Jag har bytt TRE kistor som alla påstods vara av den "fungerande" versionen. Den tredje har jag haft i något år nu och den verkar ju funka. Just nu iaf.frohike skrev:
100% av alla kistor ute hos grossist och ÅF har dragits tillbaka 1 gång tidigare.. Man har mer eller mindre fortfarande garanti på dessa kistor trots att dom är minst 5 år gamla. Får säga peppar peppar. Satte in en 2002 i min dörr för att prova se. har bara bytt den 1 gång såhär långt.
Men det bästa av allt är att från början förnäkades att de va några problem
Sen en enu roligare grej är ju att istort sett hela Evo serien har konstruktionsfel som gör att vred kort tid efter montering rappar över om det är monterat på "fel" sida.
Om man inte monterar en 16x8x1,0 bricka mellan medbringare och stoppbricka. Nått man normalt inte gör.
Men det bästa av allt är att från början förnäkades att de va några problem
Sen en enu roligare grej är ju att istort sett hela Evo serien har konstruktionsfel som gör att vred kort tid efter montering rappar över om det är monterat på "fel" sida.
Om man inte monterar en 16x8x1,0 bricka mellan medbringare och stoppbricka. Nått man normalt inte gör.
I det här fallet med Evo serien är det jakten på så billig tillverkning med så billigt material som möjligt. Tar man ett gamalt modullås så är allt i stål. I evo serien är det mesta gjutaluminium och mååånga delar i plast. Gamla lås som underhåls kan mer eller mindre hålla i evigheter vid normal användande.. Ät tveksam att du kommer se ett Evolås hålla mer än 5-6 år. Tyvärr
Ett litet inlägg riktat till JPM och Swetrot! Om vi pratar om inbrottstjuvar som gör spontana inbrott kanske det lönar sig att investera i lås typ assa 2002 där ytterdörren måste låsas upp innefrån. Men om man pratar om ligor som åker runt och gör inbrott i villor för att sedan sälja av godset utomlands eller så. Så avskräcker inte ett sådant lås tjuven ej heller larm avskräcker dessa. Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom! Det signalerar till ligorna att här finns det dyra ting. Det enda som möjligen avskräcker dessa tjuvar är en skylt på dörren med "Här bevakar Hells Angels" eller liknande, det avskräcker säkert småboven också.
Finns det nåt slags centrallås till ett hus?
Betr. Assa 2000 contra 2002 EVO:
Fullt klart är att Assa 2000 håller bättre kvalitet än EVO 2002.
Bortasäkringen krånglar ofta på 2002
Skillnaden mellan låsen låsfunktionsmässigt är att 2000 har kraftig kolv medan 2002 har en klenare hakregel.
Betr. Centrallås:
Det man kan göra, som jag gjort men kostar en del, är att ha ett nyckelsystem med en huvudnyckel och i övrigt systemuppbyggt (för att slippa hela nyckelknippan för alla dörrar på alla hus, hänglås m.m.
Fullt klart är att Assa 2000 håller bättre kvalitet än EVO 2002.
Bortasäkringen krånglar ofta på 2002
Skillnaden mellan låsen låsfunktionsmässigt är att 2000 har kraftig kolv medan 2002 har en klenare hakregel.
Betr. Centrallås:
Det man kan göra, som jag gjort men kostar en del, är att ha ett nyckelsystem med en huvudnyckel och i övrigt systemuppbyggt (för att slippa hela nyckelknippan för alla dörrar på alla hus, hänglås m.m.
Japp, svaret på din fråga är ja...
Vet att det är länge sedan du frågade om detta, men tycker att det är värt att ta upp igen.
Kolla på följande länkar ang. ASSA 2000 evo´s säkerhet...
http://www.youtube.com/watch?v=TKfL2Dywnyk
, tyvärr ser man inte längre bladmåttet och tången då de tvingats censurera lite.
Hur enkelt som helst att öppna, går nästan snabbare än med nyckel. Detta helt utan skador och synlig åverkan, vad säger försäkringsbolagen om detta? "Du har glömt att låsa, ingen försäkring gäller" är ju en gissning, och att sedan ASSA svär sig fri från att städa upp efter sitt misstag...
http://www.assa.se/privat/index.php?show_news_id=13295
...är ju ännu värre.
Vilka andra fabrikat finns det att välja mellan, om man vill byta ut skitkistan mot något annat?
Har i dagsläget monterat på ett brytskydd på dörren. Detta gör ju att det blir lite svårare. Men känns inte riktigt som att jag vill ha ASSA-prylar i mitt hem, när de ändå skiter i sina kunder.
Tråkigt att mitt första inlägg på detta forum är gnäll, men skall man säga något positivt om ASSA så är det väl att de fick mig att regga mig här...
// Peter
Vet att det är länge sedan du frågade om detta, men tycker att det är värt att ta upp igen.
Kolla på följande länkar ang. ASSA 2000 evo´s säkerhet...
http://www.youtube.com/watch?v=TKfL2Dywnyk
, tyvärr ser man inte längre bladmåttet och tången då de tvingats censurera lite.
Hur enkelt som helst att öppna, går nästan snabbare än med nyckel. Detta helt utan skador och synlig åverkan, vad säger försäkringsbolagen om detta? "Du har glömt att låsa, ingen försäkring gäller" är ju en gissning, och att sedan ASSA svär sig fri från att städa upp efter sitt misstag...
http://www.assa.se/privat/index.php?show_news_id=13295
...är ju ännu värre.
Vilka andra fabrikat finns det att välja mellan, om man vill byta ut skitkistan mot något annat?
Har i dagsläget monterat på ett brytskydd på dörren. Detta gör ju att det blir lite svårare. Men känns inte riktigt som att jag vill ha ASSA-prylar i mitt hem, när de ändå skiter i sina kunder.
Tråkigt att mitt första inlägg på detta forum är gnäll, men skall man säga något positivt om ASSA så är det väl att de fick mig att regga mig här...
// Peter
jag skulle också gärna byta bort detta skitelände, men hur vet vi att tex Dorma inte öppnas på samma sätt? Bara för att någon inte lagt upp en film på jotub så betyder det ju inte att det inte går lika lätt där.....Pelk skrev:
Att som assa säga att det inte är något fel på låsen men samtidigt stoppa försäljningen, det är verkligen att skita i egen kalsong. Fyfan.
/Mathias
Vad för Dorma-lås ska man ha då, verkar finnas en miljon olika?
Har precis i dagarna köpt dörrar från "Bordörren". De levrerar sina dörrar med låskista Assa 2002. Är det låskistan som är felkonstruerad eller är själva låset. Ganska dåligt insatt i hur lås fungerar...
Kan någon förklara vilka alternatiav jag har?
Kan någon förklara vilka alternatiav jag har?