Hur förhandlar man, vad ska man säga?
Vi var på banken i feb och fick ett bud. I maj återkom vi och fick då berättat att räntorna hade stigit sen vi var där sist. Nu ska vi tillbaka om en vecka och lägga upp lånet och är rädd att räntorna har stigit ytterligare.

Fråga på åtminstone tre banker, ställ räntorna mot varandra.
-Men på banken X fick vi den här räntan.

Lär Er lite från möte till möte för att bättra på Era argument.

De kommer i sin tur att peka på små skillnader som gör att just deras erbjudande är bättre trots att räntan är något högre och att den andra bankens erbjudande kom för en hel vecka sedan när räntenivån var lägre... Så det är inte lätt. Jag tror man ska träffa flera banker personligen och därefter kan man sköta kohandeln via mail eller telefon. Försök få offerterna så lika varandra som möjligt och ta in dem samtidigt. Lycka till!

/Pontus

É
loffes skrev:
Fråga på åtminstone tre banker, ställ räntorna mot varandra.
-Men på banken X fick vi den här räntan.

Lär Er lite från möte till möte för att bättra på Era argument.
Man bör ta sig tid att besöka nån på plats antar jag?

Ringde Handelsbanken och undrade vilken ränta man kunde få hos dem, och tanten i telefon bara skrattade och så att så där kan man ju inte hålla på att göra. Några tiondels procent hit och dit gör ingen skillnad så det var bara löjlig att fråga så. Hon hörde väl att jag var ung, fick inte ens tala om hur mycket jag skulle låna. Så jag valde Nordea där jag redan hade mitt lönekonto.

Kolla upp DnB Nor först, jag jämförde de med min bank och DnB låg totalt 1100 kr billigare per månad. På ett lån på ca 1.5 mille.

Mkt pengar man kan ha roligare för än betala ränta....

DnB Nor har ett samarbete med Svensk Fastighetsförmedling.

forzamicke skrev:
Kolla upp DnB Nor först, jag jämförde de med min bank och DnB låg totalt 1100 kr billigare per månad. På ett lån på ca 1.5 mille.

Mkt pengar man kan ha roligare för än betala ränta....

DnB Nor har ett samarbete med Svensk Fastighetsförmedling.
DNB äger Svensk Fastighetsförmedling

ÉlPontus skrev:
Man bör ta sig tid att besöka nån på plats antar jag?

Ringde Handelsbanken och undrade vilken ränta man kunde få hos dem, och tanten i telefon bara skrattade och så att så där kan man ju inte hålla på att göra. Några tiondels procent hit och dit gör ingen skillnad så det var bara löjlig att fråga så. Hon hörde väl att jag var ung, fick inte ens tala om hur mycket jag skulle låna. Så jag valde Nordea där jag redan hade mitt lönekonto.
Maila hennes chef och tala om varför ni inte kommer att välja deras bank. Chefen kanske ber om ursäkt och ger er ett superbud. Om inte förtjänar de att förlora en kund.

Skicka en skriftlig offertförfrågan, så blir du inte utskrattad. Försök få med den väsentliga informationen kring huset och er ekonomi. De banker som hör av sig kommer att vilja träffa er personligen, vilket kanske kan vara väl investerad tid. Därefter kan budgivningen skötas per mail eller liknande.

/Pontus

Ciao,
Precis förhandlat och signat Östgöta Enskilda med 90 punkters rabatt på rörligt. Tror det är helt ok med de jämförelser och kontakter vi haft med andra banker (i alla fall lägst i vårt fall)

Är inte Östgöta en del av Danske? Deras rörliga är ju så hög att de inte vågar redovisa den öppet längre... ;-)
90 punkter rabatt blir 4,90% vilket är bra!

/Pontus

Har delat upp lånen i de klassiska tre delarna.
Den rörliga delen steg i mitten av juni till 4,95% (Swedbank).

loffes skrev:
Har delat upp lånen i de klassiska tre delarna.
Den rörliga delen steg i mitten av juni till 4,95% (Swedbank).
Hur ser det klassiska delarna ut?

Kanske är dom bara klassiska för mig...

1/3 är bundet på 5 år
1/3 är bundet på 2 år
1/3 är rörlig ränta

Fördelarna är att man inte ha "alla-ägg-i-samma-korg" när man ska lägga om lånen.
Riskspridning är väl det man brukar säga.

Nackdelarna är att man blir ganska bunden till den bank man väljer eftersom det är
dyrt att byta bank. Man måste ju betala ränta om man bryter/byter i förtid.

loffes skrev:
1/3 är bundet på 5 år
1/3 är bundet på 2 år
1/3 är rörlig ränta

Fördelarna är att man inte ha "alla-ägg-i-samma-korg" när man ska lägga om lånen.
Förutom var 10:e år :D

Nyfniken skrev:
Förutom var 10:e år :D
Under förutsättning att man lägger om de till samma tidsperiod, ja.
Men det behöver man inte göra.

När man byter bank är det någon som vet vad det kostar? Avgifter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.