23 217 läst · 89 svar
23k läst
89 svar
Renovera gammalt hus med ny tillbyggnad
Köken från Coop och IKEA torde vara av jämförbar standard. Priserna i samma härad. Det kan vara klokt att föredra den leverantör vars butik ni har närmast. När man köper kök fattas nämligen ALLTID ett eller annat beslag, som man tvingas själv hämta i stor brådska.
Fönstersnickerier finns hur många som helst. Jag kan varmt rekommendera TF i Osby - http://www.tfosby.se/
Angående soldattorp upphörde systemet med indelta soldater 1901. Det organiseades efter ett riksdagsbeslut 1682, vid en tidpunkt när Skåne varit svensk provins endast sedan knappt en mansålder. Soldattorp och officersboställen uppfördes periodvis enligt standardritningar.
Fönstersnickerier finns hur många som helst. Jag kan varmt rekommendera TF i Osby - http://www.tfosby.se/
Angående soldattorp upphörde systemet med indelta soldater 1901. Det organiseades efter ett riksdagsbeslut 1682, vid en tidpunkt när Skåne varit svensk provins endast sedan knappt en mansålder. Soldattorp och officersboställen uppfördes periodvis enligt standardritningar.
Hej, tackar för boktipsen! Och råden för den delen.Sommartorparn skrev:En del av dina frågor är svåra att svara på utan att ha en uppfattning om vad det är för ett hus, var det ligger, och hur det ser ut. Soldattorp skriver du. Är det ett litet hus typ skånelänga?
Du kan ha nytta av att läsa:
"Skånelängor : att förstå och bevara ett kulturarv" av Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (inb)
"Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik" av Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (utgivare)
Alternativt namn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-9
Vad gäller spisar så är den klassiska uppvärmningen sättungnar som eldades så att säga från baksidan. Är huset från sekelskiftet så hade man troligtvis järnkaminer i de bebodda rummen.
Är du säker på att huset inte är äldre? Många gamla hus har ett byggnadsår kring sekelskiftet skrivet i handlingarna eftersom fastighetsregistreringen gjordes då, men är i själva verket mycket äldre.
För övrigt fanns det inga "normalmänniskar på landet", utan den skånska landsbygden var ett utpräglat klasssamhälle. Har du ett soldattorp ska du inte renovera det som om det vore ett herresäte.
Det ska enligt vad säljaren ha handlat om ett soldattorp, men det kan ju ha hänt en del med byggnaden sedan dess. Den är av skånelängekarraktär, i 1,5 plan.
Ja men det var ju klumpigt formulerat av mig, men jag menar att det inte handlar om en storbonde med ett gods utan en småbonde, det måste ju ha funnits. Eller så var det kanske 2 soldater? En mycket slarvig höftning (har ingen ordentlig ritning) av storleken på den gamla delen är nog att den är omkring 7 x 20 m. Inbillar mig att det är lite större än en fattigare familj skulle ha råd med. Grannfastigheterna är ett lika stort hus som är delat på 2 boenden, och det ser inte ut som det är så fel..
Iallafall nu, om vi ska kamoflera den nya delen så kommer det inte vara en byggnad för en fattig en. Alltså, även detta ställer ju till det. . Och att jag ska bygga ett litet stall till. Byggnaden får kanske göra en liten klassresa trots allt .
/U
Tack för ännu fler bra tips och länken, ska kolla upp den. Vi bor bra till det för både Coop och Ikea så det kommer att bli en av dem.billy_baver skrev:Köken från Coop och IKEA torde vara av jämförbar standard. Priserna i samma härad. Det kan vara klokt att föredra den leverantör vars butik ni har närmast. När man köper kök fattas nämligen ALLTID ett eller annat beslag, som man tvingas själv hämta i stor brådska.
Fönstersnickerier finns hur många som helst. Jag kan varmt rekommendera TF i Osby - [länk]
Standardritningar på soldattorp och bilder på dessa, kan mna få tag i dem, eller iallafall titta på dem? Det handlar som sagt om ett stenhus av något slag, det hade varit jättespännande om man kunde hitta en standardritning!
/U
Jo, det finns både kök och bad, huset används nu. Dessa sattes in vid den stora renoveringen. Dessa måste dock bytas, och vi hade tänkt att det skulle vara bytt innan vi flyttar in, just eftersom vi vet att det inte finns något att spara på. Många 60-tals kök är fina, men detta vill vi inte är inte ett av dem.-MH- skrev:
/U
När jag tittar på soldattorp på nätet verkar de vara betydligt mycket mindre än det som finns angivet. Det fanns visst också en slags torp för soldater med häst. Hur såg dessa torp ut? Var stallet sammanbyggt med bostaden?
