Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Väcker den här gamla tråden efter funderingar på att hitta en badrumsgubbe...

Hur får man tag på ett RO-05 avtal då? Uppenbarligen måste man specca precis allt för att inte råka ut för något trist längre fram. Problemet är väl att jag varken är jurist eller byggare så svårigheterna att upprätta ett kontrakt som håller är ju uppenbara..
 
StefanP skrev:
Det finns bra hantverkare, ingen tvekan om saken men otroligt svårt att hitta dem men det kan bli svårt om man håller på med små projekt, gör man lite större så är det inte dumt att hyra in folk från större bolag som inte rycker dem så fort de har något "viktigare" för sig.

Man blir helt klart sugen på att starta en seriös byggfirma, om man sköter sig så är det nog bara en lågkonjuktur som kan stoppa en.
Jag tror det är många som vill vara seriösa i grund och botten men det är lätt att det blir fel och missförstånd på vägen. Det handlar inte bara om hantverkaren. Det är som ett äktenskap det kan fungera jätte bra i många år tills någonting händer. Så är det när det handlar om människor och pengar.
 
Jag skulle tycka att det var väldigt intressant att veta var i landet som problemen ligger? Jag blev uppringd av ett företag som sätter upp prefabhus som höll till i stockhomlstrakten, jag undrade då varför dom ringde mig, då jag inte är snickare en gång, tydligen var det så att dom bara anställde norrlänningar, alltså skellefteå och uppåt, på grund av en högre arbetsmoral och stolthet. Jag hade då redan jobb så det blev inget, men lönen var snuskigt bra.

Nu säger jag inte att norrlänningar är bättre än andra, men jag säger att jag har hört andra säga det. Och av egen erfarenhet så vet jag att stoltheten är ganska stor här uppe. Men så att inte någon lägger ord i min mun, JA det finns rötägg även här.
 
Manberg skrev:
Jag skulle tycka att det var väldigt intressant att veta var i landet som problemen ligger? Jag blev uppringd av ett företag som sätter upp prefabhus som höll till i stockhomlstrakten, jag undrade då varför dom ringde mig, då jag inte är snickare en gång, tydligen var det så att dom bara anställde norrlänningar, alltså skellefteå och uppåt, på grund av en högre arbetsmoral och stolthet. Jag hade då redan jobb så det blev inget, men lönen var snuskigt bra.

Nu säger jag inte att norrlänningar är bättre än andra, men jag säger att jag har hört andra säga det. Och av egen erfarenhet så vet jag att stoltheten är ganska stor här uppe. Men så att inte någon lägger ord i min mun, JA det finns rötägg även här.
Så är det förmodligen. Jag är skåning och har vare sig arbetsmoral eller stolhet. Men jag är ganska bra på att dricka öl.
 
Manberg skrev:
Jag skulle tycka att det var väldigt intressant att veta var i landet som problemen ligger? Jag blev uppringd av ett företag som sätter upp prefabhus som höll till i stockhomlstrakten, jag undrade då varför dom ringde mig, då jag inte är snickare en gång, tydligen var det så att dom bara anställde norrlänningar, alltså skellefteå och uppåt, på grund av en högre arbetsmoral och stolthet. Jag hade då redan jobb så det blev inget, men lönen var snuskigt bra.

Nu säger jag inte att norrlänningar är bättre än andra, men jag säger att jag har hört andra säga det. Och av egen erfarenhet så vet jag att stoltheten är ganska stor här uppe. Men så att inte någon lägger ord i min mun, JA det finns rötägg även här.
Beror nog på vem du frågar. Enda kontakten med norrländska snickare jag haft är uppe på landet men under en längre tid. Tyckte det var lite sisådar. Var det inte älgjakt så var det ryggbesvär eller något annat som kom i mellan. Med andra ord, liknande det problem jag haft här nere i stockholm där det alltid är något annat jobb som kommit i mellan och jag "kommer köra hela nästa vecka" vilket brukar betyda att dom kommer torsdag och kör torsdag och halva fredan....
 
