29 779 läst · 135 svar
30k läst
135 svar
Mycket gnäll på hantverkares priser.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Många tittar ju bara på sin månadskostnad, och de lånar ett antal mille som de inte någonsin tänker amortera till noll, går räntan ner till hälften kan de ju låna dubbelt så mycket.
Folk som handlar för lånade pengar, som de mentalt inte ser som sina pengar, gör ju inte samma bedömning av om de får valuta för sina pengar...
Folk som handlar för lånade pengar, som de mentalt inte ser som sina pengar, gör ju inte samma bedömning av om de får valuta för sina pengar...
Det är klart att en bransch där det flödar så mycket pengar som i byggbranschen innebär stor risk att vissa skor sig på folks okunnighet och godtrogenhet. Tex elektriker sitter i en guldsits. Vi lekmän varken kan, vågar eller får ge oss på elinstallationer, vi är helt enkelt tvungna att anlita en elektriker. Och betala vad han begär. Nån konkurrens mellan elfirmor kan man knappt upptäcka. Begär man offert från fem firmor får man vara glad om man får svar från två...
Det som man blir mest lack på är att man inte vet vilka som är "riktiga" byggare när det kommer ett helt gäng.
Av 5 pers så snickrar 3 pers och är produktiva medans 2 pers står och glor samt konkar några regler hit och dit, lik förbannat så har dom samma tim pröjs. Jag är utvecklingsingenjör i fordonsindustrin (transmission), alltså den dumma sorten som inte hajjar bygg (enligt hantverkare) men sprätta upp fixpåsar eller konka två reglar i timmen är ingen rocket science och ska inte debiteras med fulla snickarlöner. (tror förövrigt det vara några springpojkar)
M.sc.ME
Av 5 pers så snickrar 3 pers och är produktiva medans 2 pers står och glor samt konkar några regler hit och dit, lik förbannat så har dom samma tim pröjs. Jag är utvecklingsingenjör i fordonsindustrin (transmission), alltså den dumma sorten som inte hajjar bygg (enligt hantverkare) men sprätta upp fixpåsar eller konka två reglar i timmen är ingen rocket science och ska inte debiteras med fulla snickarlöner. (tror förövrigt det vara några springpojkar)
M.sc.ME
Ponera att det blev prövat och t.ex du vinner? Vad händer då? Grejerna skall ju byggas i alla fall, frågan är ju bara av vem,hur fort, hur bra och till vilket pris. Det enklaste blev kanske att göra allt själv från början......Ingper skrev:Precis vad jag tänkte med mitt garageprojekt - denna gång lägger jag ut alltihop, betalar vad det kostar och gör något annat under tiden istället.
Men vad hände ?
1. Ett halvårs letande efter byggfirma, tagit ledigt från jobbet tre gånger och väntat vid avtalad tid på firmor som inte dyker upp. Ringt otaliga samtal. Alla firmor var ändå via referenser, inga "Blocket-annonsörer". Men pengar och bra betalt lockar inte - så fort det inte är glassjobb vänder firmorna på klacken....
2. Hittar i somras via referenser en liten lokal firma som säger ja till jobbet. Yipppppiiiie ! Tidplanen (muntlig, tyvärr) är att snarast börja med markarbetet, gjuta och mura före frosten och att jag skall kunna köra in bilarna igen i februari.
3. Augusti går, och inga konstruktionsritningar eller annat fixas. Jag vet inte ens vem byggaren kontaktat för KA-jobbet (byggaren fick även det uppdraget) och själv är han norröver på älgjakt. Efter lite eget rotande får jag fatt i KA, som inte fått direktiv om att det var bråttom alls. KA ber mig göra konstruktionsritningarna (kan jag väl göra....) och fixar sedan in bygganmälan och även klartecken att börja på några dagar.
