Pastejja skrev:
Sedan kanake det beror på vad man gör för ändingar, handlar det om större ändringar av planlösning eller handlar det om att tapetsera en vägg utan helig tapet? Vissa ändringar anser jag att man kan ta lättare på än andra. Ful tapet kan tapetseras över två dagar senare.
Visst är det så! Och om man utgår från att sextiotalsköket inte är önskvärt och/eller möjligt att bevara, och det är ju den bedömning ni gör, och om ni ersätter det med ett rätt enkelt IKEA-kök, så är det ju inget som hindrar att ni senare ersätter det med t ex ett platsbyggt sekelskifteskök om ni skulle få lust med det (och tycka att det är värt det).

Ang. stilen på tillbyggnaden: Trakten där vi bor är full av tillbyggda hus (yngre än ert, mest 1910-, 20- och 30-tal) och de som jag tycker ser riktigt lyckade ut tillhör två huvudtyper. Dels de där man har ansträngt sig riktigt för att matcha originalhuset över hela linjen - byggnadssätt, proportioner och detaljutformning. Dels de, och de är färre, där man har har brutit riktigt brutalt och ärligt - t ex en fint restaurerad trävilla med en tillbyggnad av glas och stål på baksidan, det tycker jag är coolt.
De som är mer tveksamma i mina ögon, och de är rätt många, är de där vacklande mellantingen. Ett tjugotalshus med mansardtak, lockläktpanel och källare med hög sockel, tillbyggt med en (å ena sidan) åttakantig rotunda på torpargrund som har (å andra sidan) lockläktpanel och tegeltak...hm?
Jag menar att om er tillbyggnad ska smälta in eller bryta av, det beror kanske på vad den har för förutsättningar. Om den till form och byggnadssätt avviker väldigt från originaldelen blir det kanske bara konstigt att försöka få den att smälta in. Om den å andra sidan...ja, du fattar. Jag kan inte själv säga vilket eftersom jag inte har sett den.
Att man har fått göra en sån tillbyggnad är inte ägnat att förvåna. Byggnadsnämnderna har i många tider varit mycket mer släpphänta och mindre byggnadsvårdssinnade än idag. En sån om- och tillbyggnad som gjordes på vårt hus, det skulle man aldrig få bygglov för nu i det området.
Jag vet att om man har ett sånt tillbyggt hus och ska renovera det utvändigt nu, så ser vårt stadsbyggnadskontor gärna att man gör det på ett sånt sätt att man understryker vad som är original och vad som är tillbyggnad.

Ang. golv: Vi lade faktiskt klinker i vårt nya kök, som vi byggde i tillbyggnaden. Men klinker är annars svårt att få att passa in i en äldre lantlig stil, om det nu är någonting i den vägen som ni vill ha. Dessutom blir det förmodligen en väldig massa underarbete eftersom gamla träbjälklag vanligen är både för glesa och för ojämna för klinker. Och, som sagt, det är knappast billigare än ett massivt trägolv.
 
konichiwa girl skrev:
Aha, då förstår jag. Men varför fanns det inget bevarandevärde i den befintliga byggnaden? Vårt hus är faktiskt utpekat som särskilt bevaransvärt och hur det har gått till har jag lite svårt att förstå ibland. Men det är liksom bara det. Äldsta huset i byn och det står upp, ungefär.

Nu ska du veta att jag tackade gudarna för att min man är en lika stor detaljnörd som jag är. ;) Vi kikar faktiskt på gammalt golv att lägga in också och det är kanske ett alternativ för er? De brukar inte kosta så mycket. Men är det verkligen så dyrt med massivt golv? Golvtillverkaren vi ska använda oss av (Baseco, lokalt och allt) har priser mellan 200 och 800 kronor och det är ju jämförbart med vilket klinker som helst. Annars finns ju alternativet lamellgolv eller stavlimmade golv.
Jag vet inte egentligen, kan man få det till ett bra pris är plank absolut ett riktigt intressant alternativ. Tyvärr tror jag inte vi kan få in det i köket om det ska mönstermålas.. men i resten av huset hade det varit bra. Nu ät det ganska många kvadratmeter totalt, men om man tar ett plan åt gången så kan det ju gå. Jag ska kolla Baseco..
/U
 