Jag tror att problemet är lika stort överallt, procentuellt sett. Möjligtvis något högre i storstadsregionerna.
Jag har jobbat ihop med fyra norrlänningar; 3 av dom jobbade snabbt, men resultatet blev lite grovt. Den fjärde kom jag på med att ligga och sova i kundens säng under lunchrasten. Han fick åka tillbaka till Norrland...

Hur många trådar skrivs det här på BH om duktiga och seriösa hantverkare som folk är nöjda med, jämfört med de trådar där folk spyr galla över oss? Oftast passar man också på att dra hela yrkeskåren över en kam.
Som alltid så är det skiten som flyter upp till ytan.

Idag drar vem som helst på sig ett par blåbyxor och kallar sig för hantverkare. Ser man till att den som anlitas har ett yrkesbevis så har man eliminerat en stor riskgrupp. Därmed inte sagt att de utan yrkesbevis inte kan vara duktiga, men den som har beviset har också någon form av utbildning och har lagt ett antal år på att bli just hantverkare. Han/hon har inte bara "halkat in" i svängen.

Tyvärr så älskar många att hata hantverkare, men det finns minst lika många pajasar i andra branscher. Man kan t.ex. ena dan se kille stå och flippa hamburgare i grillen, och nästa dag är han proffs på löparskor. Vet han inte svaret på kundens fråga så ljuger han ihop ett.
 
Men snälla ACME, du måste skilja på anställda i en korvkiosk & sportbutik å ena sidan och en hantverkare å andra sidan. Samtidigt skiljer det i kostnad, vad man får och om det är en vara eller en tjänst man köper.

En anställd i en butik ansvarar inte själv för KKL, det gör näringsidkaren. En hantverkare svarar för kvaliteten på det som blir utfört. Adidasdojjan är redan tillverkad av något barn borta i Asien och påverkas inte av säljarens svada.

Men jag förstår din invändning över att 'vem som helst' kan dra på sig ett par arbetskläder och kalla sig hantverkare och ha mage att debitera 300 kr plus moms per närvarande timme. Vad blir det effektivt per arbetad timme?

Men det som folk retar upp sig på när det gäller hantverkare är att man betalar en massa skattade pengar för något som i slutänden kanske är fuskbyggt.

Att man får en dålig sko kan man stå ut med, för det ödelägger inte den personliga ekonomin på lång sikt. Vilket ett fuskbygge kan göra. Det kan få långgående effekter när man väl bestämmer sig för att sälja huset/lägenheten och man åker på ännu mer kostnader då dolda fel dyker upp.

Och jag tror inte geografin påverkar hur seriös en hantverkare är. Mycket handlar om den personliga kemin. Man måste kunna lita på varandra i slutändan.
 
Vad jag ville få sagt var att idioter finns det i alla branscher. Det är inget unikt för byggsvängen.
Visst rör det sig oftast om större belopp när man anlitar en hantverkare än om man köper en ny stereo, bil, löparskor eller vad det nu må vara, men blåsningen är lika stor i förhållande till varans/tjänstens pris.
 
Håller med helt och hållet.
 
Jovisst finns det rötägg i alla branscher, men just nu verkar det finnas ovanligt många av inom just bygg. Jag tror att byggboomen gör att det finns en hel del människor som som helt enkelt bara har dragit på sig ett par blåbyxor, vad fasiken, jag känner minst 10 st som gjort det. Alla är nu "målare" eller "snickare". Dessutom, tycker jag, verkar det finnas ganska mycket utbildade hantverkare som inte har egentligt intresse för vad de håller på med, de gör saker "rätt" men tummar på kvaliteten för att dra in så mycket stålar som möjligt.

Men visst finns det bra hantverkare ACME, just nu håller jag på att dränera och har anlitat en grävara. Jag säger bara fy fasiken, helt otroligt! Där har vi nutidens hantverkare som är stolt över vad han gör, gör det perfekt och genomtänkt med en den där stora jäkla skopan som en förlängd arm med cm-precision.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Dessutom, tycker jag, verkar det finnas ganska mycket utbildade hantverkare som inte har egentligt intresse för vad de håller på med, de gör saker "rätt" men tummar på kvaliteten för att dra in så mycket stålar som möjligt.
En faktor som kan påverka är att flertalet kunder vill ha fast pris på jobben, av förståeliga skäl.
Det man då frågar efter är ju egentligen ett arbete som inte är mer än godkänt, eftersom det ska utföras på minsta möjliga tid. Man kan inte stressa fram kvalitet och finish.