/U
/U
Måste och måste, våra badrum från 60-talet tänkte vi också fixa till när vi köpte huset (8 år sedan...), men de hänger med fortfarande.Pastejja skrev:Jo, det finns både kök och bad, huset används nu. Dessa sattes in vid den stora renoveringen. Dessa måste dock bytas, och vi hade tänkt att det skulle vara bytt innan vi flyttar in, just eftersom vi vet att det inte finns något att spara på. Många 60-tals kök är fina, men detta vill vi inte är inte ett av dem.
/U
Vad som är "desperat behov" innan inflyttning ,det vänjer man sig snabbt vid. Jag vill se bilder!
Eftersom vi inte flyttat in än så har jag inga bilder på köket . Det är klart, vad som anses vara deperat eller inte är ju upp till var och en att bedömma. De som bor där kan ju använda det så det är ju inte värre än så, men sedan gör det inget om man känner att man har lust att använda det och att vara där. Jag vill gärna ha ett kök jag trivs i eftersom jag är ganska huslig av mig.-MH- skrev:
/U
Då kommer jag med ännu ett boktips:Pastejja skrev:Tack för ännu fler bra tips och länken, ska kolla upp den. Vi bor bra till det för både Coop och Ikea så det kommer att bli en av dem.
Standardritningar på soldattorp och bilder på dessa, kan mna få tag i dem, eller iallafall titta på dem? Det handlar som sagt om ett stenhus av något slag, det hade varit jättespännande om man kunde hitta en standardritning!
/U
Svenska knektar : indelta soldater, ryttare och båtsmän i krig och fred / Lars Ericson Ericson Wolke, Lars, 1957- (författare)
ISBN 91-89442-52-0
Ny, utök. utg.
Lund : Historiska media, 2002
Där finns många bra tips om hur man hittar information om soldater och soldattorp.
Vad gäller standardritning så är det en sanning med modifikation. I begynnelsen fanns regler om minsta höjd och bredd, antal fönster etc. Någon enhetlig modell för hela landets soldattorp fanns inte, utan torpen byggdes i enlighet med lokal byggnadstradition utifrån dom minimi-krav som fastställts. Oftast en enkel timmerstuga med ett rum och kammare/förråd och ekonomibyggnader. I Skåne var det väl mestadels lerhus och enligt den lokala byggnadsstraditionen var ladugården ibland ihopabyggd med bostaden.
Någon gång i mitten på 1800-talet ändrades reglerna och soldattorpen blev större. De kunde ha ett extra rum och en övervåning. Just i skåne var det inte heller alltid så att soldaten fick ett torp att bo och bruka som tjänsteförmån, utan många gånger var soldaten inhyst hos någon bonde. Ja, detta är ungefär vad jag minns fritt ur minnet ur Ericsons bok, vilken jag varmt rekommenderar.
Ett tips är också att gå in på lantmäteriets webplats och titta på deras historiska kartor. Då kan du se hur länge det har funnits ett hus på platsen.
Redigerat:
Riksarkivet förvarar äldre militära handlingar. När du vet till vilket regemente som soldaten på ditt torp hörde kan du enkelt begära fram protokoll från regelbunden syneförrättning. Där kan du läsa till och med vilka reparationer som utförts och i vilket skick byggnaderna befann sig år efter år.
Standardritningar är inte lika lätta att koppla till respektive byggnad. Men du kan ge uppdraget till riksarkivets forskare mot en ganska blygsam avgift.
En genväg är ofta att först som sist kontakta traktens hembygdsförening. Våra torp är ett populärt forskartema.
Standardritningar är inte lika lätta att koppla till respektive byggnad. Men du kan ge uppdraget till riksarkivets forskare mot en ganska blygsam avgift.
En genväg är ofta att först som sist kontakta traktens hembygdsförening. Våra torp är ett populärt forskartema.
Redigerat:
Lantmäteriets karta vill inte alls med mig, den får bara fram en akt från Kågeröd vilket är helt fel socken. Samma akt på alla länkar så jag gissar att det är ett tillfälligt fel. Återkommer om jag får fler svar. Tackar för tipsen så länge!
Finns dessa böcker att låna på biblioteket?
/U
Finns dessa böcker att låna på biblioteket?
/U
Hej, allihop!
Jag har varit på detta forum som besökare nästan dagligen sedan 2005 men aldrig direkt känt behovet av att delta aktivt. Detta med soldattorp är dock så inressant att jag helt enkelt inte kan låta bli att posta. Första inlägget alltså!
Vi bor själv i ett gammalt soldattorp i Skåne som, enligt olika uppgifter, skall vara uppfört på nuvarande plats antingen 1813 eller på 1830-talet då byn där huset låg tidigare skiftades. På lantmäteriets kartor från 1811 finns inget hus på platsen medans det på kartor från 1850-talet finns med. När huset uppfördes på sin ursprungliga plats vet jag inte.