Det visade sig faktiskt att Byggmax har furuplankor (naturella ;)) väldans billigt, har redan konfererat med mannen om det så det är inte omöjligt att det blir målat trägolv i köket, men det blir inte mönstermålat (än, men vem vet, det kan kanske bli..)
ska skissa vidare på huset, det är bra med lunchraster till sådant..
/U
 
Livet går snabbt. Och egentligen hur allvarligt är det me vårt kök/bad, egentligen? Vi ska inte riva något hus, vi ska bara flytta in och anpasa det efter oss. I världshistorien är detta inte ens piss i Atlanten men för oss är detta stort och något vi drömt om länge men inte haft möjlighet förrän nu. Det är mycket som ska stämma innan alla pusselbitar är på plats. Och vad skulle hända om vi om 4 år skulle inse att vi har för många skåp i köket, eller om det hade varit snyggare om vi valt ikeas vita skåpsluckor istället för de grå? Eller tänk om vi skulle valt att ha en annan kakel än den vi valde? Hur man än vänder och vrider sig har man rumpan bak, och så länge man är överbevisad om att det är rätt väg man går så är det väl bara att knata på i den riktningen. Det värsta som kan hända är att det var fel men då fick man sett något på vägen, och kanske lärt sig något. Annars kan man ju sätta sig ner och vänta på en buss som kanske kommer, men ingen vet när.
/U

Nej för min del är ert kök inte det minsta viktigt, kör på bara.
 
Mitt snabbt skrivna inlägg blev nog både otydligt och låter när jag läser det igen som ironiskt eller som att ni skulle behöva någon annans klartecken för att byta kök... Inte alls vad jag menar. Bortse från det bara!

Vad jag menade var bara att efter att läst alla dina svar på forumet verkar ni ha en klar bild framför er hur ni vill ha det och då är det bara att köra igång. Självklart kan man ändra lite i efterhand om man upptäcker nya behov istället för att vänta och se. Mitt tidigare tips var mest baserat på mitt eget sätt att förhålla mig till byggnadsvård och husägande där jag njuter av vägen till det färdiga resultat och därav kanske förhalar det hela lite extra av rädsla att det roliga skall ta slut:)

Angående trägolv har jag också kollat på byggmax trägolv, personligen gillade jag inte att kanterna var fasade mot spånten men det är ju en smaksak. Jag beställde istället golv från ett lokalt sågverk och det blev inte mycket dyrare det heller.
 
Pastejja skrev:
Lantmäteriets karta vill inte alls med mig, den får bara fram en akt från Kågeröd vilket är helt fel socken. Samma akt på alla länkar så jag gissar att det är ett tillfälligt fel. Återkommer om jag får fler svar. Tackar för tipsen så länge!

Finns dessa böcker att låna på biblioteket?
/U
Laddade du ner det speciella tilläggsprogrammet som man behöver till sin browser för att läsa kartorna?

Jag har själv nu för första gången letat kartor i denna databas och håller med om att det inte är enkelt. När jag söker på ortnamn får jag meddelandet att det finns för många träffar, snävar jag in genom att markera ett område på kartan får jag resultat från en annan församling. Det måste finnas någon bugg i databasen! Genom att söka på församlingens namn under "avancerad sökning" och snäva in på vissa årtal fick jag fram akter från rätt församling. Där hittade jag också en kronologisk förteckning över alla lantmäteriets akter från den socknen, och därigenom kunde jag få fram aktnumret på dom akter som rörde min by. Sedan var det bara att söka efter aktnumret och gå igenom karta efter karta.

Hittade massor, mycket som inte var relevant, men en del ganska svårtolkat. På dom riktigt gamla kartorna känner man inte alls igen var man är eftersom ägogränser och vägar har dragits om........ Ja, detta är något som man måste ha en del tid och tålamod med, men det är väldigt spännande.

