att vissa av tomterna måste fyllas nästan 2 meter, vilket innebär en jättekostnad för fyll...de uppskattade kostnaden till ca 250.000 så det är ju inte så kul + att det tydligen är svårt att få fram så mycket fyllnadsmassor som behövs till tomterna...

Jag vill även passa på att informera om att kommunen var mycket kritisk till vår lösning av uppvärmning med fjärrvärme kopplat till frånluftsvärmepump...de sa att det troligen var det sista huset de beviljade med den lösningen. Så kolla upp med kommunen och husleverantören innan ni beslutar om fjärrvärmelösning....
/Mattias
 
Majerajuan skrev:
Hej!

Jag vill även passa på att informera om att kommunen var mycket kritisk till vår lösning av uppvärmning med fjärrvärme kopplat till frånluftsvärmepump...de sa att det troligen var det sista huset de beviljade med den lösningen. Så kolla upp med kommunen och husleverantören innan ni beslutar om fjärrvärmelösning....
/Mattias
Varför är kommunen negativa till denna lösning? Hur kan kommunen tillåta det för vissa men inte för andra? De brukar ha svårt med sådana beslut...
 
marre493 skrev:
Varför är kommunen negativa till denna lösning? Hur kan kommunen tillåta det för vissa men inte för andra? De brukar ha svårt med sådana beslut...
Kommunen vill att man ska ha ett FTX system och separat värmeväxlare för fjärrvärmen. Jag tycker som dig att det verkar underligt om kommunen verkligen kan bestämma vilken lösning man ska välja, men för att vara på säkra sidan kan det ju vara bra att kontakta kommunen innan det är för sent för någon ändring.
 
Vi har oxå stött på problem när det gäller detta med uppvärmningen.
Vad vi fattat så har Eksjöhus anpassat sina hus i Linköping efter Linköpings kommuns krav på fjärrvärmen. Men när vi hade vårt avrop informerade säljaren oss om att "någon statlig" myndighet (?) hade bestämt att man bara fick använda ett visst kW per m2 och år och då översteg FTX-aggregatet detta med 10kW. Men tydligen ser Linköpings kommun mellan fingrarna eftersom de vill ha FTX-aggregat till fjärrvärmen. Vi är totalförvirrade när det gäller detta och det gjorde inte saken lättare när säljaren kände att inte heller han kunde redogöra för problemet. Nu väntar vi på någon uträkning som någon på Eksjöhus ska göra... Annars måste vi oxå ha en frånluftsvärmepump kopplad till fjärrvärmen, som inte alls har samma kapacitet. Och så kanske inte kommunen då kommer godkänna detta?? Usch så snurrigt det blev nu...


Majerajuan: GRATTIS till beviljat bygglov!! Har ni firat?? :)
 
Ang. kommunens ogillande av frånluftsvärmepump (FVP):
Kommunen ser till konsumentens ekonomi och miljöns bästa när de vill att byggherren väljer bort FVP till förmån till FTX. De värnar alltså om er som bygger, inget krav av ondo.

Boverkets föreskrifter från 2006 kräver att bostäder inte får förbruka mer än 110 kWh/m2,år (söder om dalälven). Om Eksjöhus hävdar att det krävs en FVP istället för FTX för att klara det bygger de hus som är dåligt isolerade och väljer ett FTX-aggregat med usel verkningsgrad. Jag tror dock inte att de gjort någon beräkning, men tycker det är omständligt att välja bort FVP, då den är standard i deras hus...

Med FTX kommer också bättre inomhusklimat, iom att tilluften förvärms och filtreras.

Mitt råd: lyssna på kommunen, de ser till ert bästa!
 
Hej alla Östra Lambohovs byggare!!
Det har varit tyst här länge så jag måste bara berätta att vi hade kontrollbesiktning på vårt hus idag, bara några små fel att fixa innan slutbesiktning den 10 oktober. Ett fönster hade monterats fel i fabriken så det får snickarna fixa i veckan. Flyttlasset går nästa lördag till....Lilla huset på leråkern :)

Om någon behöver sprängsten till fyll eller annat är det bara att komma och hämta...

Vi ses i Östra Lambohov!!

Mattias och Jennie
 
Grattis Mattias o Jennie

Jag hade inte mycket att berätta och därför har jag varit tyst så länge.

Först och främst mina hälsingar till nya grannar, Wingbrud, Majerajuan,chabbe08,kammi11,snowcatie.

