Skall försöka förklara vad som är fel. i proppskåpet sitter det porslinsproppar. Skruvar man bort en propp så ser man en hållare längst in som är i porslin. Den sprack!
Jag antar att syftet med dessa är att finnas där så man inte kan sätta en 16A i en 10A osv samt kanske någon isolering?

Kan man köpa sådana och byta?

/Micke

Det finns att köpa. Titta ex. på Jula.se. kallas passkontakt. Finns också en speciell passkontaktsnyckel som man använderr för att skruva bort dem utan att behöva ta isär hela centralen.

Bör tilläggas att detta får man inte göra själv, men prylarna finns att köpa, och kom ihåg att stänga av huvudströmbrytaren innan.

Förstod att man inte fick göra detta själv. Detta är en undercentral och jag har en brytare precis innan den samt en huvudströmbrytare på stolpen.
Får väl ringa kompisen om man skall göra detta då :)

Om passdelen är trasig så fungerar det uppenbarligen inte med en PK-nyckel, utan du måste ta en tång för att skruva ut den lilla delen som sitter kvar.. men de var väl kanske uppenbart :)

Dem jäklarna ramlade ut som om de levde :)

Har passkontakterna någon mer betydelse utom att man sätter i rätt säkring?

Sitter metallbotten kvar kan man sätta i en ny säkring så som tillfällig fix, så funkar det. Skruvar man bort bottnen så kanske det finns risk för att det kan bli glapp. Har faktiskt inte provat eftersom skenan som man skruvar i förmodligen inte är en så bra kontaktyta. Men du ska nog se till att få dit en riktig ny passdel så ingen tomte skruvar i en för kraftig säkring...

Blir ingen kontakt alls utan passdel, gängan bottnar innan proppen.

Den ena halva satt kvar och jag tyckte att det var en lämplig distans så länge. Skall ordna en ny iaf!

En annan sak dök ju nu upp i skallen och det är ju ganska lätt att säkra upp ett skåp lite högre. Låt säga att man har börjat att ta mer ström än innan och 10A inte räcker kan man då be vattenfall höja huvudsäkringen till 20A och sedan säkra upp just den proppen till 16A.
Kan tänka mig att man inte kan sätta in en 16A om man har 16A på h-säkring, men rent teoretiskt borde det väl vara så?

Det här är på ett sommarställe där vi får in en 16A på stolpen. Sedan finns det ett proppskåp i stora huset och en undercentral vid den mindre stugan. Allt är 10A idag, men när min farfar levde så hade vi en vedkap som tog 16A och på den tiden hade vi 25A på stolpen.
Min gudfar drog om allt åt oss och säkrade ner till 16A istället och idag har vi ingen vedkap (tyvärr lever inte han längre så jag får gissa lite), men det finns ju andra källor som drar som IR värme och fler element.
På en del ställen har jag löst det med 13A och det fungerar bra idag, men får man fler hus eller elsaker så måste man nog höja.

Lite offtopic kanske ...men,men!

Ingen kontakt? Nu förstår jag inte. om gängan bottnar så kan det ju inte fungera innan heller eller missuppfattar jag totalt?

Passkontakten sticker ut lite.. så då blir det kontakt. Vissa äldre centraler kan dock få kontakt även utan passdel iskruvad

Eller ett par gamla 50-öringar i botten på propphuven.

Protte

ZeroX66 skrev:
Den ena halva satt kvar och jag tyckte att det var en lämplig distans så länge. Skall ordna en ny iaf!

En annan sak dök ju nu upp i skallen och det är ju ganska lätt att säkra upp ett skåp lite högre. Låt säga att man har börjat att ta mer ström än innan och 10A inte räcker kan man då be vattenfall höja huvudsäkringen till 20A och sedan säkra upp just den proppen till 16A.
Kan tänka mig att man inte kan sätta in en 16A om man har 16A på h-säkring, men rent teoretiskt borde det väl vara så?

Det här är på ett sommarställe där vi får in en 16A på stolpen. Sedan finns det ett proppskåp i stora huset och en undercentral vid den mindre stugan. Allt är 10A idag, men när min farfar levde så hade vi en vedkap som tog 16A och på den tiden hade vi 25A på stolpen.
Min gudfar drog om allt åt oss och säkrade ner till 16A istället och idag har vi ingen vedkap (tyvärr lever inte han längre så jag får gissa lite), men det finns ju andra källor som drar som IR värme och fler element.
På en del ställen har jag löst det med 13A och det fungerar bra idag, men får man fler hus eller elsaker så måste man nog höja.

Lite offtopic kanske ...men,men!
Att ha 16A mätarsäkring och 16A-grupper i undercentraler ger dålig selektivitet men funkar annars ok. Att säkra upp gruppledningar t.ex. 10A -> 13A utan att göra beräkningar på strömvärden och utlösningsvillkor är farligt och direkt olagligt, men är det en elfirma som har gjort det så är det väl förmodligen ok.

Men 13A passar ju i 10A sockel!

Du skall inte säkra upp om du har 1,5 kvmm trådar (vilket du troligen har). Kör du då med 16A proppar så bliro det dels väldigt vramt i ledningarna, och det kan börja brinna. Dels riskera du att få en livsfarlig stöt om det blir elfel på en apparat, då löser inte proppen ur inom föreskriven tid.

I vissa fall kan det vara OK att köra med 13A istället för 10A, de passar. Men du bör låta en elektriekr kontrollera din anläggning för att bedömma om du kan köra 13 säkert.

Det är inte så kul med elbränder.

ZeroX66 skrev:
Men 13A passar ju i 10A sockel!
Det hjälper inte, max säkring står i gruppförteckningen (men finns ingen sådan, så kan väl ingen klandra dig egentligen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.