Snailman
ska kolla på ett hus jag vet har pannorna på det sätt som jag ritat, var ganska soligt när bilderna på det togs, så det syns ej hur det blev under pannorna (skugga)

angående isolering i taket, så är jag lite osäker på det ännu, takstolarnas utformning påverkar ju det en del (åtminstone närmast ytterväggarna på långsidorna) och jag vet inte om jag ska ha skivor eller lösull eller en kombination mellan dessa...
 
Mikael_L
Snailman skrev:
lutar åt att det blir 23*36 3:-49/m för båda, är visst den dimension byggmax har...
beijer har 25*38 3.55:-/m verkar ju samma pris om inte beijers är utan moms?
nå jag ritar in 25*38 i cadden..
Har du ett byggmax väldigt nära dig då eller ...?

Varför jag frågar är att om du ska ha material till ett helt hus så tycker jag du ska fråga om en offert på någon lämplig näraliggande bygghandel eller såg.

Jag bad om offert från närmsta bygghandel, redan vid material omfattande endast friggeboden så kom jag ner till byggmaxpriser för allt virke.
Med körväg på 1,5 mil resp 4 mil så var valet lätt. tycker dessutom att det är trevligt att stödja det lokala näringslivet. :)

Men dimensionerna kan säkert diffa en mm hit eller dit, beroende på vilken såg som leverar virket.
 
Jag använde också kilar och kan rekommendera det. Dock var mitt mått 63 mm breda och 270 mm långa.
 
Dock så rekommenderar inte taktillverkarna att man använder kilar. De hävdar att det ventilerar för dåligt under pannorna med så liten spalt i nederkant. Huruvida det stämmer vet jag dock inte...
 
Snailman
jag ska kolla på ett hus som inte har kilar, men jag tror utseendet beror på taklutningen oxå, sen om taklutningen är låg så kan ju en kil tom göra att det blir bakfall sista biten och det vore ju inte så bra:) jag har förresten 23 graders taklutning...

synd att lindabs cadfigurer kräver registrering och att man är konsult eller nått sånt, nån som försökt registrera sig hos dem? (annars får jag väl rita egna, som med allt annat...)

Ska oxå kolla hur farsan gjorde på sommarstugan, han stoppade dit kilformade brädor som han la uppe på råsponten har jag för mig...

nu har jag ett antal till saker att lösa, var jag ska placera kaminen i förhållande till vägg/tak och takstolar tex. och placering av badrumsmöbler, med hänsyn till att man inte ska ha vattenrör som går upp från golvet och helst inte heller några vattenrör i ytterväggarna (tror det får bli så att vattnet till toan får gå i yttervägg) ska ha pex rör, så de pajar ju inte första gången de skulle råka frysa...:rolleyes:
 
Snailman skrev:
jag ska kolla på ett hus som inte har kilar, men jag tror utseendet beror på taklutningen oxå, sen om taklutningen är låg så kan ju en kil tom göra att det blir bakfall sista biten och det vore ju inte så bra:) jag har förresten 23 graders taklutning...

synd att lindabs cadfigurer kräver registrering och att man är konsult eller nått sånt, nån som försökt registrera sig hos dem? (annars får jag väl rita egna, som med allt annat...)

Ska oxå kolla hur farsan gjorde på sommarstugan, han stoppade dit kilformade brädor som han la uppe på råsponten har jag för mig...

nu har jag ett antal till saker att lösa, var jag ska placera kaminen i förhållande till vägg/tak och takstolar tex. och placering av badrumsmöbler, med hänsyn till att man inte ska ha vattenrör som går upp från golvet och helst inte heller några vattenrör i ytterväggarna (tror det får bli så att vattnet till toan får gå i yttervägg) ska ha pex rör, så de pajar ju inte första gången de skulle råka frysa...:rolleyes:
Jag har inte riktigt förstått risken med att ha PEX i ytterväggarna? Jag har i princip dragit alla mina rör i ytterväggarna och jag väldigt svårt att tro att dem kommer att frysa. Jag har ju över 200 mm isolering bakom. Om det inte räcker så kommer ju hela huset att frysa? :)
 
Snailman
Redigerat:
Snailman skrev:
[länk]

'E. Frysskadesäker montering
Inga vattenrör får placeras i oisolerade utrymmen som t ex krypgrund eller vind.
Inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.'

tja, man kanske ska läsa det som att det är ok om man lägger det innanför isoleringen?
Inte i isolering i golv? Då ska man alltså dra all PEX under platta på mark? Inte i isoleringen mellan första/andra/tredje lagret, som många gör.