Alla böcker jag nämde går att beställa via ditt lokala bibliotek. Där kanske du också kan få tips om skrifter med ännu mera lokal anknytning.

Lycka till med ert hus!
 
Redigerat:
Har du möjlighet så gör personligen ett besök på Lantmäteriet på Davidshallsgatan i Malmö. Vi var där för några år sedan och personalen var mycket tillmötesgående och hjälpsam. Det är verkligen en speciell känsla att veckla ut kartor med ett par hundra år på nacken!

Ett annat tips är att kontakta Etnologiska Institutionen i Lund. Vi hittade en akt om vårt eget hus, innehållande tre fotografier och en kort beskrivning av byggnaderna. Institutionen hade gjort en byggnadsinventering i vår socken på 1970-talet.
 
aof skrev:
Mitt snabbt skrivna inlägg blev nog både otydligt och låter när jag läser det igen som ironiskt eller som att ni skulle behöva någon annans klartecken för att byta kök... Inte alls vad jag menar. Bortse från det bara!

Vad jag menade var bara att efter att läst alla dina svar på forumet verkar ni ha en klar bild framför er hur ni vill ha det och då är det bara att köra igång. Självklart kan man ändra lite i efterhand om man upptäcker nya behov istället för att vänta och se. Mitt tidigare tips var mest baserat på mitt eget sätt att förhålla mig till byggnadsvård och husägande där jag njuter av vägen till det färdiga resultat och därav kanske förhalar det hela lite extra av rädsla att det roliga skall ta slut:)

Angående trägolv har jag också kollat på byggmax trägolv, personligen gillade jag inte att kanterna var fasade mot spånten men det är ju en smaksak. Jag beställde istället golv från ett lokalt sågverk och det blev inte mycket dyrare det heller.
Puh.. tillbaka i verkligheten, fotografen skulle fota lägenheten inför försäljningen och mäklare och allt vad som händer nu, det går jättesnabbt nu. Allting.. Säljaren hade visst också hittat ett hus redan, så.. ojoj, nu blev det nervöst.

Vi har väl inte direkt en helt klar bild på vart vi kommer att hamna till slut, men jag tror vi har ganska bra koll på vad som kan göras just nu utan att sätta allt för stora käppar i hjulet senare. Visst är det resan som är det spännande, slutresultatet kunde kanske blivit "perfekt" med ett nytt hus, men jag önskar mig lite historia och årsringar.

Har spånat vidare på vad som kan vara galet med fasaden och kommit fram till att det nog varit ett parhus, eller en delad byggnad med 2 entréer. Det borde vara helt symetriskt om jag spegelvände den delen som ser ut att vara mest "original", och passar in det i hålen där fönsterna sitter. Säljaren sa att det funnits en murstock till som försvunnit i "den stora renoveringen". Grannhuset är ett parhus, och som sagt, på planen har de samma proportioner.

Trist med golvet från t¨rämax, har inte hunnit titta på det än, tackar för tipset om att kolla med ett lokalt snickeri. Det känns ju som om det skulle bli mycket dyrare (inget barnarbete och inga oanständiga arbetsförhållande BORDE ju höja priserna? ;))

Och du.. jag tror aldrig att det roliga kommer att ta slut, då är det bara att börja fixa det man fixade först... så har det varit i de husen vi bott i tidigare ;).

/U
 
Sommartorparn skrev:
Laddade du ner det speciella tilläggsprogrammet som man behöver till sin browser för att läsa kartorna?

Jag har själv nu för första gången letat kartor i denna databas och håller med om att det inte är enkelt. När jag söker på ortnamn får jag meddelandet att det finns för många träffar, snävar jag in genom att markera ett område på kartan får jag resultat från en annan församling. Det måste finnas någon bugg i databasen! Genom att söka på församlingens namn under "avancerad sökning" och snäva in på vissa årtal fick jag fram akter från rätt församling. Där hittade jag också en kronologisk förteckning över alla lantmäteriets akter från den socknen, och därigenom kunde jag få fram aktnumret på dom akter som rörde min by. Sedan var det bara att söka efter aktnumret och gå igenom karta efter karta.

