Galaxen... nu får du med uppdatera bilder på ditt webbalbum.. de måste väl hunnit en del nu? :)
 
Hej,

Tänkte att jag skulle skriva en rad då jag hittade denna diskussion. Vi en tid funderat på att byta ut vårt parhus i Alsike mot ett "helt eget" hus och nu är vi faktiskt på gång.

Efter att ha förundrats över hur dåliga kommunen är på att hantera tomtsläpp mm så fann vi det bäst att leta lite befintliga tomter istället för att hoppas på nästa lite kryptiska budgivningssläpp. Efter en del diskussioner med olika aktörer och alternativ så landade vi på Åsgatan 30 och tomt #409 som ligger nere i böjen i det första släppet. Hur det kommer att stå sig prismässigt återstår väl att se efter kommunens nästa släpp men på det här viset så vet man iallafall vad som ska in i kalkylen och slipper oron över att bli helt utan.

Nu återstår det kanske mest jobbiga, att välja hus. Tyvärr så är det som vanligt när man gör ngt stort privat så är det samtidigt som mest att göra på jobbet, så det känns som tiden aldrig finns till att fundera på vad som är bäst och man är lätt avundsjuk på er som är i full gång eller redan klara...

Men det löser sig nog och jag ser fram emot att någongång nästa år få flytta några hundra meter upp till Åsgatan.

Mvh

Fredrik (och Lotta, som la in sig som tjatmaja när hon var som mest trött på kommunen)
 
Hej Fredrik/Bigtree och välkommen till forumet!
Nu har ni i alla fall ett ypperligt tillfälle att få feedback från oss som är nästan (eller helt, läs kungkokos, som ska få nycklarna idag) klara.
Vi har ju varit i valprocessen och pratat med de flesta husfirmorna som finns i trakten och kan numera även berätta hur dom faktiskt skött sig "på riktigt", alltså efter att kontraktet var skrivet och själva byggprocessen har börjat.

/ Jocke
 
Trevligt med nya grannar! Välkomna!

Jag tycker mig märka en viss avmattning av forumnärvaron när inflytten närmar sig, kan det vara att somliga har roligare saker för sig än att häcka här? :p

Vi ska, så fort vi fått ordning på planlösningen, snart börja med markarbetet för vårat bygge på 1:508. Vi ligger nästan ett halvår efter er andra...

/D&G (Nej, inte Dolce & Gabana :D)
 
JockeR skrev:
Hej Fredrik/Bigtree och välkommen till forumet!
Nu har ni i alla fall ett ypperligt tillfälle att få feedback från oss som är nästan (eller helt, läs kungkokos, som ska få nycklarna idag) klara.
Vi har ju varit i valprocessen och pratat med de flesta husfirmorna som finns i trakten och kan numera även berätta hur dom faktiskt skött sig "på riktigt", alltså efter att kontraktet var skrivet och själva byggprocessen har börjat.

/ Jocke
Tackar! Jo, man har ju läst en del av era kommentarer här och pratat med många de år vi bott i området och i stort så verkar de flesta, oavsett leverantör, till sist vara nöjda med sina hus i sig men att problemen som vanligt ligger i de personer som bygger eller säljer.

Att välja är inte lätt och ju fler leverantörer man kikar på ju mer förvirrad blir man, så jag tror vi nu har bestämd oss för att fokusera på 3 leverantörer och så får vi se vilken som känns bäst och dessutom passar in i budgeten.

När det börjar närma sig så kommer vi säkert att försöka få lite synpunkter av er som bygger/just byggt med samma leverantör.

// Fredrik
 
Bigtree skrev:
Att välja är inte lätt och ju fler leverantörer man kikar på ju mer förvirrad blir man, så jag tror vi nu har bestämd oss för att fokusera på 3 leverantörer och så får vi se vilken som känns bäst och dessutom passar in i budgeten.
Ett hett tips vad gäller priset är att vara "veliga". Om husleverantören har marginaler kommer priset att sjunka om ni drar ut på det lite. Vi fick ned priset från en leverantör med drygt 100ksek (ca 5%) bara på att inte svara på första offerten och sen mumla lite om att det nog var dyrt :) Nu valde vi dock en annan leverantör än just den, men ...

Berätta *inte* för leverantörerna vad ni har för budget för då kommer offerterna att ligga precis sådär lagom över budget att ni ändå kan tänka er att slå till... :p
 
Tjena...