Av den anledningen är jag skeptisk till att acceptera det lägsta anbudet vid upphandlingar.
 
Mikael_L
När man sitter här och häckar på forumet så får man då och då läsa de mest hårresande historier om andras kontakter med hantverkare. Likadant runt fikabordet på jobbet.
Det är inte underligt att man börjar misstro skrået efter ett tag.
Det man måste komma ihåg är att den som sitter vid fikabordet och berättar om VVSarn som klantade till allt, och sen dessutom hade mage att ta mer betalt pga detta, antagligen haft några andra hantverkare med inkopplade på sitt bygge men där allt löpt fint och smärtfritt. Det är ju ingen intressant och saftig historia, så det är det ju tyst om.

Ibland får man tipset "Vi hade han (/hon), det funkade fint. Vi tyckte han var duktig" Mer än så blir sällan de positiva omdömena. Delvis för att det är svårt för oss andra att bedöma om han var lite över godkänd eller om han var fenomenal. Men det är alltid lätt och märka om det var bottenlös skit ... :surprised:

Men det är ett verkligt problem, som borde addresseras på något vis, att det finns firmor som inte uppfyller ens de lägsta kraven på kunnande och rederlighet.
Många människor känner sig sååååå lurade och är sååååå förbannade!

Det ligger i branschens eget intresse att sanera. Men problemet är hur det ska gå till. Vi har ju inte (lyckligtvis) monopol, så det finns inget som hindrar ett rötägg att starta eget.
En branschorganisation, som utfärdar och bevakar yrkesbevis kanske. Viktigt är isåfall att denna organisation inte ställer sig ensidigt och skyddar "sina" hantverkare.
En annan nackdel är varje ytterligare sådan här "pålaga" kostar pengar, det ska vara löner och lokaler osv i en sådan här branschförening, pengar som i sluänden tas från oss tjänsteköpare.

JA det är ingen lätt fråga det här, men jag håller med om att det måste vara tråkigt att som duktig hantverkare att hela tiden få höra hur usla "ni" är.

Men en sak är säker, genom mun till öra metoden kommer iaf alla som vet vad dom håller på med att fortsätta få jobb via tipsvägen kompisar (/ kollegor osv) emellan. Vi vill bara stoppa den där procenten rötägg som härjar, så blir allt frid och fröjd sen.

Ojoj, det här blev mycket längre än jag tänkt, och rätt osammanhängande med är jag rädd för ... :surprised:

edit:
Som svar på själva frågan som startade tråden. Nej priset för hantverkare är inte för högt (det är precis som det måste vara i Sverige för att täcka allt). Men man vill som kund få ett godkänt resultat på den tid som utlovats. Inte svårare än när man köper andra tjänster.
Och JA, det gnälls mycket på bilverkstäder med runt vårt fikabord...
 
Mikael_L skrev:
Nej priset för hantverkare är inte för högt
Givetviss är det det, men det är som du säger inte hantverkarens fel. Utan staten, som beskattar arbete så högt som man gör. Samt har en massa krångliga regler och lagar som företagen spenderar massor med pengar på att följa. 100 Miljarder varje år lägger företagen i sverige på att följa regler och lagar....

- M
 
Gladh skrev:
Givetviss är det det, men det är som du säger inte hantverkarens fel. Utan staten, som beskattar arbete så högt som man gör. Samt har en massa krångliga regler och lagar som företagen spenderar massor med pengar på att följa. 100 Miljarder varje år lägger företagen i sverige på att följa regler och lagar....

- M

Konstigt med tanke på hur mycket det är att göra nu och folk formligen ringer ner hantverkare, kvalificerat skitsnack att priserna, skatterna eller whatever är för höga..........
att sedan lagar och regler är KRÅNGLIGA håller jag med om till fullo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.