Hittade massor, mycket som inte var relevant, men en del ganska svårtolkat. På dom riktigt gamla kartorna känner man inte alls igen var man är eftersom ägogränser och vägar har dragits om........ Ja, detta är något som man måste ha en del tid och tålamod med, men det är väldigt spännande.

Alla böcker jag nämde går att beställa via ditt lokala bibliotek. Där kanske du också kan få tips om skrifter med ännu mera lokal anknytning.

Lycka till med ert hus!
Tack kför lyckönskningen, det är egentligen helt galet. Hus..
Jo men det var inga problem att öppna karterna jag är nog bara helt talanglös när det gäller att söka. det finns 2 byar som nästan sitter ihop varav den ene, där vårt hus ligger delas på mitten i 2 kommuner. Den där andre byn lyckas jag hitta en hel del om, men om denna har det inte alls gått lika bra. Synd för den andre byn har verkligen spännande material att rota i. Knappt 1,5 km bort liggerdet så det är ju lite lustigt att jag inte hittar något om vår by som bör vara samtida.
Visst är det svårt att hitta rätt bland kartorna, de 2 byarna som ligger granne med varandra ser faltiskt ganska lika ut uppifrån så det var ett tag jag trodde jag hittat rätt tills jag jämförde med luftfoto. Det verkar finnas en hel del skrivet om vår by, men eftersom det inte finns så många kartor med så är det inte så lätt att förstå vem de pratar om. Det hade underlättat om man vetat ägaren eller något.
Bilioteket låter absolut som en bra idé. Ska bege mig dit en dag innan jag spricker av nyfikenhet.
/U
 
Bjarne Petersen skrev:
Har du möjlighet så gör personligen ett besök på Lantmäteriet på Davidshallsgatan i Malmö. Vi var där för några år sedan och personalen var mycket tillmötesgående och hjälpsam. Det är verkligen en speciell känsla att veckla ut kartor med ett par hundra år på nacken!

Ett annat tips är att kontakta Etnologiska Institutionen i Lund. Vi hittade en akt om vårt eget hus, innehållande tre fotografier och en kort beskrivning av byggnaderna. Institutionen hade gjort en byggnadsinventering i vår socken på 1970-talet.
Jasså ligger det på Davidshall? Så praktiskt, det hade jag missat. Det kommer garanterat bli ett besök dit! Tack för tipset, tackar också för tipset om Etnologiska Institutionen i Lund. Ska se vad det kan vara, har aldrig hört talas om det.
/U
 
"Trist med golvet från t¨rämax, har inte hunnit titta på det än, tackar för tipset om att kolla med ett lokalt snickeri. Det känns ju som om det skulle bli mycket dyrare (inget barnarbete och inga oanständiga arbetsförhållande BORDE ju höja priserna? )"

Tror inte att det är så mycket barnarbete inblandat så länge du håller dig till svenska träslag åtminstånde...;) Fördelen med att beställa från en mindre såg är att du kan hoppa över en mellanhand d.v.s byggvaruhandeln. Jag har beställt panel från en mindre såg som kostade mindre en vad en liknande standardpanel kostade hos byggvaruhandeln (förmodligen samma pris som de hade som inköpspris).

Sen är det säkert en rejäl spännvid i kvalitet även hos småsågarna så referenser är alltid bra! Kolla med någon byggnadsvårdare i närheten om tips.
 