Att soldattorpens utförande varierade och uppfördes i enlighet med lokal byggtradition är detta hus ett levande vittnesbörd för. Korsvirkestimran är i ek, förutom lejden som är i fur. Facken består av lera på stakar armerade med halm. Taket var självklart täckt med halm. Bostadslängan mäter ungefär 12 X 5,5 meter medans stallängan mäter ungefär 11 x 4,5 meter. De var inte hopbyggda. Vindarna var inte inredda utan utnyttjades som förråd och magasin. Det fanns också en liten luda i söder. Bostadshuset ligger, också enligt gängse mönster, i öst-västlig riktning. Till husarens torp hörde knappt 18 000 kvadratmeter mark att odla och livnära sig på. Tidigare fanns det också ytterligare ett husartorp som låg under samma rotegård. Detta är dock borta sedan länge.
På bilden nedan av en gåramålning kan man se hur gården såg ut 1946. Då var väggarna panelklädda, något som antagligen skedde åren kring sekelskiftet. Idag är panelen borta.
Hoppas att trådskaparen ursäktar denna lilla utvikning om vårt gamla husartorp. Ville bara illustrera just hur soldattorpens utförande kunde variera och följa den lokala byggnadstraditionen. Vill också rekommendera föreningen Skånska Gårdar. Gå med!
Jag har varit på detta forum som besökare nästan dagligen sedan 2005 men aldrig direkt känt behovet av att delta aktivt. Detta med soldattorp är dock så inressant att jag helt enkelt inte kan låta bli att posta. Första inlägget alltså!
Vi bor själv i ett gammalt soldattorp i Skåne som, enligt olika uppgifter, skall vara uppfört på nuvarande plats antingen 1813 eller på 1830-talet då byn där huset låg tidigare skiftades. På lantmäteriets kartor från 1811 finns inget hus på platsen medans det på kartor från 1850-talet finns med. När huset uppfördes på sin ursprungliga plats vet jag inte.
Att soldattorpens utförande varierade och uppfördes i enlighet med lokal byggtradition är detta hus ett levande vittnesbörd för. Korsvirkestimran är i ek, förutom lejden som är i fur. Facken består av lera på stakar armerade med halm. Taket var självklart täckt med halm. Bostadslängan mäter ungefär 12 X 5,5 meter medans stallängan mäter ungefär 11 x 4,5 meter. De var inte hopbyggda. Vindarna var inte inredda utan utnyttjades som förråd och magasin. Det fanns också en liten luda i söder. Bostadshuset ligger, också enligt gängse mönster, i öst-västlig riktning. Till husarens torp hörde knappt 18 000 kvadratmeter mark att odla och livnära sig på. Tidigare fanns det också ytterligare ett husartorp som låg under samma rotegård. Detta är dock borta sedan länge.
På bilden nedan av en gåramålning kan man se hur gården såg ut 1946. Då var väggarna panelklädda, något som antagligen skedde åren kring sekelskiftet. Idag är panelen borta.
Hoppas att trådskaparen ursäktar denna lilla utvikning om vårt gamla husartorp. Ville bara illustrera just hur soldattorpens utförande kunde variera och följa den lokala byggnadstraditionen. Vill också rekommendera föreningen Skånska Gårdar. Gå med!
Med risk för att verka väldigt dryg, så vill jag påstå att renoveringsbehovet inte är desperat om huset är fullt beboligt och friskt. Att du sedan känner ett eget behov av att snabbt förändra är en annan sak. Anledningen till att jag reagerar på ordvalet är att det är väldigt svårt att föra en diskussion om man inte vet vad som egentligen diskuteras. Ett desperat renoveringsbehov innebär för mig att standarden inte alls motsvarar ett permanentboende och/eller att huset är i kraftigt förfall. Ett läckande tak tex bör man åtgärda omgående, utedass vill man kanske inte leva med mitt i vintern. Jag inser att det är min tolkning, men jag misstänker att jag inte är ensam.Pastejja skrev:Eftersom vi inte flyttat in än så har jag inga bilder på köket . Det är klart, vad som anses vara deperat eller inte är ju upp till var och en att bedömma. De som bor där kan ju använda det så det är ju inte värre än så, men sedan gör det inget om man känner att man har lust att använda det och att vara där. Jag vill gärna ha ett kök jag trivs i eftersom jag är ganska huslig av mig.
/U
Så vad är det du vill göra för egen trivsel och vad måste göras för husets väl och ve? Det kan vara bra att hålla isär de två för tydlighetens skull.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Karakorum: Nej, håller med dig där - jag kanske till och med vill dra det ännu längre. Jag ser inte något desperat renoveringsbehov i vårt hus som definitivt inte har permanentbostadsstandard men är relativt friskt.