Ni kan nu skåda in Alsikes kanske fulaste mur hos oss. Men den är med stor säkerhet bland de billigaste också... Tanken är att vi skall göra något annat inom ett år eller två men just nu lägger vi ork och pengar på annat...

Jag har i veckan kontaktat Dalkia då vår FJV central låter skumt när man stänger varmvattenkranarna. Boel (i egen hög person) var tillsammans med en tekníker ute och kollade på saken och kom fram till att något är fel. Tillverkaren skall kontaktas för åtgärd. Ett annat stort problem vi har är att vi inte kan få tillräckligt varmt vatten när vi tappar på fullt tryck till badkaret. Detta beror enligt vårt VVS firma troligen på att FJV centralen har för liten kapacitet!!!!... När jag påtalar detta för Dalkia säker teknikern att han också tycker den verkar vara i minsta laget vad det gäller vissa komponenter!!!!... HAR DE LEVERERAT CENTRALER SOM ÄR FÖR SMÅ FÖR EN VILLA PÅ 154 kvm?????. Nu hoppas jag att det är fel på just denna central och att problemet inte drabbar er alla utan bara oss!!!
 
Oj, för liten för 154m2? Det är oroväckande. När jag pratade med Boel härom veckan så frågade hon hur stort hus vi skulle bygga, har du Kalle Anka angivit det under resans gång eller är det nåt dom infört nu?
 
Fick brev igår från lantmäteriet, nu ska måste vi bilda samf. förening också.. kul.. mer kostnader, vi ska ta hand om vägen utanför samt belysning och vinterunderhåll och två halvskitiga tomter där kommunen hade planera att bygga en lekplats, och så kom de väl på att varför inte överlåta det till nya samfälligheten.. Verkar som vi ska pynta för elen till gatubelysningen också. Kul när man just ah har hoppat av styrelseuppdrag,,, man blir aldrig av med skiten.. om man nu inte litar på att andra gör ett sjysst jobb ;)
 
Tjena

För den som är intresserad.....

Jag skrev tidigare om att vi skulle kompletera med vanlig TV antenn. Nu har vi monterat en gitterantenn på vinden och riktat rakt genom betongpannorna mot vedyxamasten. Men en förstärkare (495 kr) från Knivsta Radio och TV är det perfekt bild.

Nu har vi lagt 15-20 cm fetjord på tomten... nu ska vi kompletera med sand och matjord.. gräs i slutet av maj..början av juni....

Många hus som börjar färdigställas på gatan just nu... skönt.. det känns ensamt här just nu...
 
Vi kommer så fort vi kan och gör dig sälskap :). Har Kokoskungen flyttat in än uppåt gatan? Slänten din blev ju riktigt tjusig nu med stenmur och avjämnad med jord.
 
Kalle Anka - vad köpte du för gitterantenn? Varifrån? Är förstärkaren nätdriven och var har du den?

Måste man ha både fetjord och matjord? Dela med dig av all din trädgårdskunskap! :)
 
Fetjord (eller lera med ett vanligare ord ;) ) används väl mest för att jämna till nivåerna. Det finns dock en till bra sak med leran och det är att den binder fukten bättre så du inte behöver vattna lika mycket.
 
Svar:

Jag har köpt gitterantennen på Knivsta Radio och TV. Liten och smidig. Förstärkaren är nätriven och den har jag monterat i dataskåpet så att den förstärker nära antennen (de sa att detta är bäst) och till alla uttag.

Enligt markentrepenörer: Fetjorden innehåller mycket lera och binder därför mycket vatten. På siltig moränmark (boängsåsen) så är det nästan ett måste att grunda med fetjord (speciellt på soliga tomter) under gräsmattan. Jag ska ha rullgräs, för frösådd är det säkert andra krav. Nu lägger vi 1-2 cm 0-8 sand över fetjorden. Matjord på det ska enligt markillarna vara onödigt och kan ibland medföra mer negativt än positivt, men vi lutar nog åt att slänga på ett lager ändå...

Som sagt.. jag har tagit in vad andra säger... kanske är helt fel... men jag chansar på att de har rätt....
 
Idag fick jag tomtsläpps infon om 36st tomter.. får väl se om det blir någon rush... tror det skulle vara dealine 22maj...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.