4. Jag kontaktar själv grävaren som byggaren och jag enats om (gemensam bekant). Byggarens bergsskrotarkontakter är dock helt oanvändbara - de jobbar inte ens med "försiktig" bergsskrotning. Byggaren har inga idéer. Jag jagar runt själv, och hittar ganska snabbt en sprängare som fixar det hela smidigt. Byggaren meddelar att "det kört ihop sig lite", och han har ett annat stort uppdrag framöver fyra dagar i veckan. Men en dag i veckan kan han lägga hos mig, fast han lät mig förstå att jag gärna fick göra lite själv också...
5. Plattan skall gjutas, men jag är otålig för vi börjar nu komma in i november. Kommer överens med byggaren att jag gör allt underarbete, armering o.s.v. och att han bara kollar av det innan betongbilen beställs. Bra.
6. Betongbilen kommer, byggaren och hans medhjälpare är på plats och plattan är klar på en timme varvid vi åker iväg var och en på sitt håll. Återstår att komma tillbaka och fixa till ytan, vilket de tydligen försöker göra 6-7 ggr under dagen. Först frampå eftermiddagen är den möjlig att bearbeta. Tid debiterad för gjutningsjobbet denna dag: 5+5 timmar (!). Hmmm......
7. Jag börjar mer och mer inse att här blir det inget garage om inte jag tar tag i saker själv. Byggarens nästa jobb blir att mura upp väggdelen (Leca). Material beställs, jag räknar ut att det går åt 158 block, byggaren beställer 250. Likaså kommer 4m³ mursand som (mot mina direktiv) tippas exakt mitt på garageuppfarten så ingen av våra bilar längre kan parkeras där. Murningen påbörjas på utsatt dag (bra !), men inte många stenar kommer på plats per dag. Överenskommer med byggaren att jag själv skall påbörja nästa moment, att beställa och få stålbalkarna i taket på plats.
8. Murningen slutförs faktiskt på utsatt dag, men slamningen hanns inte med. Stenarna sitter halvslarvigt och den nygjutna fina plattan har ett decimetertjockt lager med intorkat bruk som jag själv nu börjat hacka bort. Tvättstugan är nergrisad, murbruksrester har skvätt på tvätten och min egna murarhink fick jag rengöra. Dörren inifrån huset ut till garaget har stora intorkade handavtryck i murbruk. En hel pall Leca är oöppnad trots att de ändå använt en del block (och mitt virke) som "byggnadsställning", och nästan hela sandhögen är kvar. Flyttar den ett par meter (jättekul !) så att vi kan köra upp bilarna i alla fall.
9. Dagen efter slammar jag hela väggen på utsidan själv, och säljer överbliven Leca på Blocket (med förlust, givetvis). Några dagar senare kommer fakturan - återigen en klumpsumma. Det har gått åt nästan 40 mantimmar för att mura upp 18m² vägg med Leca (!). Biter i det sura äpplet och betalar, men hädanefter blir det till att överenskomma fastpris.
10. Nu, en månad senare, har jag ännu inte hört något från byggaren. Han är uppenbarligen inte intresserad av att jobba med detta ens en dag i veckan, utan har annat för sig. Under tiden har jag jobbat vidare själv på kvällarna, och hela överbygggnaden och taket är snart helt klart. Med metalldetektor har jag dock konstaterat att de bara armerat c:a 60% av det vi kom överens om i väggen (den står med jordtryck), så nu har jag beställt en U-balk som skall fällas in som extra stöd
Jag gnäller inte på min hantverkares lön/timdebitering. Jag är heller inte helt missnöjd med "min" byggare, fast jag rimligen borde vara det. Varför inte ?
Jo, när vi väl bestämt ett exakt datum så har han faktiskt kommit denna dag. Att de sedan grisar ner, slarvar och maskar med tider är så "vanligt" att man nog nästan räknar med och utgår från att denna yrkeskategori är grisar som fuskar mer eller mindre. Det blir inte bättre än så här. Är det ett oförtjänt rykte ? Nej, sannolikt inte alls. De som är pålitliga och bär sig åt som vilken annan "normal" tjänstekategori som helst är tyvärr i minoritet, och detta vet både hantverkarna och "svensson".