Jahopp! Jag tror jag ändå gör som jag gjort.. I värsta fall får jag elda upp huset och börja om från början :)
 
Snailman
Har kollat på ett hus som inte har kil, de hade två fotplåtar, en för att leda ner från pappen i rännan och en för att dölja bärläkten...:)

Det blir inte så tjockt bärlager för grunden, max tillåten utfyllnad i området är 300mm...
 
Snailman
Lite funderingar om avloppet i plattan:)

Det jag funderar på är, man ska ju ha 75mm till golvbrunnarna, då har jag sett att en del kör med röda 110mm grenrör (45 graders) från stammen och sedan en grå 110 till 75 förminskning direkt på grenröret och sedan 75 till golvbrunnen

andra sättet är att sätta ett grått grenrör 110 med en 75mm förgrening (45 graders) och sedan 75 till golvbrunnen

Någon som har någon uppfattning om fördelar nackdelar med ovanstående?

rinkabyrör har ju bara jafo golvbrunnar, tänker ha klinker i badrum, och tvättstuga, är det ok med jafo då eller är det bättre att köpa purus någon annanstans?

tänkte köra med 3384 eller 3308 , skillnaden är priset och hur höga de är, är det någon fördel med den högre? antar den går att kapa så den blir kortare vid behov.

Är det någonstans man bör ha en brunn med extra sidoutlopp? (typ för tvättmaskin etc)

har tänkt att dra avloppet under isoleringen (inte i cellplasten alltså)

har tänkt sätta två 45graders böjar i varandra före brunnarna... (så den inte blir så tvär som med en 90 gradrs böj)

ska avluftningen gå från ett 90 graders grenrör rakt upp? (

Tänkte tjuvstarta med att köpa lite grenrör och krökar och så, så vill gärna ha lite åsikter om ovanstående:)

Är det någon som vet om rinkabys gråa rör är EN 1451 B (tunnväggiga får ej gjutas in) eller EN 1451 BD (tjockväggiga får gjutas in)

sen har jag två bilder på vad jag gissar är alternativa montage av wc-stol... I ena fallet dubbelmuff och i det andra en klosettanslutning ? (vill absolut inte ha en vägghängd wc utan en med golv eller möjligen vägganslutning, men den ska stå på golvet... http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=58
hur bör man göra med detta, och varför...?
 
  • IMGP1430.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1523.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2449.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Snailman skrev:
Lite funderingar om avloppet i plattan:)

Det jag funderar på är, man ska ju ha 75mm till golvbrunnarna, då har jag sett att en del kör med röda 110mm grenrör (45 graders) från stammen och sedan en grå 110 till 75 förminskning direkt på grenröret och sedan 75 till golvbrunnen

andra sättet är att sätta ett grått grenrör 110 med en 75mm förgrening (45 graders) och sedan 75 till golvbrunnen

Någon som har någon uppfattning om fördelar nackdelar med ovanstående?
Priset ??? :confused:

Jag körde med en 110 rör med 75mm 45° sidoanslutning på ett ställe, där det kändes lämpligt. I övrigt gick jag ner i dimension så fort som möjligt.
Jag tror inte det spelar ngn roll.
 
  • avloppsror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
jag kommer nog köra med 110 tills det bara är en gren i trädet kvar...

110 gren plus förminskning kostar 66kr på rinkaby

en grå gren som går direkt till 75 kostar 56 på rinkaby så det skiljer en tia...

problemet blir väl om rinkabys gråa inte duger för markförläggning inom tomtgräns eller ingjutning...

det förenklar ju med 110 om man ska in med avloppskamera eller rensa rören...

men jag har tänkt och följa praxis och då har man 75 mellan grenen och golvbrunnen..
 
Snailman
rinkabys gråa rör kommer från pipelife eller uponor och de har båda den högre klassningen som tillåter ingjutning, sedan har de även rördelar med muffar i alla ändar (krökar och förgreningar) dessa kostar ca 7kr mer än de med en muff mindre, då en dubbelmuff kostar ca 30kr så sparar man in 23 kronor på att köpa de med muffar överallt jämfört med att åstadkomma samma sak med 2 delar (varav en dubbelmuff)

det blev förgreningar som har förminskning direkt till 75
 
Snailman skrev:
Lite funderingar om avloppet i plattan:)

ska avluftningen gå från ett 90 graders grenrör rakt upp?

Det viktigaste med avluftningen är väl att det sitter så långt borta från avloppsanslutningen som möjligt...på avloppsslingan alltstå sen om det går en krokig väg upp till taket spelar nog ingen som helst roll.
 
Tänk sen på att sätta brunnarna på EXAKT rätt höjd så du slipper massa flytspackling i onödan för att få till fallen. De som gjöt min platta sa att rörmokarena va experter på att sätta dom antingen för högt eller för lågt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.