48 335 läst · 37 svar
48k läst
37 svar
Elkablar i bastu!
Ja det där med gummikabel genom vägg tyckte jag lät skumt men var inte helt säker.
Alla uttag skall i nybyggda bostäder, bla, vara skyddade med JFB. Byter man central i en befintlig anläggning så skall JFB installeras. Det är inte valfritt men jag tror att de flesta inser fördelarna.
Alla uttag skall i nybyggda bostäder, bla, vara skyddade med JFB. Byter man central i en befintlig anläggning så skall JFB installeras. Det är inte valfritt men jag tror att de flesta inser fördelarna.
Ett generellt förbud mot att dra en anslutningskabel/gummikabel (REVE/RDOE) i slang genom en vägg vid fasta installationer finns inte. Elinstallationsreglerna säger bara att en anslutningskabel ska vara synlig längs hela den längd som kan utsättas för skada, och har man kabeln i en slang skyddas den ju. För fast anslutning av ett bastuaggregat borde det inte vara något problem att göra så (bl.a. så använder man ju gummikabel för fast anslutning av material där risk för vibrationer förekommer och är det risk för mekanisk påverkan ska gummikabeln ligga i slang också).
Jag kommer i framtiden i alla fall fortsätta med jordfelsbrytare till bastun...
Har i några fall varit med om att bastun har löst ut jordfelsbrytare, men detta har berott på att fukt har kommit in i elementen medans bastun har använts som förråd.... (som det oftast blir)
Det har man löst genom att kopplat förbi jordfelsbrytaren, och "bränt" ur bastu aggregatet...
Har i några fall varit med om att bastun har löst ut jordfelsbrytare, men detta har berott på att fukt har kommit in i elementen medans bastun har använts som förråd.... (som det oftast blir)
Det har man löst genom att kopplat förbi jordfelsbrytaren, och "bränt" ur bastu aggregatet...
Att dra anslutningskablar genom väggar är väl knappast ett sätt att göra en anläggning överskådningsbar. Går man dessutom in i botten på en dosa eller en infälld dosa blir det inte bättre. Så böj på ryggen och sätt dosorna under bastuaggregaten, då blir det aldrig nån tvekan om vad som hör till vad. Det kan naturligtvis finnas tillfällen när en anslutning på " fel" sida väggen kan vara motiverad men det utgör undantag.