Besviken - ja i och för sig. Men hade jag begärt skriftligt avtal skulle jag inte fått någon som gjorde något alls de närmaste åren. Bara att gilla läget. Jag har fått det viktigaste utfört (om än till överpris) och kan nu fortsätta själv. Jag som amatör hinner ju med mer i pannlampans sken på några kvällstimmar än vad byggaren gör på en hel dag.
Skall det vara så här ? Nej, men så länge branschen är överhettad är det så det är. Acceptera, eller stå utan byggare. Visst, det är mot även mina principer, men att "bråka" om något resulterar bara i att mitt projekt inte blir färdigt närmaste året. Väljer man att ställa krav eller processa mot vad man tycker är ett dåligt arbete så kommer man upptäcka att man nog skulle få rätt i de flesta fall. Har processat mot bl a en målerifirma angående en tveksam tapetsering - de blev fällda i ARN och besiktningsmannen från deras branschorganisation hade två sidor med anmärkningar (på ett enda rum).
Om man bara orkar dra det till prövning så skall man finna att kraven alltså är högre på en hantverkares professionalitet än vi vanliga "svensson" tror......
Jo, och det är just därför jag i princip gjort allt annat på huset själv från början. Allt utom tapetsering och detta garageprojektet, var tanken.
Men nu är garaget färdigt och slutbesiktigat och - gjort själv. Frågan är dock varför det skall behöva vara så om man nu inte kan - eller som i mitt fall denna gång vill - göra det själv.
Men nu är garaget färdigt och slutbesiktigat och - gjort själv. Frågan är dock varför det skall behöva vara så om man nu inte kan - eller som i mitt fall denna gång vill - göra det själv.
Jobbar själv som snickare (egenföretagare i 8 år). Håller helt med dig om att det är helt J_vla otroligt att en hantverkare inte kan höra av sig när han får förhinder. Själv har har just det varit en grej som jag har jobbat mycket med att tvätta bort, men som det ser ut så är det bara mina kunder som vet om att just JAG är så.andersmc skrev:Om man läser de diskussioner kring detta med hantverkares löner så ser man att det ofta inte är lönen i sig som folk retar sig på. Det kan i stället vara:
Felaktigt angivna priser. Hantverkaren anger ett timpris som accepteras, men när räkningen kommer visar det sig att han "glömt" att tala om att det tillkommer en servicebil á 200 kr/h eller att priset var exklusive moms.
Hantverkaren har inte talat om att han börjar räkna timmarna när han sätter sig i bilen på morgonen och slutar räkna när han kliver ur hemma hos sig. Dessutom tar han betalt per mil. Om han då har några mil att köra blir det snabbt mycket pengar.
Hantverkaren har med sig en lärling/sin kusin/en kompis som står och tittar på, men ändå blir det dubbel timkostnad på räkningen.
Ockerpris på material. Tredubbelt mot vad det kostar i byggshopen är inget ovanligt.
Priset motsvarar inte kvalitén. Dåligt jobb helt enkelt, som ändå debiteras till fullpris.
Hantverkaren orsakar andra onödiga kostnader. Han gör fel, gör om, fördärvar saker, kommer inte när han lovat, så kunden får om och om igen ta ledigt från jobbet för att öppna för en hantverkare som aldrig kommer.
Undviker hantverkarna bara det där så blir det inte så många klagomål på priset.
Sen till det stora. Hur kan så många människor bara kasta skit på hantverkaren, Det finns många rötägg, men ibland får man ta ett eget ansvar i sitt projekt.
- Kom överens med hantverkaren om löpande el. fast pris.
- Se till att NI själva har kolla på vad ni vill göra, så inte 50-70% är tilläggsarbeten.
- Kolla upp vilka kostnader har debiterar om ni väljer löpande timdebitering. Han får inte ta betalt i tim på väg till arbetet, men han får debitera 1st servicebil per dag vid löpande arb. (Det kostar att tanka!!!!!)
- Ta referenser, RING DEM OCKSÅ!!!!!
Om ni gör allt detta så kanske ni slipper ägna er arbetstid på att åka hem och kolla/vänta.