Du kan ju bolla ditt kök med oss härinne så kan vi lära dig av våra misstag. Min historia är mycket lik Sophies.
En hel del dumheter blev i farten, även om vi faktiskt bodde med vårt spånkök i ett år... Kvaliteten på takvirket, skarvingen av golvet, etc etc... ;)
 
Pastejja skrev:
Tack kför lyckönskningen, det är egentligen helt galet. Hus..
Jo men det var inga problem att öppna karterna jag är nog bara helt talanglös när det gäller att söka. det finns 2 byar som nästan sitter ihop varav den ene, där vårt hus ligger delas på mitten i 2 kommuner. Den där andre byn lyckas jag hitta en hel del om, men om denna har det inte alls gått lika bra. Synd för den andre byn har verkligen spännande material att rota i. Knappt 1,5 km bort liggerdet så det är ju lite lustigt att jag inte hittar något om vår by som bör vara samtida.
Visst är det svårt att hitta rätt bland kartorna, de 2 byarna som ligger granne med varandra ser faltiskt ganska lika ut uppifrån så det var ett tag jag trodde jag hittat rätt tills jag jämförde med luftfoto. Det verkar finnas en hel del skrivet om vår by, men eftersom det inte finns så många kartor med så är det inte så lätt att förstå vem de pratar om. Det hade underlättat om man vetat ägaren eller något.
Bilioteket låter absolut som en bra idé. Ska bege mig dit en dag innan jag spricker av nyfikenhet.
/U
OK, då har du i alla fall hittat en del.....
Det är rätt tålamodskrävande, men har man tur kan man i lantmäteriets arkiv hitta protokoll från enskiftet eller från en lantmäteriförrättning. Då ingår förutom kartan även fullständig förteckning över de olika hushållen som berors. Sedan finns det folkräkningsuppgifter och husförhörslängder där man kan hitta namnen på alla personer som ingår i hushållet.

Armén har förteckning över sina soldater och soldattorp, men det är inte alltid lätt att koppla ihop en viss soldat med ett visst torp på kartan.I armen har soldaten och torpet ett nummer och ett namn efter roten. Rotenamnet kan ibland vara efter en stor gård och då är det lätt att hitta, men ibland är går rote-namnet inte att hitta på den geografiska kartan. Ibland är det enklaste sättet att fråga gamla människor i trakten om det vet vilket regemente ett visst soldattorp tillhörde och om de vet vad soldaten hette.

Jag sitter just o tittar på gamla Skåne-kartor för egen del. Om du vill PM:a mig med uppgifter om Län, Kommun, Socken, By, och om du vet vilket regemente din soldat tillhörde, så ska jag se om jag hittar något som kan föra dig vidare.
 
Hej,

Vad roligt att ni tar er tid och funderar över hur ni ska gå tillväga när ni ska renovera erat sekelskifteshus! För mig är eftertanke AO i byggnadsvård. Att tänka till, känna sig för och leta information och inspriation är nyckeln till en lyckosam varsam renovering.

Jag skrev precis en kommentar till Bygga hus fina artikel "Renovera hus från sekelskiftet" (se länk: https://www.byggahus.se/renovera/renovera-hus-sekelskiftet#comment-96). Där påtalar jag de stora lokala skillnaderna just för hus byggda runt sekelskiftet. Jag som bor i Uppland har svårt att ge råd ang. erat hus som finns i Skåne. Kanske är våra hus byggda på liknande sätt som vårat sekelskifteshus, men skillnaderna kan oftast vara stora.

För mer information kring hur vi har gått tillväga vid renovering och tillbyggnationer (i flera steg) av vårat sekelskiftes hus, gå gärna in på min blogg http://smalltownstyle.blogg.se/

Lycka till och kom gärna med frågor. Jag svarar gärna, sekelskifte ligger mig varmt om hjärtat :)

Med vänliga hälsningar
Sara Small Town

http://smalltownstyle.blogg.se/
 
Hej!
Jag tänkte visa hur vi gjorde om vår tillbyggnad. Huset är från 1916 och byggdes till 1990 på ett ganska okänsligt sätt. Vi valde att bygga om tillbyggnaden för att närma oss husets ursprungliga utseende. Ännu återstår en del, bla målning av foder.
 
  • 1950-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mina-dokumentölång13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3908.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.