Vi ( familjen 2 vuxna 2 barn F01 F96 ) kommer att bygga en arkitektritad lättbetong hus på tomt nr 9.

Mattias o Jennie hur har ni när det gäller Data? Är det telia? ADSL eller fiber?

Det pågår ett intressant tråd i "Linghem/Östergötland någon som ska bygga? "
"Alternativet till Telia är att ansluta sig till stadsnätet som drivs av Utsikt (Dotterbolag till Tekniska Verken (kommunalägt)). I stadsnätet opererar ett antal tjänsteleverantörer för data- och telekommunikation samt tv-distribution. Dvs. nätet är öppet och konkurrensutsatt."
 
Ang Telia och fiberanslutning
Jag har kontaktat telia för att få teleanslutning men hon på kundtjänst kunde inte hitta adressen eller området, hon skulle återkomma. Har dock inte hört något på ca 2 veckor så jag får ringa igen...verkar som om många har problem med att få telefon och bredband på grund av att telia har noll koll.

Jag vet att utsikt har lagt ner rör för fiber i gatan men när jag kontaktade dem i våras sa de att de inte hade några planer på att gå vidare med anslutning. För oss skulle det vara ett bättre alternativ än Telia särskilt eftersom anslutningsavg. verkar vara hög...

Mvh Mattias
 
Hej!

Mattias o Jenny, ert hus är verkligen jättefint! Vi passar ju på att åka förbi därborta titt som tätt. Det är ju synd att ni får vara ensamma därute ett tag. Är det någon mer som är på gång att ha inflytt? Fast dom på "Lantgården" har väl oxå snart inflytt.
Flyttlass om en vecka för er!! Helt otroligt.... :)

Yeti, kul att höra lite från dig igen.

Enligt kommunens hemsida är det 5 tomter kvar. Undrar varför inte fler blivande byggare hittar hit..? :)

För oss har det strulat lite med slutbeställningen till Eksjöhus. Det är inte vi, utan någon nere på Eksjöhus som skrivit i fel. Vilket har gjort att vi skickat den fram och tillbaka ett par gånger. Men nu är det rätt och det är bara att invänta att Eksjöhus ska få iväg bygglovsansökan. Vi får nog tyvärr sikta in oss på inflytt efter semestern... Vi som hade hoppats på före...

Tråkigt bara nu med världsekonomin. Vi är rädda för att vi går med förlust när vi ska sälja vår nuvarande bostad.

Hälsningar Erika
 
Hej!
Vår familj ska bygga ett Eksjöhus(sandhem) på tomt nr 10. Vi har tre barn f-89, f-96,p-99.
Fick bygglovet i fredags efter en hel del diskussioner om husplacering.

Vår tomt ligger mot vallen och vi kommer att ha huset så långt bak som möjligt för att kunna placera största delen av trädgården mot husets framsida, detta för att kunna nyttja eftermiddags/kvällssolen. Detta medför att vi får trädgård mot trädgård med tomt nr 9 så vi hoppas på en hög, tät häck emellan, eller vad säjer du Yeti???. Resan fram tills nu har inte varit helt problemfri då vi har haft heta diskussioner med Eksjöhus angående värme/ventilationssystemet.
Nu väntar vi på prel leveransvecka och hoppas få flytta in till nästa sommar.
 
Hjärtligt välkomna Fam Dahlkvist till forumet och som gränne

Vi fick bygglovet idag på em. Vi är i phase 3 nu and still counting.

Javisst varför inte en hög, tät häck emellan oss (tomt 9 och 10), Inga problem.

Vad säger Ni om Tuja som växer väldigt snabbt, det är en av anledningarna till att de är så populära för många som är i behov av insynsskydd. Dessutom är de vintergröna, vilket ger insynsskydd året om.

Det gäller dock att välja rätt sort till rätt plats. En vanlig sort som heter Brabant blir uppåt tio meter hög, medan en annan vanlig sort, Smaragd blir tre till fem meter hög.

Skicka ett PM så kan vi diskutera vidare
 
Grattis till bygglovet Yeti!
Vi fick idag leveransbesked på vårat hus, v.8 beräknas nedkomsten....
Angående tujan så är det i dom banorna vi själva funderat och hoppats på att våra
nya grannar(ni)skulle föreslå.
Detta bådar ju gott för grannsämjan.....
Hälsningar Jörgen och Lisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.