PS: Du verkar ha faft grym otur med hantverkare.
stonelink skrev:
Hm, jag fick en offert häromdagen på 37 500 kr för att ta ner 4 m gipsvägg och bygga upp ny vägg 0,5 m in i vardagsrummet samt tapetsera den biten. Killen sa att det kostar 17000 (!!!!!) att riva 4 m gipsvägg och lika mycket att bygga upp ny. "Generöst" nog ingick gips och reglar i priset.
Det blir bra timpris, det.
Vad i hela fridens namn menar du? Får man skylla sig själv om man anlitar en hantverkare? Ska vi inte bry oss om att anlita hantverkare alls utan göra allt själva, oavsett om vi kan eller inte? Och hur hanterar vi då jobb som gäller el?oskis 123 skrev:
Om jag anser mig ha råd att eller behöver anlita en hantverkare så ska väl han/hon för helvete uträtta det som överenskommits, eller??? Och naturligtvis så bra som den personen förmår utifrån sin kompetens och andra förmågor intellektuella och praktiska; men som minst till godtagbar branschstandard.
När det gäller hur fort finns det väl bara ett svar:
Accepterar man ett uppdrag med en deadline är det den som gäller. PUNKT! Tidigare är helt OK (kommer aldrig att hända?), senare ska medföra prisavdrag för uppdragsgivaren om han är oskyldig.
Priset som ska gälla är självklart det överenskomna:
Fast pris = när det är klart på överenskommen tid och till rimlig (=bra) kvalitet betalas man den överenskomna summan.
Löpande räkning = när jobbet är klart enligt tidigare förutsättningar och man kan redovisa nedlagd tid utan jidder får man betalt för sin arbetstid och relevanta omkostnader.
Hur bra:
Så bra som kunden begär och är beredd att betala för. De flesta förväntar sig nog att man som hantverkare lägger ner lite möda på att göra ett bra jobb. INTE att han slarvar undan för att komma iväg till ett betydligare lönsammare jobb.
Möts inte uppdragsgivarens önskemål med hans vilja att betala tar man den diskussionen INNAN man sätter igång, alt säger nej till jobbet.
Alternativet är ju att gradera hantverkare, ungefär som hotell; 1 till 5-stjärniga. Trist påverkan på möjligheterna att få jobb bara och ta betalt...
När det gäller din fråga om vem som ska utföra jobbet är väl frågan retorisk hoppas jag? Det självklara svaret är ju:
Någon som är kompetent (= utbildad och har erfarenhet), seriös och påltlig, ambitiös och serviceminded och med en dos YRKESHEDER och STOLTHET!
Jag är mycket medveten om att det finns dåliga (och MYCKET DÅLIGA) uppdragsgivare därute, men det finns också seriösa kunder som blir präktigt blåsta av slappa och slarviga hantverkare som orsakar förseningar och merkostnader; det finns ingen anledning att hålla dem om ryggen på det här forumet.
Se det så här: går jag på restaurang och beställer en medium grillad oxfilé med råstekt potatis, sallad och en rödvinssås vill jag inte ha en vidbränd kotlett med ris, rårivna morötter och bechamelsås. Det förstår väl var och en, eller... Man vill ha det man beställer och det är man beredd att betala för (och priset stod dessutom i menyn som man beställde från) så allt annat är bara fel.
Finns egentligen ingen anledning att betala alls.
Långt inlägg, men summa sumarum, som det heter:
"Grejerna skall ju byggas i alla fall". Just precis! Av den som åtagit sig jobbet, inom överenskommen tid, till en överenskommen debiteringsmodell, till en överenskommen kvalitetsnivå. "No more no less."
Det finns inga ursäkter för slarv, okunskap, lättja, dålig planering eller bristande vilja att göra ett bra jobb!
/Ronnie
Om du tycker det är dyrt så begär in offert från någon annan då. Det är upp till dig att acceptera priset, du kan ju tacka nej eller hur?nejlika skrev:Hm, jag fick en offert häromdagen på 37 500 kr för att ta ner 4 m gipsvägg och bygga upp ny vägg 0,5 m in i vardagsrummet samt tapetsera den biten. Killen sa att det kostar 17000 (!!!!!) att riva 4 m gipsvägg och lika mycket att bygga upp ny. "Generöst" nog ingick gips och reglar i priset.
