33 010 läst · 83 svar
33k läst
83 svar
Planering av ett Lösvirkeshus
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Här är ett exempel... http://vrthusbygge.blogspot.com/search?updated-min=2007-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2008-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=47
på tex den här bilden ser man hur de brukar göra... http://bp0.blogger.com/_Dv5NZeCR8Ys/RrDT_8x_6XI/AAAAAAAAAEk/FhRJIYqoqbc/s1600-h/CIMG1777.JPG
ser på denna bild att de verkar lägga en extra liggande 45a ovanför fönster och dörrar och även en nedanför fönster
på tex den här bilden ser man hur de brukar göra... http://bp0.blogger.com/_Dv5NZeCR8Ys/RrDT_8x_6XI/AAAAAAAAAEk/FhRJIYqoqbc/s1600-h/CIMG1777.JPG
ser på denna bild att de verkar lägga en extra liggande 45a ovanför fönster och dörrar och även en nedanför fönster
Redigerat:
Ja, det är den jag menar. Det är viktigt att ta ut måttet redan nu för sedan är det för sent att ändra och då har man ingenting att fästa spikläkten i. Då blir det svårt att skruva fast fönsterplåt ovanför fönstret och även se till att det finns något att spika locken i.
Hej.. Nu orkade jag inte läsa igenom varenda svar, men jag reagerade på 150 mm makadam. Är det det enda du ska ha under plattan? Inget bärlager?
Jag grävde bort all lera och löst jord. Så bärlagret varier mellan 30 - 90 cm. Vet inte om det är nödvändigt för alla byggen, men det känns skönt att veta vad huset står på.. och att det dessutom är samma typ av material under hela plattan.Snailman skrev:
Det beror nog på vad du ska ha för innertak.? Panel, gips, eller spån är tre vanlig förekommande material i alla möjliga strukturer och former.
Själv valde jag cc 300, så slipper jag anpassa material efter gles.
Redigerat:
Jag valde alternativ 1. Tyckte det blev enklast och dessutom snyggt på utsidan. Bra att gaveln livar eftersom jag satte en midjeplåt runt hela huset.Snailman skrev:Var ska jag sätta första takstolen? (så jag har något att spika glespanelen i)
1. innanför gavelns 195 reglar, och sätta upp glespanelen innan inre liggande 45 an och gipsen?
2. innanför den inre liggande 45 regeln? (så jag har något att spika glespanelen i) med denna metod kan jag göra väggarna färdiga innan glespanelen
Dörrarna på samma som fönster. Jag hade dock en smyg runt alla fönster och dörrar. I ditt fall skulle smygen vara 28 mm (samma som läkt).Snailman skrev:
Jag satte 45 i liv med ytterkant, sedan får läkt och panel hamna utanför. 25 mm läkt (liggande), 16 mm panel (stående).Snailman skrev:seden fundrar jag på om grunden utsida ska vara jäms med gipsens utsida? (platta på mark, med antigen L-element eller Supergrunds element (får nog kontakta supergrund och fråga hur det är lämpligast i deras fall, då de ju är som en separat balk under syllen, och syllen bör ju inte ligga på denna balk tillräckligt mycket för att föra över krafter och ha nåt att sätta fast syllen i.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
stämmer med vad jag stoppat in i cadden, ska se om jag kan stoppa in lite bilder från den här...
men jag ska ha utanpåliggande foder, så smygen blir 50mm (28+22) (om jag nu fattat begreppet smyg rätt)
men jag ska ha utanpåliggande foder, så smygen blir 50mm (28+22) (om jag nu fattat begreppet smyg rätt)
Redigerat:
Njae.. Fodret hamnar ju utanpå smygen.. Smygen skall alltså vara samma tjocklek som panel. Jag har försökt att illustrera det i bilden nedanSnailman skrev:
I ditt fall borde det bli följande:
1. spika stående läkt + en ram runt fönster på gips
2. Sätt fönster i liv med läkt
3. spika smyg på läkten runt fönster
4. spika panel
5. spika foder
Redigerat:
hmm.. du kanske skulle ha fönster i liv med gips? Ja då blir det som du säger.. 28 + 22.. fast "smygen" kommer se rätt styckad ut eftersom den består av 3 lager. 28 läkt + 22 smyg + 22 foder..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
får se om det framgår av bilden...
ja jag ska ha fönstret i liv med gipsen, smygen lär bestå av en bräda 22x50mmvilken dimenson på ströläkt och bärläkt bör man ha för betongpannor, de verkar rekommendera, när man har råspont.
bärläkt 25*38
ströläkt 25*38
lutar åt att det blir 23*36 3:-49/m för båda, är visst den dimension byggmax har...
beijer har 25*38 3.55:-/m verkar ju samma pris om inte beijers är utan moms?
nå jag ritar in 25*38 i cadden..
Sådär lite betongpannor på taket...
ja jag ska ha fönstret i liv med gipsen, smygen lär bestå av en bräda 22x50mmvilken dimenson på ströläkt och bärläkt bör man ha för betongpannor, de verkar rekommendera, när man har råspont.
bärläkt 25*38
ströläkt 25*38
lutar åt att det blir 23*36 3:-49/m för båda, är visst den dimension byggmax har...
beijer har 25*38 3.55:-/m verkar ju samma pris om inte beijers är utan moms?
nå jag ritar in 25*38 i cadden..
Sådär lite betongpannor på taket...
Redigerat:
Ett litet tips för bild 2. Jag gjorde kilar (i mitt fall ca 70 mm höga) som jag spikade på takstolen längst ner (innan råsponten). Då låter man bli att spika dit sista raden läkt och takpannan vilar på taket istället. Jag tycker det blir snyggare... Glöm inte fotplåten Dessutom gick jag ut ca 45 mm med första raden råspont (pappen ytterligare 1 cm). Då blir det ett bra avslut, med en fotbräda i liv med nederkant tass och den andra upp mot råspånten. Se bild nedan
Redigerat:
Verkar bra, en liten tanke bara -om du vill ha det välisolerat så är det bättre att lägga mesta krutet i taket sas.. inget fel med feta väggar men bättre med ett fett tak?, värmen stiger ju uppåt är det sagt? Vad gäller gnagarskydd så funkar vanligt musband mot allt vi har i skandinavien iaf??