Det blir bra timpris, det.
Visst i mina ögon låter det inte billigt men inte jättedyrt heller. Det är lätt att glömma att hantverkaren måste ha betalt på ett eller annat sätt mellan jobb, transporter av material, betalning av bil och slitage av verktyg mm. Sen iom att han ger ett fast pris måste han samtidigt räkna med lite felmarginal.
Ursäkta mig, jag måste lägga mig ner en stund... Återkommer när jag andas fritt igen!Chief_Ryback skrev:Om du tycker det är dyrt så begär in offert från någon annan då. Det är upp till dig att acceptera priset, du kan ju tacka nej eller hur?
Visst i mina ögon låter det inte billigt men inte jättedyrt heller. Det är lätt att glömma att hantverkaren måste ha betalt på ett eller annat sätt mellan jobb, transporter av material, betalning av bil och slitage av verktyg mm. Sen iom att han ger ett fast pris måste han samtidigt räkna med lite felmarginal.
/Ronnie
Chief_Ryback skrev:Om du tycker det är dyrt så begär in offert från någon annan då. Det är upp till dig att acceptera priset, du kan ju tacka nej eller hur?
DET ÄR NOG DET SÄMSTA JAG HÖRT/LÄST PÅ BRA LÄNGE!!!
Ska jag betala hantverkaren för de eventuella kostnader han kan ha när han är klar med uppdraget jag gett honom och ett uppdrag för en annan kund???
Transport av material som rör min renovering visst. Men betalning av bil, slitage av verktyg mm det ska ju vara inräknat i hans generella debitering under rubriken "driftskostnader för intäkternas förvärvande" eller liknande!
Och den beräkningen av en eventuell felmarginal ska NATURLIGTVIS räknas till hans fördel! Så jävla korkat!!!Chief_Ryback skrev:
Det blir ju oerhört justa förutsättningar offerter beräknas på. Tacksam om jag får veta var du verkar så jag inte p g a dåligt omdöme kontaktar dig!
Själv bor jag i Varberg och jobbar med grafisk design, en verklighet som är HELT annorlunda än din!
/Ronnie
Kanhända jag är korkad, men i min verksamhet försöker jag ge justa priser och utgår inte från att uppdragen är av engångskaraktär utan att jag får mer att göra från en klient som är nöjd med min prestation och prissättning. Blir det inte fler uppdrag har jag åtminstone en "ambassadör" som kan rekommendera mig.ACME skrev:
Ambitionen är att det ska vara en win/win-uppgörelse där både jag och klienten är nöjda med investeringen och resultatet och att det ska generera ytterligare affärer för oss båda.
De senaste åren har det varit svårt för privatpersoner att hitta hantverkare som överhuvudtaget varit intresserade av att ta ett "litet skitjobb" eftersom efterfrågan varit större än tillgången. Men det är lika förbannat inte OK att köra upp småkunder efter noter.
Chief-Rybock skrev att det är upp till kunden att tacka nej till en offert som ligger för högt och det stämmer ju i o f s men jag tror inte att det var det det handlade om för "Nejlika"; snarare var det väl ett "omvänt skambud" d v s rejält tilltaget i överkant enligt principen "nappar dumjäveln på det här är det ju värst för honom!"
Acme; jag har alltid uppskattat dina inlägg i olika frågor då jag har värderat din kompetens och erfarenhet samt uppfattat dig som en seriös aktör på en marknad som är något svajig, milt uttryckt. Jag anser att om det finns något som är oklart i ett uppdrag så diskuterar man det med kunden på offertstadiet så att man hamnar rätt d v s man "räknar inte fel" till sin egen fördel utan att förklara varför offerten är konstruerad som den är. Jag kan inte tro att du ställer dig bakom Chief-Rybäcks resonemang rakt av...
MVH
Ronnie